Magdalena Kachniewska

Magdalena Kachniewska GM, doradca, prof.
SGH, niegdyś pilot
wycieczek :-)

Temat: Innowacje w hotelarstwie

Zarówno z punku widzenia praktyki, jak i potrzeb "naukawych" szukam NASZYCH POLSKICH przykładów innowacyjności w hotelarstwie. Wszelkiego rodzaju przykładów!(technologia, HR, zarządzanie, produkt, marketing etc.)
Materiałów teoretycznych i przykładów z zagranicy jest sporo - ale czy u nas coś się tworzy? Czy tylko kopiuje?
Podzielcie się, proszę, przykładami "best practice", pomysłami z własnych obiektów albo obserwacjami z podróży po innych hotelach.
Poniżej przykłady innowacyjnych rozwiązań z hoteli (i szerzej: branży hospitality) udostępnione przez Cornell (nieodpłatnie, wiec tak też przekazuję dalej :-) Oczywiście in English, ale w naszej branży to chyba no problem ;-))))
inn1
inn2
inn3
inn4
taiwan
inn
HR
hospitality
internet
Magdalena Kachniewska

Magdalena Kachniewska GM, doradca, prof.
SGH, niegdyś pilot
wycieczek :-)

Temat: Innowacje w hotelarstwie

czyżby nie było żadnych przykładów???????
Marek P.

Marek P. Albergolog,
Współpracownik Domu
Gospodarki Niemiecko
- Po...

Temat: Innowacje w hotelarstwie

Pani Magdaleno!
Poruszyła Pani bardzo ciekawy temat. Rzeczywiście na ten temat można by długo dyskutować. Temat może nie jest nowy dla zachodniego hotelarstwa ale dla naszego rodzimego na pewno tak. Problem innowacyjności w hotelarstwie to jednak novum, ale okazuje się,że w naszym polskim świetnie rozwijającym się hotelarstwie są już przykłady potwierdzające ten trend. Przykłady dotyczą bardzo szerokiego aspektu funkcjonowania hoteli, tak jak Pani wymieniła to w swoim poście. Ja z racji swoich zainteresowań marketingiem hotelowym bardziej jestem zainteresowany tym obszarem działań hoteli. Zachęcam innych do dzielenia się przykładami z innych obszarów i pionów eksploatacyjnych hoteli.
Jutro postaram się przytoczyć parę przykładów naszych autorskich - polskich.
A mamy czym się pochwalić.
Magdalena Kachniewska

Magdalena Kachniewska GM, doradca, prof.
SGH, niegdyś pilot
wycieczek :-)

Temat: Innowacje w hotelarstwie

Bardzo czekam na przykłady i cieszę się, że ktoś wykazał zainteresowanie tematem. Przyznam, że dość trudnym...
Marek P.

Marek P. Albergolog,
Współpracownik Domu
Gospodarki Niemiecko
- Po...

