Trendy HR: Agata Rosińska

Każdy rekruter musi znać obowiązujące przepisy Kodeksu pracy i śledzić planowane zmiany w obowiązującym prawie. Jak nie popełnić rekrutacyjnego faux pas? Tłumaczy pasjonatka prawa pracy – Agata Rosińska

Rekrutacja pracowników a zmiany przepisów w Kodeksie pracy 2022

Na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że w procesie rekrutacyjnym jedynymi interesującymi rekrutera przepisami prawa pracy są te dotyczące danych, jakie może pozyskać od kandydata do pracy oraz te dotyczące zakazu dyskryminacji. Chcąc jednak przygotować atrakcyjną ofertę pracy osoba, która sporządza ogłoszenie o poszukiwaniu pracownika, musi być zorientowana w prawach i przywilejach, jakie zapewnia pracownikowi kodeks pracy.

Faux pas publikowanych ofert pracy

Wszystko po to, by nie opublikowała oferty, która okaże się swoistym faux pas. Dlaczego miałoby się tak stać? Niezorientowany w obowiązujących przepisach Kodeksu pracy rekruter może „gwarantować” kandydatowi warunki pracy, jakie zapewnia mu prawo pracy na minimalnym poziomie. To powoduje, że w ofercie pracy nie znajduje się tak naprawdę nic, co mogłoby wyróżnić tego pracodawcę na tle innych, równie nieatrakcyjnych ogłoszeń.

Rozmowa kwalifikacyjna w świetle prawa

Kolejny etap procesu rekrutacyjnego – rozmowa kwalifikacyjna. Rekruter odpowiada nie tylko za „sprawdzenie” kandydata do pracy, ale musi też być przygotowany na pytania ze strony właśnie kandydata. Osoby starające się o zatrudnienie coraz częściej pytają o zagadnienia stricte związane z ich prawami i obowiązkami, uprawnieniami pracowników – rodziców czy też o możliwość pracy zdalnej. Przy każdym z tych pytań kandydat oczekuje konkretów w odpowiedzi ze strony rekrutera.

Znajomość najnowszych przepisów częścią pracy rekrutera

Znajomość najnowszych przepisów, nadchodzących zmian w ramach nowelizacji Kodeksu pracy jest tu niezbędna, by po pierwsze – udzielić odpowiedzi zgodnej z aktualnym stanem prawnym i faktycznym, jaki obowiązuje w firmie; po drugie – by nie narażać renomy pracodawcy na ryzyko utraty dobrego wizerunku. Taka sytuacja może mieć miejsce, gdy firma utożsamiana jest z misją propracowniczą – mówiąc wprost, pracownikom firma oferuje więcej niż zapewnia to Kodeks pracy.

– Agata Rosińska, pasjonatka prawa pracy i ZUS, szkoleniowiec, właściciel Rosin HR

. prasówka bezpośrednie poszukiwania biznes candidate experience CSR direct search eb employer branding goldenline goldenline.pl hr HRlink human research IT kandydat kariera konferencja konkurs marka pracodawcy nowości nowość ogłoszenia praca pracodawca pracownik prasówka przegląd mediów przyszły pracownik raport rekrutacja rekruter rozwój rynek pracy scena hr serwis social media trendy trendy hr webinar wizerunek wizerunek firmy wynagrodzenia wyszukiwarka kandydatów zatrudnienie zmiany

Oferta HRlink i Goldenline

Skorzystaj z synergii i rekrutuj jeszcze skuteczniej

Zapisz się na newsletter Goldenline i otrzymaj dostęp do e-booka:
Zaangażuj pracowników w rekrutację