Dawid Milczarek

Dawid Milczarek AkademiaVAT.pl

Temat: Czy dostawa nieruchoma może mieć status WDT lub eksportu...

W ramach transakcji łańcuchowych tylko jedna z dostaw ma status dostawy ruchomej, pozostałe mają status dostaw nieruchomych (art. 22 ust. 2 i 3 UoVAT).

Zawsze uważałem, że w przypadku transakcji łańcuchowych:
1. dostawa ruchoma może mieć - odpowiednio - status WDT, eksportu towarów lub dostawy krajowej w zależności od tego skąd dokąd jest przemieszczany towar,
2. dostawy nieruchome zawsze mają status dostaw krajowych (dokonanych - odpowiednio - w kraju rozpoczęcia lub zakończenia transportu).

Tymczasem fiskus ostatnio stwierdził (IPPP3/443-347/14-2/LK), że w ramach dostawy łańcuchowej jedna z dostaw, pomimo że nieruchoma, ma status eksportu towarów. Akurat w tej sytuacji jest to dość korzystne dla podatnika, ale jednak wydaje mi się jawnie naruszać definicję eksportu towarów i orzecznictwo ETS (np. w sprawie Euro Tyre Holding). Co o tym sądzicie?Ten post został edytowany przez Autora dnia 04.03.15 o godzinie 12:29
Grzegorz Pelc

Grzegorz Pelc radca prawny

Temat: Czy dostawa nieruchoma może mieć status WDT lub eksportu...

Problem nie jest nowy i wynika głównie z nieco innego ujęcia w przepisach celnych, kto jest eksporterem i mieszania kwestii formalnych z materialnoprawnymi. Za moich czasów w praktyce organów dominował pogląd (i jak widać chyba się to nie zmieniło), że o tym, kto jest eksporterem decyduje dokument celny także wg przepisów do VAT. Ja się z tym nie zgadzałem.
Wydaje mi się, że interpretacja jest błędna. Od tego mamy przepisy ustawy, żeby wg niej ustalać, komu przypisać eksport, a że komuś coś się nie będzie zgadzać z cłem - cóż, nie takie paradoksy się zdarzały.
Natomiast ogólna odpowiedź na problem jest taka, że owszem, może się zdarzac, że dostawa nieruchomna bedzie ze stawką zero, jeżeli będzie podpadała pod eksport pośredni.
Dawid Milczarek

Dawid Milczarek AkademiaVAT.pl

Temat: Czy dostawa nieruchoma może mieć status WDT lub eksportu...

Grzegorz P.:
Natomiast ogólna odpowiedź na problem jest taka, że owszem, może się zdarzac, że dostawa nieruchomna bedzie ze stawką zero, jeżeli będzie podpadała pod eksport pośredni.

No ale jeżeli DOST 1 jest nieruchoma, a ruchomą jest DOST 2, to wywóz poza UE następuje nie w ramach tej pierwszej dostawy, tylko w ramach tej drugiej. Ja zaś rozumiem art. 2 pkt 8 tak (zarówno przy eksporcie bezpośrednim, jak i pośrednim), że aby potraktować daną dostawę jako eksport, wywóz musi następować w ramach tej rozważanej dostawy. Tymczasem Ty zdajesz się twierdzić, że może wystąpić eksport nawet jeżeli wywóz następuje w ramach zupełnie innej dostawy.
Grzegorz Pelc

Grzegorz Pelc radca prawny

Temat: Czy dostawa nieruchoma może mieć status WDT lub eksportu...

Zawsze mi się wydawało, a może błędnie, ale też żadne mądre głowy z b. pracy nie kwestionowały tego, że definicja nie wyklucza sytuacji, kiedy nabywca wywozi towar w celu dokonania kolejnej dostawy.
Wynika z tego spory paradoks, bo mamy dwie dostawy ze stawką 0, pierwsza to exp. pośredni, druga bezpośredni, ale jakoś nikomu to nie przeszkadzało. Sądom też nie - vide I FSK 1062/09, I FSK 265/08.
Oczywiście można rozwalić system i powiedzieć, że to nie tak powinno być :)
Ale nie jestem do tego przekonany, głównie dlatego, że ta druga dostawa może być różnie traktowana w krajach poza UE, bo jednocześnie tam moze być nawet uznawana za w pełni krajową (dlaczego nie?) więc to zwolnienie dla mnie to raczej takie na wszelki wypadek.
Tomasz Siennicki

Tomasz Siennicki Doradca podatkowy

Temat: Czy dostawa nieruchoma może mieć status WDT lub eksportu...

