Krzysztof Drozd

Krzysztof Drozd Senior Consultant,
Lean Enterprise
Institute Polska.
Lean...

Temat: Lean Management w usługach

Szanowni Państwo, chyba sobie mylimy pojęcia.

Co inne go 'mapowanie' procesu, jak on przebiega. Tu sobie możemy dyskutować o wyższości Świąt Wielkanocnych nad Bożym Narodzeniem. Czy Makigami, SIPOC, 4 typy flowcharts, notacje w ARIS-ie i Bóg jeden wie, co ludzie i IT wymyśli nt mapowania przebiegu procesów. To jest mapowanie PRZEBIEGU procesu.

Mapowanie Strumienia Wartości jest mapowaniem MARNOTRAWSTWA w procesie na dwóch poziomach:
- procesu
- pomiędzy procesami czyli w przepływach

Proszę mi pokazać, jakimi sposobami Makigami pozwala wychwycić brak zbalansowania pomiędzy procesami versus T/T, jakimi ikonami/sposobami/zapisami widzimy kolejki, oczekiwania, opóźnienia, zakłócenia w procesie usługowym (ang. Random Arrivals & Interventions) w poszczególnych procesach i w całym strumieniu (co niektórzy zwą end-tu-end process)? Gdzie w Makigami mogę sobie policzyć udział czynności dodających wartość do tych niedodających, a przecież to fundament? VSM ma linię meandryczną, a jaką techniką wizualizuje ten problem Makigami? Gdzie Makigami pokazuje jakość w procesie (w VSM mamy to zaznaczone parametrem C&A) i jak go przelicza na cały strumień?

Nie zgadzam się.

Makigami jest innym (może dla wielu, którzy do tej pory znali bardziej klasyczne) sposobem na mapowanie przebiegu procesu i trochę systematyzuje brainstorming.

Proszę mnie też oświecić, za pomocą jakiego systematycznego (nie burzomózgowego) podejścia Makigami prowadzi nas do projektowania nowego, lepszego przyszłego przebiegu czyli jak lewelizuje proces dla przykładu?

Chyba zaczęliśmy sobie porównywać jabłko z gruszką.

pozdrawiam,

Krzysztof
Radosław Drzewiecki

Radosław Drzewiecki PARTNER ZARZĄDZAJĄCY
LEANPASSION SP. Z
O.O.

Temat: Lean Management w usługach

Hej,

Na naszej stronie jest 7 artykulow o lean w uslugach pisanych glownie do harvard business review. 2 z nich napisane wspolnie z naszymi partnerami z wdrozen w DB Schenker oraz Raiffeisen Polbank. Mozesz pewnie sie na nie powolac.

http://leanpassion.pl/pl/tekst/108/artykuly.html

Za nami kilkadziesiat wdrozen, analiz stanu obecnego, projektow szkoleniowych w firmach uslugowych. Pierwsze projekty ponad 6 lat temu. wiec chetnie udziele Ci informscji do pracy. W najblizszym czasie bedzie duzo do pobrania na stronie.

Uslugi to inny swiat. Naginalismy troche narzedzia zeby sie dopasowac. Teraz to wiedza ktora znacznie nam ulatwia prace w tym sektorze.
Krzysztof Drozd

Krzysztof Drozd Senior Consultant,
Lean Enterprise
Institute Polska.
Lean...

Temat: Lean Management w usługach

Myślę, że w tej dyskusji nie jest problemem, czy istnieje dobrze dopasowane do specyfiki usług jakieś istotne narzędzie Lean Mgnt, jak np. VSM. Ono jest i to od dawna. Dostosował je sam twórca koncepcji John Shook, wiele publikuje dobrego podejścia guru w usługach Drew Locher. Profesjonalne firmy dość dobrze je stosują, prezentują, wdrażają i edukują rynek. Problem w poniższej dyskusji jest chyba inny. Podobnie jak w wielu sytuacjach nieprofesjonalnych. Zanim się coś zacznie krytykować - warto się na tym dobrze znać. Niestety, niektóre wypowiedzi w poniższej dyskusji świadczą o surfingowej znajomości rzeczy. Włączę się raczej wtedy, gdy Pareto będzie odwrócone. Sensu, ekspertyzy i dogłębnego doświadczenia w okolicach 80%, a kolokwializmów i oczywistych błędów w okolicach 20%.

pozdrawiam,

Krzysztof Drozd
Zbigniew Banaśkiewicz

Zbigniew Banaśkiewicz Quality, H&S and
Security Manager

Temat: Lean Management w usługach

Mariusz S.:
...
I nikt tego leanem nie nazywał a kultura Kaizen kwitła u Jankesów ;-)
...

Jak by tak wszędzie było, to by firmy konsultingowe z głodu poumierały ;-)

konto usunięte

Temat: Lean Management w usługach

Krzysztof D.:
Szanowni Państwo, chyba sobie mylimy pojęcia.

Zgadzam się całkowicie z tym, że Makigami w czystej formie nie służy optymalizacji procesu, a jego mapowaniu. Nie mniej jednak w moim przypadku Makigami jest wykorzystywane, jako forma wizualizacji, ale zostaje uzupełnione o wspomniane przez Pana parametry procesu, jak czasy, kolejki zapas i inne kluczowe elementy pozwalające na identyfikację marnotrawstwa.

Na własnym przykładzie przekonałem się, że osoby, które nie miały wcześniej styczności z VSM i mają za zadanie zoptymalizować proces szybciej potrafią stworzyć mapę procesu zgodnie z Makigami i prześledzić jego kroki ze wskazaniem tych nie generujących wartości lub będących wąskimi gardłami, niż zinterpretować mapę VSM. Chyba na tym głównie polega idea ciągłego doskonalenia, żeby korzystać z najprostszych rozwiązań, a czasami łączyć ze sobą narzędzia i brać z nich, co najlepsze?

Pozdrawiam,
Maciej

Następna dyskusja:

WARSZTATY LEAN MANAGEMENT W...




Wyślij zaproszenie do