Rafał Maurin

Rafał Maurin COACH , Trener
Rozwoju

Temat: wadżrakilaja/ dordże phurba

Paweł Włodarczyk:
Marcin Browczyk:
Pawle. Tekst Phurby odkryty przez Czogjura Lingpę jest praktykowany tylko w kagyu czy w ningmapie tez?
Też:) Nie wiem jak jest w Sakja i Gelug. Niektórzy Gelugpowie również praktykują termy ukryte przez Padmasambhawę.

W Sakyapie praktykuja glownie wlasny przekaz bezposrednio od Padmasambhavy,
przekazywany z pokolenia na pokolenie w rodzinie Khon.

konto usunięte

Temat: wadżrakilaja/ dordże phurba

Rafał Maurin:
W Sakyapie praktykuja glownie wlasny przekaz bezposrednio od Padmasambhavy,
przekazywany z pokolenia na pokolenie w rodzinie Khon.
Super, dzięki za info:)
Pewien lama(nie pamiętam jak się nazywał)powiedział, że posiada przekazy Phurby nie tylko z term ale i z kama. Jest to interesujące, ponieważ uważa się, że przekaz Phurby pochodzi wyłącznie z term, czyli od Guru Padmasambhawy.
Rafał Maurin

Rafał Maurin COACH , Trener
Rozwoju

Temat: wadżrakilaja/ dordże phurba

Paweł Włodarczyk:
Rafał Maurin:
W Sakyapie praktykuja glownie wlasny przekaz bezposrednio od Padmasambhavy,
przekazywany z pokolenia na pokolenie w rodzinie Khon.
Super, dzięki za info:)
Pewien lama(nie pamiętam jak się nazywał)powiedział, że posiada przekazy Phurby nie tylko z term ale i z kama. Jest to interesujące, ponieważ uważa się, że przekaz Phurby pochodzi wyłącznie z term, czyli od Guru Padmasambhawy.

Podczas inicjacji Phurby ktora dostalem od przyszlego syna Sakya Trizina - Ratna Vadzra Rinpoche - powiedzial ze ta inicjacja i nauki zostaly przekazane bezposrednio przez Padmasambhave jednemu z jego uczniow ktory byl czlonkiem rodziny Khon ( Sakya Trizinow) i jest przekazywana w rodzinie od tamtego czasu. o ile wiem jest to jedyny przekaz Phurby ktory nie pochodzi z Term. Tu troche na ten temat http://www.hhthesakyatrizin.org/teach_vajrakilaya.html
Artur Bebak-Szczucki

Artur Bebak-Szczucki niezadowalające,
Dyskrecja jest cnotą

konto usunięte

Temat: wadżrakilaja/ dordże phurba

Gesze i źle wymawiana mantra Dordże Phurby
historia przekazana przez lamę Tenpa podczas kursu Phurby

Pewnego razu spotkali się gesze z ngagpą. Gesze praktykował różne łagodne medytacje w tradycji kadampy, rozwijał bodhiczittę, natomiast ngagpa specjalizował się w praktyce Dordże Phurby i powtarzał mantry. Spotkali się w pewnym domu, w jednej izbie, ponieważ byli zaproszeni przez dobroczyńcę, a jako że w Tybecie czy w Bhutanie nie ma wielkich domów, gdzie jest wiele pokoi, to ten, zaprosiwszy ich, umieścił w jednym pomieszczeniu. Każdy wykonywał swoją praktykę. Siedzieli w jednym pomieszczeniu i każdy robił swoje. Gesze, bardzo uczony, czytał swoje teksty, natomiast ngagpa powtarzał mantrę. Powtarzał ją w sposób, który nie podobał się temu gesze. Mówił OM BENZA CZILI CZILAJA... itd. Gesze czuł się nieswojo. Uważał, że biedny ngagpa myli się, nie potrafi wymówić mantry prawidłowo i że musi mu zwrócić uwagę. Gesze stwierdził, że ngagpa jest wprawdzie kimś wyjątkowym, bo siedzi i całymi godzinami powtarza mantry, to naprawdę coś wspaniałego, ale trzeba go pouczyć, bo chociaż mówi tyle tych mantr, robi to źle. Podszedł więc do niego i powiedział: “Przyjacielu w dharmie, wiesz, muszę ci coś powiedzieć, trochę się mylisz i źle wymawiasz mantrę, powinno być KILI KILAJA”. Wtedy ngagpa zdenerwował się i powiedział, że zawsze tak powtarzał i zawsze to działało. Wyjął swoją phurbę i wsadził w kamień. Kiedy gesze zobaczył, że ngagpa był w stanie wbić phurbę jednym ruchem w kamień, zaczął go przepraszać i stwierdził, że moc mantr jest ogromna, bo nawet jeśli źle się je wymawia, one i tak działają, jeżeli się ich dużo powie i jeżeli się dobrze praktykuje. Przeprosił ngagpę i powiedział, żeby robił jak do tej pory, że wszystko jest w porządku. A przy okazji sam się czegoś nauczył.

