Małgosia N.

Małgosia N. Sukces nie jest
przedsięwzięciem
solowym- fajnie jest
go ...

Temat: Komunikacja wewnętrzna a odpowiedzialność społeczna biznesu?

Temat w wyniku mojej i Karoliny ostatniej rozmowy.
Nie daje mi spokoju i ciągle rozbija się po głowie:)

Widzicie wspólne punkty? Jakieś styczne?
Jakie znaczenie może mieć odp. społ. dla komunikacji? a może odwrotnie?

Temat: Komunikacja wewnętrzna a odpowiedzialność społeczna biznesu?

Wydaje mi się, że to komunikacja wewnętrzna może mieć znaczenie (służyć) dla CSR. Jej rolą będzie m.in. uświadomienie pracownikom, co to znaczy, jaka jest rola CSR. Może zwiększyć ich zrozumienie i akceptację tego tematu (identyfikacja). Informować o podejmowanych działaniach CSR.

konto usunięte

Temat: Komunikacja wewnętrzna a odpowiedzialność społeczna biznesu?

Martyna K.:
Wydaje mi się, że to komunikacja wewnętrzna może mieć znaczenie (służyć) dla CSR. Jej rolą będzie m.in. uświadomienie pracownikom, co to znaczy, jaka jest rola CSR. Może zwiększyć ich zrozumienie i akceptację tego tematu (identyfikacja). Informować o podejmowanych działaniach CSR.

Zdecydowanie się zgadzam. :-)
Karolina C Dulnik

Karolina C Dulnik Ekspertka w
dziedzinie
komunikacji
wewnętrznej,
interpers...

Temat: Komunikacja wewnętrzna a odpowiedzialność społeczna biznesu?

Komunikacja wewnętrzna i kultura organizacji to naczynia połączone, a CSR ma przełożenie na kulturę firmy. Od komunikacji wewnętrznej w dużej mierze zależy sukces działań CSR-owych. Jak i wielu innych działań firmowych :)
Anna Kubecka

Anna Kubecka Coach ACC ICF / HR i
Komunikacja
Wewnętrzna

Temat: Komunikacja wewnętrzna a odpowiedzialność społeczna biznesu?

Ja również tak uważam. Komunikacja wewnętrzna zdecydowanie odpowiada za wdrożenie CSR w firmie. Często zawężamy komunikację wew. do komunikacji zmian ale wdrażanie nowych ciekawych inicjatyw to też nasza rola.
Karolina C Dulnik

Karolina C Dulnik Ekspertka w
dziedzinie
komunikacji
wewnętrznej,
interpers...

Temat: Komunikacja wewnętrzna a odpowiedzialność społeczna biznesu?

Każda nowa inicjatywa to zmiana :)
Małgosia N.

Małgosia N. Sukces nie jest
przedsięwzięciem
solowym- fajnie jest
go ...

Temat: Komunikacja wewnętrzna a odpowiedzialność społeczna biznesu?

A ja dziś w realu obserwowałam jak brak komunikacji wpływa na brak powodzenia wprowadzenia nowych inicjatyw społecznie odpowiedzialnych i fajny, ciekawy pomysł spotkał się z murem oporu pracowników, których po prostu nie poinformowano odpowiednio o planowanej akcji.
Karolina C Dulnik

Karolina C Dulnik Ekspertka w
dziedzinie
komunikacji
wewnętrznej,
interpers...

Temat: Komunikacja wewnętrzna a odpowiedzialność społeczna biznesu?

Szkoda pomysłu.
Wysłać ofertę doradczą? ;)
Małgosia N.

Małgosia N. Sukces nie jest
przedsięwzięciem
solowym- fajnie jest
go ...

Temat: Komunikacja wewnętrzna a odpowiedzialność społeczna biznesu?

Karolina Dulnik:
Szkoda pomysłu.
Wysłać ofertę doradczą? ;)
zostawiłam im namiary na Ciebie:)
jakoś tak mi przyszło do głowy:) nawet zareklamowałam, ze Ty im komunikację zrobisz pierwsza klasa a potem razem zbudujemy im CSR całkiem fajny:)

konto usunięte

Temat: Komunikacja wewnętrzna a odpowiedzialność społeczna biznesu?

Karolina Dulnik:
Komunikacja wewnętrzna i kultura organizacji to naczynia połączone, a CSR ma przełożenie na kulturę firmy. Od komunikacji wewnętrznej w dużej mierze zależy sukces działań CSR-owych. Jak i wielu innych działań firmowych :)

Wdrażanie strategii CSR, czyli nowego podejścia, nowych nawyków, nowego myślenia to zmiana kultury organizacyjnej firmy.
To zmiana, którą powinni rozpocząć liderzy.
Liderzy muszą dobrze rozumieć zmiany, żeby przekazać je "w dół" i muszą mieć wsparcie ze strony HR i komunikacji.
Dobra komunikacja (najlepiej dwustronna :-)) to podstawa.

Zapewne dla większości tu obecnych "komunikacja = dwustronna", ale praktyka w firmach wcale nie jest tak oczywista :-)
Marek G.

