Paweł Lada

Paweł Lada Administrator
Bezpieczeństwa
Informacji

Temat: Telefoniczne oferty marketingowe - przymyślenia

Witam wszystkich,
posta zaczynam pod wpływem, jak to łagodnie określę przemyśleń. Sądzę, że wszyscy forumowicze co najmniej raz otrzymali ofertę handlową telefonicznie dotyczącą 'spotkania', podczas którego cudownie wykryje się raka, prezentacji garnków itp, podczas którego firmy naciągają starszych ludzi.

Opowiem swoją historię. Już kolejny raz otrzymałem ofertę badań od tej samej firmy medycznej z Międzyrzecza. Za każdym razem jak dzwoniła konsultantka rozmowa kończyła się na 'proszę o wykasowanie numeru z bazy...'. Jako, że dzisiaj trafiła na mój kiepski dzień (i wypiłem za dużo kawy ;)), to postanowiłem poprosić grzecznie o standardowe info: skąd posiadają moje dane, czy wyrażałem zgodę na przetwarzanie, kto jest administratorem itp.... po czym cisza i rozłączenie się.

Postanowiłem iść za ciosem i sprawdzić jakie możliwości mają operatorzy dotyczące zablokowania numeru telefonu (zastrzeżony, wobec czego nie można go wprowadzić na blackliste w smartfonie) i jakie widzą rozwiązania, które zwykły człowiek może przeprowadzić. Po rozmowie otrzymałem odpowiedź, że operator może tylko zablokować tylko wszystkie numery zastrzeżone. Moja prośba o informację, co w takim razie mogę zrobić, gdy chcę zablokować telefony zastrzeżone tylko od firmy, która jak podejrzewam nielegalnie pozyskała moje dane i po prośbie o informację skąd otrzymali moje dane konsultantka tej firmy się rozłącza, po wysłuchaniu przez chwilę sygnału oczekiwania otrzymałem rzeczową odpowiedź od konsultanta mojego operatora, który przedstawił standardowe kroki prawne (nawiasem mówiąc operator ma u mnie plusa).

Teraz mam do was pytanie. Czy może komuś udało się zablokować telefon, doprowadzić do wykasowania danych osobowych przez taką firmę nie podejmując kroków prawnych?

Temat traktujcie nie jako prośbę o radę tylko dyskusję i doświadczenia z tym związane.Ten post został edytowany przez Autora dnia 20.11.15 o godzinie 10:39
Katarzyna M.

Katarzyna M. rentierka,
bezrobotna

Temat: Telefoniczne oferty marketingowe - przymyślenia

Przepis jest martwy niestety, prośby rzadko skutkują. Firmy dzwonią na zlecenie, telemarketoidy nie podają nazwy swojej firmy, mają zabronione mówić o NIP czy REGON
Czytałam w internecie porady, jak to zwalczyć... jak to ładnie jest ujęte w innych postach, podoba mi się określenie, które przeczytałam: firmy telemarketoidowe.
Otóż w tych firmach panuje wyzysk pracowników, presja na wyniki, i jałowe pogawędki się im nie opłacają, jak zadzwoni, powiedzieć: "chwileczkę" i zawiesić połączenie, po chwili, odwiesić połaczenie, "jeszcze chwileczkę" i znowu zawiesić... i tak za każdym razem. Profesjonalne firmy telemarketingowe wykasują taki numer dość szybko.
Druga metoda, ciągle prosić o powtórzenie, np. zamyśliłem się, może Pani powtórzyć...
Oczywiście firmy telemarketoidowe profesjonalne, więcej na taki numer nie zadzwonią bo szkoda im czasu.
Prawnej metody nie widzę, tzn. droga prawna jest, ale mało komu się chce w to bawić.
Przemysław Siembida

Przemysław Siembida Pełnomocnik Zarządu
ds. Telekomunikacji,
Administrator B...

Temat: Telefoniczne oferty marketingowe - przymyślenia

Połączenie zapisów art 10 UŚUDE i 172 PT z UODO to jest koszmarek prawny jakich mało z którym nikt nie wie co zrobić i z tego powodu jest praktycznie martwy.

Z debaty która odbyła się miesiąc temu na Uniwersytecie Łódzkim wynika, że nawet UKE i GIODO inaczej interpretują zapisy 172 PT.
UKE stosuje wykładnię celowościową w odniesieniu do art. 13 dyrektywy 2002/58 i zakłada, że nawet telefoniczne zapytanie o zgodę może być traktowane jako "spam" telefoniczny. GIODO zaś stosuje wykładnię literalną, traktując 172 PT jako koniunkcję systemów automatycznych i urządzeń końcowych, więc zwykły telemarketing jest OK. Środowisko prawnicze oczywiście jest również podzielone, więc trudno, aby firmy telemarketingowe się pozamykały i pozwalniały ludzi na podstawie tak nieczytelnych przepisów.
Katarzyna M.

Katarzyna M. rentierka,
bezrobotna

Temat: Telefoniczne oferty marketingowe - przymyślenia

Dz.U. 2004 Nr 171 poz. 1800
USTAWA
z dnia 16 lipca 2004 r.
Prawo telekomunikacyjne
Opracowano na podstawie: t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 243, 827, 1198.

powinien brzmieć:

Art. 2
(...)
ust. :automatyczny system wywołujący - urządzenie lub oprogramowanie raz uruchomione automatycznie wybierające abonentów lub uzytkowników końcowych według określonego klucza lub losowo;

Art. 172. 1. Zakazane jest używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych lub automatycznych systemów wywołujących, częściej niż jeden raz w ciągu 36 miesięcy od ostatniego użycia, jeśli celem użycia jest marketing produktów lub usług, chyba że użytkownik posiada utrwaloną zgodę abonenta lub użytkownik końcowego określającą inną częstotliwość użycia urządzeń.
2. Przepis ust. 1 nie narusza zakazów i ograniczeń dotyczących przesyłania niezamówionej informacji handlowej wynikających z odrębnych ustaw.
3. Używanie urządzeń, o których mowa w ust. 1, dla celów marketingu nie może odbywać się na koszt konsumenta.
4. Podmiot prowadzący działania określone w ust. 1 obowiązany jest prowadzić rejestr użycia urządzeń. Rejestr może być prowadzony w formie elektronicznej z określeniem danych odbiorcy lub użytkowania końcowego, daty, godziny, wyniku użycia urządzenia.

Art. 209
(...)
ust 3: nie prowadzi rejestru określonego w art. 172 ust. 4

lub nowelizacja:
Art. 172. 1. Zakazane jest wysyłanie komunikatów o treści pośrednio lub bezpośrednio zmierzającej do osiągnięcia korzyści majątkowej, częściej niż jeden raz w ciągu 36 miesięcy od ostatniego użycia, chyba że abonent lub użytkownik końcowy wyraził zgodę pisemnie lub w formie elektronicznej na otrzymywanie takich komunikatów z większą częstotliwością.
4. Podmiot prowadzący działania określone w ust. 1 obowiązany jest prowadzić rejestr nadanych komunikatów. Rejestr może być prowadzony w formie elektronicznej z określeniem danych odbiorcy lub użytkowania końcowego, daty, godziny, wyniku nadania komunikatu.

UZASADNIENIE
Dotychczasowe przepisy zmienione przez PO w poprzedniej kadencji są niejasne dla przedsiębiorców. Nie jest jasno określone czy można dzwonić do drugiego przedsiębiorcy telefonem z ofertą, czy nie, czy można wysłać email, czy nie.



Wyślij zaproszenie do