Temat: Innowacje w hotelarstwie

Witam!
Rozwój hotelarstwa w Polsce przechodził różne koleje zmian. O ile jeszcze nie tak dawno dla funkcjonowania hotelu wystarczyła część noclegowa i gastronomiczna, to później zaczęto uzupełniać usługi hoteli o części konferencyjne, a obecnie trudno sobie wyobrazić aby hotel istniał bez rozbudowanego działu Wellness oraz SPA. Czy to koniec zmian i kolejnych trendów w hotelarstwie ? Na świecie trendy w naszej branży to dążenie do takiej innowacyjności, która zapewni najbardziej optymalne zaoferowanie wysokiej jakości usług przy jednoczesnym zaoferowaniu możliwie najszerszej gamy usług. Najważniejsze w innowacyjności jest fakt absolutnego wyróżniania się na rynku. Jak wcześniej już wielokrotnie pisałem,że nasze hotelarstwo świetnie się rozwija i mamy czym się poszczycić wobec zagranicznych turystów czy biznesmenów. Podam parę przykładów naszych rodzimych hoteli, których rozwiązania architektoniczno - marketingowe mogą stanowić wzór innowacyjności w naszej branży.
Hotel "SILVER" & Gokart Center w Szczecinie /www.silverhotel.pl/
Jedyny tego typu hotel w Polsce, który posiada własny tor gokartowy z pełnym wyposażeniem. Jest to ewenement konstrukcyjny, bowiem z dużych okien restauracji można oglądać zawody na torze.
Hotel "AQUARIUS SPA" w Kołobrzegu /www.AquariusSPA.pl/
Jedyny tego typu hotel w Polsce, przy którym wybudowano apartamentowiec.Innowacyjność inwestycji polega na tym,że mieszkańcy apartamentowca specjalnym przejściem mogą przemieszczać się do hotelu i tam korzystać z bogato wyposażonego centrum Wellness i SPA.
Hotel "DOLINA CHARLOTTY" w Strzelinku k. Słupska /www.dolinacharlotty.pl/
Przepiękny kompleks położony wśród lasów i jezior. Innowacyjność polega na usytuowaniu na przyległym terenie amfiteatru na 6.000 miejsc, w któym odbywaja się cykliczne koncerty rockowe.
Hotel "REMES" Sport & SPA w Opalenicy /www.hotelremes.pl/
To absolutny ewenement na polskim rynku hotelarskim i przykład dobrze przemyślanej innowacyjności. Hotel ten posiada jako jedyny w Polsce dwadzieścia różnego rodzaju boisk piłkarskich i innych z pełnym zapleczem sportowym.
Hotel "OSSA" Congress & SPA w Rawie Mazowieckiej /www.hotelossa.pl/
Niezwykle przemyślana i starannie zaprojektowana inwestycja hotelarska w Polsce, wybudowana praktycznie wśród lasów i jezior. Jest to największe w Polsce hotelowe centrum kongresowo - konferencyjne z pełnym profesjonalnym zapleczem. Ogółem centrum może zorganizować kongres dla 5.000 osób. Największa sala amfiteatralna może pomieścić 1.600 miejsc. Takie ukierunkowanie usługowe spowodowało,że innowacyjność tego obiektu to absolutny strzał w dziesiątkę.
Jest jeszcze parę innych przykładów innowacyjności w naszym hotelarstwie, ale o tym innym razem.Marek Polakiewicz edytował(a) ten post dnia 29.09.10 o godzinie 23:44
Magdalena Kachniewska

Magdalena Kachniewska GM, doradca, prof.
SGH, niegdyś pilot
wycieczek :-)

Temat: Innowacje w hotelarstwie

Marek Polakiewicz:
Witam!
Rozwój hotelarstwa w Polsce przechodził różne koleje zmian. O ile jeszcze nie tak dawno dla funkcjonowania hotelu wystarczyła część noclegowa i gastronomiczna, to później zaczęto uzupełniać usługi hoteli o części konferencyjne, a obecnie trudno sobie wyobrazić aby hotel istniał bez rozbudowanego działu Wellness oraz SPA.

Ale jest tez trend odwrotny - "odchudzanie hoteli" w kierunku tego, co absolutnie niezbędne (np. Fomule I, czy Etap). To też swego rodzaju innowacja, bo dotychczas trwał wyścig o wzbogacanie produktu, który nieuchronnie musiał znajdować odbicie w rosnącej cenie. Przy czym sieci nie rezygnują wcale z konsekwentnie przestrzeganych standardów.
Hotel "OSSA" Congress & SPA w Rawie Mazowieckiej /www.hotelossa.pl/
Tak - Ossa to już przykład prawie podręcznikowy. Tu innowacją było absolutne uniezależnienie obiektu od atrakcyjności otoczenia. Zazwyczaj początkujący hotelarze są przekonani, że jak w okolicy nie ma atrakcji, to inwestycja byłaby bezcelowa. A można postawić na pomysł :-) W USA rozwijają się z powodzeniem hotele medyczne (medihotels): na odludziu, bez innych atrakcji, za to ze znakomitym zapleczem rekreacyjnym, medycznym i rehabilitacyjnym. I to wcale nie dla ludzi w podeszłym wieku - raczej dla takich jak my: zapracowanych od rana do nocy, którzy nie mają kiedy zrobić podstawowych badań, albo wyleczyć bolącego zęba :-)
Tomasz Janczak

