Katarzyna M.

Katarzyna M. Specjalista ds. Lead
Generation i
Marketingu B2B

Temat: Kilka rzeczy, których pracownicy HR mogą nauczyć się od...

Może wydawać się dziwne, że te dwa niepowiązane ze sobą działy - Human Resources oraz Client Service - mogą mieć ze sobą cokolwiek wspólnego. Okazuje się jednak, że rekruterzy mogliby czerpać w swojej pracy z wiedzy i doświadczenia kolegów z Działu Obsługi Klienta - przynajmniej w niektórych kwestiach. Bardziej niż w jakimkolwiek z innych działów organizacji, efektywna obsługa klienta opiera się przede wszystkim na szacunku dla odbiorcy usług firmy - nie tylko jako osoby, ale także dla jego czasu oraz indywidualnego punktu widzenia. Jak taką wiedzę mogą wykorzystać pracownicy działu HR?

Pomyśl o innych

Rekruterzy mogą zyskać wiele w swojej pracy, zachowując podejście działu Client Service, jednak zamiast klienta stawiając na pierwszym miejscu pracownika i trzymając się tej zasady. Rozumienie punktu widzenia innych osób, również tych zależnych od nas często jest receptą na sukces nie tylko w działach związanych z obsługą klienta, ale także w sprzedaży oraz - przede wszystkim - w przywództwie. Rozumiejąc zasady, jakimi kieruje się zespół oraz potrzeby jego członków łatwiej stworzyć strategię efektywnego zarządzania.

Pamiętaj o informacji zwrotnej

Specjaliści od obsługi klienta odbierają informację zwrotną i uzasadnione zażalenia ze strony klientów jako świetną okazję do wykazania się. W końcu najbardziej lojalni klienci to najczęściej ci, którzy powrócili do jednej marki po tym, jak zdążyli się na niej zawieść. Odpowiednia reakcja na złość i frustrację klienta może sprawić, że zostanie on lojalnym użytkownikiem produktów danej firmy. Dlatego najbardziej wartościowi klienci to ci, którzy za pośrednictwem feedbacku dają szansę na wyjaśnienie i poprawę. Podobnie, pracownicy mogą mieć wiele do zaoferowania otwartemu na informacje zwrotne działowi HR i stworzyć kulturę organizacyjną, w której będą słuchani i rozumieni.

Trochę marketingu

Sprawna obsługa klienta jest nie tylko do ciągłej dyspozycji obecnych klientów, ale również współtworzy wizerunek marki i przyciąga ewentualnych przyszłych klientów. Podążajac tym przykładem, menedżerowie działu HR mogą przyczynić się do stworzenia marki pracodawcy, z której pracownicy będą dumni i jednocześnie będzie zachęcającym miejscem przyszłej pracy dla potencjalnych kandydatów. Ostatnie badania pokazują, że atrakcyjna marka pracodawcy coraz częściej jest powodem złożenia aplikacji przez młodych absolwentów.