Zdecydowanie jestem zdania takiego jak Dawid.

Definicja eksportu pośredniego wcale nie oznacza, że pierwsza dostawa jest nieruchoma.
Nie mam czasu tego pisać swoich przemyśleń na ten temat, ale definicja eksportu, WDT i miejsca opodatkowania dostaw ruchomych, wyłączeń przemieszczeń własnych z WDT i WNT są ze sobą ściśle powiązane.

Zatem definicja eksportu pośredniego wpisuje się w regułę dotycząca ustalania miejsca świadczenia przy dostawach towarów transportowanych przez ich nabywcę. To dokładnie tak samo jak dopuszczenie stawki zero przy WDT, gdy transport realizuje zagraniczny nabywca. Stąd pojawił się eksport pośredni u nas.

Natomiast koncepcja, że można zastosować zerową stawkę podatku przy transporcie przez trzeciego (jeśli pierwszy dokonuje zgłoszenia celnego, co jak słusznie stwierdził Grzegorz jest jak najbardziej możliwe) nie jest nowa. Opowiedział się za nią argumentując szerzej niż w dwóch zdaniach P.

Fałkowski w komentarzu do Dyrektywy (nota bene zawarte jest tam zdecydowanie najlepsze w Polsce opracowanie dotyczące ustalania miejsca opodatkowania przy dostawach towarów transportowanych).
Choć moim zdaniem jest błędna. To znaczy, może ma uzasadnienie celowościowe, ale ja jakoś nie widzę podstawy ani w ustawie ani w dyrektywie. Mowa jest przecież o dostawie towarów transportowanych przez dostawcę lub nabywcę. A wiec nie osobę trzecia.

Aha, jak się linia organów odwróci, to będzie się działo. Pewnie znowu traktory w Warszawie.
Renata Ł.

Renata Ł. Doradca podatkowy

Temat: Czy dostawa nieruchoma może mieć status WDT lub eksportu...

Witam,

W stanie faktycznym tej interpretacji IPPP3/443-347/14-2/LK wskazano: "Transport będzie organizowała Spółka rosyjska (3), odbierając towar bezpośrednio z magazynu Spółki polskiej (1)" oraz "Spółka niemiecka (2) będzie w posiadaniu listów przewozowych CMR, w których określone będzie miejsce przeznaczenia (dostawy) Rosja, odbiorca - Spółka rosyjska (3) oraz nadawca Spóika niemiecka (2)".
Organ podatkowy stwierdził: "Opisana wyżej transakcja dla Wnioskodawcy, w sytuacji kiedy niemiecka spółka jako nabywca towaru, dokonuje jego wywozu, spełnia przesłanki uznania jej za eksport pośredni w rozumieniu art. 2 pkt 8 lit. b ustawy, ponieważ wywóz towarów z terytorium Polski do Rosji, w wykonaniu dostawy towarów, będzie dokonywany przez nabywcę, tj. niemieckiego kontrahenta, mającego siedzibę poza terytorium Polski"

Więc chyba organ podatkowy uznał, że to jednak spółka niemiecka zorganizowała transport, jako że będzie ona w posiadaniu CMR, w którym będzie wskazana jako nadawca. Konsekwentnie, uznał pierwszą dostawę za ruchomą - eksport pośredni. Więc może to jednak nie jest odwrócenie linii organów :)

W sumie można się faktycznie zastanawiać, co miał na myśli Wnioskodawca pisząc, że spółka rosyjska zorganizowała transport, skoro niemiecka będzie posiadać listy przewozowe wskazujące ją jako nadawcę. Czy można w takim przypadku twierdzić, że to spółka rosyjska zorganizowała transport i co przesądza o "organizacji transportu"?
Dawid Milczarek

Dawid Milczarek AkademiaVAT.pl

Temat: Czy dostawa nieruchoma może mieć status WDT lub eksportu...

