Kamil Ziętek

Kamil Ziętek Otwarty na nowe
wyzwania...

Temat: Jednostki pomocnicze gminy a zamówienia publiczne

Sytuacja rodem z mojego codziennego podwórka zawodowego.

Wrocławskie Rady Osiedli (jest ich obecnie 48) mają status jednostek pomocniczych w rozumieniu ustawy o samorządzie gminnym. Corocznie dysponują środkami na działalność statutową (bieżące wydatki oraz pokrywanie kosztów związanych z eksploatacją pomieszczeń, diety, zakup materiałów biurowych i wyposażenia, etc.). Środki finansowe dla Rad zapisane są w załączniku do uchwały budżetowej Miasta jako "środki wyodrębnione w budżecie Miasta na rok XXXX dla Rad Osiedli" (tabela zawiera nazwę Osiedla i informację o przyznanej kwocie). Następnie, na etapie przygotowywania układu wykonawczego, Rady podejmują własne decyzje co do sposobu podziału przyznanych środków (tworząc zadania i odpowiednio do nich paragrafy klasyfikacji budżetowej) - przyjęcie tego podziału następuje w formie uchwały Rady Osiedla, a następnie trafia do jednostki obsługującej, która tworzy zestawienie zbiorcze (ogólna kwota dla wszystkich Rad podzielona na paragrafy, zgodnie z tym, co wynika z zapisów budżetów poszczególnych Rad) i przekazuje do wydziału merytorycznie odpowiedzialnego za sprawy budżetu Miasta.

Pytanie dotyczy tego, czy jeśli np. kilkanaście Rad Osiedli zaplanuje w swoich budżetach zadanie pt. "Wycieczki integracyjne - przewóz autokarem" i zapisze w § 4300 (Zakup usług pozostałych) odpowiednią kwotę, a po zsumowaniu wszystkich zadań (do tej pory sumowane są paragrafy, a nie zadanie o podobnym charakterze) kwota przekroczy 14.000 €, to konieczne jest uruchomienie procedury wynikającej z PZP?

Sprawa w tej chwili oparła się o opinię prawną, ale chętnie poznałbym i Wasze opinie w tej kwestii. Trzeba stosować czy nie trzeba?Kamil Ziętek edytował(a) ten post dnia 17.10.07 o godzinie 08:57
Łukasz U.

Łukasz U. Zakupy / Zamówienia
Publiczne

Temat: Jednostki pomocnicze gminy a zamówienia publiczne

Moim skromnym zdaniem sa to pieniadze gminne czyli podlegajace zamowieniom publicznym. A gmina ma obowiazek dokonania wyceny szacunkowej zamowienia z nalezyta starannoscia.

Prawidłowe oszacowanie wartości zamówienia zależy m.in. od ustalenia czy zamawiający ma do czynienia z jednym zamówieniem (ale udzielanym w częściach), czy też z odrębnymi zamówieniami (odrębnymi przedmiotami zamówienia).

Co do zasady więc przy rozstrzyganiu kwestii, czy będziemy mieli do czynienia z jednym zamówieniem czy też z wieloma odrębnymi należy brać pod uwagę:

1)przeznaczenie zamawianych usług (czy jest takie same, czy nie),
2)ich dostępność u jednego wykonawcy.

Kierując się ww. przesłankami obowiązek łącznego szacowania wartości określonych zamówień dotyczyć będzie sytuacji, gdy zamówienia te np. z uwagi na powiązania funkcjonalne oraz możliwość ich realizacji przez jednego wykonawcę powinny być traktowane jako jedno zamówienie.

Reasumujac moim skromnym zdaniem :) zamawiajacy powinien zsumowac wszystkie takie zamowienia o takim samym charakterze i przeprowadzic postepowanie o udzielenie zamowienia publicznego w trybie zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 5 ust. 1 pkt. 10 lub pkt. 8 ustawy Prawo Zamówień Publicznych.

pkt.8. usługi szkoleniowe lub edukacyjne
pkt.10. w zakresie kultury,sportu lub rekreacji, z wyjatkiem uslug kablowej sieci radiowej i telewizyjnej

Zalezy jakie uzasadnienie napisze zamawiajacy i pod ktory punkt zdecyduje sie to podciagnac np. wycieczki edukacyjne czy sportowe Moim zdaniem to by bylo najbezpieczniejsze rozwiazanie ...

