konto usunięte

Temat: Mahakala

Artur Bebak-Szczucki:
To już tak "upierdliwie" drążąc temat. W ośrodkach DD Madagma śpiewana jest po Gurujodze XVI Karmapy (W łódzkim ośrodku, przynajmniej kiedyś,tekst do śpiewania udostępniano nawet tym "świeżutkim"-przychodzącym na pierwsze "informacyjne spotkanie"-oczywiście tylko transkrypcję tybetańskiego tekstu, bez tłumaczenia na polski). W "łódzko-zgierskim" ośrodku Karma Kamtzang śpiewamy tę modlitwę w czasie pudży Czenrezika, przed ofiarowaniem zasługi.
I tu pytanko. Jak to jest z tym wymogiem "inicjacji". Jedni ją maja inni nie.
W moim ośrodku dostaliśmy lung od Lamy Rinczena (ale np. ja abhiszeki Mahakali nie otrzymałem, mam tylko lung.)Podobnie jest w ośrodkach DD, gdzie osoby z inicjacja Mahakali na palcach ręki można policzyć, a i lung to bardziej "gomlung" niż formalny przekaz. Tak więc jak to faktycznie jest.
I jeszcze jedno. Ofiarowanie tormy i serkiem to wymóg tej praktyki? Bo jak wspomniałem wyżej my "tylko" śpiewamy?
Tekst o który pytasz nazywa się tyb. Madagma(od pierwszych sylab) jest zarówno modlitwą - ofiarowaniem tormy - "przywołaniem" trzech korzeni linii Karma Kagyu tj. lamów, jidamy i strażników. Praktyka ta niesie w sobie szczególne błogosławieństwo Karmapów - dlatego jest powszechnie znana i praktykowana. Poza tym, jest również najkrótszą znaną w Karma Kagyu formą ofiarowania tormy Mahakali wraz z orszakiem.
Tekst Madagmy jest fragmentem dłuższej praktyki Mahakali (Kam JigMa) która codziennie jest wykonywana we wszystkich klasztorach KK oraz w większości ośrodków Karma Kagyu.
Praktyka Mahakali Bernagciena nosi również wielkie błogosławieństwo Padmasambhawy gdyż przekaz tego strażnika pochodzi od niego. Do Karma Kagyu wprowadził ją II Karmapa, gdzie została "zaadoptowana" jako główna sadhana strażnika w Karma Kagyu.
Do tekstu madagmy wystarczy otrzymać lung. Natomiast inicjacja Mahakali Bernagczen jest potrzebna, jeśli chciałbyś poświęcić się praktyce tego strażnika, ale jest ona związana z dodatkowymi samaja, wykonywania tej praktyki codziennie. Natomiast co do czegoś takiego jak wynalazek gomlung najlepiej zapytaj jakiegoś tybetańskiego lamę;):)Z drugiej strony do buddy każdy może się modlić:) Więc jeśli nawet nie masz lungu, a wiesz co praktykujesz to też ma jakąś wartość i sens. Generalnie mówiąc madagma(DD nazywają to przywołaniem czarnego płaszcza(?))jest krótką praktyką ofiarowania tormy trzem korzeniom lamom, jidamom i strażnikom, a szczególnie Mahakali Bernagcien i Palden lhamo. Jak w każdej praktyce ofiarowania tormy również tutaj mamy dwa aspekty tormę symboliczną, czyli np. jakieś ciastko, owoc itp. i faktyczną tormę, czyli wyobrażony ocean nektaru pierwotnej mądrości. I to jest prawdziwa torma, którą się ofiarowuje. Niemniej również torma symboliczna spełnia swoją rolę. Podobnie jak w innych praktykach z anuttarajogatantry, również tutaj zamiast tormy symbolicznej można użyć naczynie z serkjem, albo(jak się z tym wielokrotnie spotkałem) używa się jednocześnie tormę symboliczną i serkjem. Oczywiście są sytuacje, kiedy fizyczna podpora nie jest dostępna, wtedy wystarczy sama wizualizacja. Madagma bywa też traktowana jako modlitwa i z takim nastawieniem jest śpiewana. Niemniej jest to praktyka ofiarowania tormy strażnikom i dobrze jest coś postawić przed sobą, ciastko, owoc itp. ale nie będziemy na otwartym forum wnikać w szczegóły. Ostatecznie możesz zapytać lamę. Praktyki Mahakali Bernagciena należą do sekretnych nauk i żeby móc je w pełni praktykować trzeba najpierw ukończyć nyndro zrobić pełną praktykę jidama i wtedy jest sens starać się o otrzymanie nauk dotyczących Mahakali Bernagciena. Oczywiście można wcześniej otrzymać inicjację tego straznika i podstawowe wyjaśnienia do codziennej sadhany mahakali bernagcien, ale jest to związane z dodatkowymi samaja. Dlatego inicjacja ta udzielana jest prywatnie, wąskiemu gronu zainteresowanych. warto tutaj wystrzegać się stadnego myslenia typu "inni idą po inicjację Mahakali Bernagciena to ja też idę" Trzeba wiedzieć czego się chce i w co się wchodzi:)Można spokojnie praktykować tylko Madagmę. Jako ciekawostkę dodam, że w ofiarowaniu tormy takim jak to w madagmie zawarta jest cała istota wadżrajany, druga ciekawostka Mahakala Bernagcien nosi 9 płaszczy. Niesamowita symbolika;):)paweł włodarczyk edytował(a) ten post dnia 03.09.11 o godzinie 16:31
Artur Bebak-Szczucki

