Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Prośba o ocenę logo

Leszek Dariusz Salomon:
Inna sprawa że to to umiejętność obserwacji i wrażliwość jest podstawą do powstania koncepcji graficznej zawartej w znaku - nie zaś statystyka
A nie boisz sie pewnego "skrzywienia". Otóż ja sie boję.
Bo moje doświadczenia to właśnie doświadczenia N=1.
I moga być totalnie oderwana od świata ludzi - z innego środowiska, z innej wielkości miejscowości, w innym wieku, z innymi doświadczeniami.... 10000000 czynników.
A to logo nie ma być dla mnie. Ma być dla użytkowników. Ma być dla firmy.
Oczywiście nie da sie odciąć od doświadczeń ( choć ja się muszę baaaardzo pilnować).

Nie mówię tez o statystyce - to nie tędy droga. Statystyka to tylko w badaniu konceptów.
Mówię o wizerunku, odbiorze, pozcji marki i o konotacjach. A tego sie nie bada statystycznie.
Jan J.

Jan J. specjalista
wizerunku

Temat: Prośba o ocenę logo

Tzw logo powinno sie pozytywnie wyróżniać min: oryginalnoscią, prostotą / szybkosć odczytania /, ekonomicznościa, uniwersalnościa,
łatwoscia transformacji czyli mozliwoscia odświeżania itp. Jest
kilka lub kilkanaście metod badawczych oceniających skuteczność oddziaływania zanku na odbiorcę. Np badania P.W.Henderson
i A Cotea polegaja na wyselekcjonowaniu najistotniejszych
cech znaku i następnie ich ocenie. Te cechy to złozoność,
naturalność, asocjacyjnosć, symetria i zestawienie ich z
ocenami afektywnymi / złe/dobre , lubiane/ nie lubiane, interesujące/ lub nie, charakterystyczne / bez wyrazu itp
itp. To dosć zmudny ale możliwie obiektywny pomiar efektywności.Inne badania koncentruja się np na czytelnosci.
Ta kategoria jest w tych badaniach rozpisana na szczegóły np zdolnosc identyfikacji, rozpoznania,zrozumienia, posługiwania
się zawartą w znaku informacją itp Inne badania znaku to
okazywanie go róznym osobom w niepełnym oświetleniu,
pod katem , na różnych tłach, w bardzo krótkich odcinkach
czasu. To wszystko dość zmudne, ale daje informacje
najbardziej obiektywne.To tak, gwoli wyjaśnienia i jako
komentarz do ocen
Leszek Dariusz S.

Leszek Dariusz S. dojrzałem do zmiany
pracy

Temat: Prośba o ocenę logo

Dagmara D.:
Leszek Dariusz Salomon:
Inna sprawa że to to umiejętność obserwacji i wrażliwość jest podstawą do powstania koncepcji graficznej zawartej w znaku - nie zaś statystyka
A nie boisz sie pewnego "skrzywienia". Otóż ja sie boję.
Bo moje doświadczenia to właśnie doświadczenia N=1.
I moga być totalnie oderwana od świata ludzi - z innego środowiska, z innej wielkości miejscowości, w innym wieku, z innymi doświadczeniami.... 10000000 czynników.
A to logo nie ma być dla mnie. Ma być dla użytkowników. Ma być dla firmy.
Oczywiście nie da sie odciąć od doświadczeń ( choć ja się muszę baaaardzo pilnować).

Nie mówię tez o statystyce - to nie tędy droga. Statystyka to tylko w badaniu konceptów.
Mówię o wizerunku, odbiorze, pozcji marki i o konotacjach. A tego sie nie bada statystycznie.
Nie boję się bo innej drogi po prostu nie ma. Co by nie powiedzieć o tej sztuce użytkowej to jest również SZTUKĄ - czyli wymaga TWÓRCZEGO przetworzenia informacji. Inne konstatacje zawsze ostatecznie będą mogły się sprowadzić całą tę twórczość do zapisów matematycznych. Czyli uliczka całkowicie ślepa - nie da się "wyjąć" w procesie tworzenia znaku elementu dowolności twórczej interpretacji a skoro się nie da to wszystkie informacje mogą jedynie twórcę wspomóc ale nie ZDECYDOWAĆ o kształcie.Leszek Dariusz Salomon edytował(a) ten post dnia 13.03.09 o godzinie 14:27
Leszek Dariusz S.

