Kamil Kuska

Kamil Kuska Student, Wyższa
Szkoła Komunikacji i
Zarządzania w
Poznaniu

Temat: Wdrażanie ISO 9001. z czym firmy/ludzie mają problemy?

Dobry wieczór.

Zastanawiam się z czym firmy mają problemy przy wdrażaniu ISO.
Weźmy pod uwagę sytuację, ze firma X zglasza się do wdrożeniowca, a ludzie w firmie X sa kompletnie zieloni w tych tematach.

Gdzie można spodziewać się największych oporów? Co będzie największym problemem dla ludzi z firmy X do zrobienie, zrozumienia?

Mnie się wydaje, że problem będzie stanowić pisanie dokumentów. Zrobienie ich sensownych dla pracowników na wszystkich poziomach hierarchii, a jednocześnie zgodnych z norma. Dobranie odpowiedniej ich ilości, żeby nie było ich ani za dużo ani zbyt mało.

Proszę o sugestie, co jeszcze może być problemem dla firmy X i jej pracowników?

konto usunięte

Temat: Wdrażanie ISO 9001. z czym firmy/ludzie mają problemy?

...to temat rzeka,ze swojego doświadczenia mogę powiedzieć, że wdrażając system ISO najtrudniej zmienić mentalność, postawę pracowników..., bo często pracownicy... nie rozumieją po co cały ten system ISO, do czego im to w istocie potrzebne...itd , często mówią "do tej pory było ok:) funkcjonowaliśmy bez ISO, a tu jakieś ISO chcą wdrożyć, jakieś procedury, dokumentację będzie trzeba tworzyć, po co to? istna biurokracja, głupota!"

czyli w pierwszej kolejności trzeba zmienić postawę pracowników...
Agnieszka M.

Agnieszka M. Starszy specjalista,
branża paliwowa

Temat: Wdrażanie ISO 9001. z czym firmy/ludzie mają problemy?

Dodałabym jeszcze zaangażowanie kierownictwa jednostki i pełnomocnika.
Jeżeli przyświecać będzie idea samego posiadania certyfikatu bez identyfikacji z zasadami i celami systemu to rozpoczynanie wdrażania przy takiej postawie zarządzających może również być "ciekawe"...

konto usunięte

Temat: Wdrażanie ISO 9001. z czym firmy/ludzie mają problemy?

Na podstawie doświadczenia, które na początku zdobyłem jako Pełnomocnik SZJ startujący od zera, teraz po 5 latach już dodatkowo jako konsultant "popełniłem owe dzieło" ;P, w którym odpowiedziałem na moim zdaniem na najważniejsze kwestie dla osób "zielonych" z jakości.

http://www.easyiso.pl/Przewodnik-1.html
Marcin Jawor

Marcin Jawor Quality Supervisor

Temat: Wdrażanie ISO 9001. z czym firmy/ludzie mają problemy?

Kamil Kuska:
Proszę o sugestie, co jeszcze może być problemem dla firmy X i jej pracowników?

Kamilu polecam darmowy raport, który znajdziesz w serwisie Jakosc.biz:

12 powodów złego działania systemu ISO 9001Marcin Jawor edytował(a) ten post dnia 09.03.09 o godzinie 11:56

konto usunięte

Temat: Wdrażanie ISO 9001. z czym firmy/ludzie mają problemy?

Witam
Największym problemem faktycznie jest opór pracowników, zwłaszcza jeśli mieli wcześniej do czynienia z systemami źle wdrożonymi, procedurami nie przystającymi do potrzeb, tworzeniem nadmiernej ilości nikomu niepotrzebnych zapisów. Zwykle usłyszysz wtedy "no i po nam taka dodatkowa biurokracja?". Jeszcze gorzej, gdy zaangażowanie najwyższego kierownictwa ogranicza się jedynie do udziału w szkoleniu (o którym wyjątkowo szybko potrafią zapomnieć ;)) i uwidacznia się tylko wtedy, gdy wdrożenie systemu nie przebiega zgodnie z harmonogramem, na dodatek jest to zaangażowanie dalekie od pożądanego...
Pozostaje również kwestia zasobów. Podczas prac wdrożeniowych ludzie są zaangażowani np. w mapowanie procesów czy tworzenie dokumentacji. A ich przełożeni zapominają o tym, że w takiej sytuacji należy przynajmniej nieco ich odciążyć w zakresie podstawowych obowiązków. Kierownictwo MUSI zapewnić zasoby, także ludzkie. Jeśli pracownik "wdraża" po godzinach, ledwie nadążając z terminową realizacją pozostałych zadań, to trudno oczekiwać, że nastawi się pozytywnie.
Szerzej o przełamywaniu oporu wobec zmian w moim artykule - „Bądź liderem, czyli o tym jak przełamywać opór wobec zmian.” -magazyn „Zarządzanie jakością” nr 2/2005.