Marek G. Zrównoważony Rozwój
Przedsiębiorstw

Temat: Komunikacja wewnętrzna a odpowiedzialność społeczna biznesu?

Pozwólcie wtrącić dwa słowa.

Prowadzenie działań CSR (chodzi o działania autentyczne, nie "marketingowe") wymaga założenia celów średnio i długoterminowych (np. zwiększenie wydajności, zmniejszenie rotacji czy atrakcyjność dla młodych talentów) oraz ich ewaluacji w krótkich okresach by zbadać skuteczność podejmowanych działań. Bez skutecznej i przemyślanej komunikacji wewnętrznej, prowadzonej wcześniej i akceptowanej przez pracowników, jest to bardzo, bardzo trudne, jeżeli nie niemożliwe.

CSR ma znaczenie dla komunikacji w tym względzie, że w większym stopniu skupia się na odbieraniu informacji od interesarusza jakim jest pracownik. Mało tego, pracownik w odpowiedzialnej firmie jest niezbędnym elementem budowania tej odpowiedzialności i jego opinia powinna być brana pod uwagę podczas realizacji strategii.

CSR jest kompleksową funkcją zarządzania. Wprowadzając go do firmy tak naprawdę zmieniamy optykę działania. Moim zdaniem, firma (Zarząd) wprowadzająca CSR ma pewną wizję siebie jako odpowiedzialną społecznie. Zanim wizja zostanie wprowadzona powinna być skonsultowana przede wszystkim z pracownikami, którzy poddadzą ją weryfikacji uwzględniając swoje doświadczenia. Uwzględnienie pracowników w procesie tworzenia zwiększają szanse na ich akceptację zmian, które ich dotyczą. Ale (już z doświadczenia) nawet to jest szalenie trudne gdy komunikacja wewnętrzna opierała się o plotkę kuchenną.
Arkadiusz Ż.

Arkadiusz Ż. Ekspert ds.
komunikacji i
marketingu, project
manager pro...

Temat: Komunikacja wewnętrzna a odpowiedzialność społeczna biznesu?

Zgadzam się z Markiem - dobrze rozumiany CSR to reorientacja całej firmy, zmiana jej podejścia do wielu aspektów - równie wielu zewnętrznych, jak i wewnętrznych. W tym ujęciu komunikacja wewnętrzna jest z jednej strony "produktem" csr-owego zorientowania firmy (jako jeden z filarów), a z drugiej - ważnym "narzędziem" w jego wprowadzaniu.

Temat na dłuższą dyskusję :)
Karolina C Dulnik

Karolina C Dulnik Ekspertka w
dziedzinie
komunikacji
wewnętrznej,
interpers...

Temat: Komunikacja wewnętrzna a odpowiedzialność społeczna biznesu?

Znacie wiele firm, które zmieniły/zmieniają swoją filozofię zarządzania pod kątem CSR właśnie?
Arkadiusz Ż.

Arkadiusz Ż. Ekspert ds.
komunikacji i
marketingu, project
manager pro...

Temat: Komunikacja wewnętrzna a odpowiedzialność społeczna biznesu?

Karolina Dulnik:
Znacie wiele firm, które zmieniły/zmieniają swoją filozofię zarządzania pod kątem CSR właśnie?

Niestety niewiele. Ale takich, co się zmieniły, przybywa, a aspirujących przybywa jeszcze bardziej, co cieszy...
Marek G.

Marek G. Zrównoważony Rozwój
Przedsiębiorstw

Temat: Komunikacja wewnętrzna a odpowiedzialność społeczna biznesu?

Karolina Dulnik:
Znacie wiele firm, które zmieniły/zmieniają swoją filozofię zarządzania pod kątem CSR właśnie?

Ciekawym przykładem, firmy działającej odpowiedzialnie z którym się spotkałem w ostatnich dniach to belgijska firma Unibind (niestety mało się chwalą na swoich stronach ale postaram się w najbliższych dniach umieścić Case na greenbiznes.pl). Firma należy do MSP i to właśnie w takich firmach najlepiej widać wdrożoną strategię odpowiedzialności biznesu.

To nie jest tak, że jest tych firm niewiele. Firm działających odpowiedzialnie (właśnie w sektorze MSP) jest coraz więcej ponieważ zmuszają je do tego uwarunkowania rynkowe. Coraz częściej wymogiem przystąpienia do przetargu w dużych korporacjach jest wykazywanie się przez poddostawcę działaniami CSR. Z drugiej strony faktem jest także, że są firmy pozorujące działania jedynie po to by w tych przetargach uczestniczyć :)

konto usunięte

Temat: Komunikacja wewnętrzna a odpowiedzialność społeczna biznesu?

Cieszę się, że temat CSR pojawił się jako wątek w komunikacji wewnętrznej.

Jakby nie patrzeć CSR to proces zmieniający kulturę organizacyjną firmy.

