Katarzyna M.

Katarzyna M. Specjalista ds. Lead
Generation i
Marketingu B2B

Temat: Aplikuj przez Facebooka, czyli jak pracodawcy radzą sobie...

Rozwój nowych technologii następuje obecnie w zawrotnym tempie. Nowinki przenikają również do takich obszarów, jak zarządzanie zasobami ludzkimi, a więc i rekrutacji oraz rozwoju pracowników. Standardowe, czarno – białe CV z oficjalnym zdjęciem i wytworne listy motywacyjne wysyłane pocztą powoli zaczynają przechodzić do lamusa. Zmniejsza się również dystans między pracodawcą a potencjalnym pracownikiem, co często wymaga poszukiwania nowych ścieżek skutecznej komunikacji. W jaki sposób pracodawcy radzą sobie ze zmieniającymi się trendami?

Młode pokolenia, które od niedawna rewolucjonizują rynek pracy, nie wyobrażają sobie codziennego funkcjonowania bez internetu, smartfona czy mobilnych technologii. Żyją szybko i intensywnie, często poszukując uproszczonych rozwiązań. Są również silnie osadzone w świecie mediów społecznościowych, za pomocą których nie tylko komunikują się ze znajomymi, lecz coraz częściej dokonują codziennych czynności zawodowych. Dlatego komunikacja na płaszczyźnie rekruter – kandydat intensywnie przenika do sfery nowych technologii i social media.

Z perspektywy firmy, której jednym z celów jest ułatwienie rekruterom dotarcia do najzdolniejszych kandydatów oraz dopasowanie ich umiejętności do stanowisk, można stworzyć kilka nowych możliwości dla organizacji aktywnie poszukujących pracowników. Jednym z rozwiązań jest możliwość aplikowania za pomocą Facebooka – link do aktualnych rekrutacji znajduje się w zakładce Kariera na Facebookowej stronie firmy, skąd w łatwy sposób można przejść do formularza aplikacyjnego interesującej dla potencjalnego pracownika oferty. Ponadto pozwala to za pomocą jednego kliknięcia sprawdzić wszystkie aktualnie prowadzone rekrutacje. Warto zwrócić uwagę również na wygodną formę aplikowania – obecnie kandydaci nie muszą wypełniać całego formularza ręcznie. Za pomocą przycisków „Połącz z Facebook” lub „Połącz z LinkedIn” może automatycznie pobrać dane ze swojego kont, które posiada na jednym ze wspomnianych kanałów social media, uzupełniając tym samym formularz. Dzięki temu możemy uwolnić kandydata od wypełniania kolejnych żmudnych aplikacji.

Inne rozwiązanie rekrutacyjne, podyktowane przede wszystkim potrzebami pokolenia nowych technologii, dotyczy kolejnych etapów selekcji. Wybrani kandydaci zostają poproszeni o rozwiązanie testów kompetencji, dopasowanych do wymagań danego stanowiska. Dzięki dostępności tych narzędzi online użytkownicy mogą wypełnić je w dowolnym miejscu i czasie. Jeżeli urządzenie, z którego korzysta kandydat ma połączenie z internetem, nie ma znaczenia, czy jest to komputer, smartfon czy tablet. Jedynym ograniczeniem jest w tym przypadku termin końcowy, po którym nie ma już możliwości rozwiązania testów.

Coraz częściej to organizacje zabiegają o młode talenty i poszukują nowych metod dotarcia do zdolnych kandydatów. Dlatego wiele z nich stara się zaprezentować swoją firmę nie tylko jako jedną z przodujących w określonej dziedzinie, ale przede wszystkim jako atrakcyjne miejsce pracy dla potencjalnych kandydatów, gwarantujące dynamiczny rozwój kariery i współpracę przy ciekawych, prestiżowych projektach. Nie bez powodu od kilku lat coraz częściej słyszy się o Employer Brandingu. Firmy mają bardzo różnorodne metody budowania swojego wizerunku na rynku pracy – jedną z nich jest wykorzystanie gier rekrutacyjnych. Dzięki takiemu rozwiązaniu kandydat może, podobnie jak w przypadku testów kompetencji, podjąć się przejścia gry w dowolnym miejscu i czasie. Ponadto taka forma aplikowania wprowadza elementy grywalizacji, co wspomaga zaangażowanie kandydatów w podejmowane działanie.

Nie da się zaprzeczyć, że internetowe i mobilne technologie zapoczątkowały wiele innowacji w branży rekrutacyjnej. Przede wszystkim pomogły przekształcić komunikację pomiędzy pracodawcą a kandydatem w aktywny dialog oraz ułatwiły obu stronom realizację prawie wszystkich etapów rekrutacji. Warto, aby pracodawcy pamiętali przede wszystkim o efektywnej komunikacji nie tylko z obecnymi, ale i z przyszłymi pracownikami, która może zaowocować w przyszłości.