Jan P.

Jan P. Employer Branding
Manager

Temat: Firmowy Intranet

Chciałbym zaprosić Was do udziału w dyskusji na temat możliwości ulepszenia firmowego intranetu. Co poza podstawowymi informacjami na temat firmy, procedur, formularzy etc. warto umieścić (z punktu widzenia pracownika)? Zapraszam do wymiany doświadczeń !
Wojciech Kmiecik

Wojciech Kmiecik Właściciel, MAPRIT

Temat: Firmowy Intranet

Polecam dostępne wyniki badań. Np. darmowy raport: http://www.contium.pl/22082.xml
W takich raportach podawane są najczęściej używane funkcjonalności w Intranetach.
Karolina C Dulnik

Karolina C Dulnik Ekspertka w
dziedzinie
komunikacji
wewnętrznej,
interpers...

Temat: Firmowy Intranet

Książkę teleadresową firmy z fotografiami pracowników, struktury organizacyjne, opis poszczególnych działów, opis projektów i ich postępów, monitoring mediów itp. itd.

W zależności od kultury organizacyjnej firmy mogą być też umieszczane zupełnie "niefirmowe" rzeczy. Np. kiedy któremuś z pracowników urodzi się dziecko, hobby i pasje itp. itd.

Na stronie głównej powinny być bieżące informacje z życia firmy.

Temat: Firmowy Intranet

Polecam prowadzenie, w miarę możliwości, regularnego serwisu informacyjnego z życia firmy i wciągniecie w jego tworzenie pracowników.
Zbigniew Szalbot

Zbigniew Szalbot Komunikacja
społeczna, Lifewords

Temat: Firmowy Intranet

Wojciech K.:
Polecam dostępne wyniki badań. Np. darmowy raport: http://www.contium.pl/22082.xml
W takich raportach podawane są najczęściej używane funkcjonalności w Intranetach.

Jestem po lekturze tego raportu. To, co mnie w nim bardzo zaskoczyło, to fakt, że aczkolwiek intranety są tworzone w celu usprawnienia komunikacji wewnętrznej, dział redakcyjny tworzą pracownicy działu IT (58,8%), działu marketingu (35,6%) lub działu Human Resources (19,2%). Zastanawia mnie niska aktywność służb Public Relations w procesie tworzenia oraz zarządzania treściami zamieszczanymi w Intranecie (14,7%). Również odpowiedzialność za zarządzanie Intranetem spoczywa głównie na barkach służb IT (55,9%) lub działu marketingu (15,3%).

Druga sprawa, która chyba mnie nie zaskoczyła, ale raczej potwierdziła przypuszczenia, to fakt, że intranet nie specjalnie pomaga w komunikacji wewnętrznej. Większość narzędzi dostępnych w intranetach to raczej narzędzia biznesowe niż komunikacyjne. Oczywiście nie odnoszę się do faktu, że w intranetach zamieszczane są informacje z życia firmy. To przecież też jakiś rodzaj komunikacji, ale z raportu nie wynika, by intranety skupiały, integrowały ludzi. Bardzo chętnie dowiem się waszych opinii w tej sprawie.

BTW - jestem tutaj nowy i dzień dobry wszystkim z Torunia (kiedyś z Wisły, tej od Małysza :).

Zbyszek
Wojciech Kmiecik

Wojciech Kmiecik Właściciel, MAPRIT

Temat: Firmowy Intranet

Witaj w grupie :)

To co piszesz nie jest dziwne w przypadku, gdy funkcje Intranetu są mało przyjazne dla użytkownika. Pamiętam początki naszego firmowego Intranetu, który był sztywny jak kołek, a jedyną osobą, która bez problemu sobie z nim radziła był nasz webmaster :)
Czasem jedynymi osobami w firmie, które wiedzą jakie dodatkowe funkcje można uruchomić w Intranecie jest dział IT i wtedy już nie dziwi poziom zaangażowania tego działu w zarządzanie systemem.
Co do strony redakcyjnej to pewnie dominacja redakcyjna działów zależy od struktury firmy, a marketing i HR mają przeważnie najwięcej spraw do zakomunikowania w firmie (szkolenia, promocje, plany, itp.). Obecnie u nas np. niemal każdy dział ma miejsce na swoje wiadomości, a od strony technicznej nad Intranetem czuwa webmaster i dział IT.Wojciech Kmiecik edytował(a) ten post dnia 22.04.07 o godzinie 23:32

konto usunięte

Temat: Firmowy Intranet

Rzeczywiście Intranet, często prowadzony jest jako wewnętrzna platforma informacyjna dla pracowników firmy i wydaje mi się, że jako taki się sprawdza.
Żeby przełamać jego jednostronność zdecydowaliśmy się w dziale na eksperyment z formularzem za pomocą którego każdy pracownik/użytkownik Intranetu może zadać Dyrektorowi pytanie na frapujące go kwestie. Przyjęliśmy formułę, że odpowiedzi publikujemy najpóźniej na 3-4 dni od zadania pytania. Wszystko oczywiście zależy od zaangażowania Dyrektora i chęci do udzielania uczciwych odpowiedzi. Wydaje mi się, że to może być ciekawe narzędzie, zwłaszcza w trakcie procesów restrukturyzacyjnych, gdzie pytania wśród załogi mnożą się z dnia na dzień.

