Dorota P.

Dorota P. Copywriter,
Marketing Manager

Temat: Działania polskich hoteli na Facebooku

W Social Media London Style stworzyliśmy raport na temat Polskiej branży hotelarskiej na Facebooku i najważniejszym wnioskiem jest to, że większość polskich hoteli nie wykorzystuje swojego potencjału społecznościowego. Przeanalizowaliśmy ponad 100 polskich obiektów i wciąż jest wiele do powiedzenia.

Zachęcam do lektury http://smls.pl/raport i do dyskusji! :-)

konto usunięte

Temat: Działania polskich hoteli na Facebooku

Widziałem ten reklamowy, mało odkrywczy raport. Hotele tkwią w epoce zwanej "sprzedaż, słupki, Excel" z zarządami, które boją się wyjścia do socialów. I może bardzo dobrze, bo jeśli ktoś nie ma dobrego produktu, to social media nie sprawią, że nagle stanie się dzięki temu lepszy.
Dorota P.

Dorota P. Copywriter,
Marketing Manager

Temat: Działania polskich hoteli na Facebooku

Oczywiście, jeśli nie ma dobrego produktu nawet miliony wydane na marketing nic nie dadzą. Są jednak Hotele, które mają produkt bo ludzie publikują na ich temat. Istnienie w mediach społecznościowych to w większej mierze zarządzanie społecznościami niż ich tworzenie. Praktycznie każda marka istnieje w social media, tylko o tym nie wie.

A co do słupków i Excela - wyniki sprzedażowe ważne są w każdej branży, nie tylko w sektorze Horeca. "Tkwienie" tylko w tej epoce może się jednak zmienić właśnie dzięki pokazywaniu tendencji i rekomendowaniu jej modyfikacji. Właśnie o tym jest ten raport - o potencjale.

A odkrywczość zostawiamy osobom badającym historię Lows Grend Hotel :)

konto usunięte

Temat: Działania polskich hoteli na Facebooku

Problem tkwi w tym, że jak hotele już są w social mediach, to często nie mają na to pomysłu. Żeby zarządzać społecznością, trzeba ją najpierw mieć. A hotele przeważnie ich nie mają, bo hotel nie jest usługą czy produktem z segmentu FMCG, wokół którego dość łatwo można wytworzyć rytuał i cyklicznie powracać. Tu się przyjeżdża, wyjeżdża i w zdecydowanej większości nie wraca, albo wraca rzadko. Owszem, są grupy ludzi, którzy spędzają w ciągu roku dużo czasu w podróży i w hotelach. I tu największą szansę mają sieciówki, gdzie w sm mogą budować przywiązanie, lojalność, bo ludzie wracają do marki, tylko przeważnie w innym mieście.

http://www.youtube.com/watch?v=G1mXm_Y2pNM
Dorota P.

Dorota P. Copywriter,
Marketing Manager

Temat: Działania polskich hoteli na Facebooku

Wydaje mi się, że z usługą hotelową jest w dużej mierze dokładnie tak jak z innymi usługami - kiedy napotka się na tę godną polecenia, korzysta się z niej wielokrotnie. Jest to szczególnie powszechne w sektorze biznesowym - podróże służbowe to sprawa powtarzalna. A społeczność można gromadzić wokół idei związanej z marką - dziś prawie każdy obiekt ma przestrzeń wellness czy SPA, rekreacyjną lub konferencyjną.

Jeśli hotel nie ma pomysłu na swoją obecność w social media to powinien skorzystać z usług agencji interaktywnej bo to do niej należą zadania kreatywne.
Krzysztof Stęplowski

Krzysztof Stęplowski Skuteczny
e-marketing hotelu

Temat: Działania polskich hoteli na Facebooku

Oczywiście raport ma na celu dotarcie do nowej, potencjalnej grupy klientów agencji Social Media London Style - ale taka praktyka jest normalna i nic w tym złego. Dobrze, że taki raport powstał, choć - tak jak mówi Kamil - nie jest wyjątkowo odkrywczy.

Zainteresowało mnie zdanie pojawiające się w podsumowaniu raportu:
Fani sami interesują się działalnością hoteli, dlatego ryzyko związane z inwestycją w Social Media > Marketing jest w tym przypadku bardzo niskie.