Pojęcie organizatora transportu jest rzeczywiście niejasne, dopóki się go nie uściśli.

Myślę, że:
- w rozumieniu Dyrektywy / orzecznictwa ETS - jako organizator transportu powinien być traktowany ten kontrahent, który "kontroluje" towar (dysponuje nim jak właściciel) w trakcie trwania transportu,
- podatnicy często przyjmują, niekiedy błędnie, że organizatorem transportu jest ten kontrahent, który po prostu zleca transport firmie transportowej,
- organy podatkowe w przypadku eksportu towarów przyjmują, niekiedy błędnie, że organizatorem transportu jest ten kontrahent, który widnieje na dokumentach celnych.

I stąd bierze się całe zamieszanie. W zależności od tego, które rozumienie przyjmiemy, inna dostawa może zostać przez nas uznana za "ruchomą".Ten post został edytowany przez Autora dnia 08.05.15 o godzinie 12:29
Tomasz Nierobisz

Tomasz Nierobisz Radca prawny,
doradca podatkowy

Temat: Czy dostawa nieruchoma może mieć status WDT lub eksportu...

Ale ustawa posługuje się zwrotem transportowany przez nabywcę lub dostawcę lub na ich rzecz. Mam wątpliwości czy podstawie takiego zwrotu, decydujące dla oceny przez kogo jest transportowany towar jest to kto nim włada jak właściciel (po co byłby zwrot na rzecz).

Problemy jakie z tym się wiążą widać w takiej sytuacji, gdy pierwsza dostawa w łańcuchu jest realizowana na warunkach Incoterms FCA Kraków (przeniesienie prawa do rozporządzenia towarem jak właściciel następuje w Polsce) , a druga na warunkach Incoterms CPT Mińsk. Umowę o przewóz zawiera wtedy drugi, ale dostawa na rzecz trzeciego jest zrealizowana z chwilą wydania towaru przewoźnikowi. Jeżeli owo wydanie następuje jeszcze w Polsce (pomijam możliwe modyfikacje tych incotermsowych reguł) to nie wiadomo co ma znaczenie - to kto zlecił transport, czy to kto nim włada jak właściciel w czasie przekroczenia granicy
Dawid Milczarek

Dawid Milczarek AkademiaVAT.pl

Temat: Czy dostawa nieruchoma może mieć status WDT lub eksportu...

Tomasz N.:
Problemy jakie z tym się wiążą widać w takiej sytuacji, gdy pierwsza dostawa w łańcuchu jest realizowana na warunkach Incoterms FCA Kraków (przeniesienie prawa do rozporządzenia towarem jak właściciel następuje w Polsce) , a druga na warunkach Incoterms CPT Mińsk. Umowę o przewóz zawiera wtedy drugi, ale dostawa na rzecz trzeciego jest zrealizowana z chwilą wydania towaru przewoźnikowi. Jeżeli owo wydanie następuje jeszcze w Polsce (pomijam możliwe modyfikacje tych incotermsowych reguł) to nie wiadomo co ma znaczenie - to kto zlecił transport, czy to kto nim włada jak właściciel w czasie przekroczenia granicy

Jeżeli prawo do rozporządzania towarem jak właściciel dla obu dostaw w łańcuchu przeszło jeszcze w Polsce, to znaczy, moim zdaniem, że transport należy (w świetle orzeczeń w sprawie EMAG / Euro Tyre Holding) przypisać drugiej z dostaw w łańcuchu (to ona jest "ruchoma"), a pierwsza z dostaw jest w 100% zamknięta w granicach Polski. Dla mnie wówczas bez znaczenia jest to, kto zlecał transport w sensie faktycznym. W mojej ocenie ta sytuacja niewiele różniłaby się od przypadku, w którym dla obu dostaw w łańcuchu byłyby zastosowane warunki EXW (w świetle orzecznictwa ETS).

