konto usunięte

Temat: Absencja - zapobieganie

Witam,

Piszę z pełną świadomością, że podejmowane już były różne rozmowy dotyczące problemu absencji chorobowej. Ciekaw jestem jakie narzędzia, metody używacie by praktycznie panować nad tym zjawiskiem.

Temat: Absencja - zapobieganie

W skrócie można wybrać dwie drogi, albo używając przysłowiowego "kija" tj. na przykład wszelkiego rodzaju pomniejszania premi za nieobecności związane z chorobą, wykluczanie pracowników z firmowych benefitów, jak za dużo choruje czy zwiększyć ilość kontroli wykorzystywania zwolnień lekarskich przez pracowników.
Druga droga to "marchewka" tj. wszelkiego rodzaju dodatkowe premie / nagrody za brak nieobecności związanych z chorobami.
Nie ukrywam, że czasami wystarczy pracownikowi wytłumaczyć obrazowo ile może stracić (finansowo) jeśli uda się na zwolnienie chorobowe.
Przy okazji tej zmiany jestem zwolennikiem zmian systemowych, które moim zdaniem powinny być wprowadzone przez nasz rząd. Już teraz mowa o zmianach w świadczeniach chorobowych dla policjantów, prokuratorów, sędziów itp. Do tej pory tym grupom zawodowym przysługiwało 100% na okres zwolnienia chorobowego.
Dlaczego nie podjąć na nowo dyskusji o braku wymagrodzia chorobowego na przykład za pierwsze 2 dni zwolnienia? Dlaczego pracodawca ma płacić wynagrodzenie chorobowe za 33 dni, myślę, że warto skrócić ten okres itp.

konto usunięte

Temat: Absencja - zapobieganie

Warto dokonać diagnozy i odpowiedzieć na pytania:
1. Czy pracownicy są narażeni na czynniki zwiększające ryzyko zachorowania?
2. Czy uciekają na chorobowe przed toksycznymi menedżerami i "chorym" klimatem organizacji?
3. Czy absencja nie jest pierwszą oznaką wypalenia zawodowego?

Pozdrawiam

JR

konto usunięte

Temat: Absencja - zapobieganie

Andrzej Soliwoda:
W skrócie można wybrać dwie drogi, albo używając przysłowiowego "kija" tj. na przykład wszelkiego rodzaju pomniejszania premi za nieobecności związane z chorobą, wykluczanie pracowników z firmowych benefitów, jak za dużo choruje czy zwiększyć ilość kontroli wykorzystywania zwolnień lekarskich przez pracowników.
Druga droga to "marchewka" tj. wszelkiego rodzaju dodatkowe premie / nagrody za brak nieobecności związanych z chorobami.
Nie ukrywam, że czasami wystarczy pracownikowi wytłumaczyć obrazowo ile może stracić (finansowo) jeśli uda się na zwolnienie chorobowe.
Przy okazji tej zmiany jestem zwolennikiem zmian systemowych, które moim zdaniem powinny być wprowadzone przez nasz rząd. Już teraz mowa o zmianach w świadczeniach chorobowych dla policjantów, prokuratorów, sędziów itp. Do tej pory tym grupom zawodowym przysługiwało 100% na okres zwolnienia chorobowego.
Dlaczego nie podjąć na nowo dyskusji o braku wymagrodzia chorobowego na przykład za pierwsze 2 dni zwolnienia? Dlaczego pracodawca ma płacić wynagrodzenie chorobowe za 33 dni, myślę, że warto skrócić ten okres itp.
A potem mamy w firmie chorych pracowników zarażających innych... (bo bali się stracić pieniądze, idąc na zwolnienie).

