Jarosław K.

Jarosław K. senior copywriter

Temat: Naprawdę dobry copywriter... to zjawisko dość rzadkie :)

Zgadzam się, że:

1) dobry copywriter (a także art / account / piłkarz / ekonomista / sprzedawca - niepotrz. skreślić) to zjawisko dość rzadkie. W życiu rządzi rozkład normalny, a to znaczy, że w każdym zawodzie tych bardzo dobrych jest naprawdę niewielu.

2) co więcej - i tu już wracamy do branży - rzadkim zjawiskiem jest także osoba, która będzie potrafiła to ocenić! Bo jednak piłkarz, jeśli np. strzela bramki, to wszyscy widzą, że jest dobry. U nas to sprawa bardziej skomplikowana - nie widać tego od razu.

3) moim skromnym zdaniem prawdziwy copy (w przeciwieństwie do tzw. kontentowca, któremu rzeczywiście można liczyć stawkę od liczby słów) to zawód wymierający. W dzisiejszej reklamie coraz bardziej rządzi obrazek - grafika, animacja, techniczne bajery. Kultura słowa zanika - np. kampanie oparte na grze słów stają się coraz mniej skuteczne. Ludzie coraz więcej czasu spędzają przed telewizorem/laptopem niż na czytaniu, a jeśli już czytają to raczej coś pisane prostym językiem. Myślę, że w ciągu najbliższej dekady nawet sieciówki zrezygnują ze złotych proporcji Bernbacha 1:1 w teamie kreatywnym (co już się stało w mniejszych agencjach).

konto usunięte

Temat: Naprawdę dobry copywriter... to zjawisko dość rzadkie :)

z Proroctwa Przewodasa "I wtedy nadszedł Wodnik, a przybywszy, chwycił Ryby za pysk i zaprowadził porządek w stawie". Jarek jak zwykle zamiótł towarzystwo :) Sama, czysta i niczym nie zmącona prawda.
Piotr Kulka

Piotr Kulka Marketing Manager

Temat: Naprawdę dobry copywriter... to zjawisko dość rzadkie :)

Jarosław, podsumował pięknie. Ja jeszcze dodam, że rzeczywiście, kultura słowa zanika.. Wynośmy się stąd wszyscy póki jest co ze sobą zabierać.
A tak poważnie to także inny brak kultury jest zmorą prawdziwych copy, freelancerów i innych. Bark kultury biznesu :)
Jarosław K.

Jarosław K. senior copywriter

Temat: Naprawdę dobry copywriter... to zjawisko dość rzadkie :)

Ciekawostka dla wielbicieli historii (albo ćwiczenie dla studentów, jak ktoś z Was prowadzi zajęcia) - popatrzeć jak wyglądała reklama drukowana 100 lat temu, 80 lat temu, 60, 40, 20... Widać zdecydowaną tendencję: od 90 procent tekstu plus jakaś graficzeńka, żeby nie było nudno do sytuacji, w której mamy zdjęcie, które całe jest już pomysłem plus logo producenta jako komentarz.
Piotr Kulka

Piotr Kulka Marketing Manager

Temat: Naprawdę dobry copywriter... to zjawisko dość rzadkie :)

Nie ma co się dziwić... Człowiek nie ma już czasu, żeby zawiesić oko nawet na przysłowiowej 'gołej babie' na bilboardzie, a co dopiero zapoznawać się ze specyfiką i korzyściami produktu/usługi.
To nie wina copywriterów, tylko coraz mniej zainteresowanych ludzi. Teraz reklama idzie już w kierunku najbardziej interaktywnych form, jutro najskuteczniejszy będzie sponsoring wydarzeń sportowych, który angażuje emocje kibiców, a pojutrze - kto wie?