Pytanie - w jaki sposób mierzyć owo ryzyko. Albo inaczej: za pomocą jakich wskaźników mierzyć skuteczność inwestycji w social media. Bo jeśli dla hotelarzy będzie to liczba rezerwacji generowanych przez Facebooka, to ryzyko inwestycji jest bardzo duże.

Jeśli natomiast skupimy się na "miękkich" wskaźnikach związanych z wizerunkiem i tożsamością, to na pewno Facebook jest doskonałym narzędziem. Tylko znów pojawia się pytanie: jak mierzyć sukces? Liczba fanów? Poziom zaangażowania?

Odpowiedź na pytanie dlaczego hotelarze nie inwestują w Facebooka jest prosta: nie mają na to ani czasu, ani pieniędzy. Mają również - lub powinni mieć - nieco inne priorytety: revenue management i reklama w wyszukiwarkach. Tutaj, póki co, czekają realne pieniądze.

Pozdrawiam!

----------
www.marketinghotelu.pl

konto usunięte

Temat: Działania polskich hoteli na Facebooku

Cóż, akurat w tej materii moje miejsce pracy nie prezentuje się chyba źle w sieci i wydaje mi się, że w pełni wykorzystuje możliwość integracji z klientem zarówno pozyskanym jak i potencjalnym... Zapraszam do odwiedzenia, oceny, polubienia...

http://www.facebook.com/PoloniaPalaceHotel
Krzysztof Stęplowski

Krzysztof Stęplowski Skuteczny
e-marketing hotelu

Temat: Działania polskich hoteli na Facebooku

Zapraszam do odwiedzenia, oceny, polubienia...

Jarku byłoby świetnie, gdybyś podzielił się szerszą informacją na temat prowadzonych działań:

1. Ile osób zajmuje się w Polonia Palace Hotel działaniami w social media?
2. Czy wynajmujecie do tych działań zewnętrzną agencję?
3. W jaki sposób mierzycie skuteczność prowadzonych działań?
4. Co jest Waszym celem jeśli chodzi o obecność hotelu w social media?
5. Jaką jakość ma ruch na Waszej stronie generowany przez Facebooka?

Brakuje na naszym rynku wartościowych case studies dotyczących hoteli na Facebooku.

Pozdrawiam!

-------
www.marketinghotelu.pl

konto usunięte

Temat: Działania polskich hoteli na Facebooku

Dorota P.:
Wydaje mi się, że z usługą hotelową jest w dużej mierze dokładnie tak jak z innymi usługami - kiedy napotka się na tę godną polecenia, korzysta się z niej wielokrotnie. Jest to szczególnie powszechne w sektorze biznesowym - podróże służbowe to sprawa powtarzalna. A społeczność można gromadzić wokół idei związanej z marką - dziś prawie każdy obiekt ma przestrzeń wellness czy SPA, rekreacyjną lub konferencyjną.

Jeśli hotel nie ma pomysłu na swoją obecność w social media to powinien skorzystać z usług agencji interaktywnej bo to do niej należą zadania kreatywne.
Doroto,

ale odróżniajmy powtarzalność korzystania z usługi jako rytuału, a powracanie do konkretnej marki, bo ma ona wyróżniki konkurencyjności. To są dwie różne rzeczy. Ja spędzam w ciągu roku ok. 20-30 dób w polskich hotelach. Ale wybór determinuję wieloma czynnikami. Dlatego tu sieciówki mają przewagę, bo jeśli podróżuję w różne miejsca, to wracam do tej samej marki.

Nie jestem przekonany, czy zawsze działania zewn. podmiotów w social mediach są dobre. Nie wszystkie rozumieją specyfikę tego biznesu, a ponadto nie są na miejscu, nie czują atmosfery, trudno wyciągnąć to, czym hotel żyje.

Hotele bardzo często oczekują szybkiego zwrotu z inwestycji. Jeśli ktoś ma takie podejście, to podpisuję się pod tym, co napisał Krzysiek. Kulturę Excela możecie uprawiać na booking.com i z Google Adwords. I to prawda, brakuje dobrych case study z hotelarstwa w social mediach na polskim rynku.