Artur Bebak-Szczucki niezadowalające,
Dyskrecja jest cnotą

Temat: Mahakala

Dzięki za wyczerpującą odpowiedź. Faktycznie nie ma co się napalać na inicjacje, z którymi potem nie wiadomo co zrobić. Słyszałem anegdotkę o jakimś Rinpocze Ningmapy, który swego czasu udzielił na "usilną prośbę uczniów" inicjacji do którejś z gniewnych form (a poniewaz nie znał europejskich realiów, nie wspomniał przed inicjacją o damtzigach jakie niesie ze sobą ta inicjacja; dotrzymanie ich możliwe było w warunkach odosobnienia, ale nie w "cywilu")-Ci którzy otrzymali abhiszekę byli potem w dużym kłopocie.

konto usunięte

Temat: Mahakala

Artur Bebak-Szczucki:

Siła nawyku:)Przy okazji warto sobie doprecyzować dwie rzeczy.
Często na zachodzie mówi się aby nie przyjmować inicjacji z samaja. Jest to klasyczne niezrozumienie inicjacji wadżrajany. Każda inicjacja wadżrajany zawiera samaja. Nie ma praktyki wadżrajany bez samaja. Mam tutaj na myśli podstawowe samaja takie jak np.: 14 samaja korzeni. Kiedy przyjmujemy inicjację tantryczną automatycznie bierzemy na siebie podstawowe samaja. to jest jak nauka pilotarzu. Jeśli chcesz nauczyć się latać samolotem, automatycznie akceptujesz wszytkie zasady, jakie pilot powinien przestrzegać o ile chce bezpiecznie wystartować i szczęśliwie wylądować. Daj boże tam gdzie zaplanował. W przeciwnym razie naraża siebie i innych. Podobnie jest z samaja. One są niczym innym jak instrukcja bezpiecznego posługiwania metodami wadżrajany.
Natomiast to co tak wielu westmenów przeraża są to specjalne dodatkowe samaja udzielane przy okazji niektórych inicjacji. Rimpocze wyraźnie o tym informują, że dana inicjacja będzie z dodatkowymi samaja. I tego typu inicjacje są przeznaczone dla tych którzy wiedzą czego chcą, a nie dla kolekcjonerów inicjacji;):)
Z takich ciekawostek związanych z samaja. Kiedy udałem się do swojego lamy po kolejne instrukcje do mojej osobistej praktyki. Po udzieleniu wyjaśnień, powiedział krótko "Z tą praktyką związane są poważne samaja, dlatego nie wolno ci o niej nikomu opowiadać". Do dziś nie wiem co to są za samaja:)paweł włodarczyk edytował(a) ten post dnia 03.09.11 o godzinie 20:26

Temat: Mahakala

(:Witosław O. edytował(a) ten post dnia 29.09.11 o godzinie 20:13

konto usunięte

Temat: Mahakala


Obrazek

Kurs Mahakali Bernagcien - 11 do 12 lutego
prowadzący: Lama Rinczen.

Po raz pierwszy w Polsce odbędzie się kurs poświęcony praktyce Mahakali Bernagciena.
Kurs tylko dla osób, które otrzymały inicjację Mahakali Bernagcien.