Temat: Naprawdę dobry copywriter... to zjawisko dość rzadkie :)

Ooooj... Panowie... naprawdę uważacie, że copy w tiviku traci na znaczeniu w kontekście efekciarskich efektów rodem z holiłudu? No kaman! Tak z ostatnich... A ty tu urządzisz? A owoc kultury? Powiedziałbym jeszcze, że wół-wół-wół, ale że była żyrafa-żyrafa-bałwanek, to nie powiem ;)

(i przepraszam za emotka - nie mogłę się poszczymać)

konto usunięte

Temat: Naprawdę dobry copywriter... to zjawisko dość rzadkie :)

Ile takich tematów powstaje? Wiadomo, że zdarzają się perełki, co nie zmienia faktu, że tendencja jest jaka jest. To jak upadek Imperium Galaktycznego u Isaaka Asimova. No jak to upada? Przecież nadal rządzi milionem planet, nadal strzeże go wielka Flota Gwiezdna i Kapitan Bomba :) Przecie widzę, o żadnym upadku nie może być mowy. Aha, watch me.
Na marginesie, Owoc Kultury oceniam jako ewidentny spadek formy u Zaniewskiego et consortes. Fajne, ale cały plot, wnioski i zakrętka kreatywna są raczej generyczne i są odpowiednikiem rymów częstochowskich, tylko legenda produktu i egzekucja to trochę przykrywa. Jednak nadal jest to lepsze od 99% wszystkiego innego.
Marek Górski

Marek Górski Copy, Grey Group

Temat: Naprawdę dobry copywriter... to zjawisko dość rzadkie :)

“Abyś żył w ciekawych czasach” - tak brzmi stara chińska klątwa.

I my właśnie żyjemy w takich czasach, bo nasza branża zmienia się jak nigdy wcześniej, głównie za sprawą nowych mediów. Ale to nie znaczy, że Internet zabiera nam chleb. Uważam, że zawsze znajdzie się robota dla osoby, która potrafi myśleć i wymyślać, która opracuje ideę kreatywną, ubierze ją w słowa, napisze skrypt reklamy TV, wymyśli szereg zintegrowanych działań w różnych mediach. I tą osobą jest właśnie copywriter (niezależnie od nazwy stanowiska na wizytówce).

Nie zgadzam się też z tezą, że słowo pisane wymiera. Czymże jest Internet? Co my teraz robimy? Czytamy i piszemy. Portale, blogi, social media, to wszystko oparte jest na literach, słowach, akapitach. Nie jest tak źle, jak wielu uważa. Jest inaczej.

Jeszcze jedna rzecz. Na Zachodzie częste są teamy copywriter +... copywriter. Wbrew pozorom w natłoku tych wszystkich bajerów, dizajnów i innych bzdetów, to właśnie idea i koncept zyskują na znaczeniu.

konto usunięte

Temat: Naprawdę dobry copywriter... to zjawisko dość rzadkie :)

A ja przy okazji wątku postawię dość karkołomną tezę, że obecnie w Polsce jest rynek na max kilkuset naprawdę dobrych copywriterów. Na większą ilość po prostu nie ma zapotrzebowania (też się nie mogłem poszczymać z emotikoną). :)

konto usunięte

Temat: Naprawdę dobry copywriter... to zjawisko dość rzadkie :)

Nie ma czegoś takiego jak dobry copy. Z samej natury zawodu kryteria "dobrości" są zbyt subiektynwe i zbyt wiele czynników pozamerytorycznych (różnych w różnych miejscach) wpływa na ocenę twojej pracy.
To a propos śmiałych tez.Ten post został edytowany przez Autora dnia 20.10.13 o godzinie 14:50

konto usunięte

Temat: Naprawdę dobry copywriter... to zjawisko dość rzadkie :)

Pocieszyłeś mnie- jak coś spieprzę, to zwalę to na karb czynników pozamerytorycznych. ;) A tak poważniej- fakt, wiele zmiennych mamy- budżety, czas, ograniczenia narzucane przez klienta itp. No i czasem bywa tak, że mamy dwa równorzędne pomysły, a tylko jeden z nich wypali- np. kiedy prasa podłapie temat i zapewni darmowy fejm. Ale i tak jestem zdania, że czasem warsztat widać jak na dłoni- szczególnie w przypadku contentowców na www, gdzie aż strach czytać nieraz. Tyle, że niestety widać najczęściej dla copywritera, bo dla klienta niekoniecznie.
Marta Reszko