Tak wiec zamowienie w trybie z wolnej reki, a dokladniej kilka zamowien dla kilku rad osiedli, przeprowadzonych pod jedna wartoscia szacunkowa.

PozdrawiamŁukasz Urbanek edytował(a) ten post dnia 17.10.07 o godzinie 09:16
Kamil Ziętek

Kamil Ziętek Otwarty na nowe
wyzwania...

Temat: Jednostki pomocnicze gminy a zamówienia publiczne

Dzięki za opinię :)

Cały czas nurtujące pozostaje jednak to, jak w kontekście PZP traktować jednostki pomocnicze - jako odrębne podmioty czy jako jeden podmiot wszystkie? Skoro mają osobne budżety (od ok. 20 000 do ok. 45 000 PLN) i informacja o tych osobnych budżetach zapisana jest w załączniku do uchwały budżetowej Miasta, to czy nie traktować ich jako odrębne podmioty, a w takiej sytuacji całkowity budżet każdej z rad nie przekracza progu, o który mowa w art. 4 pkt. 8 ustawy PZP, a więc co dopiero mówić o poszczególnych usługach, które z rzadka przekraczają kwoty 2-3 tys. PLN...

konto usunięte

Temat: Jednostki pomocnicze gminy a zamówienia publiczne

hej :)

ja bym się zastanowiła nad zastosowaniem art. 32 ust. 5 pzp, a przede wszystkim nad odpowiedzią na pytanie, czy rady osiedla mają samodzielność w wydatkowaniu przekazywanych im srodków (czy tworzą plany finansowe)\

pozdr
AR
Kamil Ziętek

Kamil Ziętek Otwarty na nowe
wyzwania...

Temat: Jednostki pomocnicze gminy a zamówienia publiczne

Tworzą własne plany wydatków (zatwierdzane uchwałą Rady Osiedla), gdyż zgodnie ze swoimi statutami i zapisem § 35 ust. 1 tychże, "Osiedle samodzielnie decyduje o wykorzystaniu środków finansowych wyodrębnionych w budżecie Miasta zgodnie z obowiązującymi
przepisami prawa i planem finansowym."

konto usunięte

Temat: Jednostki pomocnicze gminy a zamówienia publiczne

no to mamy odpowiedź ;]
Kamil Ziętek

Kamil Ziętek Otwarty na nowe
wyzwania...

Temat: Jednostki pomocnicze gminy a zamówienia publiczne

To mam jeszcze jedno pytanie: czy samodzielność finansowa w myśl PZP jest tożsama z osobowością prawną? Innymi słowy, czy brak osobowości prawnej jednostki czyni ją "niesamodzielną"? Osiedla korzystają bowiem z osobowości prawnej gminy (NIP, REGON), a stroną w umowie (sporządzanej na podstawie planów finansowych oraz dyspozycji szczegółowych w postaci wniosku organu wykonawczego, a więc Zarządu Osiedla) jest Gmina Wrocław, reprezentowana przez osobę posiadającą odpowiednie pełnomocnictwo, udzielone przez Prezydenta...

konto usunięte

Temat: Jednostki pomocnicze gminy a zamówienia publiczne

zgodnie ze stanowiskiem uzp

By stosować cyt. przepis, konieczne jest spełnienie łącznie następujących warunków:
1. jednostka musi być wyodrębnioną jednostką organizacyjną zamawiającego,
2. jednostka udziela zamówienia związanego z jej własną działalnością,
3. posiada samodzielność finansową.

Wyznacznikiem samodzielności finansowej jednostek organizacyjnych na gruncie art. 32 ust. 5 ustawy, jest przyznane tym jednostkom prawo samodzielnego prowadzenia swej gospodarki finansowej w zakresie określonym przez akty wewnętrzne (np. statut) w sferach:
1. Samodzielności uchwalania planu finansowego.
2. Samodzielności wydatkowania środków na zadania realizowane przez jednostkę.
Należy przy tym zaznaczyć, samodzielność uchwalania planu finansowego czy też wydatkowania środków nie oznacza pełnej autonomii w gospodarowaniu środkami przyznawanymi np. przez jednostkę macierzystą lub inny podmiot. Tym samym, przeznaczanie przez jednostkę macierzystą środków finansowych na realizację konkretnych zadań związanych
z działalnością własną jednostki organizacyjnej, nie wyklucza samodzielności uchwalania planu finansowego przez tę jednostkę oraz samodzielności wydatkowania środków.

konto usunięte

Temat: Jednostki pomocnicze gminy a zamówienia publiczne

aha, brak osobowości prawnej w tym przypadku nie ma znaczeniaAnna R. edytował(a) ten post dnia 02.11.07 o godzinie 12:48
Kamil Ziętek

Kamil Ziętek Otwarty na nowe
wyzwania...

