konto usunięte

Temat: system motywacyjny w firmie średniej wielkości

Dobry system motywacyjny to taki, który współgra z kontraktem psychologicznym zawartym pomiędzy pracownikiem a pracodawcą, czyli wzajemnymi w stosunku do siebie oczekiwaniami. Jedni chcą pieniędzy inni chcą się rozwijać, a jeszcze kolejni potrzebują po prostu poklepania po ramieniu i dobrego słowa. Wielkość firmy na powyższą zasadę nie ma wpływu. Spotkałam się w praktyce z mechanizmem stosowania narzędzi motywacyjnych na oślep, bo komuś wydawało się, że powinny zadziałać. Nic bardziej mylnego. Dlatego proponuję najpierw ustalić czego pracownicy oczekują i co ich motywuje. Najlepiej sprawdzi się tutaj całkowicie anonimowa ankieta. Dopiero znając odpowiedź na to pytanie doradzam dobierać konkretne rozwiązania. Zgadzam się, iż czynnik płacowy jest bardzo ważny. Pionowe lub poziome awanse, zmiany stawek zaszeregowania, premia i jej wysokość, warunki zatrudnienia są bez wątpienia pierwszą rzeczą, której powinniśmy się przyjrzeć. W końcu mówimy o systemie, a każdy system z choć jednym wadliwym elementem nie będzie działał prawidłowo.

Temat: system motywacyjny w firmie średniej wielkości

Dzisiaj trafił do mnie Monitor Rynku Pracy raport z badania Instytutu badawczego Randstad. I chyba nie mogą dziwić zawarte w nim dane. Otóż jakie są najczęstsze powody zmiany pracy... szukanie lepszych warunków pracy i niezadowolenie z obecnego pracodawcy. Osobiste ambicje o obszarze pełnionych zadań i kwestie rozwoju zawodowego są na dalszych pozycjach.
Ludzie chcą pracować, aby żyć a nie żyć, aby pracować. Ale, aby to osiągnąć pragną wyższych wynagrodzeń. Wzrasta odsetek osób, że ważniejsze jest od przyjemości z wykonywanej pracy dobre wynagrodzenie.
Motywatory pozafinansowe będą spełniały swoje zadania, jak pracownicy będą zadowoleni z wynagrodzeń. Zatem moim zdaniem w pierwszej kolejności w miarę możliwości rynkowe stawki wynagrodzenia.

konto usunięte

Temat: system motywacyjny w firmie średniej wielkości

Trick polega na tym, że wyższego wynagrodzenia oczekują zarówno ci zarabiający 1500 złotych, jak i zarabiający 15 000 złotych. Co oznacza, że można być niezadowolonym z wynagrodzenia zarabiając 15 000 złotych. Przykłady firm kształtujących politykę wynagradzania na poziomie powyżej górnego kwartyla rynkowego pokazują, że niezadowolenie z wynagrodzeń w tych firmach nie znika.

konto usunięte

Temat: system motywacyjny w firmie średniej wielkości

W pierwszej firmie, w której pracowałam przeprowadziłam anonimową ankietę wśród ok. 100 pracowników na temat czynników, które powodują zadowolenie i niezadowolenie z pracy. Zarobki w firmie były raczej średnie, a pracownikom brakowało motywacji, miękki HR nie istniał, ale za to atmosfera pracy była bardzo dobra. Okazało się, że pracownicy mojej firmy woleli zarabiać mniej i nie myśleli o zmianie pracy tylko dlatego, że czuli się w pracy dobrze. Każdy robił to co do niego należało, ale rzadko kto chciał dawać z siebie więcej. Wynik ten podważa teorię iż kasa jest najważniejszym motywatorem by zatrzymać w firmie pracownika. Właściwie skonstrułowany system wynagrodzeń może być natomiast bardzo skutecznych narzędziem motywującym pracownika do wykraczania poza suchy zakres swoich obowiązków. Podobną funkcję pełnią pozapłacowe motywatory. W każdym bądź razie wrzucanie wszystkich do jednego worka i mówienie że coś jest ważniejsze, a coś mniej zawsze da ten sam rezultat... ktoś zawsze będzie niezadowolony.
Magdalena Rodzeń (Bartoszewska)

Magdalena Rodzeń
(Bartoszewska)
EMEA HR Lead,
Członek Zarządu

Temat: system motywacyjny w firmie średniej wielkości

Z mojego doświadczenia wynika, że pracownik musi dokładnie wiedzieć:

- z czego wynika wysokość jego wynagrodzenia i co składa się na jego wynagrodzenie (może ciężko w to uwierzyć, ale nadal masa dorosłych ludzi tego nie ogarnia)
- jak jego wynagrodzenie ma się do innych specjalistów w firmie
- jak jego wynagrodzenie ma się do stawek rynkowych

Ludzie są zadowoleni z kasy w momencie kiedy mają poczucie, że są sprawiedliwie i rynkowo wynagradzani. Budowanie takiego poczucia nie wymaga skomplikowanych systemów motywacyjnych, wymaga szczerej i otwartej obustronnej komunikacji.

Mało tego, często niezadowolenie z wynagrodzenia to w istocie zawoalowany komunikat, że coś nie gra w atmosferze/organizacji pracy. Człowiek wtedy wychodzi z założenia, że "jeśli mam się tak męczyć to niech mi chociaż za to dobrze zapłacą", a wystarczyłoby poprawić mu warunki/narzędzia pracy lub popracować nad atmosferą :-)
Michał H.

Michał H. HRM / T&D

Temat: system motywacyjny w firmie średniej wielkości

Kilka zdań z mojego skromnego doświadczenia. Mianowicie nie ma jednej cudownej receptury na poprawę motywacji u pracowników. Osobiście jestem skłonny poprzeć to co napisała Barbara. Jeśli chcesz wiedzieć co motywuje Twojego pracownika, po prostu się o to zapytaj. Kluczem do sukcesu może być znajomość oczekiwań pracowników i odrobina dobrej woli pracodawcy.



Wyślij zaproszenie do