Jeśli zaś chodzi o to co mogłoby się znaleźć, to naturalnie wszelkie regulaminy. Firma, która prowadzi gazetkę firmową, może zamieścić jej wersję pdf.

Jak mi coś jeszcze przyjdzie do głowy to napiszę :)
Zbigniew Szalbot

Zbigniew Szalbot Komunikacja
społeczna, Lifewords

Temat: Firmowy Intranet

Błażej B.:
Żeby przełamać jego jednostronność zdecydowaliśmy się w dziale na eksperyment z formularzem za pomocą którego każdy pracownik/użytkownik Intranetu może zadać Dyrektorowi pytanie na frapujące go kwestie. Przyjęliśmy formułę, że odpowiedzi publikujemy najpóźniej na 3-4 dni od zadania pytania. Wszystko oczywiście zależy od zaangażowania Dyrektora i chęci do udzielania uczciwych odpowiedzi. Wydaje mi się, że to może być ciekawe narzędzie, zwłaszcza w trakcie procesów restrukturyzacyjnych, gdzie pytania wśród załogi mnożą się z dnia na dzień.

I co działa? Pracownicy zadają pytania?

Zbyszek

konto usunięte

Temat: Firmowy Intranet

Pewnie, że działa - pytają. Przyznaję, że nie jesteśmy zasypani pytaniami, ale pracownicy dosyć regularnie korzystają z formularza, a dyrektor (póki co) sumiennie odpowiada.

Zaznaczam, że jest to jedynie narzędzie wspomagające komunikację i nie zastępuje bezpośrednich spotkań szef-załoga.

Błażej
Kamila Klaman - Sikora

Kamila Klaman - Sikora Psycholog/ Trener/
Coach/ Job Coach

Temat: Firmowy Intranet

Taki Intranet to całkiem udana sprawa...dopóki nie jest się osobą, do której należy konsolidacja i modyfikacja informacji, które mają się na nim znaleźć...a napływają po tzw. deadline.Przykładowe info zamieszczane na intranecie...introductory page, products, facts & figures, org. charts (+ foto), key contacts and locations...zależy oczywiście co tworzymy:)
Bartłomiej Juszczyk

Bartłomiej Juszczyk dyrektor
zarządzający Grupa
Adweb; inwestor,
wykładowca, ...

Temat: Firmowy Intranet

Informacje bieżące z życia firmy
Wzory dokumentów wykotrzystanych w firmie, do pobrania
Plany na przyszłość
Ksiażka adresowa pracowników
Who is who
Info o rekrutacji wewnętrznej
Baza wiedzy - stworzyliśmy zakiładkę z masą przydatnych linków do poczytania
System blogowy
Małgorzata Urbańska

Małgorzata Urbańska Mama Aktywistka ;)

Temat: Firmowy Intranet

Ważne jest też, by pracownicy firmy (każdego działu w miarę możliwości oczywiście) aktywnie uczestniczyli w tworzeniu intranetowych treści. Trudno jest przerzucić odpowiedzialność za całość np. na marketingowców, moim zdaniem;

konto usunięte

Temat: Firmowy Intranet

Małgorzata W.:
Ważne jest też, by pracownicy firmy (każdego działu w miarę możliwości oczywiście) aktywnie uczestniczyli w tworzeniu intranetowych treści.

Właśnie, a co myślicie o stworzeniu w intranecie swoistego hyde-parku funkcjonującego obok tradycyjnych treści?
(nie chodzi mi o forum, ale bardziej miejsce, gdzie ludzie mogą zaprezentować swoją pozazawodową twórczość). Może macie jakieś doświadczenia?

Poza tym przystępny język intranetu. Sam niechętnie czytam newsy, które brzmią jak wyjęte z ustawy lub urzędowej decyzji.
Karolina C Dulnik

Karolina C Dulnik Ekspertka w
dziedzinie
komunikacji
wewnętrznej,
interpers...

Temat: Firmowy Intranet

Dostęp do intranetu jest tylko w firmie zazwyczaj. Zatem zajmowanie się intranetem w HydeParku byłoby odrywaniem się od pracy. Różnie może to być postrzegane.
Myślę, że intranet ma dość ograniczone możliwości jeśli chodzi o integrację pracowników. na pewno powinien być solidną bazą wszelkich danych i informacji. Jeśli jest forum albo skrzynka anonimowych pytań, staje się bardziej interaktywny. Ale wiele zależy od kultury firmy i wiarygodności pracodawcy w oczach pracowników.

konto usunięte

Temat: Firmowy Intranet

Karolina D.:
Dostęp do intranetu jest tylko w firmie zazwyczaj. Zatem zajmowanie się intranetem w HydeParku byłoby odrywaniem się od pracy. Różnie może to być postrzegane.
Myślę, że intranet ma dość ograniczone możliwości jeśli chodzi o integrację pracowników. na pewno powinien być solidną bazą wszelkich danych i informacji. Jeśli jest forum albo skrzynka anonimowych pytań, staje się bardziej interaktywny. Ale wiele zależy od kultury firmy i wiarygodności pracodawcy w oczach pracowników.