Temat: Absencja - zapobieganie

Jarosławie, zgadzam się z tobą w temacie pracowników, którzy są na prawdę niedysponowani i mogą zarazić innych. Ale powiedzmy sobie szczerze tacy i tak pójdą na zwolnienie chorobowe. A nawet jak pojawią się w pracy to bezpośredni przełożony powinien zasugerować mu udanie się do lekarza.
Absencję chorobową często zwiększają pracownicy którzy udając się do lekarza symulują na przykład ból pleców, nerwobóle coś co lekarz pierwszego kontaktu - przepraszam za opinię - nie jest w stanie dokładnie sprawdzić i takie osoby dostają krótkie zwolnienia lekarskie. Albo mowa o opiece nad dzieckiem, wystarczy wspomnieć lekarzowi po południu, że rano dziecko się źle czuło...
Przykładem mijający tydzień. Święto 15 sierpnia spowodowało u mnie w zakładzie tym, że kilka osób nagle zachorowało w termianach 13-14.08 lub 16-17.08. Raczej nie jestem naiwny w takich sytuacjach i nie do końca wierzę w prawdziwe przesłanki takich "chorób".Andrzej Soliwoda edytował(a) ten post dnia 19.08.12 o godzinie 11:49
Aleksandra Leroch

Aleksandra Leroch Profesjonalny HR
Menedżer

Temat: Absencja - zapobieganie

Witam Was serdecznie,

Z uwagą przeczytałam Wasze propozycje i myślę, że oboje macie racje, jednak problem jest mocno złożony, te 33 dni, które "płaci" Pracodawca to nie jest tak dużo w porównaniu z kosztami jakie pokrywa ZUS. Osobiście nie pałam specjalną sympatią do tej instytucji ale jednak borykają się z większym problemem. Premie za tzw " frekwencję" wydają się działać, nadal wiele firm, szczególnie produkcyjnych z powodzeniem je stosuje, jednak nie czarujmy się... kiedy pracownicy zaczynają przesadnie chorować i wykluczymy tutaj problem jednostki to znaczy, że organizacja choruje i warto zdiagnozować tę chorobę. W przypadku firm w których występuje godzinowe rozliczanie wynagrodzeń czasem chorobowe po prostu się opłaca pracownikom w czasie przestoju (częsty problem np. hut), ale przeważnie jest to wynik problemu w środku organizacji takich jak konflikt z przełożonym, źle wprowadzony system soop, nagła zmiana regulaminów, frustracja nie osiągnięcia wygórowanego celu, postawienie celów, którym pracownicy nie są w stanie podołać, skrajnymi przypadkami jest oczywiście mobbing czy wypalenie zawodowe. Tutaj zgadzam się z Andrzejem całkowicie. Należy zacząć z pracownikami przede wszystkim rozmawiać, uświadomić ich, że te rozmowy mają na celu uzdrowienie organizacji, przyjrzeć się stawianym im celom w porównaniu do ich kompetencji i ich zakresów obowiązków (a jesli nie ma systemu kompetencji należy jak najszybciej go stworzyć), same rozmowy nie mogą nieść konsekwencji, gdyż jasnym jest, że tym pracownikom i tak brakuje zaufania wobec kierownictwa, dobrze jeśli prowadzone są "ankiety wyjść", pracownicy, którzy się zwalniają zwykle nie mają wiele do stracenia i chętnie mówią o problemie... Swoją drogą tego typu "choroby" w organizacji są niesamowicie smutne, nadal to ludzie tworzą organizacje, większość zarządów zdaje sobie z tego sprawę. Osobiście przyjrzałabym się działom HR w takiej "chorej" organizacji, jeśli HR nie widzi problemu i nie próbuje go rozwiązać to być może zmiany należy wprowadzić najpierw tam, a potem stopniowo i systematycznie leczyć organizację... W końcu pracujemy dobrze kiedy lubimy naszą pracę i odnosimy sukcesy... :)

pozdrawiam,
OlaAleksandra Leroch edytował(a) ten post dnia 19.08.12 o godzinie 21:51
Aleksandra Leroch