konto usunięte

Temat: wadżrakilaja/ dordże phurba

Tenga Rinpocze
Cztery metody urzeczywistnienia, zwane czterema Phurbami

Wadżrakilaja może być opisany jako cztery urzeczywistnienia. W przeszłości wielcy mistrzowie, tacy jak Guru Rinpocze, a także inni wybitni indyjscy medytujący uzyskiwali bezpośrednią wizję Dordże Phurby i w końcu osiągali Przebudzenie dzięki tej praktyce czterech metod urzeczywistnienia. Z tych czterech metod realizacji, związanych z praktyką Dordże Phurby, pierwsza znana jest pod nazwą "Phurba pierwotnej mądrości". Jeśli chodzi o związek z praktyką, jaką rzeczywiście wykonujemy w codziennym życiu, to ten aspekt Phurby odpowiada medytacji szine i lhagtong, medytacji mahamudry.

Praktyka mahamudry, która odpowiada "Phurbie pierwotnej mądrości", stosowana jest, by przezwyciężyć nasze przywiązanie. Ono jest miejscem, w które wbijamy pierwszą Phurbę. Stale bowiem gromadzimy w sobie pragnienia, związane z zewnętrznymi obiektami. Jest to zarówno lgnięcie do realności zewnętrznych zjawisk, jak i samo przywiązanie do tych obiektów, a także lgnięcie do dualistycznego postrzegania. Tak więc wbijając "Phurbę pierwotnej mądrości", czyli stosując szczególną praktykę mahamudry, przecinamy to dualistyczne przywiązanie tak do zewnętrznych obiektów, jak i do umysłu. Takie jest zastosowanie pierwszej Phurby.

Gdy używamy pierwszej Phurby do oczyszczenia konceptu dualistycznego lgnięcia, to pokonane zostają wszelkie splamienia umysłu (klesia), a owocem będzie urzeczywistnienie Dharmakai, zwane osiągnięciem pożytku dla siebie samego.

Drugi rodzaj Phurby, zwany "Phurbą Rozciągniętej Liny Współczucia", odpowiada praktyce bodhicitty. Kiedykolwiek praktykujemy bodhicittę, stosując różne metody, jak medytacja nad miłującą dobrocią i współczuciem czy "medytacja dawania i brania" (tonglen), to mamy wówczas do czynienia z drugą Phurbą, "Phurbą Rozciągniętej Liny Współczucia".

W jakim celu stosuje się ten drugi rodzaj Phurby? Miejscem umieszczenia tej Phurby są wszystkie czujące istoty. Są dla nas punktem odniesienia, jako ci, którzy mają być prowadzeni przez Bodhisattwę. Staramy się przynieść im pożytek tak bardzo, jak totylko możliwe. Medytując nad miłującą dobrocią i współczuciem, rozwijając szczodrość, starając się kroczyć właściwą drogą
niosąc pomoc istotom, próbujemy nie tylko je ochraniać, ale i wprowadzać na ścieżkę. Staramy się też chronić wszystkie istoty przed złymi ścieżkami i przed błędnymi poglądami. Takie więc jest zastosowanie drugiej Phurby. Owoc praktykowania tego rodzaju Phurby jest taki, że uzyskujemy zdolność doprowadzenia wszystkich istot do stanu Buddy.

