Magdalena L.

Magdalena L. Continuous
Improvement Lead

Temat: podział Lean Management

Witam,

Ciurla i Hopej, uznają Lean Management za system całościowy i zamknięty, który składa się z:

Lean Manufacturing (odchudzona produkcja),
Lean Product Development (odchudzony rozwój produktu),
Lean Supply Chain (odchudzony kanał zaopatrzenia),
Lean Distribution (odchudzony kanał zbytu),
Lean Customer Service (odchudzony system obsługi klienta).

Czy istnieje taki podział w jakiejś lietraturze obcojęzycznej?

Dzięki za pomoc!!!
Konrad Gurbała

Konrad Gurbała It's more fun to be
a pirate than to
join the navy

Temat: podział Lean Management

No to Panowie zapominają o jeszcze kilku ważnych aspektach, m.in. o Kaizen i filozofii Ciagłego Doskonalenia, zarzadzaniu zasobami ludzkimi, które nie jest może ujęte jako system, ale jest tym, co powoduje, że lean jest wprowadzany z sukcesem lub nie oraz, co pojawia się coraz czesciej, fakcie, że mozna w ogóle nie miec obszarów "manufacturing", "product development", "supply chain" czy też "distribution" i byc firmą z sukcesami we wdrażaniu lean ...Konrad Gurbała edytował(a) ten post dnia 15.04.10 o godzinie 21:33
Magdalena L.

Magdalena L. Continuous
Improvement Lead

Temat: podział Lean Management

Czy mozna w takim razie dokonac jakiegokolwiek podzialu na skladowe Lean Management, ktory bedzie adekwatny do kazdej organizacji?
Czy mozna dopiero taki podzial zastosowac gdy chcemy wprowadzic Lean do konkretnej firmy?
Marek Kubiś

Marek Kubiś programista c#

Temat: podział Lean Management

Magdalena Linke:
Czy istnieje taki podział w jakiejś lietraturze obcojęzycznej?
Ponieważ bez lean tak definiuje się "typowe" przedsiębiorstwo produkcyjne, więc przyjęcie powyższego za prawdziwe uzasadnione. Można dyskutować o innych "typowych" przedsiębiorstwach, np: świadczących usługi, i wtedy zasadnym uzupełnienie. Ale czy takie teoretyzowanie jest zasadnym? Hmm .. .
Konrad Gurbała:
No to Panowie zapominają o jeszcze kilku ważnych aspektach ..
Hmmm, .., nie sposób nie zgodzić się z tą uwagą, ale nasuwa mi się wątpliwość, czy przedsiębiorstwo pamiętające o filozofii ciągłego doskonalenia to nadal lean czy już kaizen.

Osobiście wolę jednak rozróżniać, tak jak Pan Andrzej Góralczyk, że w lean chodzi o lean, a w kazien o flow. Dla mnie osobiście kazien jest czymś więcej niż lean. Co prawda metodyki żyją, akceptują to co dobre "u konkurencji" więc aby nie "strzępić języka", szczególnie przy literalnym podejściu, aby rzeczowo dyskutować, wypada wszelkie podziały opierać na definicjach podstawowych pojęć. ;-)Marek Kubiś edytował(a) ten post dnia 15.04.10 o godzinie 20:17
Marcin W.

Marcin W. Dyrektor Produkcji /
Operations Manager /
Production Mana...

Temat: podział Lean Management

Jakie narzędzia możemy zakwalifikować wobec tego jako narzędzia lean, jakie jako kaizen a jakie jako "wspólne" ?
Konrad Gurbała

Konrad Gurbała It's more fun to be
a pirate than to
join the navy

Temat: podział Lean Management

Magdalena Linke:
Czy mozna w takim razie dokonac jakiegokolwiek podzialu na skladowe Lean Management, ktory bedzie adekwatny do kazdej organizacji?
Czy mozna dopiero taki podzial zastosowac gdy chcemy wprowadzic Lean do konkretnej firmy?