Tomasz Janczak Lubie e-commerce

Temat: Innowacje w hotelarstwie

Myślę, że innowacyjne jest skierowanie działań marketingowych hoteli w stronę użytkowników iPhone'ów i iPodów. Coraz więcej hoteli wyposaża swoje pokoje w stacje dokujące, które oprócz funkcji budzika i radia FM, służą także jako głośniki do "i"gadżetów. W internecie funkcjonuje także strona, na której można znaleźć hotele ze stacjami dokującymi.
Marek P.

Marek P. Albergolog,
Współpracownik Domu
Gospodarki Niemiecko
- Po...

Temat: Innowacje w hotelarstwie

A propos iPhona, to mamy w Polsce niezwykle ciekawe rozwiązanie. Dotyczy ono wyjątkowego hotelu pięciogwiazdkowego na terenie Poznania "Blow Up", usytuowanego przy słynnym Centrum Handlowym "Stary Browar".
Otóż zamiast klucza gościom wręczany jest iPhon, który poprzez zdalne połączenie z ekranami znajdującymi się na korytarzach pomaga im znaleźć pokój i otworzyć właściwe drzwi. IPhony wyposażone są również w informacje umożliwiające swobodne korzystanie z usług concierge, a także rezerwowanie stolika w restauracji, zamawianie taksówki, a także zawierają informacje na temat aktualnych imprez kulturalnych na terenie Poznania i okolic.
Z tego co się orientuję jest to pierwszy polski hotel, który zastosował takie absolutne novum technologiczno - innowacyjne.

konto usunięte

Temat: Innowacje w hotelarstwie

Magdalena Kachniewska:

Ale jest tez trend odwrotny - "odchudzanie hoteli" w kierunku tego, co absolutnie niezbędne (np. Fomule I, czy Etap). To też swego rodzaju innowacja, bo dotychczas trwał wyścig o wzbogacanie produktu, który nieuchronnie musiał znajdować odbicie w rosnącej cenie. Przy czym sieci nie rezygnują wcale z konsekwentnie przestrzeganych standardów.
>
Osobiście uważam że wygra ten, który pierwszy zbuduje sieć takich hoteli w Polsce. Niewielkich, niedrogich, dostępnych absolutnie wszędzie i pod jedną marką. Być może ostatnie zmiany w Ustawie trochę sprawę ułatwią i powstanie naprawdę duża sieć takich "McMoteli"
Magdalena Kachniewska

Magdalena Kachniewska GM, doradca, prof.
SGH, niegdyś pilot
wycieczek :-)

Temat: Innowacje w hotelarstwie

Zenon Depta:
Magdalena Kachniewska:
Osobiście uważam że wygra ten, który pierwszy zbuduje sieć takich hoteli w Polsce. Niewielkich, niedrogich, dostępnych absolutnie wszędzie i pod jedną marką. Być może ostatnie zmiany w Ustawie trochę sprawę ułatwią i powstanie naprawdę duża sieć takich "McMoteli"

W zasadzie to już jest - obydwie wymienione sieci są już obecne. W podobnej klasie mieszczą się Ibisy. W tym klimacie też planowała swoją działalność STARThotel - raczej nie sieć a ugrupowanie marketingowe, tyle, ze przy tak luźnym związku nieco trudniej będzie egzekwować jednolity standard...
Magdalena Kachniewska

Magdalena Kachniewska GM, doradca, prof.
SGH, niegdyś pilot
wycieczek :-)