Mahakala Bernagcien jest głównym strażnikiem linii Karmapy dlatego rytuały poświęcone temu strażnikowi wykonywane są codziennie we wszystkich klasztorach i ośrodkach Kagyu na świecie.
Praktyka sadhany Mahakali Bernagciena m.in. usuwa przeszkody w praktykowaniu ścieżki Dharmy, a także przynosi pokój wśród ludzi i harmonię żywiołów w otaczającym nas świecie, pozwala usunąć zewnętrzne, wewnętrzne i sekretne przeszkody.

Więcej szczegółów:
http://www.benchen.org.pl/index.php?option=com_content...〈=plpaweł włodarczyk edytował(a) ten post dnia 29.09.11 o godzinie 09:01

konto usunięte

Temat: Mahakala

"Jeśli odbędziemy tygodniową praktykę(Mahakali Bernagcien) w której będziemy składać poprawnie wszystkie tradycyjne ofiary i przez tydzień będziemy utrzymywać nieprzerwany strumień mantry. Nieprzerwany jak strumień rzeki. Jest obiecane, że dzięki takiej praktyce od tej chwili aż do czasu, kiedy osiągniemy pełne oświecenie Mahakala nigdy nas nie opuści. Tak jak cień, który nigdy nie opuszcza ciała i wszystkie przeszkody na ścieżce zostaną usunięte"
Tenga Rinpocze.

konto usunięte

Temat: Mahakala

nieprzerwany czyli 24h ? :-)

konto usunięte

Temat: Mahakala

Przemysław J.:
nieprzerwany czyli 24h ? :-)
Tak:) Jest to jedna z cech intensywnych siedmiodniowych odosobnień podczas których mantrę powtarza się non stop przez 24 godziny. Bez chwili przerwy. Nie jest to takie trudne ponieważ dotyczy to odosobnień grupowych gdzie osoby zmieniają się np. co dwie godziny. Niezależnie od tego w ciągu dnia praktykuje się ok ośmiu godzin medytacji podzielonych na cztery sesje. To tyle w skrócie, bez wnikania w szczegóły. Dodam jeszcze, że powtarzanie mantry połączone jest z medytacją. Nie chodzi tutaj o samo powtarzanie mantr.

Temat: Mahakala

a tak codziennie przed snem?

konto usunięte

Temat: Mahakala

Witosław O.:
a tak codziennie przed snem?
Można zrobić madagmę, powtarzać dowolną mantrę mahakali bernagciena, taką jaką znamy(otrzymaliśmy przekaz), można zrobić całą praktykę mahakali bernagcien. Wszystko jest sztuką możliwego:)

konto usunięte

Temat: Mahakala

Mahakala jako strażnik ma usuwać przeszkody i generować sytuacje sprzyjające rozkwitowi dharmy oraz realizacji celu obranego przez adepta. Wedle tantrycznej koncepcji strażnicy ucieleśniają tzw. przebudzoną aktywność skr. samudacara tyb. trinle przejawiającą się na cztery sposoby:
- uspokajanie
chorób, negatywnych stanów umysłu, konfliktów, sporów, kataklizmów,wojen, wprowadzanie harmonii żywiołów itd.
- pomnażanie:
długości życia, siły życiowej, bogactwa, mądrości, zasługi itd.
- przyciąganie:
odpowiednich sytuacji, ludzi, pomocnych wpływów itd.
- niszczenie:
zdolność wykorzystania niesprzyjających okoliczności, pokonywanie przeszkód itp.

Ponadto każdy strażnik dharmy ma usuwać tzw. zewnętrzne, wewnętrzne i sekretne przeszkody oraz wrogów na ścieżce dharmy i w życiu codziennym.

Przeszkody:
• Zewnętrzne przeszkody – np. niesprzyjające warunki, złe wpływy, niekorzystne układy ciał niebieskich, wojny, konflikty, spory itp.
• Wewnętrzne przeszkody – np. choroby, zaburzenia wywołane dysharmonią elementów, zaburzenia kanałów i wiatrów energii oraz inne zaburzenia opisywane przez tantryczną fizjologię.
• Sekretne przeszkody – np. wątpliwości na ścieżce dharmy, lgnięcie do „ja”, dualistyczne postrzeganie rzeczywistości.