Hm, pytanie w jakim dokładnie celu robic podział ?
Jezeli firma skupia sie jedynie na obszarze "manufacturing" inne działy zareagują najprawdopodobniej "lean to sprawa produkcji", co od razu uwolni je od cięzkich przemyslen nt. tego jak można założenia wprowadzac u siebie ... i będzie tak jak wczesniej ;-)
Nie spotkałem osobiscie firmy, która zaczynałaby przygode z wdrożeniem od innych obszarów niż produkcja chybaże :
- nie jest to firma produkcyjna (usługi, IT, outsourcing)
- jest to np. operator logistyczny (duży magazyn dla producenta)i nie ma u siebie typowych procesów wytwórczych
- proces produkcyjny jest na tyle prosty (typu 4 procesy od surowca do wyrobu gotowego), że nie ma w nim specjalnie co usprawniac, wiec najwieksze oszczednosci na efektywnosci można uzyskac na procesach pomocniczych (logistyka, UR, itp.)

Co ciekawe, sam osobiście znam pewne branże produkcyjne, które sa jeszcze "dziewicze" jezeli chodzi o podejście lean, a samo stwierdzenie "wprowadzamy lean" budzi strach jak w przypadku hasła "beda w firmie masowe zwolnienia", wiec jakikolwiek dodatkowy podział na poszczególne elementy jest conajmniej nieefektywny.

Z podziałem czy bez, najwazniejsze jest stosowanie konkretnych rozwiazan w praktyce.Konrad Gurbała edytował(a) ten post dnia 15.04.10 o godzinie 21:31
Marek Kubiś

Marek Kubiś programista c#

Temat: podział Lean Management

Marcin Wójciuk:
Jakie narzędzia możemy zakwalifikować wobec tego jako narzędzia lean, jakie jako kaizen a jakie jako "wspólne" ?
Hmmm, .. jeżeli teoretyzować, to wyszedł bym od tego co jest filarem każdego z podejść. ;-)))

Bazą można przyjąć, że jest ISO:
Filar I: najważniejszy jest klient.
Filar II: środkiem jakość.
Filar III: narzędzie proces PDCA.

A dalsze szczebelki jak niżej. ;-)

Lean:
Filar I: najważniejszy jest klient i organizacja.
Filar II: środkiem odchudzona organizacja.
Filar III: narzędzie proces lean.

Kaizen:
Filar I: najważniejszy jest człowiek.
Filar II: klient.
Filar III: narzędzie kaizen.

Ale długo nad powyższym nie myślałem, więc poproszę o najniższy wymiar kary i życzliwą krytykę. ;-)))
Joanna C.

Joanna C. konsultant, LeanQ
Team

Temat: podział Lean Management

A moje zdanie jest takie:

Lean wywodzi się z Kaizen. Lean jest zamerykanizowanym kaizen, więc nieco inne podejście prezentują (co wynika z klutury jaka była podstawą tworzenia "teorii")do osiągnięcia tych samych celów - Lean (pieniądz), Kaizen (człowiek).

Dla mnie - nie ma różnicy jak się nazywa, bo chodzi o ciągłe doskonalenie organizacji, która finalnie ma osiągnąć sukces ekonomiczny poprzez wysiłek ludzki włożony w jej tworzenie, utrzymanie i rozwój.

Kiedy trzeba naukowo systematyzować, to koniecznym jest nadawanie nazw, dzielenie i opisywanie. Więc pojawiają się nazwy i podejścia. Każdy naukowiec ma prawo do swojego zdania ;) Więc potem mamy dziwne nazwy, wiele teorii i kłopot z usystematyzowaniem wiedzy..Ale tak właśnie działa nauka i dzięki temu mamy tyle możliwości rozwoju:)

Ja osobiście utożsamiam lean i kaizen (bo mają te same cele) i uważam, że w polskim środowisku trzeba je łączyć i nieco (i jak głębiej spojrzeć i to założenia takie same) modyfikować, bo ani nie jesteśmy amerykanami ani japończykami.
Każda nacja będzie miała nieco inne podejście (jestem właśnie po spotkaniu z managerami fabryk różnych krajów i kultur na którym próbowaliśmy znaleźć odpowiedzi jak doskonalić "performance" przez "narzędzia lean i kaizen") i sukces można osiągnąć tylko przez zrozumienie kultury, zrozumienie filozofii, zrozumienie celu - połączeniu ich ze sobą w jeden system - nazwijmy go systemem produkcyjnym danej fabryki. Dlatego firmy tworzą własne Systemy Produkcyjne (jak np. System Produkcyjny Toyoty) dostosowując koncepcję do własnego środowiska.