W pełni się z Tobą zgadzam Karolino.
Wydaje mi się jednak, że pracownicy i tak na różne sposoby odrywają się od pracy (polecam przykładowo http://www.pixalert.com/news/18apr07.htm). Można w zasadzie przyjąć, że pracownik część czasu, który spędza w pracy poświęca na aktywności pozazawodowe. Dlaczego nie zagospodarować choćby części z tego i tak "straconego" dla pracodawcy czasu na intranet?
Jarosław Brożek

Jarosław Brożek Komunikacja masowa,
marketing, custom
publishing i PR;
wc...

Temat: Firmowy Intranet

Można w zasadzie przyjąć, że pracownik część czasu, który spędza w pracy poświęca na aktywności pozazawodowe. Dlaczego nie zagospodarować choćby części z tego i tak "straconego" dla pracodawcy czasu na intranet?

Witam i potwierdzam
To całkiem kreatywne by marnowany czas przekształcić w czas "mniej marnowany" bo jednak w jakis sposób poświęcany firmie i jej problemom. Czasem lęgną sie na takich forach fajne pomysły.
Dobrym przykładem solidnego intranetu może być Agora, która ma go solidnie rozbudowanego - łącznie ze sklepem internetowym dla pracowników w którym różne firmy oferują swoje produkty ze zniżkami, jadłospisem na każdy dzień barku firmowego itp.
Pozdrawiam.

Temat: Firmowy Intranet

w każdej z firm, w których pracowałam intranet był "własnością" działu komunikacji wewnętrznej. oczywiście IT było na pewnym etapie niezbędne, ale jesli masz dobrego dostawcę, który daje jednocześnie pełen serwis a platforma jest prosta, obfituje w cudowne udogodnienia dla lokalnego administratora to w zupełności wystarczy.
Intranet może być "żywy" jeśli zarząd nie obawia się, że pracownicy zamiast pracować będą czatować albo tworzyć swoje podstrony / blogi. a pytania do prezesa szybko się wyczerpują nawet jeśli odpowiada rzeczowo i terminowo, bo mimo wszystko ludzi bardziej interesują zwykłe przyziemne sprawy a nie długoterminowa strategi rozwoju czy ulubiony kolor dyrektora sprzedaży :))

konto usunięte

Temat: Firmowy Intranet

Małgorzata W.:
Ważne jest też, by pracownicy firmy (każdego działu w miarę możliwości oczywiście) aktywnie uczestniczyli w tworzeniu intranetowych treści. Trudno jest przerzucić odpowiedzialność za całość np. na marketingowców, moim zdaniem;

W takim przypadku pojawia się jednak małe ryzyko. Czym więcej ludzi ma możliwość umieszczania informacji w intranecie tym większy bałagan informacyjny się robi. Można to oczywiście obejść wprowadzając tzw. moderatora...

konto usunięte

Temat: Firmowy Intranet

W grę raczej wchodzi kwestia podziału intranetu na część odgórną (zarząd, management, dział komunikacji->ogłoszenia, zarządzenia, etc), część narzędziową (kalendarze, spotkania, książka adresowa/kontakty, dokumenty, właściwie toole/narzędzia, etc) oraz część ogólnodostępną integrującą pracowników i ożywiającą intranet - galerie zdjęć, forum, etc.
Plus organ tworzony oddolnie a moderowany przez np. dział komunikacji - firmowy biuletyn.
Przy takim podziale zachowujemy firmowa funkcjonalność intranetu dodając mu wartość integracyjną (jak ktoś ma robotę to i tak nie poświęci czasu na intranet, jak akurat nie ma zajęcia - lepiej, żeby przejrzał intranet niż np. portal zewnętrzny/ciekawostki)
Prawda?
Bartłomiej Juszczyk

Bartłomiej Juszczyk dyrektor
zarządzający Grupa
Adweb; inwestor,
wykładowca, ...

Temat: Firmowy Intranet

Małgorzata N.:
W grę raczej wchodzi kwestia podziału intranetu na część odgórną (zarząd, management, dział komunikacji->ogłoszenia, zarządzenia, etc), część narzędziową (kalendarze, spotkania, książka adresowa/kontakty, dokumenty, właściwie toole/narzędzia, etc) oraz część ogólnodostępną integrującą pracowników i ożywiającą intranet - galerie zdjęć, forum, etc.
Plus organ tworzony oddolnie a moderowany przez np. dział komunikacji - firmowy biuletyn.
Przy takim podziale zachowujemy firmowa funkcjonalność intranetu dodając mu wartość integracyjną (jak ktoś ma robotę to i tak nie poświęci czasu na intranet, jak akurat nie ma zajęcia - lepiej, żeby przejrzał intranet niż np. portal zewnętrzny/ciekawostki)
Prawda?

True, true...



Wyślij zaproszenie do