Temat: moda na Społeczną Odpowiedzialność Biznesu
Och, powiało pesymizmem...
A wcale nie jest tak zle jak sie Wam wydaje.
Co prawda w Polsce jest jeszcze bardzo duży chaos informacyjny i pomieszanie pojęc z tym związanych, ale istnieje sporo firm które spełniają wymogi stawiane firmom odpowiedzialnym społecznie.
U nas często myli się działania charytatywne, zachowania etyczne czy zaangażowanie społeczne firm z odpowiedzialnością społeczną
biznesu (tzw. CSR). A to tylko "części składowe".
CSR to całościowy styl zarzadzania relacjami z tzw interesariuszami (pracownikami, dostawcami, klientami, społecznosciami lokalnymi, zarzadem itd). U nas firmy walczac o przetrwanie na rynku często podejmuja różne inicjatywy spontanicznie i bez szerszego kontekstu, dlatego trudno jeszcze mówić o dobrze wykształconym odpowiedzialnym biznesie.
Bardzo ciekawe opracowania na ten temat ma Forum Odpowiedzialnego
Biznesu http://fob.org.pl
Warto poczytać!
Polskim oddziałom koncernów zagranicznych łatwiej jest wdrażać CSR bo mają wzorce i standardy pochodzące od firm-matek. Wystarczy je dostosowac do naszych warunków. Gorąco wam polecam lekturę raportu o społecznej odpowiedzailnosci firmy Danone Polska. Cukiereczek!
Naszym rodzimym firmom jest troche trudniej, ale nawet niewielkie firmy potrafią wykorzystać CSR dla rozwoju swojej firmy np. firma B S.A. która prowadzi Bożena Batycka (włascicielka marki Batycki).
Natomiast scyzoryk mi się w kieszeni otwiera kiedy niektóre firmy na siłę chcą "włączyć się w trend" i próbują wszelkie swoje działania podczągać pod dbanie o interesariuszy. PGNIGE np. na jednej z konferencji poświęconych CSR przekonywał, że to iż firma ciągnie przyłącza gazowe do klientów nawet w dalekich zakątkach kraju już jest wyrazem ich wyjątkowej dbałości o klienta. Ciekawe w takim razie na czym zarabiają skoro dostarczanie gazu jest ukłonem w stronę klienta a nie podstawowym zródłem utrzymania firmy?
Podobnie trudne do zdefiniowania są działania CSR firm produkujacych np. papierosy. Dbanie o rozwój pracowników, o środowisko naturalne, pomoc dla społęczności lokalnej itd mogą mieć na naprawdę wysokim poziomie ale jak tu obronić dbanie o klienta, skoro go trują?e
Agnieszka Kaczurba edytował(a) ten post dnia 24.01.08 o godzinie 18:16