Wrogowie:
• Wrogowie sekretni to lgnięcie do „ja”, dualistyczne postrzeganie rzeczywistości
• Wrogowie wewnętrzni, jako konsekwencja sekretnych, to emocje odpowiedzialne za nieadekwatne postrzeganie i blokujące relacje z innymi, tworzące dystans, nierealistyczne oczekiwania, obawy itp.
• Wrogowie zewnętrzni, zależni od poprzednich, to czyny popełniane pod wpływem poprzednich kategorii wrogów, a zwłaszcza karmiczne skutki takich działań, przejawiające się jako rzeczywiści wrogowie czy niesprzyjające sytuacje.

Taki klucz interpretacyjny podają liczne komentarze do tantr, mówiących o niszczeniu wrogów dharmy i adeptów. Zatem, to nie na niszczeniu czy też pokonywaniu zewnętrznych wrogów(istot) polega praktyka strażnika, chociaż teksty są właśnie tak sformułowane; Istotą strażnika dharmy – są, bowiem życzliwość i współczucie. Ponadto wszystkie te przeszkody, (podobnie jak elementy samej sadhany), jogin winien postrzegać jako podobne do iluzji, snu i pozbawione samobytu, a przez to – jako nieistniejące w sensie absolutnym – możliwe do usunięcia.

konto usunięte

Temat: Mahakala


Obrazek

mandala Mahakali Bernagczen.

Mandala otoczona jest wadżra ochroną tyb. sungkhor skr. wadżra raksza. W rzucie pionowym wygląda to jak krąg uczyniony z wadżr otoczony pięciobarwnymi płomieniami. Wewnątrz znajduje się trójkątny pałac , którego trzy ściany symbolizują trzy bramy wyzwolenia. Wewnątrz pałacu znajdują się symbole reprezentujące Mahakalę Bernagciena wraz otaczającym go orszakiem.

konto usunięte

Temat: Mahakala


Obrazek

Palden Lhamo Ragdziung Dzialmo w zjednoczeniu z Mahakalą Dordże Berngcien
Jest to rzadko spotykana forma jab jum. Tutaj męska forma(jab) obejmuje żeński aspekt(jum). Dlatego Mahakala skierowany jest plecami w naszą stronę.

Istnieje wiele aspektów Palden Lhamo, tak jak jest wiele aspektów Tary, Wadżrajogini itd. Na przykład istnieje dwuramienna forma Palden Lhamo, której podobizny często spotyka się w tradycji Gelugpy, nazywa się Nagzog Dzialmo. Jest np. czteroramienna forma Palden Lhamo Dusolma, która była strażniczką Marpy i całego cyklu tantr, które on przyniósł. Tutaj jest to czteroramienna forma Palden Lhamo Ragdziung Dzialmo /Spontanicznie Powstała Królowa/. Linia praktyki Palden Lhamo Ragdziung Dzialmo pochodzi od Guru Rinpocze.Paweł Włodarczyk edytował(a) ten post dnia 10.03.12 o godzinie 13:19

konto usunięte

Temat: Mahakala


Obrazek


Mahakala Dordże Bernagcien

Mahakala - Wielki Czarny tyb. nagpo cienpo
Dordże – wadżra
Ber – okrycie, płaszcz
Nag – czarny
Cien – mający

Mahakala Dordże Bernagcien oznacza:

„Wielki Czarny odziany w czarne płaszcze”, albo Wielki Czarny w czarnym płaszczu".

Nazwa nawiązuje do dziewięciu czarnych jedwabnych płaszczy z szerokimi rękawami, noszonych przez tego strażnika. Trzy wewnętrzne płaszcze związane są złotym pasem. Złotą nicią mają wyhaftowane symbole pomyślności. Na tym nosi sześć otwartych, luźnych czarnych jedwabnych płaszczy o szerokich rękawach. Płaszcze te mają złotą nicią wyhaftowane różne rodzaje broni. Dla kontrastu wizualnego czasami zewnętrzny płaszcz jest na tankach malowany na zielono.

