Przemysław Ryś

Przemysław Ryś Key Account Manager
PES, Smurfit Kappa
Polska

Temat: Szukam CRM z zaszytą metodologią sprzedaży i innymi...

Popisaliście sobie Państwo, popisaliście o dokumentach, repozytoriach, a Pan Łukasz pracował w Iron Mountain, Oce, a teraz w Pice, więc na pewno coś niecoś na temat zarządzania dokumentacją wie i na pewno w tym zakresie robi... Tu chyba jednak o inne potrzeby chodzi.

BTW panie Łukaszu wydaje mi się, że mogę podać ciekawy kontakt do rozważenia. Choć nie wiem, czy tryb SaaS już dla tego softu jest zrobiony. Jakby coś, to zapraszam na priv.

Pozdrawiam
Przemek
Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński Analityk i
Projektant Systemów

Temat: Szukam CRM z zaszytą metodologią sprzedaży i innymi...

Popisaliście sobie Państwo, popisaliście o dokumentach, repozytoriach, a Pan Łukasz pracował w Iron Mountain, Oce, a teraz w Pice, więc na pewno coś niecoś na temat zarządzania dokumentacją wie i na pewno w tym zakresie robi... Tu chyba jednak o inne potrzeby chodzi.

poza profilem myśli tylko poczytali co ten Pan napisał w pierwszym poście...
Łukasz B.

Łukasz B. RoboJet sp. z o.o. -
Founder & Owner

Temat: Szukam CRM z zaszytą metodologią sprzedaży i innymi...

Szanowni Państwo,

Przyznam szczerze, że nie spodziewałem się iż mój post wywoła tak burzliwą dyskusję :)

Postaram się zatem troszkę uszczegółowić co autor miał na myśli.

1) Chciałbym, aby oprogramowanie którego szukam miało zaimplementowaną określoną metodologię sprzedaży i definiowało jakie kroki handlowiec powinien wykonać w całym cyklu handlowym. Z kim się skontaktować oraz jak to wpływa procentowo na prawdopodobieństwo zamknięcia sprzedaży. Jeśli nie są wykonywane zaplanowane etapy dobrze by było mieć jakąś ścieżkę eskalacji.

Pisząc - metodologia sprzedaży - miałem na myśli określoną ścieżkę, którą handlowiec powinien wykonać w całym procesie sprzedaży. Tutaj faktycznie jak najbardziej moje myślenie skłania się ku systemowi workflow jednak bardziej rozbudowanemu na zasadzie "mind map".

Przykładowo:
I. Handlowiec wykonuje pierwszy krok (cold call) w postaci telefonu do Klienta.
I tutaj pojawiają się dwie opcje...
a) sekretarka go przepuści do osoby odpowiedzialnej za zakup lub zainteresowanej rozwiązaniem.
co daje powiedzmy 3% na potencjalną sprzedaż.
b) "spuści go na drzewo" po 10 sekundach co daje 1% na potencjalną sprzedaż (1%, bo może kiedyś się uda...)
Każde z powyższych zdarzeń implikuje kolejne...
Jeśli ma miejsce zdarzenie a) handlowiec po ciekawej rozmowie wprowadza notatkę do systemu i znów... jeśli rozmowa była coś wnosząca = Klient rokuje => handlowiec odznacza jakiś trigger i szansa potencjalnie rośnie np. do 5% i system przypomina handlowcowi o kolejnym kroku w zdefiniowanym czasie.
Dodatkowo w zależności od tego z kim rozmawiał... kolejna zmiana potencjalnej szansy.
Np. Zainteresowany prezes => 15%
niezainteresowany specjalista => 5% itd...

Idąc dalej... Jeśli to np. specjalista to system powinien z automatu podpowiadać:
- nawiąż kontakt z Dyr. Finansowym
- nawiąż kontakt z Dyr. takim a takim
- itd...

Odznaczanie kolejnych triggerów będzie w określony sposób wpływało na zwiększenie szansy zamknięcia sprzedaży.

Dalej w procesie pojawia się wiele zmiennych, z których każda ma swoją wagę... I tak np.
- czy znamy konkurencję
- czy nasze rozwiązanie spełnia oczekiwania Klienta w x procentach
- itd...
Każdy z parametrów zwiększa, bądź jego brak zmniejsza szansę na zamknięcie sprzedaży.

