Katarzyna M.

Katarzyna M. Specjalista ds. Lead
Generation i
Marketingu B2B

Temat: Jak wykorzystać oceny pracowników do poprawy komunikacji...

Często zdarza się, że pracownicy i menadżerowie nie mogą się ze sobą porozumieć i trudno dociec, dlaczego tak się dzieje. Problemy wynikające z braku komunikacji można czasem rozwiązać za pomocą ocen wydajności. Jeśli ocena jest okazją do opisania kryteriów, na podstawie których została stworzona (przy użyciu odpowiednich przykładów), wtedy pracownik odejdzie ze spotkania z poczuciem lepszego zrozumienia tego, co powinien robić, aby jak najefektywniej wykonywać swoją pracę.

Wyznaczanie ścieżek kariery

Każda ocena pracowników jest dobrą okazją do wyznaczenia długoterminowych celów, które niekoniecznie znajdują się na codziennej liście rzeczy “do zrobienia”. Takie oceny nie tylko pokazują pracownikowi, jak duży jest jego wkład w funkcjonowanie firmy, ale także pozwalają mu poczuć się docenionym i zadowolonym ze swojego wkładu pracy. Ukazanie jasnej ścieżki kariery wyzwala w zatrudnionych poczucie stabilizacji oraz lojalności do organizacji, w której pracuje, a także pozwala na poprawienie wyników finansowych firmy. Wszystko to dzięki poczuciu, że pracuje nie tylko na rozwój własnej kariery, ale również dla całej organizacji.

Zachęta do efektywnej pracy

Pochwała za dobrze wykonaną pracę jest częścią dokonywanej oceny. Trudniejszą jej częścią jest zwrócenie uwagi na obszary do poprawy; chociaż wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że nikt nie jest idealny, trudno pogodzić się z własnymi niedoskonałościami - a jeszcze trudniej dyplomatycznie wskazać obszary, w których pracownicy mogą się udoskonalić. Ponadto nawet najbardziej wartościowi pracownicy mogą być zachęcani do brania udziału w dodatkowych szkoleniach, a z kolei ci, którzy znajdują się na krawędzi zwolenienia, ocena może posłużyć do zwrócenia uwagi na problem z ich wykonaniem.

Poprawa zdolności decyzyjnych

Kiedy firma posiada szczegółowe informacje na temat wydajności pracowników, podejmowanie decyzji biznesowych staje się łatwiejsze. Wypełnianie otwartych stanowisk obecnymi pracownikami wzmacnia organizację i pozwala promować lojalnoś. Wiedz na temat tego, którzy pracownicy prezentują wymagane cechy przyspiesza podział projektów. Oceny stanowią rónież podstawę do podejmowania decyzji dotyczących przyznawania nagród lub typowania osób do zwolnienia. Dzięki ocenom organizacje mogą funkcjonować efektywnie i z nastawieniem na cel.