Temat: Dojazdy pracowników do pracy

Od początku roku obowiązuje nowy przepis pozwalający na zwolnienie od podatku dochodowego wartości świadczenia otrzymywanego przez Pracownika z tytułu organizowanego przez Pracodawcę dowozu Pracowników autobusem do pracy... Szkoda tylko, że nasz ustawodawca zapomniał o mniejszych zakładach produkcyjnych, gdyż ograniczono krąg środków transportu do autobusów (pojazdy do przewozu więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą). W realnym życiu, chyba tylko duże zakłady mogą sobie na to pozwolić, organizując transporty autobusami z poszczególnych kierunków. Mniejsze zakłady, szczególnie takie gdzie Pracownicy dojeżdżają z kilku kierunków nie mają jak zorganizować transportu autobusem, gdyż byłoby to nieopłacalne. Często wystarcza transport busem, ale transport Pracowników autem osobowym nie uprawnia już do takiego zwolnienia i ludziom trzeba tłumaczyć dlaczego muszą zapłacić wyższy podatek. To samo dotyczy (brak możliwości zwolnienia od podatku) przypadków, gdy świadczenie Pracodawcy związane z dojazdami odbywa się w ramach zwrotu poniesionych przez Pracowników kosztów lub Pracodawca opłaca / kupuje dla Pracowników bilety na dojazdy do pracy. Szkoda, że ustawodawca pomaga w prowadzeniu biznesu tylko dużym zakładom a zapomina o małych i średnich zakładach.

Jak u was (u tych osób, które takie świadczenia proponują) organizowana jest kwestia dojazdów do pracy. Szczególnie chodzi mi o opinie z sektora MŚP. Czy kwestia zorganizowanego dojazdu do pracy to domena tylko dużych zakładów? Czy pomagacie Pracownikom na przykład rozliczając używanie samochodu prywatnego do celów służbowych? Zakup bonów paliwowych? A może czas tworzyć „kartele” tj. kilka mniejszych zakładów w jednej lokalizacji mogłyby wspólnie się porozumieć i organizować wspólne transporty Pracowników?