Temat: Jednostki pomocnicze gminy a zamówienia publiczne

Dzięki wielkie za kolejne posty i wyjaśnienia :)

Pozostaje ostatnia kwestia do rozważenia - czy jednostka pomocnicza gminy (powołana na mocy Ustawy o samorządzie gminnym oraz Statutu Wrocławia) może być (powinna być?) traktowana, np. na potrzeby zamówień publ., w kategoriach jednostki organizacyjnej?

konto usunięte

Temat: Jednostki pomocnicze gminy a zamówienia publiczne

i tutaj znowu UZP, cytuję

Tak jak dla uznania danej jednostki za zamawiającego nie jest koniecznym posiadanie podmiotowości prawnej (przykładowo od rębnymi zamawiającymi jednostki budżetowe, zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze, które takiej podmiotowości nie posiadają), to tym bardziej nie jest to konieczne dla kwalifikacji danego podmiotu do jednostek organizacyjnych W rozumieniu art. 32 ust. 5 ustawy.
Za wyodrębnioną jednostkę organizacyjną zamawiającego można uznać jednostkę wydzieloną organizacyjnie od zamawiającego, której zostały przekazane do dyspozycji środki gospodarcze służące realizacji zadań tej jednostki. Warunkiem wskazującym na możliwość uznania danej jednostki za wyodrębnioną jest jej zdolność do zatrudniania pracowników, a więc zdolność bycia pracodawcą i posiadania zdolności sądowej w tym zakresie (art. 3 Kodeksu pracy). Trudno sobie wyobrazić uznać za wyodrębnioną, jednostkę organizacyjną, która realizuje zadania bez możliwości zatrudniania pracowników.
O odrębności jednostki organizacyjnej może ponadto świadczyć otwarty odrębny rachunek bankowy, oraz odrębnie prowadzone księgi rachunkowe oraz sporządzany bilans. Wydaje się, iż o ile do określenia odrębności organizacyjnej danej jednostki nie są to warunki konieczne do spełnienia, to w aspekcie wymogu spełnienia pozostałych przesłanek, a szczególności wymogu samodzielności finansowej, wydaje się to jednak konieczne.
Za uznaniem odrębności organizacyjnej może również przemawiać podmiotowość prawno-podatkowa danej jednostki organizacyjnej. zgodnie z art. 7 1 ustawy Ordynacja podatkowa, podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie mająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu. Zgodnie z 2 cyt. przepisu, ustawy podatkowe mogą ustanawiać podatnikami inne podmioty niż wymienione w § 1.
O posiadaniu statusu wyodrębnionej jednostki organizacyjnej wprost mogą przesądzać również odrębne akty prawne przykładowo, na podstawie art. 6 pkt 7 ustawy z unia 4 lutego 1994 r. Prawo geologiczne i górnicze (Dz.U. Nr 27, poz. 96 ze zm.), za wyodrębnioną jednostkę organizacyjną można uznać zakład górniczy.
Kamil Ziętek

Kamil Ziętek Otwarty na nowe
wyzwania...

Temat: Jednostki pomocnicze gminy a zamówienia publiczne

Raz jeszcze wielkie podziękowania za te wszystkie posty. Sprawa zdaje się być zdecydowanie jaśniejsza niż na początku ;]

konto usunięte

Temat: Jednostki pomocnicze gminy a zamówienia publiczne

do usług :) w razie potrzeby uzyskania opinii pisemnej, służę pomocą

pozdrawiam
AR
Beata J.

Beata J. przede wszystkim
mama ;)

Temat: Jednostki pomocnicze gminy a zamówienia publiczne

Zawsze twierdziłam, ze z tej Ani to mega dobry prawnik.
Pozdrowionka Aneczko:)



Wyślij zaproszenie do