Marta Reszko Przedsiębiorcza
Copywriter-ka
(Freelancer-ka)

Temat: Naprawdę dobry copywriter... to zjawisko dość rzadkie :)

Wydaje mi się, że możliwości dla nas jest coraz więcej, ale jeśli ktoś czeka aż klienci sami do niego przyjdą, to nie pozostaje mu nic innego, jak tylko narzekać. Może by tak zamiast biadolić, zrobić coś wspólnymi siłami, żeby zapotrzebowanie na "dobrych copywriterów" zwiększyło się z tych kilkuset na kilkanaście tysięcy?
Pewnie nie tylko ja staram się uświadamiać ludzi, że w jakiejkolwiek formie reklamy najbardziej liczy się strategia, pomysł i treść, w co niektórym jest trudno uwierzyć. Podejrzewam, że połączenie wielu głosów w jeden chór mogłoby przynieść dużo lepsze efekty...
Może ktoś ma jakąś konstruktywną propozycję?
Jarosław K.

Jarosław K. senior copywriter

Temat: Naprawdę dobry copywriter... to zjawisko dość rzadkie :)

Chwilunia - ja nie biadolę, tylko stwierdzam fakt. Obiektywny. Po prostu tak się dzieje - niczyja to wina. Zmienia się rzeczywistość i nic na to nie poradzimy.

Argument, że jest internet i blogi jest chybiony. Po pierwsze - w necie 99% tekstów zleconych to jest i będzie tworzenie "kontentu" czyli całkowicie inna bajka. Dla innych ludzi, z innymi umiejętnościami i zainteresowaniami. Po drugie - język internetowy pozbawiony jest jakiejkolwiek innej funkcji niż funkcja komunikatywna - liczy się konkret i szybkość dotarcia komunikacyjnego; obie te cechy nie sprzyjają kreatywności. Po trzecie - główny ciężar informacyjny w internecie spada także na grafikę i animację, a słowo jest głównie wypełniaczem.

Owszem, można znaleźć jeszcze, także w Polsce, kampanie oparte na grze słów. Ale coraz mniej jest tego - i to z obiektywnych powodów. Po prostu coraz mniej ludzi to zrozumie...
Marta Reszko

Marta Reszko Przedsiębiorcza
Copywriter-ka
(Freelancer-ka)

Temat: Naprawdę dobry copywriter... to zjawisko dość rzadkie :)

Nie chcę się spierać o definicję czy filozofię copywritingu, ale promocja firmy przez rozbudowaną treść strony czy bloga lub ładne logo to nie są jedyne możliwości Internetu. Jest mnóstwo nowej przestrzeni na kreatywne kampanie, chociażby w najrozmaitszych mediach społecznościowych, na Youtube czy w Slideshare. Trzeba tylko przypominać wszystkim naokoło, że nawet najlepsze obrazki i animacje oddziałują dopiero jeśli towarzyszy im jakaś głębsza myśl, na ogół ubrana chociaż w kilka precyzyjnie dobranych słów. Czasem, żeby to uzmysłowić wystarczy pokazać stronę Apple, czasami trzeba się więcej nagimnastykować. Chodzi mi o to, że lepiej zmieniać rynek, niż narzekać, że przejmują go graficy :)

Co do rozkładu normalnego cech to się z tym całkowicie zgadzam. Tylko, że standardy można próbować podnieść albo przez podział na dobrych i niedobrych, prawdziwych i nieprawdziwych itd., albo przez stworzenie wspólnego „lobby” i rozwój branży.
Marta Reszko

Marta Reszko Przedsiębiorcza
Copywriter-ka
(Freelancer-ka)

Temat: Naprawdę dobry copywriter... to zjawisko dość rzadkie :)

Chcę nawiązać do wcześniejszego wątku:
Andrzej P.:
Nie jestem copywriterem, ale wtrącę co nieco od strony klienta/koordynatora projektu. Otóż miło jest, kiedy jeden copywriter poradzi sobie z kilkoma rzeczami jednocześnie, tzn. stworzy dobrą koncepcję kreatywną, tekst na stronę www, skonstruuje ofertę czy też napisze artykuł dla prasy (to ostatnie sądząc po jakości contentu mediowego nie jest zadaniem trudnym). Ścisła specjalizacja- ok, ale w realiach MSP raczej ceni się wielozadaniowość.