Leszek Dariusz S. dojrzałem do zmiany
pracy

Temat: Prośba o ocenę logo

Dagmara D.:
...
I moga być totalnie oderwana od świata ludzi - z innego środowiska, z innej wielkości miejscowości, w innym wieku, z innymi doświadczeniami.... 10000000 czynników.
A to logo nie ma być dla mnie. Ma być dla użytkowników. Ma być dla firmy.
...

Równie dobrze można zakładać że elektronik który przyszedł nam naprawiać telewizor nie ma o tym zielonego pojęcia

Dlaczego tak na to nie spojrzeć Dagmaro?

Projektant znaku to nie tylko rysownik i wie że jego zadaniem jest rozwiązanie konkretnego problemu. W tym celu gromadzi pewne informacje celowe, wykorzystuje dostępną wiedzę (z badań - barddzo chętnie) i doświadczenie i PRZETWARZA wkładając w to pierwiastek autorski - w czym go nikt absolutnie zastąpić nie może. Zakładanie że tego wszystkiego nie potrafi nie jest przedmiotem tej dyskusji.Leszek Dariusz Salomon edytował(a) ten post dnia 13.03.09 o godzinie 14:41
Leszek Dariusz S.

Leszek Dariusz S. dojrzałem do zmiany
pracy

Temat: Prośba o ocenę logo

Jan J.:
Tzw logo powinno sie pozytywnie wyróżniać min: oryginalnoscią, prostotą / szybkosć odczytania /, ekonomicznościa, uniwersalnościa,
łatwoscia transformacji czyli mozliwoscia odświeżania itp. Jest
kilka lub kilkanaście metod badawczych oceniających skuteczność oddziaływania zanku na odbiorcę. Np badania P.W.Henderson
...
Owszem - ale warto pamiętać że wykorzystanie takich badań jest po troszę zjadaniem własnego ogona. Badania jedynie pokazuje obraz tego co projektanci stosują - a nie na odwrót
Istnieje tu zależność z której warto zdawać sobie sprawę. Najłatwiej będzie wyjaśnić to na przykładzie:
Pierwsze przedstawienia np słońca MUSIAŁY brać początek we wrażliwości twórcy który tak a nie inaczej je przedstawił - ale jego przedstawienie następnie zaczyna własny żywot - zaczyna działać jako symbol. Nie można "zbadać" ludzi by znaleźć w nich drzemiące symbole :) Potrzeba wpierw wrażliwości artysty by je wykreować...
Albo inaczej - potrzebna jest artystyczna wrażliwość by coś dostrzec - badanie nawet najdoskonalsze tego nie zastąpiLeszek Dariusz Salomon edytował(a) ten post dnia 13.03.09 o godzinie 14:58
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Prośba o ocenę logo

Leszek Dariusz Salomon:
Dagmara D.:
Leszek Dariusz Salomon:
Inna sprawa że to to umiejętność obserwacji i wrażliwość jest podstawą do powstania koncepcji graficznej zawartej w znaku - nie zaś statystyka
A nie boisz sie pewnego "skrzywienia". Otóż ja sie boję.
Bo moje doświadczenia to właśnie doświadczenia N=1.
I moga być totalnie oderwana od świata ludzi - z innego środowiska, z innej wielkości miejscowości, w innym wieku, z innymi doświadczeniami.... 10000000 czynników.
A to logo nie ma być dla mnie. Ma być dla użytkowników. Ma być dla firmy.
Oczywiście nie da sie odciąć od doświadczeń ( choć ja się muszę baaaardzo pilnować).

Nie mówię tez o statystyce - to nie tędy droga. Statystyka to tylko w badaniu konceptów.
Mówię o wizerunku, odbiorze, pozcji marki i o konotacjach. A tego sie nie bada statystycznie.
Nie boję się bo innej drogi po prostu nie ma. Co by nie powiedzieć o tej sztuce użytkowej to jest również SZTUKĄ - czyli wymaga TWÓRCZEGO przetworzenia informacji. Inne konstatacje zawsze ostatecznie będą mogły się sprowadzić całą tę twórczość do zapisów matematycznych. Czyli uliczka całkowicie ślepa - nie da się "wyjąć" w procesie tworzenia znaku elementu dowolności twórczej interpretacji a skoro się nie da to wszystkie informacje mogą jedynie twórcę wspomóc ale nie ZDECYDOWAĆ o kształcie.Leszek Dariusz Salomon edytował(a) ten post dnia 13.03.09 o godzinie 14:27
W badaniach jakościowych nie stosuje sie matematyki :)
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Prośba o ocenę logo

Leszek Dariusz Salomon:
Dagmara D.:
...
I moga być totalnie oderwana od świata ludzi - z innego środowiska, z innej wielkości miejscowości, w innym wieku, z innymi doświadczeniami.... 10000000 czynników.
A to logo nie ma być dla mnie. Ma być dla użytkowników. Ma być dla firmy.
...