Żaden proces zmian, czy to będzie CSR czy wejście na giełdę, przekształcanie formy prawnej, itp nie będzie przeprowadzony prawidłowo bez zorganizowanej, świadomej i konsekwentnej komunikacji wewnętrznej. :-)

Pracownicy w obliczu braku informacji zawsze sobie coś dopowiedzą sami. A z takiego "dopowiadania sobie" tworzą się historie i mity, z którymi trudno się "walczy"

:-)

konto usunięte

Temat: Komunikacja wewnętrzna a odpowiedzialność społeczna biznesu?

Komunikacja wewnątrz organizacji (zarówno formalna jak i nieformalna) kreuje kulturę organizacyjną, która tworzy markę, jakość, zaufanie otoczenia (klientów, dostawców, etc.). Z drugiej strony firmy badają oczekiwania pracowników, satysfakcję z pracy, obszary do usprawnień. Często rozmawiam ze znajomymi pracującymi w firmach tworzących wizerunek odpowidzialnych społecznie. Okazuje się, że pracownicy okazują się zapomnianym ogniwem w komunikacji. Może mieć to różne konsekwencje: od braku zaangażowania w wykonywanie codziennych prac, poprzez poczucie zaniedbania ze strony firmy, po poczucie (w skrajnych przypadkach) braku zainteresowania firmy pracownikiem skutkującym odejściem najbardziej utalentowanych ludzi.

Komunikacja wewnętrzna wspiera całość zarządzania przedsiębiorstwem. Pozwala na dialog z pracownikami, ograniczanie ryzyka biznesowego, osiąganie wzrostu firmy, stabilnego rozwoju w długim okresie czasu.
Karolina C Dulnik

Karolina C Dulnik Ekspertka w
dziedzinie
komunikacji
wewnętrznej,
interpers...

Temat: Komunikacja wewnętrzna a odpowiedzialność społeczna biznesu?

Ola, poruszyłaś bardzo ważną kwestię, nie tylko dotyczącą wdrażania działań CSR. Zaniedbywanie komunikacji z pracownikami przy takim dostępie do informacji, jaki mamy obecnie, to często "strzał w kolano". Jeśli głównym źródłem informacji o firmie są dla pracowników media lub klienci, nie można mówić o dobrej atmosfery w pracy, a tym samym zaangażowaniu i współpracy.
Dlatego tak ważna dla komunikacji wewnętrznej jest współpraca ze wszystkimi działami w firmie, w tym z marketingiem i PR-em. Komunikacja musi być po prostu spójna.

Kilka postów wcześniej Małgosia podała przykład takiego właśnie zaniedbania. Efekt braku komunikacji wewnętrznej - fiasko ciekawego projektu.
Małgosia N.

Małgosia N. Sukces nie jest
przedsięwzięciem
solowym- fajnie jest
go ...

Temat: Komunikacja wewnętrzna a odpowiedzialność społeczna biznesu?

Braki odpowiedniej komunikacji wprowadzają nieporozumienia i brak zrozumienia dla działań podejmowanych w firmie/organizacji tym bardziej jeśli komunikacji zabraknie w procesie wprowadzania zmian.

Czasem nie wiadomo co gorsze brak komunikacji czy błędy w niej.

Obserwuje to pomagając firmą w wprowadzaniu projektów angażujących społecznie pracowników- często nie widzą tego, że wprowadzenie tego typu działań wymaga komunikacji w obie strony, wysłuchania tego co mają do powiedzenia pracownicy, do wprowadzenia takich aktywności, które oni akceptują lub wręcz sami tworzą i inicjują.

konto usunięte

Temat: Komunikacja wewnętrzna a odpowiedzialność społeczna biznesu?

Czasami mam wrażenie, że tak dużo mamy tak dużo zadań i rozmawiamy z tak dużą ilością osób, iż wydaje nam się, że wszyscy wszytko już wiedzą :)
Jakiś czas temu przygotowywałam artykuł i w pewnym momencie miałam wrażenie, że to co piszę wiedzą już wszyscy. Okazało się jednak, że spotkał się z zainteresowaniem, bo dla wielu osób, takie przedstawienie danych było ciekawe, nowe, systematyzujące.

Wybranie treści i sposobu przekazu mają duże znaczenie. Pierwszą jednak czynnością jest znalezienie czasu na przemyślenie komunikacji i komunikację :) Drugą zastanowienie się czego o naszej pracy/firmie/działaniach chcieliby się dowiedzieć znajomi/rodzina/koledzy i koleżanki z pracy/szefowie/klienci. A na końcu trzeba po prostu zakomunikować odpowiednim grupą dostosowaną dla nich treść i formę :)

Chociaż czy nie wydaje Wam się, że zaczynamy w Polsce erę dialogu?

Duże przedsiębiorstwa produkcyjne wprost wskazują, że dialog z otoczeniem jest istotny (np. Lotos, Orlen). W ramach dialogu z pracownikami przeprowadzane są np. ankiety satysfakcji. Podobnie zdobywany jest feedback od klientów.

Może pora nie tylko na komunikację, ale na dialog zakończony podjęciem zobowiązań wobec otoczenia/interesariuszy (jak np. BAT)? Jako świadomy konsument i obywatel czekam na tą erę ;)

Następna dyskusja:

komunikacja wewnętrzna w s...




Wyślij zaproszenie do