Andrzeju, czy mogę Cię zacytować w materiałach promocyjnych? Bo też to zaobserwowałam już pewien czas temu i właśnie przygotowałam ofertę stworzoną na potrzeby tej grupy.
Andrzej P.

Andrzej P. Consulting dla
biznesu

Temat: Naprawdę dobry copywriter... to zjawisko dość rzadkie :)

Marta R.:
Andrzeju, czy mogę Cię zacytować w materiałach promocyjnych? Bo też to zaobserwowałam już pewien czas temu i właśnie przygotowałam ofertę stworzoną na potrzeby tej grupy.

Proszę. :) Mam nadzieję, że to coś da. :)
Andrzej P.

Andrzej P. Consulting dla
biznesu

Temat: Naprawdę dobry copywriter... to zjawisko dość rzadkie :)

Marta R.:
Chodzi mi o to, że lepiej zmieniać rynek, niż narzekać, że przejmują go graficy :)

Taaak... Przejmują... Ogłoszenie z jednej z grup branżowych na Fejsie (wczoraj):

"Potrzebujesz stronę www, logo swojej firmy, wizytówkę, ulotkę?
U mnie cały ten pakiet otrzymasz za jedyne 300 PLN!!!"


Obrazek


Ludzie za pół darmo (dosłownie) już pracują. W przypadku copywriterów jest podobnie. Kiedyś potrzebowałem zlecić naming i dałem ogłoszenie na Oferii- na kilkanaście propozycji tylko jedna była wyższa niż 300 PLN. Nie skorzystałem. :)
Wlodzimierz G.

Wlodzimierz G. Information
Developer,
Copywriter, SaaS
Technical Writer,...

Temat: Naprawdę dobry copywriter... to zjawisko dość rzadkie :)

Maciej B.:
A ja przy okazji wątku postawię dość karkołomną tezę, że obecnie w Polsce jest rynek na max kilkuset naprawdę dobrych copywriterów. Na większą ilość po prostu nie ma zapotrzebowania (też się nie mogłem poszczymać z emotikoną). :)


ojej... jak optymistycznie... :) Ja bym powiedzial: kilkudziesięciu dobrych, kilkunastu Bardzo (przez duże B) dobrych...
Ale reszta też znajdzie czasem coś do roboty, ot, weźmy takie teksty z reklamy t-mobile w windzie...

konto usunięte

Temat: Naprawdę dobry copywriter... to zjawisko dość rzadkie :)

Wlodzimierz G.:
ojej... jak optymistycznie... :) Ja bym powiedzial: kilkudziesięciu dobrych, kilkunastu Bardzo (przez duże B) dobrych...

Cóż, optymistycznie podszedłem, to fakt. :) Całkiem możliwe, że masz rację.
Ale reszta też znajdzie czasem coś do roboty, ot, weźmy takie teksty z reklamy t-mobile w windzie...

Czyli mogą już się rozglądać za inną robotą, bo z tej na pewno na poziomie nie wyżyją. Chyba, że będą kombinować na boku. :)
Jarosław K.

Jarosław K. senior copywriter

Temat: Naprawdę dobry copywriter... to zjawisko dość rzadkie :)

A propos różnych wypowiedzi - jesli na rynku pojawiają się i z sukcesem funkcjonują ludzie o wiedzy bliskiej zera robiąc zlecenia za dwa grosze - to czy nie jest to właśnie znak, że popyt na usługi kreatywne wysokiej jakości się kurczy?

Następna dyskusja:

Anglojezyczny copywriter - ...




Wyślij zaproszenie do