Temat: Innowacje w hotelarstwie

Marek Polakiewicz:
A propos iPhona, to mamy w Polsce niezwykle ciekawe rozwiązanie. Dotyczy ono wyjątkowego hotelu pięciogwiazdkowego na terenie Poznania "Blow Up", usytuowanego przy słynnym Centrum Handlowym "Stary Browar".
Otóż zamiast klucza gościom wręczany jest iPhon, który poprzez zdalne połączenie z ekranami znajdującymi się na korytarzach pomaga im znaleźć pokój i otworzyć właściwe drzwi. IPhony wyposażone są również w informacje umożliwiające swobodne korzystanie z usług concierge, a także rezerwowanie stolika w restauracji, zamawianie taksówki, a także zawierają informacje na temat aktualnych imprez kulturalnych na terenie Poznania i okolic.
Z tego co się orientuję jest to pierwszy polski hotel, który zastosował takie absolutne novum technologiczno - innowacyjne.
Przyznam, że nie miałam o tym pojęcia. To faktycznie novum na naszym rynku...
Magdalena Kachniewska

Magdalena Kachniewska GM, doradca, prof.
SGH, niegdyś pilot
wycieczek :-)

Temat: Innowacje w hotelarstwie

Tomasz Janczak:
Myślę, że innowacyjne jest skierowanie działań marketingowych hoteli w stronę użytkowników iPhone'ów i iPodów. Coraz więcej hoteli wyposaża swoje pokoje w stacje dokujące, które oprócz funkcji budzika i radia FM, służą także jako głośniki do "i"gadżetów. W internecie funkcjonuje także strona, na której można znaleźć hotele ze stacjami dokującymi.
Ja to jestem z epoki kredy i nawet nie przyszło mi do głowy, że takie udogodnienia mogą być czynnikiem wyboru hotelu. Muszę się podciągnąć :-)Magdalena Kachniewska edytował(a) ten post dnia 07.10.10 o godzinie 14:27

Temat: Innowacje w hotelarstwie

Magdalena Kachniewska:
Muszę się podciągnąć :-)

Ja tam bym się nie podciągał. Iphone jest przejściową zabawką (przynajmniej w moim odczuciu) i nie będzie miał większego znaczenia przy wyborze hotelu. Stacje dokujące to udogodnienie równe ładowarce do telefonu marki Samsung w każdym pokoju - ilość posiadaczy Samsungów chyba nie zachęci właściciela hotelu do tego typu inwestycji...

Podobnież nie zgadzam się z opinią Pana Zenona, że McHotele czy McMotele będą strzałem w dziesiątkę. Moim zdaniem będą jedynie dopełnieniem rynku, na którym swoje miejsce znajdą luksusowe 5*, jak i hotele wyróżniające się świetnym centrum SPA czy kręgielnią...Kamil Maroszek edytował(a) ten post dnia 03.10.10 o godzinie 21:42
Magdalena Kachniewska

Magdalena Kachniewska GM, doradca, prof.
SGH, niegdyś pilot
wycieczek :-)

Temat: Innowacje w hotelarstwie

Ja tam bym się nie podciągał.


A ja to robię zawsze, kiedy brakuje mi o czymś pojęcia - choćby po to, żeby móc miec własne zdanie ;-)

"Iphone jest przejściową zabawką..."

możliwe. Choc mój dziadek to samo mówił o tel. komórkowych :-)))
Podobnież nie zgadzam się z opinią Pana Zenona, że McHotele czy McMotele będą strzałem w dziesiątkę. Moim zdaniem będą jedynie dopełnieniem rynku, na którym swoje miejsce znajdą luksusowe 5*, jak i hotele wyróżniające się świetnym centrum SPA czy kręgielnią...Kamil Maroszek edytował(a) ten post dnia 03.10.10 o godzinie 21:42


A jednak lokomotywą Accoru są budget hotels, dzięki którym Accor może sobie pozwolić na takie ozdobniki jak Sofitel. Hotele 5* nie muszą sobie szukać miejsca na rynku i świetnie się na nim mają - ale akurat nasz rynek jest nasycony hotelami wysokiej klasy a brakuje właśnie przyzwoitego noclegu dla rodziny, podróżującej z dziećmi, która chce sobie pozwiedzać poszczególne miasta - ale nie koniecznie mieszkać na "kwaterach prywatnych", które są wielką loterią. Wysoka liczba gwiazdek niestety oznacza niższą rentowność, więc dwie-trzy gwiazdki zawsze będą atrakcyjne dla hotelarza, którego nie stać na dużą sieć i utrzymywanie luksusowych obiektów kosztem tych skromniejszych. Od tego są grupy hotelowe.