Pozdrawiam
Kamil Kuska

Kamil Kuska Student, Wyższa
Szkoła Komunikacji i
Zarządzania w
Poznaniu

Temat: Wdrażanie ISO 9001. z czym firmy/ludzie mają problemy?

Dziekuje za wszystkie odpowiedzi, ktore napisaliscie do teraz.
Na pewno ludzie są największym problemem. Trzeba ich przekonać, a trudno to zrobić, dając dodatkową pracę i formularze do wypełniania.

Chciałem jeszcze zapytać mimo wszytko o takie "techniczne problemy".
Co najtrudniej jest zrobić, albo zrozumieć osobom wdrażającym ISO 9001 w firmie.
Joanna D.

Joanna D. ENERGA OPERATOR SA

Temat: Wdrażanie ISO 9001. z czym firmy/ludzie mają problemy?

Kamil Kuska:
Na pewno ludzie są największym problemem.

Nie ludzie, a ich naturalnie ludzki opór przez zmianą.

A podaj przykład "technicznego" problemu w Twojej ocenie, będzie łatwiej.
Marek G.

Marek G. Manager/Koordynator

Temat: Wdrażanie ISO 9001. z czym firmy/ludzie mają problemy?

Kamil Kuska:
[...]
Chciałem jeszcze zapytać mimo wszytko o takie "techniczne problemy".
Co najtrudniej jest zrobić, albo zrozumieć osobom wdrażającym ISO 9001 w firmie.

Ludziom trudno zrozumieć, po co to w ogóle jest i poważny problem powstanie, jak utrze się przekonanie (zwłaszcza wśród kierownictwa średniego szczebla), że ISO jest po to, żeby ozdabiać pokój prezesa, czy właściciela firmy poważnym certyfikatem.
Błędem jest pisanie za ludzi procesów albo narzucanie im jakichś wymyślonych (choć teoretycznie idealnych - "system jest OK, tylko ludzie zawiedli...").
"Techniczne problemy" (cokolwiek by to było, np. w jakiej formie mają być zapisy) da się pokonać, jeśli wprowadzanie ISO oprzeć na liderach (kierownkach), którzy rozumieja, jak im i firmie ISO może pomóc.
Kamil Kuska

Kamil Kuska Student, Wyższa
Szkoła Komunikacji i
Zarządzania w
Poznaniu

Temat: Wdrażanie ISO 9001. z czym firmy/ludzie mają problemy?

Joanna D.:
Kamil Kuska:
Na pewno ludzie są największym problemem.

Nie ludzie, a ich naturalnie ludzki opór przez zmianą.

A podaj przykład "technicznego" problemu w Twojej ocenie, będzie łatwiej.

Techniczny problem w przykładach: czy napisać jedną procedurę dla działań korygujących i zapobiegawczych? które przyrządy wymagają legalizacji, a które nie? jak ma wyglądać raport z przeglądu kierownictwa? itp.
Kamil Kuska

Kamil Kuska Student, Wyższa
Szkoła Komunikacji i
Zarządzania w
Poznaniu

Temat: Wdrażanie ISO 9001. z czym firmy/ludzie mają problemy?

Marek G.:

"Techniczne problemy" (cokolwiek by to było, np. w jakiej formie mają być zapisy) da się pokonać, jeśli wprowadzanie ISO oprzeć na liderach (kierownkach), którzy rozumieja, jak im i firmie ISO może pomóc.

Dokładnie o to mi chodziło z tymi "technicznymi problemami". Popieram stwierdzenie, że da się pokonać, bo widziałem jak zdolni ludzie wdrażają ISO. Chodzi o to, że nawet ci liderzy mają czasem problemy - właśnie takie techniczne. Ponieważ jeszcze nie posiadam dużego doświadczenia, ciekawi mnie jakie jeszcze kwestie "techniczne" pojawiają się na etapie wdrożenia.

konto usunięte

Temat: Wdrażanie ISO 9001. z czym firmy/ludzie mają problemy?

To będzie przykład techniczny (choć związany z czynnikiem ludzkim).
na etapie mapowania procesów.
Otóż przy okazji mapowania jednego z procesów udało nam się wyeliminować kilka wąskich gardeł. Wszyscy zgodzili się, że taki "odświeżony i poprawiony" proces przyniesie znaczne korzyści zwłaszcza w odniesieniu do czasu jego realizacji.Co z resztą okazało się prawdą. Ludzie swój zapał przenieśli na kolejne spotkania, w czasie których zaczęły powstawać coraz bardziej idealne wersje coraz to innych procesów. Wszyscy chętnie podpisali się pod projektem dokumentacji i byli bardzo zadowoleni z osiągnięć. Jak łatwo się domyślić, możliwość wprowadzenia wielu zmian w praktyce okazała się mało realna, co oczywiście zadziałało demotywująco. Na szczęście w porę udało mi się uczulić pozostałe grupy, by w pierwszych krokach skoncentrować się na kluczowych problemach i "nie poprawiać wszystkiego na siłę".
Aczkolwiek część pierwotnych pomysłów wykorzystano później, kiedy system trochę "osiadł" w organizacji i ludzie przyzwyczaili się do zmian.
A.
Joanna D.