Ja odróżniam jedynie 2 poziomy Lean/Kaizen:
- management (skoncentrowany na zarządzaniu doskonaleniem we wszystkich obszarach firmy - tworzeniu nowej kultury)
- manufacturing (skoncentrowany na narzędziach Lean/Kaizen i produkcji (uwaga! produkcja to nie wytwarzanie, a cały łańcuch zdarzeń od przyjęcia zlecenia do jego realizacji)

Wyróżniam je ponieważ czasem zapominamy, że narzędzia i produkcję należy doskonalić przez ludzi i ich zaangażowanie, z ogromnym wsparciem kadry managerskiej. A to już zadanie na poziomie "management"

To tak ode mnie by nieco dołożyć ognia do dyskusji ;)

Pozdrawiam serdecznie

Joanna Czerska
LeanQ Team
http://lean.info.pl

konto usunięte

Temat: podział Lean Management

Po pierwsze nie mogę się zgodzić z tym, że Kaizen jest jakimś rodzajem zarządzania Lean.

Po drugie nie mogę się zgodzić ze stanowiskiem, że Lean to takie amerykańskie Kaizen.

Kaizen stanowi jedno z wielu narzędzi, które może być użyte w koncepcjach Lean. (podobnie też Kaizen stosowany jest jako narzędzie w np.TQM)

Przypomnijmy zasady KAIZEN:
1. pamiętaj, problemy stwarzają możliwości
2. pytaj 5 razy DLACZEGO aby poznać źródło problemu
3. bierz pomysły od wszystkich
4. myśl nad rozwiązaniami możliwymi do wdrożenia
5. odrzucaj ustalony stan rzeczy
6. pamiętaj, wymówki że czegoś się nie da zrobić są zbędne
7. wybieraj proste rozwiązania nie czekając na te idealne
8. użyj sprytu zamiast pieniędzy
9. pomyłki koryguj na bieżąco
10. pamiętaj, ulepszanie nie ma końca

W Kaizen nigdzie wprost nie ma mowy o oszczędnościach, oszczędnym podejściu. Oszczędność jest niejako pochodną wprowadzania zasad Kaizen.

Lean Manufacturing i Lean Management to dążenie do oszczędnej produkcji, oszczędnego zarządzania polegającego głównie na eliminacji wszelkiego MUDA - marnotrawstwa.

Odpowiadając na główne pytanie - "odchudzone zarządzanie przedsiębiorstwem" można dzielić dokładnie tak jak "zarządzanie przedsiębiorstwem". Inwencja twórcza w tym zakresie jest ograniczona praktycznie tylko ilością wydanych tematów prac magisterskich opisujących tematykę lean.
Jednak w klasycznej literaturze angielskojęzycznej Womack i spółka raczej trudno się będzie doszukać głębszych podziałów. Tam autorzy skupiają się na poszukiwaniu i analizowaniu metod oszczędzania, a nie na mniej lub bardziej sztucznym wydzielaniu i nazywaniu kolejnych podfunkcji przedsiębiorstwa z przedrostkiem lean.
Marek Kubiś

Marek Kubiś programista c#

Temat: podział Lean Management

Piotr Korczyński:
Po pierwsze nie mogę się zgodzić z tym, że Kaizen jest jakimś rodzajem zarządzania Lean.
Podpisuję się
Po drugie nie mogę się zgodzić ze stanowiskiem, że Lean to takie amerykańskie Kaizen.
Nie podpisuję się. ;-( Fakty są takie, że jak spojrzeć w kalendarz to 1) najpierw był kaizen a potem lean; 2) kazien "wymyślono" w Japonii a lean w US.
Przypomnijmy zasady KAIZEN: ..
Jak najbardziej słuszne podejście. ;-)
Joanna Czerska:
czasem zapominamy, że narzędzia i produkcję należy doskonalić przez ludzi i ich zaangażowanie
Dokładnie tak. ;-)

Ponieważ wszystko zaczyna się od i kończy na człowieku dlatego osobiście postrzegam przedsiębiorstwo poprzez analogię właśnie do człowieka. Najlepiej przecież być pięknym (lean), zdrowym (PDCA) i mądrym (kaizen). Ale jak to w życiu, często potrzeby są zróżnicowane. Żeby wygrywać wyścigi konne bycie fat skazuje na porażkę lecz startując w zawodach sumo sytuacja jest krańcowo odmienna. ;-)