Natomiast SPA w dzisiejszych czasach nie jest innowacją. Za to w Polsce, trzeba je traktować ostrożnie - co drugi hotelarz ustawi wannę z hydromasażem albo saunę i reklamuje już swoje "centrum spa". Goście są już pod tym względem coraz ostrożniejsi - na szczęście internet daje całkiem niezłe możliwości kontroli.

Ale szkoda, że ostatecznie nic Pan nie napisał o możliwościach innowacji w hotelarstwie. Kontestacja niezła rzecz, ale warto też wnieść coś pozytywnego do dyskusji :-)
Marek P.

Marek P. Albergolog,
Współpracownik Domu
Gospodarki Niemiecko
- Po...

Temat: Innowacje w hotelarstwie

Ma Pani rację Pani Magdaleno pisząc o komórkach i innych sprawach. Jeżeli chodzi o iPhona to dla niektórych jest to tylko gadżet, ale niewątpliwie rozwiązanie, o którym pisałem wcześniej jest bezsprzecznie innowacją w hotelarstwie. I to jest olbrzymia przyszłość.
Kwestia innowacyjności w hotelarstwie jest niesłychanie ważna i istotna z punktu widzenia rozwoju naszej branży. Generalnie innowacyjność ma niesłychane znaczenie dla rozwoju każdej branży. Niedługo brać będę udział w seminarium poświęconym m.innymi właśnie temu problemowi w hotelarstwie. Mam nadzieję napisać coś więcej na ten temat na naszym forum.
Jeśli chodzi o rozwój naszego hotelarstwa to podobnie jak na całym świecie istnieje tendencja do budowy hoteli ekonomicznych, a więc jedno, dwu i trzy gwiazdkowych. Ich zdecydowanie brakuje. Na pewnym etapie rozwoju naszego hotelarstwa popełniono błąd, siląc się na hotele czterogwiazdkowe, których w pewnych regionach jest po prostu za dużo. Ale jest nadzieja,że inwestorzy zrozumieją w końcu skalę rzeczywistych potrzeb związanych z coraz powszechniejszą tendencją skracania czasu pracy. To ma ścisły związek.
Niesłychanie chwalebne jest to,że coraz więcej hoteli ekonomicznych posiada standard hoteli luksusowych. Jest to słuszna tendencja, bowiem nie warto oszczędzać na wyposażeniu wnętrz. Cena natomiast to zupełnie inna sprawa.Marek Polakiewicz edytował(a) ten post dnia 07.10.10 o godzinie 00:10
Tomasz Serwański

Tomasz Serwański Microsoft Dynamics
CRM - konsultant
biznesowy

Temat: Innowacje w hotelarstwie

Ja jak zwykle z innym zdaniem.. ;) obawiam sie ze rzeczy przelomowych, ktore maja szanse stac sie trendem a nie pozostac ciekawostka w Polsce nie ma. Czemu?
- Hotele w PL dzielimy na dwie grupy: sieciowe i indywiduwalne
- Sieciowe maja narzucane (w uproszczeniu) wlasne standardy, a jako ze zadna siec nie ma swoich korzeni w PL - kazde novum istniejace w tych hotelach nie urodzilo sie w PL
- Hotele niesieciowe - tu tez sa dwie grupy: hotele tanie, gdzie nie ma miejsca na nowinki (wlasciciele wola tani konserwatyzm niz drogie ekstrawagancje), i hotele drogie - gdzie wlasciciele znalezliby byc moze srodki na nowe techniki/technologie ale na przeszkodzie stoja na ogol.. goscie :) jest raczej regula ze goscie korzystajacy z drozszych hoteli (zamozniejsi) sa ludzmi w wieku ktory nie sprzyja latwej akceptacji nowinek (tych dotyczacych gosci i widocznych dla gosci).