Równie dobrze można zakładać że elektronik który przyszedł nam naprawiać telewizor nie ma o tym zielonego pojęcia

Dlaczego tak na to nie spojrzeć Dagmaro?

Projektant znaku to nie tylko rysownik i wie że jego zadaniem jest rozwiązanie konkretnego problemu. W tym celu gromadzi pewne informacje celowe, wykorzystuje dostępną wiedzę (z badań - barddzo chętnie) i doświadczenie i PRZETWARZA wkładając w to pierwiastek autorski - w czym go nikt absolutnie zastąpić nie może. Zakładanie że tego wszystkiego nie potrafi nie jest przedmiotem tej dyskusji.Leszek Dariusz Salomon edytował(a) ten post dnia 13.03.09 o godzinie 14:41

Oczywiście - tylko elektronik ma do naprawy telewizor. On go nie wymyśla, żeby go sprzedać - to jest drobna różnica.
Żeby wiedzę posiąść trzeba chcieć. Ile razy jest tak, że jest to własne wiedza grafika i już ? Nikt za grafika nie zrobi jego roboty - fajnie tylko żeby była ona zgodna z tym czego oczekuję Klient końcowy.
Bo to on decyduje pod półką. NIe zachwyca sie kunsztem grafika - po prostu kupi bądź nie.
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Prośba o ocenę logo

Leszku - wyobrażasz sobie badanie w którym nie pyta się respondnetów co im się w danym znaku podoba, a stara się zrozujmieć ich świat ZANIM ten znak powstanie ? Czy uczestniczyłeś kiedyś w takim badaniu ?
Bez matematyki, bez wkraczania w pracę grafika- artysty ? Czy grafik nie powinien zacząć od posłuchania ludzi właśnie ? I to tych, do których ma skierować przekaz ? i nie chodzi o to , by oytać czy logo ma być żółte czy zielone i jaką czcionką. To nie ta bajka.
Edyta G.

Edyta G. menedżer -
diagnozuję i leczę

Temat: Prośba o ocenę logo

Dagmaro - próbowałam juz dyskutować w tej grupie na temat "użytkowości" logo i identyfikacji oraz szerokiego poznania tematu PRZED i ZANIM... Niektórzy się zgadzają, jednak odnoszę wrazenie, że nadal ci co tworzą odnoszą sie do tego, ze projekt ma być spójny z jakąś wąską wizją zlecajacego i przede wszystkim jemu "sie podobać"... Nie do końca jest to wyłącznie "wina" wykonujacych zlecenie...
Leszek Dariusz S.

Leszek Dariusz S. dojrzałem do zmiany
pracy

Temat: Prośba o ocenę logo

Dagmara D.:
Leszek Dariusz Salomon:
Dagmara D.:
...
I moga być totalnie oderwana od świata ludzi - z innego środowiska, z innej wielkości miejscowości, w innym wieku, z innymi doświadczeniami.... 10000000 czynników.
A to logo nie ma być dla mnie. Ma być dla użytkowników. Ma być dla firmy.
...

Równie dobrze można zakładać że elektronik który przyszedł nam naprawiać telewizor nie ma o tym zielonego pojęcia

Dlaczego tak na to nie spojrzeć Dagmaro?

Projektant znaku to nie tylko rysownik i wie że jego zadaniem jest rozwiązanie konkretnego problemu. W tym celu gromadzi pewne informacje celowe, wykorzystuje dostępną wiedzę (z badań - barddzo chętnie) i doświadczenie i PRZETWARZA wkładając w to pierwiastek autorski - w czym go nikt absolutnie zastąpić nie może. Zakładanie że tego wszystkiego nie potrafi nie jest przedmiotem tej dyskusji.