Firmy to ludzie. Udoskonalając zarządzanie wielu od razu celuje w rozwiązania z "górnej półki". Tymczasem tak naprawdę jest to jak marzenie dziecka bycia od zaraz dorosłym. Da się? Zanim posiądzie się wiedzę, zanim będzie się dojrzałym emocjonalnie, potrzeba czasu, potrzeba przejść przez kolejne szczeble edukacji i rozwoju. Ot, tak to natura urządziła. ;-)

konto usunięte

Temat: podział Lean Management

Marek Kubiś:
Po drugie nie mogę się zgodzić ze stanowiskiem, że Lean to takie amerykańskie Kaizen.
Nie podpisuję się. ;-( Fakty są takie, że jak spojrzeć w kalendarz to 1) najpierw był kaizen a potem lean; 2) kazien "wymyślono" w Japonii a lean w US.

o ile pamiętam w "The Machine That Changed the World", to początki Lean Manufacturing Womack określa na Japonię po II Wojnie Światowej, gdzie roziwjał się on równorzędnie z Kaizen, 5S, JiT, SMED

ścieżka dochodzenia USA i Europy była mniej więcej taka:
MRP-> MRP II -> ERP -> TQM -> Six Sigma -> TBC -> Lean
czyli od doskonalenia wydajności produkcji, poprzez minimalizację kosztów produkcji, doskonalenie jakości produkcji do zarządzania czasem i likwidacji marnotrawstwa (czasu i materiałów)

Śmiem twierdzić, że Lean pojawiło się w USA dopiero w latach 90-tych.
Zbigniew Banaśkiewicz

Zbigniew Banaśkiewicz Quality, H&S and
Security Manager

Temat: podział Lean Management

Magdalena Linke:
Witam,

Ciurla i Hopej

A co to za jedni?

, uznają Lean Management za system całościowy i zamknięty

Ja tam bym nic nie zamykał. To trochę sprzeczne z filozofią Lean

, który składa się z:

Lean Manufacturing (odchudzona produkcja),
Lean Product Development (odchudzony rozwój produktu),
Lean Supply Chain (odchudzony kanał zaopatrzenia),
Lean Distribution (odchudzony kanał zbytu),
Lean Customer Service (odchudzony system obsługi klienta).

Trochę to dziwne. Dystrybucja jest składową łańcucha dostaw. A gdzie Lean Information Services na przykład? No i, last but not least, Lean Wszystko Jak Leci, szerzej znany jako Cost Killing ;-)

konto usunięte

Temat: podział Lean Management

Hmm, najpierw należy sobie zadać pytanie, na jakie pytanie szukamy odpowiedzi?:) Moim skromnym zdaniem Lean to koncepcja zarządzania i jak każda koncepcja może być stosowana w różnych okolicznościach, branżach, przedsiębiorstwach. Więc na wstępie nie mogę się zgodzić, że Lean to jakikolwiek system.

W dalszej kolejności trudno mi się zgodzić z tym, że Lean może być stosowane tylko w przedsiębiorstwach produkcyjnych. Rozwijają się już całkiem dynamicznie zastosowania Lean w służbie zdrowia (Lean Healthcare) czy budownictwie (Lean Construction) a obie mają zdecydowanie bardziej charakter zarządzania projektami niż produkcją.

Nie zgadzam się także z powtarzaną u przedmówców opinią, że Lean to cięcie kosztów! Absolutnie nie! Ale za mało tu miejsca, aby temat pogłębić. Tak po prostu nie jest i zwykłe cięcie kosztów jest podstawowym "killerem" wdrożeń koncepcji Lean!

Na koniec drobna uwaga do porównywania kaizen z Lean: kaizen to narzędzie a Lean to koncepcja zarządzania - drobna różnica, ale niezwykle istotna. Nie przychodzi mi nic mądrego do głowy, więc użyję pierwszego lepszego porównania: Lean to plac zabaw a kaizen to huśtawka:) Wiemy jak używać huśtawki (kaizen), ale plac zabaw (Lean) to tylko miejsce, które wyznacza ramy tego, co się powinno na nim znajdować i do jakiego celu ma służyć.
Konrad Gurbała

Konrad Gurbała It's more fun to be
a pirate than to
join the navy

Temat: podział Lean Management


W dalszej kolejności trudno mi się zgodzić z tym, że Lean może być stosowane tylko w przedsiębiorstwach produkcyjnych. Rozwijają się już całkiem dynamicznie zastosowania Lean w służbie zdrowia (Lean Healthcare) czy budownictwie (Lean Construction) a obie mają zdecydowanie bardziej charakter zarządzania projektami niż produkcją.

