konto usunięte
Temat: guru joga VIII Karmapy
Guru Joga Czterech Pór Dnia
Historia i znaczenie medytacji VIII Karmapy.
Medytacja ta zwana po tybetańsku „Thynszi Lami Naldzior” została ułożona przez VIII Karmapę Mikjo Dordże ku czci jego lamy Sangje Nienpy Taszi Paldziora.
„Thynszi Lami Naldzior” oznacza „Medytacja na lamę w czterech sesjach”.
• Thynszi – Cztery pory dnia
• Lami Naldzior – Guru Joga
W czasach VI, VII i VIII Karmapy to był taki okres w tradycji Kagyu, kiedy duże grupy praktykujących spotykały się razem, ale najczęściej nie przebywały razem w jakimś klasztorze, lecz prowadziły nieco wędrowny tryb życia. Również VIII Karmapa przez dużą część swojego życia tak praktykował. Otoczony swoimi uczniami zatrzymywał się w jakimś miejscu, rozbijali namioty, wykonywali intensywną praktykę na przykład przez rok albo pół roku, następnie zwijali namioty i udawali się w inne miejsce. Tam ponownie rozbijali namioty i kontynuowali praktykę.
Sesje medytacyjne wykonywali cztery razy w ciągu dnia: rano, przed południem, po południu i wieczorem. Wszyscy razem praktykowali guru jogę - w czasach VIII Karmapy była to Guru Joga Czterech Pór Dnia, a dopiero potem każdy przechodził do swojej indywidualnej praktyki jidama.
Taki był styl praktyki i stąd bierze się tytuł praktyki - Guru Joga Czterech Pór Dnia - inaczej mówiąc - Guru Joga Czterech Sesji Medytacyjnych - lub czterech okresów, w których się medytuje.
Guru jogę VIII Karmapy można traktować jako główną praktykę, lub jako dodatkową formę praktyki. Do tej wyjątkowo głębokiej medytacji nie jest wymagana żadna inicjacja - wystarczy, że ktoś przyjął Schronienie w Trzech Klejnotach i otrzymał lung (czytany przekaz tekstu praktyki) od upoważnionego Lamy.
Nie jest również wymagane ukończenie praktyk nyndro.
Guru joga VIII Karmapy może służyć również jako praktyka jidama. Obdarza ona błogosławieństwem Karmapy, a także szczególnym błogosławieństwem Dordże Phagmo i Khorlo Demczoka - głównych jidamów Linii Kagyu. W szczególności praktyka ta przynosi oczyszczenie splamień i złamanych ślubowań. Ponadto z reguły wykonywana jest w intencji tych, którzy odeszli - niektóre modlitwy w niej zawarte zawsze towarzyszą praktykom za zmarłych, gdyż należą do kategorii tekstów zwanych „Wyzwolenie przez słyszenie”.
Ćwiczenia oddechu wazy
Jeśli ktoś ukończył Nyndro to możliwe jest praktykowanie w powiązaniu z tą guru jogą specjalnych praktyk oddechowych - ćwiczenia oddechu wazy.
Ćwiczenia oddechu wazy należą do zaawansowanych elementów tantrycznej praktyki. Są one jednym z podstawowych elementów Sześciu Dharm Naropy. Można ćwiczyć je samodzielne lub w powiązaniu z innymi technikami np. tummo, phoła, czy np. zaawansowanymi metodami powtarzania mantr. Oddychanie wazy jest bardzo zaawansowaną i potencjalnie niebezpieczną techniką. Jeśli podczas praktyki oddechu wazy postąpimy w niewłaściwy sposób, można wytrącić z równowagi nasz system nerwowy i energetyczny. Mogą pojawić się zaburzenia na poziomie fizycznym i mentalnym.
Wyróżnia się trzy podstawowe rodzaje oddechu wazy:
• Łagodny oddech wazy tyb. dziam lung
• Pośredni oddech wazy tyb. bar lung
• Pełny oddech wazy tyb. lung mum pa can
W guru jodze VIII Karmapy ćwiczenia oddechowe stanowią jedynie dodatek do praktyki, nie są one niezbędne. Niemniej zaawansowani praktycy mają możliwość ćwiczenia ich w ramach tej guru jogi. W odpowiednim miejscu praktyki można wykonać jedno z trzech ćwiczeń oddechu wazy.
W tradycji Karma Kagyu jest zwyczaj, że po ukończeniu nyndro przez jakiś czas np. rok, poświęca się intensywnej praktyce guru jogi. Może to być np. guru joga Milarepy, guru joga II Karmapy, guru joga Gampopy, guru joga Marpy czy np. guru joga VIII Karmapy. To jest pięć najczęściej praktykowanych medytacji guru jogi. Nie ma potrzeby praktykowania tych wszystkich guru jog, ponieważ istota każdej z nich jest taka sama. Współcześnie, bardzo często po ukończeniu nyndro przez jakiś czas praktykuje się guru jogę VIII Karmapy.
Guru Joga Czterech Pór Dnia jest jedną z najważniejszych praktyk w linii Karma Kagyu, na którą kładzie się duży nacisk. Każdy lama ma obowiązek znać ją na pamięć. Tybetańscy mnisi często uczą się ją na pamięć, ponieważ praktyka ta przy wielu okazjach jest włączona do różnych recytacji.
Główne jidamy w guru jodze VIII Karmapy:
dwuramienna forma Khorlo Demczoka skr. Śri Czakrasamwary używana w guru jodze VIII Karmapy.
Dordże Phagmo skr. wadżrawarahi. W guru jodze VIII Karmapy używana jest nieco inna forma.
Posążek przedstawiający VIII Karmapę stworzony w cudowny sposób przez samego VIII Karmapę.Paweł Włodarczyk edytował(a) ten post dnia 10.12.11 o godzinie 08:53