Na lotosie, dysku słońca, zwłokach, pośród płomieni pierwotnej mądrości, w postawie pełnej mocy tyb. dorthab, stoi Mahakala Dordże Bernagcien, emanacja bodhisattwy Wadżrapani. Jego ciało jest granatowo – czarne. Jego głowa stanowi 1/3 wysokości ciała. Ma otwarte usta i wyszczerzone cztery kły, jego język dotyka podniebienie. Ma troje patrzących i rozbieganych w różne strony oczu. Ma płomienne bokobrody, brwi i włosy. Część włosów ma związane wężem i granatową wstęgą, na nich znajduje się niebieska półwadżra. Na głowie ma diadem z pięciu ludzkich czaszek.
Mahakala ubrany jest m.in. w dziewięć czarnych jedwabnych okryć "płaszczy". Na biodrach ma skórę tygrysa. Mahakala nosi komplet kościanych i klejnotowych ozdób. W prawej ręce trzyma drigug, który wygląda inaczej niż drigug żeńskich form – ma kształt półksiężyca. W lewej ręce przy ośrodku serca trzyma kapalę wypełnioną krwią rakszasów i w tej krwi pływa serce – symbol naszego Ja. Na szyi ma długi naszyjnik z węża i naszyjnik z pięćdziesięciu jeden świeżo odciętych ludzkich głów.Paweł Włodarczyk edytował(a) ten post dnia 17.03.12 o godzinie 08:50

konto usunięte

Temat: Mahakala


Obrazek

Sylaby nasienne HUNG i BHJO(tyb. dzio) Mahakali i Palden Lhamo.

Dowolny aspekt buddy obok sylaby nasiennej posiada tzw. rdzenną mantrę, która jest wyrażeniem jego właściwości na poziomie dźwięku. Dlatego rdzenna mantra nie jest do mahakali, nie jest przywołaniem mahakali, jego właściwości itp. Rdzenna mantra jest Mahakalą. Ponadto w ramach praktyki dowolnego aspektu buddy można spotkać wiele innych mantr będących wyrażeniem pewnych, szczególnych właściwości i aktywności.
Najczęściej praktykowaną mantrą Mahakali Bernagcien jest mantra mowy aspektu jab-jum. Długa praktyka Mahakali Bernagcien podaje całą listę mantr tego strażnika.Paweł Włodarczyk edytował(a) ten post dnia 15.03.12 o godzinie 09:34
Artur Bebak-Szczucki

Artur Bebak-Szczucki niezadowalające,
Dyskrecja jest cnotą

konto usunięte

Temat: Mahakala

Artur Bebak-Szczucki:
http://www.kuchary.pl/index.php?option=com_content&vie...

super info:)

konto usunięte

Temat: Mahakala

EKSTRA!
Paweł Ulicki

Paweł Ulicki Jakość, Bosch and
Siemens Home
Apliance Group

Temat: Mahakala

Te kilkanaście godzin wykładów Szieraba (bodajże 12 wychodzi), które jest w programie to będą wykłady o Strażnikach.

konto usunięte

Temat: Mahakala

Najdłuższa wersja praktyki Mahakali Bernagcien
„Wypalanie złości” tyb. sDang ba rnam sreg, jest najdłuższą wersją praktyki Mahakali Bernagciena. Tekst tej praktyki został napisany przez VI Karmapę Thongła Dondena (1416-1453) na prośbę I Gjaltsaba Rinpoczego, Paldziora Dondena (1427-1489). W owym czasie mnisi nazwali ją „Nudnym Mahakalą” – gdyż recytuje się ją bardzo długo i powoli – i nie dostrzegając wielkich dobrodziejstw, jakie daje wykonywanie tej praktyki, porzucili ją bardzo szybko. Dlatego VIII Karmapa Mikjo Dordże poprosił swego ucznia, Kyncioka Jenlaka, by skrócił rytuał. Tak też się stało, a jego nowa wersja otrzymała nazwę „Skróconej wersji wypalania złości” tyb. Sdang ba rnam sreg las btus pa. Obecnie znana jest jako „Rytuał naprawiania i prośby” tyb. bsKang gsol i jest powszechnie praktykowana w klasztorach i ośrodkach Kagju.
Oryginalny tekst VI Karmapy zaginął na kilka wieków i teraz niełatwo było go odnaleźć. Współcześnie w Tybecie ani poza jego granicami nikt nie widział go ani nawet o nim nie słyszał. Jednak okazało się, że Gjaltsab Rinpocze, kiedyś otrzymał jedną elektroniczną fotokopię. W tym roku przywrócono tradycję praktykowania pełnej wersji "Wypalania Złości".



Wyślij zaproszenie do