Podsumowując, w przypadku transakcji trójstronnych pomiędzy trzema kontrahentami, jeżeli miejscem rozpoczęcia i zakończenia transportu jest terytorium dwóch różnych państw, postępowałbym mniej więcej według następującego algorytmu:

1. w stanach faktycznych, w ramach których warunki dla kolejnych dostaw w łańcuchu są zbliżone do EXW (pierwsza dostawa) i EXW (druga dostawa), uznałbym, że dostawą "ruchomą" jest dostawa druga;

2. w stanach faktycznych, w ramach których warunki dla kolejnych dostaw w łańcuchu są zbliżone do DDP (pierwsza dostawa) i DDP (druga dostawa), uznałbym, że dostawą "ruchomą" jest dostawa pierwsza;

3. w stanach faktycznych, w ramach których warunki dla kolejnych dostaw w łańcuchu są zbliżone do EXW (pierwsza dostawa) i DDP (druga dostawa), uznałbym, że trzeba dodatkowo zbadać kilka kwestii (warunki dostaw pod kątem świadomości pierwszego z kontrahentów co do wywozu towaru poza terytorium kraju, NIP i siedzibę pośrednika itd.) i dopiero na tej podstawie będzie można stwierdzić (z mniejszym lub większym przekonaniem), która z dostaw ma charakter dostawy "ruchomej".

Używając pojęcia "zbliżone do", mam na myśli podobieństwo pod kątem tego, w którym momencie (w którym kraju) przechodzi prawo do rozporządzania towarem jak właściciel, a nie pod kątem tego, kto jest organizatorem transportu (zlecającym transport).

***

Brzmienie krajowej ustawy to już inna bajka i być może, w zależności od tego co dla podatnika byłoby korzystniejsze, w jakimś konkretnym wariancie dostrzegałbym skutki inne niż na podstawie Dyrektywy.Ten post został edytowany przez Autora dnia 08.05.15 o godzinie 17:27
Daniel Więckowski

Daniel Więckowski doradca podatkowy nr
11861

Temat: Czy dostawa nieruchoma może mieć status WDT lub eksportu...

Dawid M.:
- w rozumieniu Dyrektywy / orzecznictwa ETS - jako organizator transportu powinien być traktowany ten kontrahent, który "kontroluje" towar (dysponuje nim jak właściciel) w trakcie trwania transportu,
- podatnicy często przyjmują, niekiedy błędnie, że organizatorem transportu jest ten kontrahent, który po prostu zleca transport firmie transportowej,

Błędnie? Dlaczego?
Dawid Milczarek

Dawid Milczarek AkademiaVAT.pl

Temat: Czy dostawa nieruchoma może mieć status WDT lub eksportu...

Daniel W.:
Błędnie? Dlaczego?

Pojęcie organizatora transportu zostało wprowadzone jako pojęcie pomocnicze do dyskursu PRAWNICZEGO. W języku PRAWNYM prawodawca nie posługuje się takim zwrotem.

Ale skoro już tę konwencję terminologiczną przyjmujemy, to jak rozumiem na potrzeby ustalenia, która dostawa w łańcuchu ma charakter dostawy "ruchomej". I w związku z tym właściwsze jest traktowanie "organizatora transportu" jako tego, kto "kontroluje" towar w trakcie transportu (dysponuje nim jak właściciel). Nie zawsze ten, kto zleca transport, jest podmiotem, który dysponuje prawem do rozporządzania towarem jak właściciel w trakcie transportu.

Ale jeżeli sobie w języku prawniczym zdefiniujemy organizatora transportu jako po prostu tego, kto transport zleca (lub dokonuje transportu przy pomocy własnych środków transportu), to proszę bardzo. Tyle, że tak rozumiane pojęcie organizatora transportu jest umiarkowanie przydatne w świetle orzecznictwa ETS dla ustalenia, która dostawa ma charakter ruchomy. To znaczy bardzo często tak rozumiany organizator transportu będzie pokrywał się z podmiotem "kontrolującym" towar w trakcie transportu, ale jednak nie zawsze tak będzie, co może prowadzić do błędnej identyfikacji dostawy "ruchomej".