I tak nawiasem, nie sprowadzajmy social mediów wyłącznie do Facebooka. Szkoda, że hotelowe marki nie potrafią wykorzystywać internetowych influencerów, blogerów, liderów opinii, youtube etc. Polecam hotelarzom szczególną uwagę tego, co teraz dzieje się wokół trzech znanych blogerów, którzy zostali zaproszeni przez Hotel Villa Port. Jest buzz, jest pozytywny wydźwięk, jest zainteresowanie. Być może uda się z tego jakiś fajny study case przygotować.Kamil Newczyński edytował(a) ten post dnia 21.11.12 o godzinie 23:52
Dorota P.

Dorota P. Copywriter,
Marketing Manager

Temat: Działania polskich hoteli na Facebooku

Rzeczywiście, rzadko kiedy można znaleźć ciekawy case społecznościowy Hoteli - a już tym bardziej związany z (jak trafnie zauważyłeś) innymi mediami społecznościowymi takimi jak np. Foursquare.

Branża hotelarska jest inna ze względu na swój charakter bardziej usługowy niż produktowy, ale charakter ludzi (czyli społeczności) jest taki sam. Jestem zdania, że Social Media mogą promować produkty i usługi w każdej branży. Niezbędne są tylko dwa elementy - skuteczna kreacja i zaufanie ze strony klienta. To że w Polsce brakuje niezwykłych case'ów spowodowane jest więc nie tyle charakterem branży ale ograniczeniem tych dwóch czynników - albo hotele ograniczają agencje, albo agencje nie mają pomysłów. Tu wracamy do nieszczęsnych tabelek, które wciąż królują wśród klientów bo to one są powodem bardzo wąskiego spojrzenia na Social Media. Właśnie dlatego niezbędne są szkolenia, raporty branżowe, konsultacje marketingowe itp. Klienci są w swoim hotelarskim świecie i nie można od nich wymagać by znali się na kreacjach, ale można im pokazać zasadność kreacji, która przysłuży się ich produktowi.

Czekam z niecierpliwością na ciekawy case związany z blogosferą i hotelarstwem. Może uda się dzięki temu pokazać hotelom, że społeczności internetowe to również ich klienci! :-)
Kamil Newczyński:
Dorota P.:
Wydaje mi się, że z usługą hotelową jest w dużej mierze dokładnie tak jak z innymi usługami - kiedy napotka się na tę godną polecenia, korzysta się z niej wielokrotnie. Jest to szczególnie powszechne w sektorze biznesowym - podróże służbowe to sprawa powtarzalna. A społeczność można gromadzić wokół idei związanej z marką - dziś prawie każdy obiekt ma przestrzeń wellness czy SPA, rekreacyjną lub konferencyjną.

Jeśli hotel nie ma pomysłu na swoją obecność w social media to powinien skorzystać z usług agencji interaktywnej bo to do niej należą zadania kreatywne.
Doroto,

ale odróżniajmy powtarzalność korzystania z usługi jako rytuału, a powracanie do konkretnej marki, bo ma ona wyróżniki konkurencyjności. To są dwie różne rzeczy. Ja spędzam w ciągu roku ok. 20-30 dób w polskich hotelach. Ale wybór determinuję wieloma czynnikami. Dlatego tu sieciówki mają przewagę, bo jeśli podróżuję w różne miejsca, to wracam do tej samej marki.

Nie jestem przekonany, czy zawsze działania zewn. podmiotów w social mediach są dobre. Nie wszystkie rozumieją specyfikę tego biznesu, a ponadto nie są na miejscu, nie czują atmosfery, trudno wyciągnąć to, czym hotel żyje.

Hotele bardzo często oczekują szybkiego zwrotu z inwestycji. Jeśli ktoś ma takie podejście, to podpisuję się pod tym, co napisał Krzysiek. Kulturę Excela możecie uprawiać na booking.com i z Google Adwords. I to prawda, brakuje dobrych case study z hotelarstwa w social mediach na polskim rynku.

I tak nawiasem, nie sprowadzajmy social mediów wyłącznie do Facebooka. Szkoda, że hotelowe marki nie potrafią wykorzystywać internetowych influencerów, blogerów, liderów opinii, youtube etc. Polecam hotelarzom szczególną uwagę tego, co teraz dzieje się wokół trzech znanych blogerów, którzy zostali zaproszeni przez Hotel Villa Port. Jest buzz, jest pozytywny wydźwięk, jest zainteresowanie. Być może uda się z tego jakiś fajny study case przygotować.
Krzysztof Stęplowski

Krzysztof Stęplowski Skuteczny
e-marketing hotelu

Temat: Działania polskich hoteli na Facebooku

Właśnie dlatego niezbędne są szkolenia, raporty branżowe, konsultacje marketingowe itp.