Podsumowujac - wydaje mi sie ze szukac rodzimych innowacji mozna wylacznie w niektorych hotelach 4*+, niesieciowych, a takich z jednej strony nie ma wiele, a z drugiej nie ma jednego punktu kontaktu gdzie podobne informacje mozna uzyskac (trzeba by obdzwonic wszystkie jeden po drugim, i trafic na odpowiednia osobe po drugiej stronie telefonu..). No i zeby jak zwykle sarkastycznie zakonczyc - hotel w ktorym kiedys pracowalem byl przez pewien czas jedynym w Polsce (a moze tez w Europie?), ktory oferowal gosciom (m.in. konferencyjnym) kazdy rodzaj istniejacego wowczas na rynku dostepu do Internetu: linie analogowe, ISDN, szybkie lacze stale, kazdy rozprowadzany wg zyczenia - po kablu lub wi-fi, dodatkowo transmisje satelitarna. Klopot - z mojego punktu widzenia - nie polegal na wymysleniu i uruchomieniu czegos co hotel mogl - jako innowacje - sprzedawac, klopot byl w tym ze dzial sprzedazy do nowinek podchodzil jak pies do jeza i nigdy nie ogarnal ani co moze oferowac, ani na ile taka oferta moze byc przewaga konkurencyjna i.. nie oferowal Klientom tego typu rozwiazan :) pytanie sie rodzi czy nowinki wymyslane przez pracownikow hoteli nie koncza wlasnie w ten sposob..

edit:literowkiTomasz Serwański edytował(a) ten post dnia 07.10.10 o godzinie 11:20
Magdalena Kachniewska

Magdalena Kachniewska GM, doradca, prof.
SGH, niegdyś pilot
wycieczek :-)

Temat: Innowacje w hotelarstwie

Obawiam się, że utożsamiasz (czy forma Ty na forum jest OK? ;-)nowinki z innowacyjnością. Jakoś rozmowa zeszła nam na gadżety i stąd nieporozumienie. A innowacyjność dotyczy również systemów zarządzania - i tu absurdem byłoby twierdzić, że sieci mogą być innowacyjne a hotele niezależne nie.
Wręcz przeciwnie: sieć, narzucając swoje standardy prowadzenia biznesu, często uniemożliwia wdrażanie zmian w obszarze zarządzania (pracowałam w kilku hotelach franczyzowych, więc nie piszę o teorii!).
I z drugiej strony - hotel niezależny (pracowałam w ośmiu i to różnych) kształtuje zarządzanie według wiedzy i pomysłowości menedżera (z tą bywa różnie, ale to inna para kaloszy). I tak np. rotacja wewnętrzna jako sposób na podniesienie efektywności pracy jest dziełem hoteli niezależnych, małych, i nie najwyższej kategorii - w wielkich obiektach sieciowych do dzisiaj jest bardzo niski poziom elastyczności w tym obszarze.
Masz rację, że w tanich hotelach nie ma miejsca na nowinki (i gadżety), ale jednak podyskutujmy o innowacjach a nie o nowinkach ;-)

No i zaskoczyło mnie stwierdzenie, że "goście korzystający z droższych hoteli (zamożniejsi) są ludźmi w wieku, który nie sprzyja łatwej akceptacji nowinek" - nie chciałabym zapuszczać się tutaj w wątki socjologiczne, ale najzamożniejsza warstwa społeczna w większości państwa EU (również w Polsce) to przedział wiekowy 35-55 lat. Sądzę, że to wiek, który nie ma wielkich problemów z akceptacją nowinek ;-)