Aleksandra Leroch Profesjonalny HR
Menedżer

Temat: Absencja - zapobieganie

Jeśli podchodzisz do tematu brakiem zaufania do Pracownika, Pracownik nie będzie miał go też do Ciebie, myślę, że należy to sprawdzić, może system czasu pracy wprowadzony w organizacji jest problemem... Pytanie czy te absencje (krótkie) mają wpływ na obowiązki, osobiście jestem wielkim fanem zadaniowego czasu pracy (jeśli można go wprowadzić), tzw "dupogodziny" kiedy dniówka ich wymaga są często zbyteczne, a może kierownictwo nie sugeruje aby pracownicy w takie dni (one i tak są mało efektywne) brali urlop, dzięki temu rozwiązujemy problem z zaległymi urlopami, jeśli nie tu tkwi problem, może warto wprowadzić system "odrabiania" takich dni, może należy wprowadzić ankiety i sprawdzić, którym pracownikom szczególnie zależy na wolnym w takim przypadku a już na pewno należy zbadać komin komunikacji HR - Pracownicy, bo zdecydowanie gdzieś jest blokada, spróbuj jej poszukać. Mam nadzieję, że Cię nie uraziłam.

Ola
Andrzej Soliwoda:
Jarosławie, zgadzam się z tobą w temacie pracowników, którzy są na prawdę niedysponowani i mogą zarazić innych. Ale powiedzmy sobie szczerze tacy i tak pójdą na zwolnienie chorobowe. A nawet jak pojawią się w pracy to bezpośredni przełożony powinien zasugerować mu udanie się do lekarza.
Absencję chorobową często zwiększają pracownicy którzy udając się do lekarza symulują na przykład ból pleców, nerwobóle coś co lekarz pierwszego kontaktu - przepraszam za opinię - nie jest w stanie dokładnie sprawdzić i takie osoby dostają krótkie zwolnienia lekarskie. Albo mowa o opiece nad dzieckiem, wystarczy wspomnieć lekarzowi po południu, że rano dziecko się źle czuło...
Przykładem mijający tydzień. Święto 15 sierpnia spowodowało u mnie w zakładzie tym, że kilka osób nagle zachorowało w termianach 13-14.08 lub 16-17.08. Raczej nie jestem naiwny w takich sytuacjach i nie do końca wierzę w prawdziwe przesłanki takich "chorób".

Temat: Absencja - zapobieganie

Jeśli chodzi o zakład produkcyjny w którym pracuję, myślę, że nie mam kłopotu z komunikacją i zaufaniem. Narzędzia wprowadzone przeze mnie sprawdzają się dobrze. Oczywiście bywały miesiące trudne, kiedy to z różnych przyczyn (nie wchodzę w szczegóły) absencja chorobowa wynosiła ponad 5,5% ale obecnie jest to w granicach 2,5 - 3%. Biorąc pod uwagę dane dotyczące średniej w naszym kraju myślę, że to jest dobry wynik.
Włączyłem się do tej dyskusji, bo miałem nadzieję na usłyszenie nowych propozycji, potencjalnych rozwiązań, które mógłbym zapożyczyć.
Oczywiście Aleksandro nie czuję sie urażony przecież to tylko wymiana poglądów.

Temat: Absencja - zapobieganie

Do dyskusji dodaję jeszcze ciekawy artykuł z dzisiejszej Gazety Prawnej:
http://praca.gazetaprawna.pl/artykuly/645905,zwolnieni...

Zgadzam się osobiście z główną tezą zawartą w tym materiale, ale i również jestem zdania aby proponować również pozytywne rozwiązania.
Nie tylko płacić mniej i kontrolować, ale i nagradzać za "zdyscyplinowaną" obecność w pracy i jeżeli firma może sobie na to pozwolić to prowadzić różnego rodzaju programy medyczne jak "Przegląd stanu zdrowia", czy szczepienia przeciw grypie.
Naturalnie w każdej organizacji istotny będzie balans pomiędzy tymi rozwiązaniami.
Rafał W.