Moim zdaniem z punktu widzenia hotelarzy znacznie ważniejsza jest obecnie wiedza z zakresu reklamy w wyszukiwarkach oraz Revenue Managementu. Już za chwilę będą to dwa główne narzędzia marketingowe w naszej branży - hotelarze będą musieli samodzielnie tworzyć i realizować strategie w obu obszarach.

Nie dziwię się, że brakuje "kejsów" związanych z Foursquare. Hotelarze skupiają się bowiem na działaniach, które przynoszą realny zwrot. I to bardzo dobrze o nich świadczy.

Pozdrawiam!

--------
www.marketinghotelu.pl

konto usunięte

Temat: Działania polskich hoteli na Facebooku

Krzysztof Stęplowski:

Moim zdaniem z punktu widzenia hotelarzy znacznie ważniejsza jest obecnie wiedza z zakresu reklamy w wyszukiwarkach oraz Revenue Managementu. Już za chwilę będą to dwa główne narzędzia marketingowe w naszej branży - hotelarze będą musieli samodzielnie tworzyć i realizować strategie w obu obszarach.

Ja sądzę, że powinniśmy jasno rozdzielić dwie sfery hotelowego marketingu. Pierwsza dot. sprzedaży i kanałów dystrybucji, a druga źródeł informacji o hotelu w internecie, na podstawie których podejmuje się decyzję o zakupie. Takowa jest dziś podejmowana już w momencie wyszukiwania. Być może SEO/SEM jest dziś takim pierwszym impulsem, ale dobrze wiesz Krzysztofie o ZMOT. Ludzie zanim dokonają właściwej transakcji, korzystają z kilku innych źródeł, by być bardziej świadomym konsumentem i podjąć możliwe optymalną decyzję. A social media są dziś miejscem podejmowania decyzji o zakupie. I to nie podlega żadnej wątpliwości.
Krzysztof Stęplowski

Krzysztof Stęplowski Skuteczny
e-marketing hotelu

Temat: Działania polskich hoteli na Facebooku

powinniśmy jasno rozdzielić dwie sfery. Pierwsza dot. sprzedaży i kanałów dystrybucji, a druga źródeł informacji o hotelu w internecie

Zgadzam się. Prowadząc szkolenia wewnętrzne w hotelach bardzo często zwracam uwagę na brak dobrze zorganizowanych działań sprzedażowych - w tym działań z obszaru RM. A dla mnie to esencja tej branży - niezwykle istotny obszar, generujący największe pieniądze. Po co tracić czas na Fan Page, gdy sprzedaż w hotelu kuleje?
A social media są dziś miejscem podejmowania decyzji o zakupie.
I to nie podlega żadnej wątpliwości.

Jeśli TripAdvisora potraktujemy jako social media - zgoda. Co do Facebooka - tutaj możemy dyskutować. Szukając informacji i opinii o produkcie korzystasz z Google, a nie z Facebooka.

Być może Facebook powinien przygotować wyszukiwarkę nastrojów związanych z jakąś marką: wpisujesz jej nazwę, otrzymujesz lajki, komentarze użytkowników w określonym czasie. To byłoby ciekawe ;-)

Pozdrawiam!

-----------
www.marketinghotelu

konto usunięte

Temat: Działania polskich hoteli na Facebooku

Krzysztof Stęplowski:

Jeśli TripAdvisora potraktujemy jako social media - zgoda. Co do Facebooka - tutaj możemy dyskutować. Szukając informacji i opinii o produkcie korzystasz z Google, a nie z Facebooka.

Być może Facebook powinien przygotować wyszukiwarkę nastrojów związanych z jakąś marką: wpisujesz jej nazwę, otrzymujesz lajki, komentarze użytkowników w określonym czasie. To byłoby ciekawe ;-)

Każdy widzi i wie, jak kuleje na Facebooku wyszukiwarka. Fb nigdy nie będzie tym, czym jest Google. Zresztą nigdy te dwa twory nie były konkurencyjne i nigdy u żadnego marketingowca nie powinny występować na przeciw siebie, a jedynie jako uzupełnienie. Fb jest źródłem, inspiracją, a nie wyszukiwarką samą w sobie.
Krzysztof Stęplowski

Krzysztof Stęplowski Skuteczny
e-marketing hotelu

Temat: Działania polskich hoteli na Facebooku

Jest jeszcze jeden wątek sprawy: w polskich hotelach brakuje specjalistów zajmujących się budowaniem i utrzymywaniem relacji.