Tak, jest tego sporo, ale jeszcze nie w Polsce.
Póki co w Polsce mamy w wiekszości przypadków "manufacturing", a w coraz wiekszej liczbie, aczkolwiek jeszcze stosunkowo niedużej "in office".
Sam jestem ciekaw kiedy pojawi sie pierwszy szpital / klinika / przychodnia, która zdecyduje się "odchudzic" ;-)

Nie zgadzam się także z powtarzaną u przedmówców opinią, że Lean to cięcie kosztów! Absolutnie nie! Ale za mało tu miejsca, aby temat pogłębić. Tak po prostu nie jest i zwykłe cięcie kosztów jest podstawowym "killerem" wdrożeń koncepcji Lean!

Lean i cięcie kosztów ??? No nie, co za nonsens ! przecież to taki fajny system, który sprawia, że "tak po prostu ludziom żyje się lepiej ...". I tylko tyle ...
Radosław Drzewiecki

Radosław Drzewiecki PARTNER ZARZĄDZAJĄCY
LEANPASSION SP. Z
O.O.

Temat: podział Lean Management

Witam Wszystkich,

i tu się pojawia odwieczne pytanie co było pierwsze jajko czy kura. Mnie zawsze uczono, że LEAN jest bardzo prosty i można go opisać w 3 słowach: Identyfikacja i eliminacja marnotrawstwa. Womack i Jones zawarli ciągłe doskonalenie w swoich 5 zasadach LEAN. Wartość, Strumień wartości. Przepływ, Wyciąganie i właśnie dążenie do perfekcji. Opierając to na TPS. Przynajmniej tak jest w LEAN THINKING

Jeśli chodzi o firmy usługowe i tzw. LEAN IN OFFICE nawet sobie nie zdajecie Państwo sprawy jak dużo firm to robi w tym kraju obecnie. Wg naszych informacji można by znaleźć nie tylko dziesiątki, ale zaryzykuję stwierdzenie, że nawet setki firm usługowych, które wdrażają LEAN czy też LEA SIGMA. Zdecydowanie nie zgadzam się ze stwierdzeniem, że LEAN IN SERVICES w Polsce raczkuje. Wg mnie w tej chwili w branży usługowej LEAN stało się BUZZY WORD :).

Sami od ponad 4 lat pracujemy z kilkoma Bankami, instytucjami finansowymi, centrami outsoursingowymi, centrami usług wpsólnych, call center, windykacjami, operatorami lotniczymi, operatorami logistycznymi (w zakresie lean in administration) no i zdarza się również administracja publiczna itp.

W tej chwili jesteśmy blisko kontraktu na LEAN ASSESSMENT dla pewnego szpitala i tu Państwa zaskoczę bo chodzi o publiczną służbę zdrowia :)

Przy okazji chciałbym kilka kwestii wyjaśnić dotyczących LEAN w procesach usługowcych (bardzo subiektywnie oczywiście). Wg Nas trzeba to podzielić na 2 kategorie:

LEAN IN SERVICES - Gdzie zajmujemy procesami z perspektywy Klienta (END TO END)- głównie core business dla naszych Klientów (sprzedaż, obsługa Klienta, obsłga posprzedażowa, reklamacje itp) tzn kiedy proces zaczyna się i kończy u Klienta ostatecznego. Np proces kredytu hipotecznego od momentu złożenia wniosku do otrzymania decyzji kredytowej lub przelewu. Np. Time to Yes, Time to Cash. To jest naprawdę ciekawę z uwagi na tzw "SILOS THINKING" większości firm. Dlatego większość projektów opiera się na 1 zasadzie LEAN LEADERSHIP - Mutual GOALS. Np w jednym z naszych projektów dla bankowości CORPORATE daliśmy cele sprzedażowe dla działu ryzyka tzn. powiązaliśmy analizy z sukcesem sprzedaży poprzez wskaźnik >= 70% YES. To bardziej skomplikowane

LEAN IN OFFICE / ADMINISTARTION - i tu mamy do czynienia z procesami operacyjnymi, wspomagającymi, back-office itp. Przeważnie już zcentralizowane. Większość nieświadomych firm zaczyna wdrożenie od 5S. Co moim zdaniem skutecznie blokuje dalsze wdrożenie (Mam na to pewną teorię. wchodzimy do biura, widzimy jak tu pięknie pracują wszyscy, wpadamy w panikę, przecież mamy robić LEAN itp. W związku z tym wpadamy na piękny pomysł, zawsze możemy zrobić 5S, jaka ulga. Efekt piękne biurka = demotywacja ludzi "Robią z nas idiotów". Sprostowanie. Ja nie jestem przeciwnikiem 5S, ale od tego się nie zaczyna, szczególnie w biurach. Jeśli już to musi wyjść od ludzi i moim zdaniem tylko w tzw. common points, nie na biurkach)