Proponuję też (jako admin wątku mam prawo ;-) abyśmy (jeśli można coś sprawdzić) raczej pisali o konkretach niż o tym, co nam się wydaje. Piszesz, że w PL nie ma wielu hoteli 4* plus.
W Polsce jest 1634 hotele z liczbą 165595 miejsc noclegowych (dane dla 2009) Hoteli 4* i 5* jest w Polsce 176 (141 + 35) , czyli 37532 miejsca noclegowe (plus 82 hotele tej klasy w trakcie kategoryzacji). To oznacza, że 22% miejsc noclegowych to najwyższy standard. Na świecie (w ośmiu wiodących krajach turystycznych) odsetek ten wynosi 20 - 34%. Jesteśmy w normie ;-) Nawet jeśli uważasz, że to niewiele, to badania rynkowe potwierdzają raczej odwrotną tezę - rynki ciągle jeszcze domagają się większej liczby hoteli 2* i 3* (szczególnie dla drobnego biznesu, bo turystyka akurat świetnie sobie radzi - większość ludzi, w skali świata, podróżuje z biurami turystycznymi, które wymuszają niewiarygodne rabaty w ramach allotmentu - do 60% SIC!!!!).

Dane liczbowe podałam za GUS-emMagdalena Kachniewska edytował(a) ten post dnia 07.10.10 o godzinie 14:17
Magdalena Kachniewska

Magdalena Kachniewska GM, doradca, prof.
SGH, niegdyś pilot
wycieczek :-)

Temat: Innowacje w hotelarstwie

Marek Polakiewicz:
Niedługo brać będę udział w seminarium poświęconym m.innymi właśnie temu problemowi w hotelarstwie.

coś bliżej???? jeśli to nie tajemnica ;-)

Mam nadzieję napisać coś więcej na ten temat na naszym forum.

Liczę na to :-)
Tomasz Serwański

Tomasz Serwański Microsoft Dynamics
CRM - konsultant
biznesowy

Temat: Innowacje w hotelarstwie

Magdalena Kachniewska:
heh.. powiedzialbym ze piszemy dokladnie o tym samym - ze w hotelach sieciowych przestrzeni na nowosci, abstrahujac od tego czy nazwiemy je nowinkami czy innowacyjnoscia, i bez wzgledu na to czy dotyczac sposobu podawania sniadania, robienia rezerwacji czy obslugi goscia - nie ma, a w hotelach niesieciowych mozna ich szukac tylko w niektorych grupach hoteli; o ilosci miejsc wglednej i bezwglednej moze nie dyskutujmy bo to nie ten watek raczej, ale niesmialo tak - wskazniki procentowe zaburzaja widzenie, warto raczej je rozwazyc w kontekscie ilosci bezwzglednych..

tak czy tak, jezeli ktos znajdzie i poda przyklad innowacyjnosci (przez duze I, nie zamiany kluczy na karty) rdzennie polskiej, wdrozonej i uzywanej - chyle glowe i wodke stawiam :)
Marek P.

Marek P. Albergolog,
Współpracownik Domu
Gospodarki Niemiecko
- Po...

Temat: Innowacje w hotelarstwie

Witajcie!
O przykładach naszej typowo polskiej innowacyjności w naszym hotelarstwie napisałem w swoim długim poście z dnia 29.09../powyżej/. I nie chodziło tam bynajmniej o nowinki techniczne czy gadżety a o rozwiązania architektoniczno - marketingowe. Tak naprawdę to właśnie decyduje o rozwoju i postępie w naszym hotelarstwie. Proszę raz jeszcze uważnie to przeczytać. Proszę zauważyć,że nie ma tam przykładów dotyczących hoteli sieciowych - łańcuchowych. Jest to znamienne potwierdzenie i tendencja,że hotele prywatnych inwestorów są bardziej kreatywne w tym zakresie.W tym kontekście przytoczone przykłady to także innowacyjność przez duże "I". I to w czystym wydaniu!!!
A zatem Tomaszu...
Pani Magdaleno! Jeśli tylko uzyskam nieco więcej informacji na temat innowacyjności na pewno napiszę na ten temat. Musze tylko znaleźć czas...
PozdrawiamMarek Polakiewicz edytował(a) ten post dnia 07.10.10 o godzinie 20:59

Następna dyskusja:

Konferencja "Inwestycje w H...




Wyślij zaproszenie do