Przemek Cichoń

Przemek Cichoń <---------->

Temat: blog w komunikacji wewnętrznej

Jak uważacie, czy blog może być dobrą alternatywą dla maila, telefonów i spotkań w komunikacji wewnętrznej firmy? Co możnaby wtedy w takim blogu pisać, mając świadomość że jedynymi potencjalnymi jego odbiorcami są wyłącznie pracownicy firmy?
Adam Piwek

Adam Piwek HR - PR - Employer
Branding - Content
Marketing

Temat: blog w komunikacji wewnętrznej

Szczerze to myślę, że nie jest to dobry pomysł na wewnętrzny PR, bo na standardowy blog może wejść każdy... chyba, że będzie on na hasło, czy w intranecie ale to już nie będzie to samo.
Przemek Cichoń

Przemek Cichoń <---------->

Temat: blog w komunikacji wewnętrznej

Oczywiście chodziło mi o blog zamknięty w obrębie firmy. Tyle tylko że miałem na myśli blog jako narzędzie komunikacji między pracownikami jako jedna z alternatyw narad i spotkań.

Wewnętrzny blog firmowy obok wiki jest ponoć jednym z najpopularniejszych narzędzi z nurtu enterprise 2.0 (oczywiście tam gdzie ten nurt występuje czyli USA).

Zastanawiałem się tylko w czym taki blog jest lepszy od maila, telefonu i innych form komunikacji. Macie może w tym jakieś doświadczenia? Lub może uda wam się coś wymyśleć. Tzn siadam do wpisania postu na wewnętrznym blogu firmowym, ale co ja tam miałbym pisać? Ogłoszenia drobne?

Temat: blog w komunikacji wewnętrznej

Adam P.:
Szczerze to myślę, że nie jest to dobry pomysł na wewnętrzny PR, bo na standardowy blog może wejść każdy... chyba, że będzie on na hasło, czy w intranecie ale to już nie będzie to samo.

A dlaczego nie to samo:)) W koncu blog nie musi być dostępny dla wszystkich, może być tylko dla wybranych. Nie rozumiem więc Twojej obiekcji, wybacz;)

Temat: blog w komunikacji wewnętrznej

Przemek C.:
Zastanawiałem się tylko w czym taki blog jest lepszy od maila, telefonu i innych form komunikacji. Macie może w tym jakieś doświadczenia? Lub może uda wam się coś wymyśleć. Tzn siadam do wpisania postu na wewnętrznym blogu firmowym, ale co ja tam miałbym pisać? Ogłoszenia drobne?


Możesz tam napisać co chcesz. Czemu miałbyś mieć dylemat przed pisaniem postu na bloga, a nie masz przed pisaniem maila grupowego do ludzie z firmy hmmm? W takim blogowym wpisie możesz zawrzeć wszystko co tylko chcesz. Nawet ogłoszenia drobne. Dodatkowo blog daje możlwość komentowania, prowadzenia dyskusji itp. Nie ma tutaj także tak dużego zagrożenia jak na forum, gdzie każdy może zakładać nowe tematy. Tutaj ewentualna krytyka danego wpisu może znaleźć się jedyniw e komentarzach. Ale uwaga, nigdy nie usuwamy komentarzy, nawet krytycznych.

Ogólnie rzecz ujmując blog nie jest "cudownym narzędziem" dla komunikacji (nawet wew), ale jest jednym z kolejnych narzędzi, które sprawdzają się. Oczywiście wszystko pod warunkiem, że jest dobrze prowadzony i często aktualizowany. Wtedy jest ciekawy i można zawsze zebrać jakiś feedback od czytelników.

Znam w Polsce kilka agencji, które prowadzą wew blogi, znam też 2 firmy. Niestety nie mogę podać adresów, gdyż jest to ich wew. sprawa...wybaczcie. Zapewniam jednak, że w tych przypadkach takie rozwiązanie sprawdziło się.

pzdr
DW
Przemek Cichoń

Przemek Cichoń <---------->

Temat: blog w komunikacji wewnętrznej

Dominik W.:

Ogólnie rzecz ujmując blog nie jest "cudownym narzędziem" dla komunikacji (nawet wew), ale jest jednym z kolejnych narzędzi, które sprawdzają się. Oczywiście wszystko pod warunkiem, że jest dobrze prowadzony i często aktualizowany. Wtedy jest ciekawy i można zawsze zebrać jakiś feedback od czytelników.

Rozumiem że mówisz tu o takim blogu, który jest prowadzony przez jedną osobę lub przez jakiś zespół redakcyjny w firmie, ale czy jest sens używać takiego bloga wewnętrznego w następujący sposób: firma ma 10 pracowników i każdy z tych pracowników ma możliwość publikacji postów adresowanych do następnych dziewięciu.

Czyli jeden wątek i to samo grono piszących i adresatów. Taka wymiana refleksji na temat bieżących spraw w firmie. Nie są to raczej działania pijarowe, a raczej nieustająca narada. Zaczęliśmy coś podobnego u nas i jak dla mnie jest to o wiele lepsze niż poczta bo temat nie ginie pośród innych wiadomości i adresatów.

Dla mnie ma to taki efekt motywacyjny jak sala konferencyjna. Problem w tym że nie wszyscy chcą się do tego przekonać.

