Temat: Aquaplaning, czyli jak uciec z wodnej pułapki....

Aquaplaning, czyli jak uciec z wodnej pułapki. Najważniejszy jest spokój

Deszcz, wyższa szkoła jazdy© Fot. Piotr Skornicki / Agencja Gazeta Deszcz, wyższa szkoła jazdy
Ostatnie tygodnie upływają nam pod znakiem nagłych i bardzo ulewnych opadów. Zbliża się też jesień, która w Polsce zawsze oznacza deszcze. Tym bardziej miejmy na uwadze aquaplaning. Jedno z najniebezpieczniejszych i najbardziej przerażających zjawisk na drodze.

W Polsce powinniśmy raczej używać słowa "akwaplanacja", ale to angielski "aquaplaning" jest znacznie powszechniejszy.

Dlaczego aquaplaning jest tak niebezpieczny?
Bo się go nie spodziewamy. Deszcz = śliska nawierzchnia. Podświadomie szukamy zagrożenia w gwałtownych manewrach - szybkiej zmianie pasa, bardzo dynamicznym ruszeniu czy ostrym wejściu w zakręt przy wysokiej prędkości. Takich zachowań na drodze w trudnych warunkach unikamy. Jednak aquaplaning może wystąpić podczas spokojnej jazdy na wprost. Wcale nie trzeba wciskać wbijać pedału przyspieszania w podłogę albo kręcić kierownicą. Wystarczy jechać swoim pasem.

No dobrze... akwaplanacja, czyli tak naprawdę co?
Aquaplaning to sytuacja, kiedy opony nie nadążają z odprowadzeniem gromadzącej się podczas ulewnego deszczu wody. Pomiędzy oponą a nawierzchnią tworzy się warstwa, z którą nie radzi sobie bieżnik. Ciśnienie wody znajdującej się pod oponami może spowodować brak kontaktu z nawierzchnią. Koła tracą przyczepność, auto wpada w poślizg. Kierowca nie jest w stanie zapanować nad samochodem, a jego odczucia są bardzo podobne jak podczas jazdy po oblodzonej nawierzchni. Często mówi się też o "pływaniu" samochodu.

Jak się bronić przed aquaplaningiem? ...
Unikajmy gwałtownego skręcania lub hamowania ...
Jak uniknąć aquaplaningu? ...
Nie da się podać konkretnej prędkości, która jest bezpieczna dla kierowcy. Na pojawienie aquaplaningu wpływ ma wiele czynników: m.in. prędkość jazdy, stan naszych opon, stan nawierzchni, rodzaj jezdni oraz oczywiście intensywność opadów i głębokość wody. Ogólne zasady są dwie:
- W deszczu zawsze powinniśmy zwolnić
- Podczas jazdy w deszczu powinniśmy zwolnić nie tylko ze względu na aquaplaning i utratę przyczepności.
...
https://www.msn.com/pl-pl/motoryzacja/wiadomosci/aquapl...