Anna Romańczuk

Anna Romańczuk Rozwój, Komunikacja,
PR i Kreacja

Temat: jak zachęcić do pisania?

Witam Was wszystkich,
mam problem, z którym od pewnego czasu nie mogę sobie poradzić. Otóż pracownicy mojej firmy nie chcą, albo po prostu ja nie umiem ich przekonać do współtworzenia biuletynu pracowniczego. W jaki sposób można ich przekonać - nie przekupując ich ? :)
Byłabym wdzięczna za podpowiedź
Pozdrawiam :)

konto usunięte

Temat: jak zachęcić do pisania?

Witaj.

Od kilku lat uczestniczę w różnych przedsięwzięciach dotyczących komunikacji wewnętrznej. Moje doświadczenia dotyczą przede wszystkim zagadnień jakościowych i projektowych. W związku z tym, że jestem od pewnego czasu odpowiedzialny za biuro projektów w Spółce (PMO), zajmuję się również redagowaniem i dystrybucją biuletynu dotyczącego standardów i statusu realizowanych projektów.

Jest kilka rzeczy, których nauczyłem się na bazie swoich wcześniejszych doświadczeń:

a) Po pierwsze analiza potrzeb odbiorców - jesli chcę coś komuś komunikować, to muszę wiedzieć, czy i jakie potrzeby odbiorców adresuję. Pomijając oczywiste kwestie dot. formy i treści (np. stosowanego języka), informacja musi być użyteczna dla odbiorców.
b) Po drugie analiza potrzeb "nadawców" - jeśli jest w organizacji ktoś, komu zależy na komunikowaniu interesujących nas treści, to również muszę wiedzieć, jakie ma potrzeby, aby skutecznie je zaadresować (np. chce się wypromować w organizacji, albo ma potrzebę dzielenia się swoimi doświadczeniami... itd.). Z tego grona można - przy odrobinie szczęścia - wyłowić można potencjalnych autorów :)
c) Po trzecie czas, to najbardziej deficytowy zasób w organizacji - rzadko spotykałem się z tym, że ktoś nie chciał czegoś napisać, zazwyczaj nie miał na to czasu... dlatego biorę na siebie znaczną część kwestii dot. redagowania i wizualizowania treści prosząc jedynie o "mięso" i zaakceptowanie ostatecznego kształtu :)

Komunikacja (wewnętrzna) to temat rzeka... :)

Pozdrawiam

Robert
Karolina C Dulnik

Karolina C Dulnik Ekspertka w
dziedzinie
komunikacji
wewnętrznej,
interpers...

Temat: jak zachęcić do pisania?

Ania, tak, jak biuletyn można podzielić na dwie części (formalną i nieformalną w treści), tak i piszących można podzielić na dwie grupy - merytoryczną (sprawy stricte firmowe) i niemerytoryczną (sprawy rozrywkowe).

Tę pierwszą możesz wesprzeć w pisaniu podsuwając scenariusze artykułów albo listy pytań, na które artykuły mają odpowiadać. Do Ciebie należałoby przeredagowanie treści zgodnie ze sztuką i oddanie para-autorowi materiału do autoryzacji.

W przypadku tej drugiej nie zapraszaj ogółu do pisania. Postaraj się znaleźć osoby z pisarskim zacięciem, nieformalnych liderów opinii, poszukaj osób, które mają coś ciekawego do (o)powiedzienia, interesujące hobby. Może zaproponuj warsztaty dziennikarskie? Często ludzie nie piszą dlatego, że nie potrafią, nie dlatego, że nie chcą. Może wystarczy techniczne, merytoryczne wsparcie? :)
Paweł Pably Wieczorek

Paweł Pably Wieczorek Dziennikarz,
redaktor

Temat: jak zachęcić do pisania?

Z doswiadczenia wiem, ze ludzie pisza dlatego, ze maja cos do powiedzenia, a takze/lub dlatego, ze chca zaistniec. Ten drugi powod nie jest gorszym powodem od pierwszego. O pierwszym juz bylo w tym watku (znalezienie liderow opinii), drugi mozna wzmocnic dzieki stworzeniu wrazenia, ze dany autor wejdzie do grona elitarnego. Czyli nie zaczynac od zapraszania wszystkich, ale najpierw porozmawiac z wybranymi osobami, ktore moga zbudowac cos na ksztalt redakcji wewnetrznego biuletynu. No i oczywiscie niech podyskutuja miedzy soba, jak taki biuletyn ma wygladac, by czuli, ze jest to ich "dziecko" :)
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: jak zachęcić do pisania?

Anna Fecko:
Witam Was wszystkich,
mam problem, z którym od pewnego czasu nie mogę sobie poradzić. Otóż pracownicy mojej firmy nie chcą, albo po prostu ja nie umiem ich przekonać do współtworzenia biuletynu pracowniczego. W jaki sposób można ich przekonać - nie przekupując ich ? :)
Byłabym wdzięczna za podpowiedź
Pozdrawiam :)
Może dlatego, że nie mają tego z zakresie obowiązków, a za nich nikt roboty nie zrobi ?
Tomasz K.

Tomasz K. Dyrektor
zarządzający, Agape
custom publishing

Temat: jak zachęcić do pisania?

Brak czasu może również znaczyć: nie chcę, nie mogę, nie umiem, boję się.
Dlatego warto motywować autorów tekstów, pokazywać im korzyści, które mogą z tego mieć (pozafinansowe) i rozwiewać obawy, podawać przykłady, jak wyławiać ciekawe tematy, bo są one wszędzie, tylko trzeba sprawić, by je łatwiej zauważać no i wreszcie dostarczać informacji jak dobrze pisać (kursy, książki, szkolenia, warsztaty).

Zbudowanie dobrego, stałego zespołu redakcyjnego wymaga czasu i pracy od osoby odpowiedzialnej za biuletyn. Jednak zainwestowanie swojej energii w budowę zespołu skutkuje później tym, że nie martwimy się, czy uda nam się zapełnić gazetę, tylko który z materiałów będzie ciekawszy, bo mamy ich nadmiar.Tomasz Kościelny edytował(a) ten post dnia 09.03.11 o godzinie 14:17
Olga  Głuchowska-Stypk a

Olga
Głuchowska-Stypk
a
Komunikacja we
wszelkich możliwych
i niemożliwych i
formach

Temat: jak zachęcić do pisania?

Często ludzie, nie piszą tekstów i nie współtworzaą magazynu, podając jako powód brak umiejętnosci, wprawy w pisaniu oraz brak czasu. Dlatego ja mam taki sposób zachęcania - trochę czasochlonny i pracochłonny, ale skutkuje: proponuję pracownikom, którzy mają coś do powiedzenia lub posiadają informacje, którymi mogliby sie podzielić, żeby mi o tym opowiedzieli (na żywo lub przez telefon), lub przekazali raport, notatki itp., a ja to ubiorę w słowa, czyli napiszę za nich art./news i dam im do akceptu. Oczywiście oni później widnieją jako autorzy.
Mam takie doświadczenia - najpierw korzystają z tego i całkowicie za nich piszę, a potem krok, po kroku przekonują się do samodzielnego pisania materiałów, które oczywiście podlegają jeszcze redakcji. Niektórzy twierdzą, że tym sposobem sporo sie nauczyli o pisaniu tekstów.

Następna dyskusja:

Komunikacja - jak to ugryźć?




Wyślij zaproszenie do