Temat: Rady pracowników
Chciałbym wprowadzić jedną korektę, już w art 2 ustawy z dnia 7 kwietnia 2006 o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji, czytamy, że "Przepisy ustawy stosuje się do pracodawców wykonujących działalność gospodarczą zatrudniających co najmniej 50 pracowników". Skąd zatem liczba 100?
Art 3 precyzuje informacje, że: "W skład rady pracowników wchodzi u pracodawcy zatrudniającego od 50 do 250 pracowników - 3 pracowników".
Art. 7 punkt 5 "Po osiągnięciu wielkości zatrudnienia, o której mowa w art. 1 ust. 2 (czyli 50 pracowników), pracodawca niezwłocznie podaje tę informację do wiadomości pracowników w sposób przyjęty u danego pracodawcy."
Zatem to czy to jest 98 czy 100 to już troszeczkę może być za późno.
Jak wspomniał Konrad: "Liczbę zatrudnionych u pracodawcy pracowników ustala się na podstawie przeciętnej liczby zatrudnionych w ramach stosunku pracy w okresie ostatnich 6 miesięcy przed dniem powiadomienia o wyborach członków rady pracowników".
Wprawdzie ustawa nie określa, a jaki sposób liczyć wspomniane przeciętne zatrudnienie, ale moim zdaniem można użyć podobnych metod, jak przy liczeniu średniego zatrudnienia na poczet ZFŚS.
Marta W.:
Jak wiadomo 25 maja 2006 roku weszła w życie ustawa o radach pracowników.
Powstaje ona wtedy gdy zakład pracy, gdzie nie ma związków zawodowych, zatrudnia więcej niż 100 osób. A co w przypadku gdy w firmie jest duża rotacja i liczba zatrudnionych spada poniżej 100 osób?