Idąc dalej tak jak w workflow jeśli mamy już określone kroki postępowania system powinien automatycznie podpowiadać następne na podstawie już wykonanych.
Jeśli handlowiec pomija lub "slizga się z wykonaniem" jakiegoś zadania / kontaktu system powinien mieć ścieżki eskalacji. Tzn. jeśli np. handlowiec nie wykonał kolejnego telefonu do zainteresowanego Klienta w zdefiniowanym czasie system powinien mu o tym przypomnieć, a następnie jego przełożonemu.

Tutaj widzę możliwość raportowania na zasadzie mind map. Osoba zarządzająca sprzedażą wybierając jakiegoś Klienta widzi właśnie coś w rodzaju mapy z odhaczanymi triggerami lub blind spotami (miejscami, których nam brakuje w cyklu sprzedaży)
#############################

2) Możliwość kontroli osób wspierających proces sprzedaży (np. przygotowanie wsadu do oferty, IT, prawnik, itd...). Tutaj widzę to troszkę na zasadzie worflow lub BPM. Handlowiec na jednym z etapów musi przygotować ofertę. Definiuje jej parametry i zleca w systemie ich wykonanie osobom z innych działów. Tutaj myślę również o klasycznej eskalacji (pracownik, przełożony itd...) jeśli zadanie nie zostało wykonane w terminie przez osoby, które dostały zlecenie.

Pisząc to miałem na myśli w zasadzie również workflow tworzony adhoc.
Powiedzmy, że handlowiec musi zrobić ofertę, do której częściowy wkład muszą przygotować inne działy. Tworzy zatem workflow adhoc:
=> Do IT - proszę o ocenę możliwości technicznych
=> do dz. operacyjnego - proszę o pomoc w wycenie
=> itd...

Tutaj również klasyczna ścieżka eskalacji... Jeśli IT się ociąga to najpierw przypomnienie, a później eskalacja do przełożonego (plus powiadomienie do zlecającego).

Na różnych etapach sprzedaży potrzebujemy różnych działów... Jeśli jest to domykanie umowy to będzie tworzone zlecenie w workflow do dz. prawnego, a na koniec pewnie i do prezesa, aby zaakceptował umowę.

Z tym, że... to nie zawsze będą dokumenty... czasem będzie to po prostu zlecenie wykonania jakiegoś zadania.

Jestem jednak świadomy, że to niekoniecznie będzie funkcjonalność CRM, a bardziej osobny system wspierający obieg informacji / dokumentów.

W tym poście dzielę się jednak moimi wszystkimi, nawet najbardziej wyimaginowanymi oczekiwaniami licząc, ze może jest soft, który je spełni :)

##########################################################

3) Najlepiej, aby oprogramowanie działało jako SAAS

Tutaj chyba wszystko jasne

##########################################################

4) Integracja z Outlook

Outlook jest dla mnie na tyle dobrym narzędziem, że nie widzę potrzeby dublowania go.

##########################################################

5) Możliwość korzystania na urządzeniach mobilnych (iPhone, Blackberry)

Tego chyba też nie trzeba wyjaśniać :)

##########################################################

6) Docelowo oprogramowanie miało by być "spięte" z innymi systemami w firmie co dorzuca nam kolejny parametr... łatwa integracja i wymiana danych z innymi systemami (np. księgowym oraz magazynowym)

Tutaj faktycznie inne systemy są... Jest oddzielny system FK i oddzielny system magazynowy, więc integracja była by raczej jednostronna... Wyciąganie danych z tych systemów.
Rola handlowca kończy się jednak na podpisaniu Umowy... Wystawienie faktury i windykacja to już zupełnie inna bajka.

#########################################################

Oczywiście na to wszystko należy nałożyć możliwość zarządzania bazą kontaktów i relacjami.
Bo przecież bez tego to nie byłby w ogóle CRM :)Łukasz B. edytował(a) ten post dnia 22.02.12 o godzinie 21:58
Magdalena Ziębińska

Magdalena Ziębińska COO, eVolpe
Consulting Group

Temat: Szukam CRM z zaszytą metodologią sprzedaży i innymi...

Łukasz B.:

Postaram się zatem troszkę uszczegółowić co autor miał na myśli.

Cóż, muszę przyznać, że dokładnie tak Pana zrozumiałam :)

Pozdrawiam,
Magda

eVolpe Consulting Group
magdalena.ziebinska@evolpe.pl
evolpe.pl
Marcin Stańczak

Marcin Stańczak Co-founder @
Livespace - B2B
Sales CRM

Temat: Szukam CRM z zaszytą metodologią sprzedaży i innymi...

Polecam w tym temacie odwiedzenie bloga LiveSpace:

http://blog.livespace.pl/2012/05/25/zarzadzanie-etapam...



Wyślij zaproszenie do