Oczywiście - tylko elektronik ma do naprawy telewizor. On go nie wymyśla, żeby go sprzedać - to jest drobna różnica.
Żeby wiedzę posiąść trzeba chcieć. Ile razy jest tak, że jest to własne wiedza grafika i już ? Nikt za grafika nie zrobi jego roboty - fajnie tylko żeby była ona zgodna z tym czego oczekuję Klient końcowy.
Bo to on decyduje pod półką. NIe zachwyca sie kunsztem grafika - po prostu kupi bądź nie.
Oj chyba się nie rozumiemy... :)
Nie chodzi o zachwyty - tu wchodzisz w buty traktujących projektantów jak rysowników artystów co to z pędzla im kapie. Są chimeryczni, wierzą tylko sobie, nie starają się zrozumieć ani posłuchać ludzi... Założyłaś, że innych projektantów nie ma - i co ja mam z tym zrobić? Skoro innych nie dostrzegasz to jest mi przykro ale sądzę, że to stereotyp. Tych których opisujesz nie zbawią żadne badania - o tym już pisałem.

Klient końcowy oczekuje że projektant właściwie przetworzy informacje i WYKREUJE dobry znakLeszek Dariusz Salomon edytował(a) ten post dnia 13.03.09 o godzinie 16:07
Leszek Dariusz S.

Leszek Dariusz S. dojrzałem do zmiany
pracy

Temat: Prośba o ocenę logo

Dagmara D.:
Leszku - wyobrażasz sobie badanie w którym nie pyta się respondnetów co im się w danym znaku podoba, a stara się zrozujmieć ich świat ZANIM ten znak powstanie ? Czy uczestniczyłeś kiedyś w takim badaniu ?
Bez matematyki, bez wkraczania w pracę grafika- artysty ? Czy grafik nie powinien zacząć od posłuchania ludzi właśnie ? I to tych, do których ma skierować przekaz ? i nie chodzi o to , by oytać czy logo ma być żółte czy zielone i jaką czcionką. To nie ta bajka.
Dlaczego uparcie zakładasz, że grafik (ja nazywam go tu projektantem znaków) nie słucha ludzi?
Badanie estetyki??? - i co potem jej wdrożenie? :) Bogu dzięki, że tak się nie dzieje...
Edyta G.

Edyta G. menedżer -
diagnozuję i leczę

Temat: Prośba o ocenę logo

Leszek Dariusz Salomon:
Klient końcowy oczekuje że projektant właściwie przetworzy informacje i WYKREUJE dobry znak
Leszku - kto jest wg Ciebie klientem końcowym? Klient-zleceniodawca czy klient-konsument?
Leszek Dariusz S.

Leszek Dariusz S. dojrzałem do zmiany
pracy

Temat: Prośba o ocenę logo

@Dagmara - estetykę tworzą wielcy danej epoki - reszta zaledwie z niej korzysta i próżno jej szukać w masach bo to będzie owe zjadanie ogona

@Edyta Zgoda - pomyślałem o kliencie - nie zaś kliencie końcowym. Klient końcowy to raczej nie ma czegoś takiego (w sensie ich chciejstwa) Nikt z tzw końcowych klientów nie pożąda znaku ani nawet spodziewa.Leszek Dariusz Salomon edytował(a) ten post dnia 13.03.09 o godzinie 16:21
Edyta G.

Edyta G. menedżer -
diagnozuję i leczę

Temat: Prośba o ocenę logo

Leszek Dariusz Salomon:
Dlaczego uparcie zakładasz, że grafik (ja nazywam go tu projektantem znaków) nie słucha ludzi?
Badanie estetyki??? - i co potem jej wdrożenie? :) Bogu dzięki, że tak się nie dzieje...
Dzieje sie dzieje :) Tylko w dużych korporacjach, bo tylko je stać na np.: badania fokusowe. Widać to zwłaszcza przy wprowadzaniu nowych produktów i opakowań na rynek. To czesto konsumenci "decydują" czy dane opakowanie ma być w kolorze zielonym czy żółtym....
Leszek Dariusz S.

Leszek Dariusz S. dojrzałem do zmiany
pracy

Temat: Prośba o ocenę logo

Edyta G.:
Leszek Dariusz Salomon:
Dlaczego uparcie zakładasz, że grafik (ja nazywam go tu projektantem znaków) nie słucha ludzi?
Badanie estetyki??? - i co potem jej wdrożenie? :) Bogu dzięki, że tak się nie dzieje...
Dzieje sie dzieje :) Tylko w dużych korporacjach, bo tylko je stać na np.: badania fokusowe. Widać to zwłaszcza przy wprowadzaniu nowych produktów i opakowań na rynek. To czesto konsumenci "decydują" czy dane opakowanie ma być w kolorze zielonym czy żółtym....
Zdecydujmy wreszcie na jaki temat chcemy dyskutować...:)
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Prośba o ocenę logo