Masz jednak o tyle rację, że prawodawca polski (moim zdaniem błędnie) sugeruje, aby kierować się tym, kto zleca transport. Kierowanie się takim rozumieniem organizatora transportu jest zatem "prawidłowe" na gruncie krajowej ustawy. I zarazem prowadzące niekiedy na manowce w świetle orzecznictwa ETS.Ten post został edytowany przez Autora dnia 10.05.15 o godzinie 18:07
Daniel Więckowski

Daniel Więckowski doradca podatkowy nr
11861

Temat: Czy dostawa nieruchoma może mieć status WDT lub eksportu...

Mogę prosić o przykład tsue?
Dawid Milczarek

Dawid Milczarek AkademiaVAT.pl

Temat: Czy dostawa nieruchoma może mieć status WDT lub eksportu...

Daniel W.:
Mogę prosić o przykład tsue?

Ale przykład czego? Kluczowe są dwa orzeczenia ETS dotyczące wprost problematyki transakcji łańcuchowych: EMAG i ETH.Ten post został edytowany przez Autora dnia 11.05.15 o godzinie 10:15
Daniel Więckowski

Daniel Więckowski doradca podatkowy nr
11861

Temat: Czy dostawa nieruchoma może mieć status WDT lub eksportu...

Ale w obu był chyba EXW.
Dawid Milczarek

Dawid Milczarek AkademiaVAT.pl

Temat: Czy dostawa nieruchoma może mieć status WDT lub eksportu...

Daniel W.:
Ale w obu był chyba EXW.

W obu było, że - na potrzeby ustalania dostawy "ruchomej" - trzeba zwracać (przede wszystkim) uwagę na to, gdzie (w którym państwie) przeszło prawo do rozporządzania towarem jak właściciel.

EMAG:

(...) Po pierwsze, nawet jeśli dwie następujące po sobie dostawy skutkują tylko jedynym przemieszczeniem towarów, to należy uznać, że nastąpiły one jedna po drugiej. W rzeczywistości pośredni nabywca może przenieść na drugiego nabywcę prawo do rozporządzania towarem jak właściciel dopiero wtedy, gdy otrzymał je wcześniej od pierwszego sprzedawcy, a zatem druga dostawa może mieć miejsce dopiero wtedy, gdy zrealizowana zostanie pierwsza dostawa.

Ponieważ za miejsce nabycia towarów przez nabywcę pośredniego uznawane jest państwo członkowskie zakończenia wysyłki lub transportu tych towarów, uznanie, że podatnik dokonuje kolejnej dostawy tych samych towarów z państwa członkowskiego rozpoczęcia omawianej wysyłki lub transportu byłoby sprzeczne z wszelką logiką.(...)


http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?doc...

Euro Tyre Holding:

(...) W okolicznościach takich jak rozpatrywane przez sąd krajowy, w których pierwszy nabywca, jaki uzyskał prawo do rozporządzania towarem jak właściciel na terytorium państwa członkowskiego pierwszej dostawy, wskazuje na zamiar przetransportowania tego towaru do innego państwa członkowskiego i przedstawia swój numer identyfikacyjny nadany do celów podatku od wartości dodanej przez to ostatnie państwo, transport wspólnotowy powinien zostać przypisany pierwszej dostawie, pod warunkiem że prawo do rozporządzania towarem jak właściciel zostało przeniesione na drugiego nabywcę w państwie członkowskim przeznaczenia transportu wewnątrzwspólnotowego. Do sądu krajowego należy ustalenie, czy warunek ten jest spełniony w rozpatrywanym przezeń sporze.

http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?doc...Ten post został edytowany przez Autora dnia 11.05.15 o godzinie 16:52
Daniel Więckowski

Daniel Więckowski doradca podatkowy nr
11861

Temat: Czy dostawa nieruchoma może mieć status WDT lub eksportu...

Ja tam jestem wzrokowcem:
https://www.google.pl/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=i...

Jak więc widać, standardowo nie jest możliwe, by ponosić ryzyko, a nie ponosić kosztów.