Tymczasem najważniejszy jest proces, identyfikacja i eliminacja marnotrawstwa. Trzeba nauczyć się widzieć również procesy biurowe. Zdaję sobie sprawę, że na początku nie widać. Ale z czasem można określić 8 marnotrawstw i zainspirować ludzi do ich dalszej identyfikacji i eliminacji. Inną sprawą jest performance management w procesach biurowcyh. Wg naszego doświadczenia ludzie są wykorzystywani efektywnie przez około 3-4 godzin dziennie. I to zostawię już bez rozwinięcia. Jako, że know how bezcenny :)

Ostatnia rzecz w kwestii KAIZEN. Właśnie w biurach wypracowaliśmy inną teorię na ten teamt. Zamiast KAIZEN - ciągłe doskonalenie, mamy
KAIZEN - ciągłe rozwiązywanie problemów. Mała różnica, ale bardzo istotna. ZAinteresowanych zapraszam na priv. Wyjaśnię

Jejku, ale mnie wzięło. Chyba najdłuższy post w moim życiu. Mam nadzieję, że nie zanudziłem.Radosław Drzewiecki edytował(a) ten post dnia 20.04.10 o godzinie 08:48
Henryk M.

Henryk M. Project Management /
Lean Management /
Systems Engineering

Temat: podział Lean Management

Radosławie,

Zgadzam się z Twoją wypowiedzią, ale z jednym zastrzeżeniem. Z moich obserwacji wynika, że w większości przypadków są to częściowe wdrożenia Lean. Raczej Lean jako "toolbox" niż jako Lean Management w pełnym wymiarze, obejmującym całą firmę. Właściwie żaden ze znanych mi przykładów (bardzo) dużych firm nie potwierdza, że wdrożono tam zasady LM w całej rozciągłości. Może to kwestia czasu, czasu wdrożenia (jeszcze zbyt krótki w Polsce).
Np. W Grupie TP, w której do niedawna pracowałem, wdrożono zasady LM w jednym z pionów i - niezależnie od tego :o) - Kaizen w innym obszarze. To działa, ale jak narzędzia stosowane wybiórczo. Jeżeli zapytasz menedżerów w GTP, czy wdrożyli LM, czy Kaizen, odpowiedzą (ci, co wiedzą, bo wielu nie wie :o), ze tak, oczywiście. To samo z Six Sigma, Lean Six Sigma i kilkoma innymi metodykami.

Podsumowując: moim zdaniem może "setki firm" próbuje, ale tak naprawdę wdrożyło LM w zakresie całej firmy niewiele, albo żadna (pewien nie jestem).

Pozdrawiam

konto usunięte

Temat: podział Lean Management

Konrad Gurbała:

Lean i cięcie kosztów ??? No nie, co za nonsens ! przecież to taki fajny system, który sprawia, że "tak po prostu
ludziom żyje się lepiej ...". I tylko tyle ...

Rozumiem ironię, bo mało kto traktuje Lean jako coś innego niż cięcie kosztów. Womack z Jonesem też "przetłumaczyli" potrzebę zmian specjalnie na potrzeby "zachodu" na Kaizen trochę jakby z boku zostawiając Kaikaku. Bo ludzie na zachodzie lubią szybkie zmiany a nie za bardzo czują ciągłe doskonalenie.

Ale wracając do kosztów. Większości menadżerów świecą się oczy jak słyszą o "odchudzonym przedsiębiorstwie", bo można ciąć koszty i to pod przykrywką "drogi Toyoty". Tak jak wspomniałem wcześniej: cięcie kosztów nie jest celem nadrzędnym!!! Przynajmniej nie w koncepcji Lean - to się dzieje niejako przy okazji. Cięcie kosztów to są niższe płace, zwolnienia, tańsze surowce itp. Obniżkę kosztów w koncepcji Lean uzyskuje się dzięki zmianie organizacji firmy i likwidacji marnotrawstwa a o tańszych dostawcach czy zwolnieniach od żadnego sensei nikt nawet jednego dobrego słowa nie usłyszy.