Leszek Dariusz Salomon:
Dagmara D.:
Leszku - wyobrażasz sobie badanie w którym nie pyta się respondnetów co im się w danym znaku podoba, a stara się zrozujmieć ich świat ZANIM ten znak powstanie ? Czy uczestniczyłeś kiedyś w takim badaniu ?
Bez matematyki, bez wkraczania w pracę grafika- artysty ? Czy grafik nie powinien zacząć od posłuchania ludzi właśnie ? I to tych, do których ma skierować przekaz ? i nie chodzi o to , by oytać czy logo ma być żółte czy zielone i jaką czcionką. To nie ta bajka.
Dlaczego uparcie zakładasz, że grafik (ja nazywam go tu projektantem znaków) nie słucha ludzi?
Badanie estetyki??? - i co potem jej wdrożenie? :) Bogu dzięki, że tak się nie dzieje...

Ja nie o kwestii estetyki :):) Oj Leszku, widzę, że musimy umówić się na piwo :)
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Prośba o ocenę logo

Edyta G.:
Dagmaro - próbowałam juz dyskutować w tej grupie na temat "użytkowości" logo i identyfikacji oraz szerokiego poznania tematu PRZED i ZANIM... Niektórzy się zgadzają, jednak odnoszę wrazenie, że nadal ci co tworzą odnoszą sie do tego, ze projekt ma być spójny z jakąś wąską wizją zlecajacego i przede wszystkim jemu "sie podobać"... Nie do końca jest to wyłącznie "wina" wykonujacych zlecenie...
Prawda.

Ja nie szukam winnych :) Daję tylko delikatny sygnał : wystarczy się CHCIEĆ trochę rozejrzeć (być może wstać zza biurka ) - i dotyczy to zlecających głównie . A potem twórców :) Fajnie dopuścić do głowy myśl, że można coś zrobic inaczej niż dotychczas...
Leszek Dariusz S.

Leszek Dariusz S. dojrzałem do zmiany
pracy

Temat: Prośba o ocenę logo

Dagmara D.:
Leszek Dariusz Salomon:
Dagmara D.:
Leszku - wyobrażasz sobie badanie w którym nie pyta się respondnetów co im się w danym znaku podoba, a stara się zrozujmieć ich świat ZANIM ten znak powstanie ? Czy uczestniczyłeś kiedyś w takim badaniu ?
Bez matematyki, bez wkraczania w pracę grafika- artysty ? Czy grafik nie powinien zacząć od posłuchania ludzi właśnie ? I to tych, do których ma skierować przekaz ? i nie chodzi o to , by oytać czy logo ma być żółte czy zielone i jaką czcionką. To nie ta bajka.
Dlaczego uparcie zakładasz, że grafik (ja nazywam go tu projektantem znaków) nie słucha ludzi?
Badanie estetyki??? - i co potem jej wdrożenie? :) Bogu dzięki, że tak się nie dzieje...

Ja nie o kwestii estetyki :):) Oj Leszku, widzę, że musimy umówić się na piwo :)
Ehh... no i to najlepsza pointa i niesłychanie mnie satysfakcjonująca :) A co mi tam - przyznam się - Jestem Twoim cichym wielbicielem... :)
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Prośba o ocenę logo

Leszek Dariusz Salomon:
Ehh... no i to najlepsza pointa i niesłychanie mnie satysfakcjonująca :) A co mi tam - przyznam się - Jestem Twoim cichym wielbicielem... :)
No i tu już nic nie mogę powiedzieć :) Poza - bardzo mi miło :):)
Edyta G.

Edyta G. menedżer -
diagnozuję i leczę

Temat: Prośba o ocenę logo

Leszek Dariusz Salomon:
@Edyta Zgoda - pomyślałem o kliencie - nie zaś kliencie końcowym. Klient końcowy to raczej nie ma czegoś takiego (w sensie ich chciejstwa) Nikt z tzw końcowych klientów nie pożąda znaku ani nawet spodziewa.Leszek Dariusz Salomon edytował(a) ten post dnia 13.03.09 o godzinie 16:21
No widzisz.. moze właśnie w tym tkwi ta Hydra... , ze dla jednych klientem-odbiorca jest zleceniodawca a powinien być właśnie TEN konsument. Dotyczy to jak napisałam wszelkiej identyfikacji - opakowania i logo również. Po co firmie logo? Po to aby ładnie wygladało na papierze, kopertach i długopisach?

Ok. Dobra, niepotrzebnie sie wcięłam ;)
pzdr

Następna dyskusja:

Prośba o ocenę logo




Wyślij zaproszenie do