Katarzyna M.

Katarzyna M. Specjalista ds. Lead
Generation i
Marketingu B2B

Temat: Jak budować zaangażowanie pracowników

Rozwój zaangażowania wśród pracowników jest jednym z najistotniejszych elementów efektywnej polityki personalnej w organizacjach. Od dłuższego czasu wiadomo, że firmy o wysokim poziomie zaangażowania pracowników osiągają lepsze wyniki niż te, w których zatrudnione osoby wykazują raczej niski poziom zaangażowania. Wynika to głównie z tego, że zaangażowani pracownicy są bardziej zmotywowani do pracy i potrafią się jej poświęcić. Więc czym właściwie jest zaangażowanie w organizacji?

Wbrew pozorom nie należy utożsamiać go z satysfakcją lub zadowoleniem zatrudnionych; jest to raczej emocjonalne przywiązanie do firmy, jej celów oraz do wyznaczonej przez nią misji. Na spadek zaangażowania może wpływać wiele czynników – redukcja etatów, kryzys, zmiany polityki firmy. Dlatego istotne jest monitorowanie nastroju w firmie, który bezpośrednio przekłada się między innymi na zaangażowanie zatrudnionych.

Nie da się jednak zaprzeczyć, że w wielu aspektach struktura środowisk pracy jest obecnie bardziej jednolita niż kiedykolwiek – a wszystko to dzięki powszechności nowych technologii kanałów social media. Dzięki tym zmianom tworzenie kultury promującej zaangażowania w firmie nie należy wyłącznie do menedżerów, ale również do pracowników niższych szczebli. Nie jest to jednak zadanie łatwe; podwyższenie poziomu zaangażowania w organizacji wymaga wiele wysiłku, a idealna recepta, która sprawdzałaby się w każdej firmie - nie istnieje. Proces budowania zaangażowania musi wynikać przede wszystkim z wizji firmy oraz wyznaczonej przez nią misji. Istnieje jednak kilka ogólnych wskazówek, które mogą pomóc w zbudowaniu zaangażowania wśród zatrudnionych.

Przede wszystkim istotna jest jasna komunikacja strategicznych celów firmy. Kiedy pracownicy rozumieją, w jaki sposób przyczyniają się do ogólnego wyniku firmy, wzmaga to ich zaangażowanie w codzienne obowiązki. Pracodawcy mogą osiągnąć ten efekt, łącząc cele firmy z celami pracowników. Istotne w budowaniu zaangażowania jest również włączanie zatrudnionych w podejmowanie decyzji dotyczących firmy. Takie rozwiązanie ułatwia motywowanie podwładnych oraz pokazuje, że i również od nich zależy przyszłość organizacji. Wspólne poszukiwanie rozwiązań, planowanie czy nawet budowanie strategii firmy - to wszystko przyczynia się do budowania poczucia, że pracownicy mają realny wpływ na sukcesy i porażki firmy.

W budowaniu zaangażowania powinno się wziąć pod uwagę kulturę, jaka panuje w firmie; unikać tworzenia atmosfery rywalizacji, lecz zachęcać zatrudnionych do wzajemnej współpracy. Jak wiadomo - współpraca wzmacnia więzi między osobami z tych samych zespołów czy też działów, dzięki czemu możemy zapobiec dużej rotacji pracowników. Nie należy zapominać również o dosyć oczywistej, ale często pomijanej metodzie, jaką jest nagradzanie oraz dziękowanie zatrudnionym za wkładany w pracę wysiłek. Pensja jest podstawowym elementem, za pomocą którego nagradzamy pracowników, ale pamiętajmy również o innych benefitach, takich jak atrakcyjny pakiet socjalny, które są istotnym czynnikiem wzmacniającym motywację oraz zaangażowanie.

Nie można zapomnieć również o informacji zwrotnej udzielanej pracownikom, która często jest elementem kluczowym pobudzającym ich rozwój. Feedback musi odbywać się w sposób ciągły i przede wszystkim - musi być konstruktywny i skoncentrowany na możliwościach przyszłego rozwoju. Kolejna rada: promuj i awansuj talenty. Pracownicy osiągają wyższy poziom motywacji, kiedy widzą realną szansę wdrapania się na kolejny szczebel kariery. Ponadto łatwiej jest zbudować zaangażowanie, kiedy ścieżka kariery jest jasno wytyczona oraz powiązana z konkretnymi osiągnięciami.

Należy również pamiętać o tym, że na motywację i zaangażowanie wpływa także umiejętne budowanie zespołów. Grupy pracownicze, w których znajdą się osoby o podobnych cechach osobowościowych mają szansę wykazać się większą efektywnością oraz sprawniejszą komunikacją, co zmniejsza ryzyko długotrwałych konfliktów. Istotnym elementem jest również dopasowanie kompetencji kandydata do stanowiska, które obejmuje w firmie. Niedostosowanie zadań do predyspozycji zatrudnionego powoduje często zmniejszenie satysfakcji oraz spadek motywacji do pracy. Aby uniknąć takich sytuacji, warto pamiętać o stosowaniu wśród pracowników testów badających ich kompetencje oraz profil osobowościowy, aby móc zbudować na ich podstawie trwałe zespoły, których pracownicy będą pewni swoich umiejętności.

Każda firma może zwiększyć motywację oraz zaangażowanie, przede wszystkim skupiając się na swoich pracownikach i stawiając ich na pierwszym miejscu. Wymaga to oczywiście czasu oraz pewnej reorganizacji, ale z pewnością może przynieść wiele korzyści całej organizacji - nie tylko materialnych, ale i wizerunkowych.