Marta Kuczyńska

Marta Kuczyńska inżynier budowy -
instalacje
wewnętrzne

Temat: Zamiana urządzeń po przetargu zawartych w projekcie

Witam, jako firma zajmująca się produkcją urządzeń dla branży klimatyzacyjnej, spotykamy często się z takim postępowaniem:
- był projekt w którym były nasze urządzenia;
- urządzenia na etapie przetargu można zamieniać zgodnie z klauzulą (równoważne, nie gorsze) - po zgodzie projektanta i inwestora;
- żadne wnioski o zamianę nie wpłynęły;
- została wyłoniona firma wykonawcza.

Efekt:
- podczas realizacji inwestycji firma wykonawcza zakupuje inne urządzenia, bo np. są tańsze lub konkurencja daje lepsze rabaty dla firmy wykonawczej.

Czy można coś z tym zrobić, oprotestować ale bo coś? Gdzie? Jak?

konto usunięte

Temat: Zamiana urządzeń po przetargu zawartych w projekcie

mozna spróbować wystąpić do sądu o stwierdzenie niewazności umowy i ewentualnie odszkodowanie ale trzeba byłoby udowodnić interes prawny i zasadność roszczenia

pewnie są jeszcze i inne rozwiązania ale to zależy od konkretnego stanu faktycznego

konto usunięte

Temat: Zamiana urządzeń po przetargu zawartych w projekcie

Marta Wypiór:
- urządzenia na etapie przetargu można zamieniać zgodnie z klauzulą (równoważne, nie gorsze) - po zgodzie projektanta i inwestora;
....

Efekt:
- podczas realizacji inwestycji firma wykonawcza zakupuje inne
urządzenia,

Rozumiem więc, że wykonawca oferuje w kosztorysie inne urządzenia a inne montuje. W tej sytuacji realizacja jest niezgodna z umową. Ktoś to nadzoruje, ktoś taką inwestycję odbiera.
Najlepiej skserować ofertę wykonawcy, który zaoferował najpierw Wasze urządzenia (nie wnioskował o ich zmianę) a następnie wykazać, że dostarczono inne.
Marcin B.

Marcin B. Action SA, Dyrektor
Działu Sprzedaży
Korporacyjnej

Temat: Zamiana urządzeń po przetargu zawartych w projekcie

Pamiętajcie o jednym. Bardzo często tuż po podpisaniu umowu podpisuje się także aneks do niej i zmienia urządzenia. Ten etap nie jest już publikowany. Naturalnie wcześniej formalnie musi się na to zgodzić zamawiający a sprzęt musi być równoważny lub lepszy. Oczywiście to tylko teoria. W praktyce gdy doszło już do takich zmian trudno cokolwie wywalczyć. Co najwyżej można skomplikować życie konkurencji i zamawiającemu...

konto usunięte

Temat: Zamiana urządzeń po przetargu zawartych w projekcie

W pewnym sensie tożsamość zamówienia została zachowana. Trzeba by się dowiedzieć dlaczego zmieniono urządzenia, czy nie zaszły okoliczności art. 144. uPzp, które by uzasadniały aneks, o którym wspomina p. Marcin

Można wystąpić do sądu o stwierdzenie nieważności, ale...
1. To o czym pisała p. Anna - czy firma, która nie brała udziału w przetargu ma interes prawny? To, że Wasze urządzenia były brane niejako za wzór, nie musi jeszcze niczego dowodzić.
2. Na stronie uzp jest orzeczenie sądu, w którym sąd stwierdza, że i owszem zostały naruszone przepisy ustawy, ale unieważnienie umowy nie leży w interesie społecznym i publicznym, ponieważ inwestycja została zakończona (chodziło bodajże o budowę drogi gminnej).

Następna dyskusja:

błąd w projekcie




Wyślij zaproszenie do