Przechodzimy teraz do trzeciego rodzaju Phurby, tzw. "Phurby wielkiej szczęśliwości bodhicitty". Ta Phurba związana jest z fazą stwarzania w medytacji. Na koniec fazy stwarzania wykonujemy praktykę, w której pojawiają się takie elementy, jak kanały, wiatry i tigle. Medytacja związana z tymi trzema elementami odpowiada trzeciej Phurbie.
Do czego stosuje się ten rodzaj Phurby? Tę Phurbę wbijamy w nasze nieczyste kanały, wiatry karmiczne i punkty koncentracji energii, czyli tigle. Dzieki temu oczyszczamy kanały, wiatry i tigle i w efekcie uzyskujemy zdolność manifestowania trzech kai. Mówiąc dokładniej, dzięki oczyszczeniu swych kanałów mamy zdolność zamanifestowania nirmanakai(uzyskujemy tzw. wadżra-ciało), dzięki oczyszczeniu wiatrów osiągamy sambhogakaję(wadżra-mowę), a dzięki usunięciu zanieczyszczeń tigle - dharmakaję(wadżra-umysł).
I ostatni, [b]czwarty rodzaj to "Phurba symboliczna"[b]. Jeśli wykonujemy praktykę jidama Dordże Phurby, powinniśmy mieć przedmiot zwany phurbą. Jest on podstawą medytacji, która obejmuje wyobrażanie siebie w formie "bóstwa", czyli fazę stwarzania, a także powtarzanie mantry oraz fazę doskonałości. Tę phurbę stosujemy zarówno w odniesieniu do siebie, jak i do wszystkich czujących istot, by pokonać wszelkie negatywne emocje i splamienia. Kiedy wbijemy ją w przeszkadzające uczucia czujących istot, pojawi się zdolność oczyszczenia pięciu trucizn umysłu w pięć aspektów pierwotnej mądrości.
Jeśli ktoś praktykuje sadhanę Dordże Phurby, to zawiera ona w sobie wszystkie rodzaje phurby, o jakich przed chwilą mówiliśmy. Na przykład, kiedy na początku medytacji przyjmujemy schronienie i pobudzamy bodhicittę, a na koniec dedykujemy zasługę dla dobra wszystkich istot, to te fragmenty praktyki związane są z "Phurbą Rozciągniętej Liny Współczucia". Po osiągnięciu stabilności w wyobrażaniu siebie jako "bóstwa", przechodzimy do fazy doskonałości, medytacji na kanały, wiatry i tigle, która z kolei powiązana jest z "Phurbą wielkiej szczęśliwości bodhicitty".

Jeśli poświęcamy się medytacji na Dordże Phurbę, to niezwykle ważne jest, byśmy mieli rodzaj sztyletu, zwany phurbą, który zawiera w sobie symbolikę całej mandali Wadżrakilai. Jest to "Phurba Symboliczna". Przyjrzyjmy się jej teraz dokładniej. W górnej części phurby znajduje się pięcioramienna półwadżra, która oznacza pięć aspektów pierwotnej mądrości. Poniżej widnieją trzy twarze, które są zarówno męskie, jak i żeńskie, bowiem symbolizują trzy twarze Dordże Phurby oraz twarz jego partnerki. Następnie pojawia się dziesięciokrotnie spleciony węzeł, odpowiadający dziesięciu groźnym bóstwom jab-jum, znajdującym się w orszaku centralnej postaci.

Główna rączka phurby powinna być ośmiokątna i ozdobiona specjalnymi ornamentami - symbolizuje ona dalsze dwadzieścia jeden bóstw orszaku Wadżrakilaji. Dolna jej część to czterej Strażnicy Kierunków. Samo ostrze zaś ma trzy krawędzie, które odpowiadają pozostałym strażnikom mandali - są to trzy grupy żeńskich bóstw: cztery Siona, cztery Dagni i cztery Sabdak.

Ostrze phurby wychodzi z ust ciusina - wodnego demona Jest to mitologiczne zwierzę o niezwykłej mocy: ktokolwiek dostanie się w jego paszczę, nieodwracalnie musi zginąć. Oznacza to, że jeśli praktykujący czy wadżra-mistrz, dysponujący siłą jednoupunktowionej koncentracji, czyli samadhi, zastosuje tę phurbę wobec jakiegokolwiek obiektu, to efekt takiego działania nie może się równać z żadnym innym, jest nieodwracalny i nie do pokonania.

Zatem gdy chcemy medytować na Dordże Phurbę, należy umieścić ten przedmiot, "Phurbę Symboliczną", w środku mandali, jako podstawę do naszej praktyki. Wykonujemy potem szereg rytuałów, wizualizacji i recytacji mantr i dzięki temu osiągniemy moc urzeczywistnienia symbolizowaną przez phurbę.

Po fazie stwarzania przychodzi faza doskonałości i na koniec rozpuszczamy wizualizację i wykonujemy medytację szine i lhagtong. Ten fragment praktyki odpowiada "Phurbie pierwotnej mądrości".
W ten sposób w praktyce Wadżrakilai zawarte są wszystkie cztery rodzaje Phurby.Paweł Włodarczyk edytował(a) ten post dnia 26.11.12 o godzinie 19:41



Wyślij zaproszenie do