W Polsce Lean mimo wszystko dopiero raczkuje, więc nie dziwię się, że na ten temat dyskutujemy. Na zachodzie broszury informacyjne na temat Lean zaczynają się od haseł typu: "Lean to nie jest cięcie kosztów", "Lean to nie jest usprawnienie pracy" itp.
Maciej Wiertel

Maciej Wiertel Doświadczony
niezależny
konsultant, coach,
trener

Temat: podział Lean Management

Witajcie,
Pozwolę sobie na dodanie kilku komentarzy.
Zgodzicie się, że Lean charakteryzuje się podejściem procesowym. Wspominają o tym w swoich postach Radek i Henryk. To właśnie myślenie i działanie zorientowanie na proces/procesy powoduje konieczność wdrażania Lean nie w „silosach”, nie w „namaszczonych” Działach/Służbach a w całym strumieniu wartości.
Wyłącznie podejście i wdrożenie procesowe zapewni UTRZYMANIE efektów .
Oczywiście, możemy też mówić o Lean Enterprise = Lean Manufacturing (Produkcja, Logistyka Wewnętrzna i Zewnętrzna, Jakość, UR, Planowanie, Inżynierowie Procesu i inne działy operacyjne) + Lean Product Development (R&D, laboratoria, testy) + Lean Procesów Wspierających (Zakupy, HR< Księgowość, ale dzielenie Lean na „obszary” ma chyba tylko sens ze względów poznawczo-edukacyjnych.
Zbigniew Banaśkiewicz

Zbigniew Banaśkiewicz Quality, H&S and
Security Manager

Temat: podział Lean Management

Tomasz NOWICKI:
Na zachodzie broszury informacyjne na temat Lean zaczynają się od haseł typu: "Lean to nie jest cięcie kosztów", "Lean to nie jest usprawnienie pracy" itp.

A dlaczego właśnie od takich haseł? I co jeszcze w nich jest?

To trochę niepokojące, że tłumaczenie nowej wspaniałej idei trzeba zaczynać od uprzedzania czym nie jest.
Zbigniew Banaśkiewicz

Zbigniew Banaśkiewicz Quality, H&S and
Security Manager

Temat: podział Lean Management

Radosław Drzewiecki:
Witam Wszystkich,

i tu się pojawia odwieczne pytanie co było pierwsze jajko czy kura. Mnie zawsze uczono, że LEAN jest bardzo prosty i można go opisać w 3 słowach: Identyfikacja i eliminacja marnotrawstwa.
Wszystko się zgadza, tylko że w praktyce bardzo często nie udaje się w tak cudownie prosty sposób rozwiązać problemów. Sama identyfikacja jest względnie łatwa, choć nie do końca, bo szybko pojawia się trzecia kategoria czynności/zasobów które nie są ani czystą wartością ani czystym marnotrawstwem. Z eliminacją okazuje się być trudniej, bo obecne organizacje to niezwykle złożony system naczyń połączonych.

Tzw. czysty Lean prędzej czy później okaże się podejściem jednostronnym. Właśnie dlatego, spostrzegając że marnotrawstwo zazwyczaj występuje w parze z nadmierną i słabo kontrolowaną zmiennością, sformułowano zasady i programy Lean Sigma. Nie należy jednak zapominać o elastyczności, która w obecnym środowisku biznesowym staje się kluczowym czynnikiem, którego nie wolno ignorować. W to, że jakikolwiek mający dłużej zagrzać miejsce w organizacji program doskonalenia musi zawierać w sobie odniesienie do kontroli kosztów, nie śmiem nawet przez chwilę wątpić. W związku z powyższym wychodzi na to, że w miarę kompletny zestaw powinien nazywac się Agile Lean Sigma Cost Killing :-) Oczywiście nie chodzi mi o samą nazwę, którą byłoby ciężko zapamiętać, a dwa ostatnie elementy rodzą znane obawy, podniesione przez licznych przedmówców, tylko o zasady budowy uniwersalnego podejścia do doskonalenia biznesu na miarę XXI wieku, bez faworyzowania tej czy innej filozofii.Zbigniew Banaśkiewicz edytował(a) ten post dnia 20.04.10 o godzinie 19:12

Następna dyskusja:

DARMOWE SEMINARIUM ERGO LEA...




Wyślij zaproszenie do