Katarzyna M.

Katarzyna M. Specjalista ds. Lead
Generation i
Marketingu B2B

Temat: Jakie cechy powinien posiadać pracownik Działu HR

Praca w Dziale HR, niezależnie od rodzaju oraz zakresu wykonywanych zadań, wymaga pewnych uniwersalnych umiejętności. Większość z nich można wypracować w trakcie zdobywania doświadczenia i poruszania się po świecie zasobów ludzkich, aby jak najefektywniej wykonywać swoją pracę i budować pozytywną markę własną, a także przyczyniać się do wzrostu potencjału całego zespołu.

Można wymienić wiele kompetencji kluczowych dla stanowisk związanych z branżą HR. O niektórych z nich nie wspomina się jednak zbyt często, chociaż są nie mniej ważne dla rozwoju samego pracownika, w szczególności biorąc pod uwagę jego rolę w organizacji. Warto pamiętać, że pracownicy działu HR są nie tylko pracownikami, ale również reprezentantami firmy na różnych płaszczyznach.

Wydajność w zarządzaniu czasem

Oczekuje się, że specjaliści HR będą skuteczni w zarządzaniu czasem. W codziennej pracy mają do wypełnienia wiele obowiązków - zajmują się nie tylko rekrutacją, lecz także zarządzaniem talentami, rozwojem stosunków pracowniczych czy opieką nad nowymi pracownikami. Wszystkie te działania zajmują sporo czasu, jednak są możliwe do osiągnięcia po ustaleniu dokładnych ram czasowych, w których mają zostać zrealizowane. Do urzeczywistnienia każdego celu niezbędne jest określenie terminu, w którym zostanie on osiągnięty. Nie sprzyja temu niejednoznaczność i niepewność oraz otwarte zobowiązania.

Wiedza biznesowa

Każdy pracownik reprezentujący firmę wśród pozostałych zatrudnionych oraz osób z zewnątrz powinien mieć świadomość, jakie mocne i słabe strony posiada z punktu widzenia istnienia na rynku. Warto również poświęcić chwilę czasu na zrozumienie działalności firmy oraz jej umiejscowienia w branży - może to nie tylko pomóc w odpowiedniej organizacji procesów rekrutacyjnych, lecz także w planowaniu wewnętrznej strategii zarządzania zasobami ludzkimi.

Świadomość wizji i celu działu HR

Wbrew pozorom ważna jest nie tylko świadomość wizji i celu organizacji, ale także działu oraz całego zespołu. W jaki sposób przyczynia się do sukcesu organizacji? Czy chcesz rekrutować najbardziej wykwalifikowane talenty? A może organizacja ma znaleźć się w grupie najbardziej pożądanych pracodawców? Aby osiągnąć cele przewidziane dla działu oraz zespołu, należy spojrzeć na nie z perspektywy wizji całej organizacji, pamiętając również o wyzwaniach jednostkowych.

Umiejętność analizy

Pracownicy działu HR są kojarzeni przede wszystkim z posiadaniem bogatej wiedzy teoretycznej oraz tej dotyczącej polityki firmy. Niemniej jednak, każda strategia planowana w organizacji powinna być poparta danymi liczbowymi - kosztem realizacji, szacowanym zyskiem w postaci danych liczbowych lub procentowych związanych z efektywnością procesów pracowniczych, przedstawieniem sytuacji firm, które wprowadziły podobne strategie. Tego typu dane nie mogą pozostać subiektywne.

Rola mentora

Rola pracowników działu HR jest kluczowa również w przypadku wsparcia i rozwoju pozostałych zatrudnionych; są oni postrzegani jako mentorzy, którzy dbają o kulturę organizacyjną i relacje w firmie, wdrażają nowych pracowników oraz przekazują feedback dotyczący efektywności w pracy. Jeśli te zadania są wykonywane z dbałością, mogą przynieść korzyści widoczne nie tylko w poziomie wykonania pracowników, ale i są w stanie przysłużyć się całej organizacji.

Samodyscyplina

Jest to ważna cecha bez względu na rodzaj wykonywanego zawodu, jednak w branży HR szczególnie przydatna; zwłaszcza, że najczęściej to specjaliści HR wyznaczają w organizacji standardy naśladowania. Poza tym, samodyscyplina jest jednym z głównych wyznaczników sukcesu i rozwoju zawodowego.