Joanna D. ENERGA OPERATOR SA

Temat: Wdrażanie ISO 9001. z czym firmy/ludzie mają problemy?

I wersję dokumentacji systemowej pisze się z reguły przy współpracy firmy dordczej, więc takie problemy "techniczne" to ona powinna pomóc zidentyfikować i rozwiązać.

Nikt tu nie pisał o auditorach wewnętrznych i samym auditowaniu.
Jak dla mnie stworzenie grupy dobrych auditorów wewnętrznych, wyszkolenie i podnoszenie ich kwalifikacji to bardzo ważna kwestia w organizacji, jak i przyzwyczajenie pracowników do auditowania (przez często swoich kolegów z zaprzjaźnionych komórek organizacyjnych).
Agnieszka M.

Agnieszka M. Starszy specjalista,
branża paliwowa

Temat: Wdrażanie ISO 9001. z czym firmy/ludzie mają problemy?

Joanna D.:
[...] przyzwyczajenie pracowników do auditowania (przez często swoich kolegów z zaprzjaźnionych komórek organizacyjnych).

Potwierdzam tą uwagę. Zdarza się, że auditorzy (szczególnie wiodący) po wykazaniu niezgodności są obdarzani "mniej łaskawym" wzrokiem niż przed auditem. Bardzo niewdzięczna rola... "inkwizytora" ;-) a przecież nie o to w auditowaniu chodzi...Agnieszka M. edytował(a) ten post dnia 12.03.09 o godzinie 16:21
Marek G.

Marek G. Manager/Koordynator

Temat: Wdrażanie ISO 9001. z czym firmy/ludzie mają problemy?

Agnieszka M.:
Joanna D.:
[...] przyzwyczajenie pracowników do auditowania (przez często swoich kolegów z zaprzjaźnionych komórek organizacyjnych).

Potwierdzam tą uwagę. Zdarza się, że auditorzy (szczególnie wiodący) po wykazaniu niezgodności są obdarzani "mniej łaskawym" wzrokiem niż przed auditem. Bardzo niewdzięczna rola... "inkwizytora" ;-) a przecież nie o to w auditowaniu chodzi...
Oj, również potwierdzam, ale z drugiej strony audytorzy czasem nie są bez winy, jeśli na siłę szukają "dziury w całym" (jak najwięcej niezgodności) zamiast spróbować pomóc (albo chociaż pokazać, jak ISO może pomóc). Dlatego tak ważne jest wspomniane przez Joannę wyszkolenie audytorów wewnętrznych.
A problemy techniczne są częstokroć związane z konkretną organizacją, kulturą pracy, używanymi narzędziami, czy nawet osobami na jakichś stanowiskach ;) więc trudno o uniwersalne rozwiązania.
Joanna W.

Joanna W. Specjalista ds
Rozwiązań
Systemowych

Temat: Wdrażanie ISO 9001. z czym firmy/ludzie mają problemy?

Jeśli jest w firmie silny zespół prawny, często dobre pomysły na wyeliminowanie wąskich gardeł - unicestwiają prawnicy. Czy macie podobne doświadczenia z prawnikami? Podpisy, daty, pieczątki osób na kolejnych szczeblach -- uch....i to twierdzenie, że jedyne co ich obowiązuje to konstytucja, akty prawne i regulamin. Nie rozumieją, co to procedura.Joanna M. edytował(a) ten post dnia 13.03.09 o godzinie 17:24
Marek Piotrowski

Marek Piotrowski Właściciel, Petersen
Consulting

Temat: Wdrażanie ISO 9001. z czym firmy/ludzie mają problemy?

Z mojego doświadczenia największe problemy:
-opór ze strony kierownictwa (zwłaszcza naczelnego) czyli podejście "weźmy się i zróbcie"
-kompletne niezrozumienie czym jest i do czego służy system (zwłaszcza "co ma nam to dać")
-nieumiejętność skorzystania z konsultanta i oczekiwanie, że "zrobi to za nas" a nawet "zrobi to wbrew nam"

A najgorsze, że potem przychodzi auditor certyfikujący i daje na to w ciemno certyfikat...

konto usunięte

Temat: Wdrażanie ISO 9001. z czym firmy/ludzie mają problemy?

Podstawowy problem .... brak zrozumienia korzyści a jeśli takowe się pojawi to brak konsekwencji po stronie tkw. kierownictwa...czyli generalnie Prezesów, Dyrektorów lub/i właścicieli ...
cała reszta problemów do przejścia.....



Wyślij zaproszenie do