Temat: blog w komunikacji wewnętrznej

Przemek C.:

Rozumiem że mówisz tu o takim blogu, który jest prowadzony przez jedną osobę lub przez jakiś zespół redakcyjny w firmie, ale czy jest sens używać takiego bloga wewnętrznego w następujący sposób: firma ma 10 pracowników i każdy z tych pracowników ma możliwość publikacji postów adresowanych do następnych dziewięciu.

Nie musi tak być. Może to być blog służący do dyskusji, a nie taki prowadzony przez zespół redakcyjny. Ważne jednak by zawierał ciekawe treści...

Dzisiaj blogi skutecznie wypierają listy dyskusyjne, które jeszcze kilka lat temu z powodzeniem były używane w komunukacji wew firm i nie tylko.
Bartłomiej Juszczyk

Bartłomiej Juszczyk dyrektor
zarządzający Grupa
Adweb; inwestor,
wykładowca, ...

Temat: blog w komunikacji wewnętrznej

To powiem z praktyki - w firmie funkcjonuje zarówno blog zewnętrzny, który jest niejako zastępstwem "aktualności" na witrynie, obejmując tematy i stricte wewnątrzfirmowe (wyjazd integracyjny) i zewnętrzne (nagroda, nowa kreacja, itp.), jak i system blogówe wewnętrznych.

To drugie pozwala ludziom na prowadzenie własnych zapisków, ale skupię się na blogu prowadoznym przeze mnie. Nie ukrywam, że czasu nie ma na to zbyt wiele, ale regularnie min. 2 razy na tydzien pojawia się wpis i z tego co wiem, jest to genialne źródło komunikacji wewnętrznej. O czym pisać?
- o nowych usługach, któe będa wprowadzone lada dzień - i jaka jest ich idea
- o zmianach w regulaminie pracy - wyjaśniajac je i uspokajając osoby szukajace "dziury w całym"
- o kulturze w firmie
- o zmianach personalnych, przedstawiajac nowe osoby w firmie,
- o nowych działach i ich idei
- o przemyśleniach dotyczących rynku, konkurencji, przyszłych strategii
- o bieżących problemach, sukcesach, porażkach, konkursach, podbojach i tym wszystkim czego ludzie nie dowiedzą się z rozmów miedzy sobą, a ja nie jestem w stanie przedstawić wszystkim po kolei.

Efekt - mierzony liczbą rozmów w której osoby pracujące w firmie przytaczają informacje przeczytane w blogu. Słowem - działa, jako element komunikacji wewnętrznej.
Przemek Cichoń

Przemek Cichoń <---------->

Temat: blog w komunikacji wewnętrznej

Bartek, czy używacie jednego zbiorczego bloga czy każdy ma swojego? I z jakiego dostawcy korzystacie czy może macie własny moduł bloga?
Karolina C Dulnik

Karolina C Dulnik Ekspertka w
dziedzinie
komunikacji
wewnętrznej,
interpers...

Temat: blog w komunikacji wewnętrznej

Zastanawiałam się na tym ostatnio i teoretycznie doszłam do praktyki Bartka J. ;)
Myślę, że jest to narzędzie o bardzo dużym potencjale dla komunikacji odgórnej, pionowej w dół. Prezes, dyrektor, szef działu piszący bloga poddaje się ocenie, co "zrównuje" go z podwładnymi. Ale to poniekąd przy okazji, bo Bartek wymienił to, co najistotniejsze :)
Bartłomiej Juszczyk

Bartłomiej Juszczyk dyrektor
zarządzający Grupa
Adweb; inwestor,
wykładowca, ...

Temat: blog w komunikacji wewnętrznej

Witam

Odpowiadając: każdy może tworzyć własny blog (obecnie funkcjonuje ich bodaj 5) i pisać w nim co mu się żywnie podoba. Blogi postawione na zwykłym open'source'sowym CMSie.

Co do celowości - otóż to. Nie chodzi o ekshibicjonizm właściciela firmy, czy szefa działu, ale o kolejny kanał komunikacyjny. Przykładowo: kiedyś pomny złego doświadczenia wrzuciłem wpis dotyczący tego jak rozstać się z firmą (na skutek zwolnienia lub odejścia) by wszystko było w porządku. Nie jest to informacja oficjalna, by przekazywać na spotkaniach, a jednocześnie na tyle delikatna by nie tworzyć z niej oficjałki. Napisana bezpośrednio, stanowczo, w formie kilku, pozytywnych punktów w blogu dała zamierzony skutek. Ostatnio żeganając się z jedną osób, sama mi przyznała, że wróciła do instrukcji i punkt po punkcie przez nią przeszliśmy, na koniec robiąc miłą imprezę pożegnalną.

Polecam ten kanał komunikacji, z zastrzeżeniem by nie dać się z kolei popuścić chęciom i wypisywać w tego typu blogu informacji nadto prywatnych. Zachować umiar :)
Przemek Cichoń

Przemek Cichoń <---------->

Temat: blog w komunikacji wewnętrznej

Dziękuję wszystkim za odpowiedzi i pozdrawiam.

konto usunięte

Temat: blog w komunikacji wewnętrznej

Jeżeli blog dla firmy to jaki? Wszystkich którzy korzystają z platform zapraszam do ankiety:
http://spreadsheets.google.com/viewform?key=ph1TT6rElc...

W szczególności tych którzy korzystają z http://www.typepad.com/

Następna dyskusja:

Rola i zadania komunikacji ...




Wyślij zaproszenie do