Krzysztof
Drozd
Senior Consultant,
Lean Enterprise
Institute Polska.
Lean...
Temat: Lean Management w usługach
Szanowni Państwo, chyba sobie mylimy pojęcia.Co inne go 'mapowanie' procesu, jak on przebiega. Tu sobie możemy dyskutować o wyższości Świąt Wielkanocnych nad Bożym Narodzeniem. Czy Makigami, SIPOC, 4 typy flowcharts, notacje w ARIS-ie i Bóg jeden wie, co ludzie i IT wymyśli nt mapowania przebiegu procesów. To jest mapowanie PRZEBIEGU procesu.
Mapowanie Strumienia Wartości jest mapowaniem MARNOTRAWSTWA w procesie na dwóch poziomach:
- procesu
- pomiędzy procesami czyli w przepływach
Proszę mi pokazać, jakimi sposobami Makigami pozwala wychwycić brak zbalansowania pomiędzy procesami versus T/T, jakimi ikonami/sposobami/zapisami widzimy kolejki, oczekiwania, opóźnienia, zakłócenia w procesie usługowym (ang. Random Arrivals & Interventions) w poszczególnych procesach i w całym strumieniu (co niektórzy zwą end-tu-end process)? Gdzie w Makigami mogę sobie policzyć udział czynności dodających wartość do tych niedodających, a przecież to fundament? VSM ma linię meandryczną, a jaką techniką wizualizuje ten problem Makigami? Gdzie Makigami pokazuje jakość w procesie (w VSM mamy to zaznaczone parametrem C&A) i jak go przelicza na cały strumień?
Nie zgadzam się.
Makigami jest innym (może dla wielu, którzy do tej pory znali bardziej klasyczne) sposobem na mapowanie przebiegu procesu i trochę systematyzuje brainstorming.
Proszę mnie też oświecić, za pomocą jakiego systematycznego (nie burzomózgowego) podejścia Makigami prowadzi nas do projektowania nowego, lepszego przyszłego przebiegu czyli jak lewelizuje proces dla przykładu?
Chyba zaczęliśmy sobie porównywać jabłko z gruszką.
pozdrawiam,
Krzysztof