Napisałem komentarz do opublikowanego przez SMLS raportu: Nie dziwmy się, że polskich hoteli nie ma na Facebooku.

Zachęcam do dyskusji :-)

Pozdrawiam!

www.marketinghotelu.pl

konto usunięte

Temat: Działania polskich hoteli na Facebooku

Oczywiście, że tak. Masz absolutną rację. I ja to na szkoleniach też powtarzam. Brak dobrych studiów przypadku jest wynikiem braku wiedzy i braku specjalistów w tej kwestii.

A co do mediów społecznościowych to pamiętajmy, że mamy remarketing. Są narzędzia, dzięki którym możemy śledzić zachowanie użytkownika. Jeśli będzie on miał styczność z marką np. na Facebooku i od razu zacznie szukać dalej przez Google, w statystykach ruchu będziesz miał podany Facebook, a nie Google. Dlatego te narzędzia mogą świetnie się uzupełniać.

konto usunięte

Temat: Działania polskich hoteli na Facebooku

.Ten post został edytowany przez Autora dnia 30.06.16 o godzinie 01:34
Bartosz Baczyński

Bartosz Baczyński Hotel Polonez Dębica

Temat: Działania polskich hoteli na Facebooku

Witam :) Ja zapraszam do przeglądnięcia naszej strony - https://www.facebook.com/Hotel.Polonez.DebicaBartosz Baczyński edytował(a) ten post dnia 19.12.12 o godzinie 02:04

konto usunięte

Temat: Działania polskich hoteli na Facebooku

Bartosz Baczyński:
Witam :) Ja zapraszam do przeglądnięcia naszej strony - https://www.facebook.com/Hotel.Polonez.Debica
Żebroposty o kliki, Deluxe Ski Jumping, film z psem za kierownicą? To ma budować markę hotelu?
I te profile, co mają tylko 4 znajomych, w tym "Social Media Managera" hotelu?

Wy chyba rozmawiacie do siebie samych. Ludzie, fałszywymi profilami pompujecie liczby, które budują złudny obraz obiektu.

Statystyki fan page'a: najczęstsza grupa wiekowa: 18-24, najczęstsze miasto: Dębica, Tarnów. To jest target hotelu? :)Kamil Newczyński edytował(a) ten post dnia 20.12.12 o godzinie 22:54
Bartosz Baczyński

Bartosz Baczyński Hotel Polonez Dębica

Temat: Działania polskich hoteli na Facebooku

Przepraszam Panie Kamilu, że nie jestem doświadczony tak jak Pan :)
"żebroposty" - jak ktoś ma ochotę, to wejdzie na naszą stronę, jeśli nie, to tego nie zrobi, dlaczego zostało nazwane to żebraniem? ;)
Tak, najłatwiej czepić się tego, co nie odpowiada, a więc Deluxe Ski Jumping i pies za kierownicą - każdy lubi co innego, jak wiadomo Facebook ograniczył widoczność postów, a więc staram się utrzymywać kontakt z ludźmi, przepraszam bardzo, że nie trafiłem w Pański gust.

Hotel w DĘBICY - niestety nie mamy tutaj turystyki, a więc co z tym idzie turystów. Nikt tutaj nie przyjeżdża odpoczywać na tydzień, a więc.. tak, największy target jest na Dębice - ludzie, którzy do nas przychodzą do restauracji, gospody, na halę sportową, siłownię, kawiarnie czy po prostu pooglądać mecze/walki w większym gronie.
Opieramy się głównie na grupach sportowych, cateringach/weselach oraz lokalnych mieszkańcach.

Tak więc przepraszam jeszcze raz, ale mam 21 lat i staram się ciągle czegoś uczyć.

Pozdrawiam serdecznie :)Bartosz Baczyński edytował(a) ten post dnia 23.12.12 o godzinie 00:36



Wyślij zaproszenie do