Temat: KAIZEN wg Masaaki Imai
Witajcie!
Adam - zadajesz dobre i trudne pytania, ale widzę że nikt się nie kwapi z odpowiedzią.
Może zacznę. Przede wszystkim - pracuję w firmie produkcyjnej -więc stosujemy większość z podanych rozwiązań (Suggestion System, TQM, TPM). Natomiast jestem bardzo ciekawa czy istnieją firmy nieprodukcyjne, które tego typu rozwiązania stosują (choćby Suggestion System).
Natomiast mam bardzo dużą rezerwę do koncepcji standaryzacji wszystkich procesów. Uściślając - procesów nie wytwórczych (oczywiście całego łańcucha wytwórczego) - ale procesów zarządczych (przepływu usług pomiędzy komórkami w firmie).
Standaryzacja w tym momencie staje w opozycji do elastyczności przedsiębiorstwa czy też jego innowacyjności lub też do samej istoty stałego doskonalenia.
Przekładając to na szczebel najniższy - chcemy aby pracownicy działali zgodnie ze standardami czy też byli elastyczni i krytyczni wobec swojej pracy z prawem do doskonalenia? Praktyka zarządcza takie pytania stawia nam każdego dnia. Choćby - najprostszy przykład - jakikolwiek raport :)))
Najpierw tworzymy szablon. Potem - lepiej taki raport modyfikować i dostosowywać do zmieniającyh się warunków - czy tkwić przy standardzie???
A jak na zmianę standardów reagują pracownicy w waszych firmach? Czy odbierają to jako niekonsekwencję? Czy warto utrzymywać standaryzację w miejscach w których wiemy, że raz na pewien czas - firma wymaga od nas elastyczności?
I tu zapytam Was, w którym miejscu w waszych firmach jest ta granica? Lub - dochodząc do sedna - czy continous improvement sam w sobie nie jest zaprzeczeniem standaryzacji, bo żaden standard nie jest przecież na tyle idealny, aby nie mógł być udoskonalony?
Jeśli do pracownicy rozumieją koncepcję stałego doskonalenia - to żaden standard nie ma szansy stać się standardem, bo po kilku minutach-godzinach-dniach-miesiącach zostaje udoskonalony.
Idąc jeszcze dalej w rozważaniach - w firmie A - "dobrej" PDCA trwa załóżmy rok lub dwa, w firmie B - "bardzo dobrej" kilka miesięcy, w firmie C - "super prężnej" kilka tygodni. Czy standaryzacja w firmie A jest lepsza od continous improvement w C?
Pozdrawiam i liczę na Wasze głosy w dyskusji :)
Monika