A tak już ad personam :)
Dawidzie, jak znajdziesz w formularzu CMR pole "DYSKURS PRAWNICZY" stawiam Ci whisky, wiesz gdzie :)
Miłego,Ten post został edytowany przez Autora dnia 12.05.15 o godzinie 10:17
Dawid Milczarek

Dawid Milczarek AkademiaVAT.pl

Temat: Czy dostawa nieruchoma może mieć status WDT lub eksportu...

Daniel W.:
Ja tam jestem wzrokowcem:
https://www.google.pl/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=i...

Jak więc widać, standardowo nie jest możliwe, by ponosić ryzyko, a nie ponosić kosztów.

To już zależy od tego, co traktujemy jako standard. Jeżeli EXW, DDP i inne zbliżone - OK. Jeżeli do standardowych warunków zaliczymy także reguły typu CPT czy CIF (a taki przykład wyżej się przewinął), to sprawa zaczyna się komplikować. Podmiot pokrywający koszty nie pokrywa się z podmiotem ponoszącym ryzyko i rodzi się pytanie, który z tych elementów (ponoszenie kosztów / ponoszenie ryzyka) jest decydujący dla ustalenia momentu przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Ja powiedziałbym, że istotniejsza jest kwestia ponoszenia ryzyka.

Pomijam już sytuację, gdy z warunków umowy wynika EXW, a faktycznie transport organizuje sprzedawca.
A tak już ad personam :)
Dawidzie, jak znajdziesz w formularzu CMR pole "DYSKURS PRAWNICZY" stawiam Ci whisky, wiesz gdzie :)
Miłego

Pierwszy lepszy wzór CMR znaleziony w Google:

https://goo.gl/8mL1xx

Pewnie z polem DYSKURS PRAWNICZY też by się jakiś znalazł.
Daniel Więckowski

Daniel Więckowski doradca podatkowy nr
11861

Temat: Czy dostawa nieruchoma może mieć status WDT lub eksportu...

No to jesteśmy w kontakcie :)
Tomasz Siennicki

Tomasz Siennicki Doradca podatkowy

Temat: Czy dostawa nieruchoma może mieć status WDT lub eksportu...

Dawid M.:

3. w stanach faktycznych, w ramach których warunki dla kolejnych dostaw w łańcuchu są zbliżone do EXW (pierwsza dostawa) i DDP (druga dostawa), uznałbym, że trzeba dodatkowo zbadać kilka kwestii (warunki dostaw pod kątem świadomości pierwszego z kontrahentów co do wywozu towaru poza terytorium kraju, NIP i siedzibę pośrednika itd.) i dopiero na tej podstawie będzie można stwierdzić (z mniejszym lub większym przekonaniem), która z dostaw ma charakter dostawy "ruchomej".

A dlaczego badać siedzibę "pośrednika"?
Czy jeśli pośrednik ma siedzibę w Polsce, to nie można go uznać na potrzeby transakcji za „zagranicznego nabywcę”?
Wyobraźmy sobie, ze „pośrednik” ma siedzibę w Polsce i oddział w Niemczech.
Nabywa towar w Polsce na potrzeby oddziału w Niemczech.
Może nabyć towar z VAT w Polsce i przetransportować go do Niemiec w ramach przemieszczenia towarów własnych?
A czy nie może dokonać bezpośrednio nabycia wewnątrzwspólnotowego na terytorium Niemiec od polskiego dostawcy?
Moim zdaniem jak najbardziej tak.
Co to oznacza? Ano to, że „pośrednik” ma wybór ułożenia swojej transakcji, tak aby było to WDT z Polski, albo bezpośrednio WNT w Niemczech.
Nadążacie?
:-)
Tomasz Siennicki

Tomasz Siennicki Doradca podatkowy

Temat: Czy dostawa nieruchoma może mieć status WDT lub eksportu...

Daniel W.:
Mogę prosić o przykład tsue?


Daniel, sorry, ale były tylko dwa orzeczenia kluczowe w tej w kwestii.



Wyślij zaproszenie do