Rafał W. HR Business Partner,
Amazon Germany

Temat: Absencja - zapobieganie

Ciekawe rozwiązania oferowane są w niemieckim prawie pracy...przykładowo kazdy pracownik, ktory w ciągu roku kalendarzowego choruje więcej niż 6 tygodni (ten okres notabene odpowiada naszym polskim 33 dniom płaconym przez pracodawcę) po powrocie rozmawia indywidualnie z działem personalnym i bezpośrednim przełożonym na temat ewentualnego wykluczenia czynników chorobowych na miejscu pracy (chodzi o czynniki natury technicznej, ale też problemy innego typu). Celem takich rozmów jest ukazanie pracownikowi dobrych chęci pracodawcy i wspólnego zastanowienia się, w jaki sposób absencji chorobowej uniknąć. Oczywiście, są pracownicy, którzy być może wykorzystują absencję chorobową do innych celów, nie mnie to oceniać...benefitem takich rozmów jest również możliwość zidentyfikowania sygnałów płynących od pracowników na temat poszczególnych działów, źle funkcjonujących procesów. Nie jest to instrument, który przynosi rezultaty krótkofalowo i spektakularnie, ale pozwala zdecydowanie tworzyć kulturę zaufania wśród pracowników, traktować ich indywidualnie (ważna misja HR) plus jest świetną możliwością obserwowania w jaki sposób menedżerowie prowadzą takie rozmowy z pracownikiem...i to dobra baza do coachowania menedżerów. Polecam.
Anna Mularczak

Anna Mularczak HR Manager, Firma
prywatna

Temat: Absencja - zapobieganie

Witam,
Widzę, że temat jest poruszony dawno temu nie mniej jednak nadal aktualny. W szczególności w okresie wakacyjnym gdzie zaczynają się zbiory, wykopki, remonty itd.
U nas ten problem jest duży w tym okresie. Czy ktoś może poradzić skuteczne metody z " lewymi zwolnieniami"?

Temat: Absencja - zapobieganie

Pani Anno, pytanie czy chce / może Pani wydać na ten cel jakieś środki finansowe? Moim zdaniem, również i w takim wypadku (inwestycja w zmniejszenie absencji chorobowej) da się wyliczyć ROI i uargumentować to przed decydentami. Niestety każdy program profilaktyczny (do takich należy moim zdaniem również zmniejszenie absencji) kosztuje.
Ja taż walczę z tym problemem, i zapewne wielu ludzi odpowiedzialnych na HR ma podobne kłopoty. Ostatnio byłem na spotkaniu organizowanym przez PSZK poświęconemu tym zagadnieniom i wiem, że jest to temat na kilkugodzinną wymianę praktycznych wskazówek i wymianę najlepszych praktyk.
Jeśli chodzi o "lewe zwolnienia" od tego roku każdy pracodawca powinien mieć swój profil na elektronicznym portalu w ZUS, o ile pojawiają się tam e-zwolnienia, ZUS na naszą prośbę naprawdę szybko reaguje kontrolami. Pracodawca również może takie zwolnienia kontrolować i polecam tą metodę - wyrywkowo. Działa to na podświadomość pracowników, że ktoś ich jednak może odwiedzić.
Dalej to zaproponowanie takiego systemu premiowego, który będzie promował tych co nie chorują (tutaj nie wchodzę w szczegóły) gdyż wariantów jest kilka.
Wprowadzić obowiązkowe rozmowy bezpośrednich przełożonych z powracającymi ze zwolnień lekarskich, aby zbadać czym były spowodowane, zbierać w ten sposób dane na proponowanie później programów profilaktycznych (na przykład zdrowy kręgosłup, ergonomia pracy przy komputerze itp.) .
Ale trzeba mieć na uwadze, że mowa o długotrwałym działaniu. Na "okres wakacyjny" polecam jedynie kontrole.
Zygmunt Dolata

Zygmunt Dolata MBA | Trener biznesu
| Wykladowca
|Prelegent| Autor
publ...

Temat: Absencja - zapobieganie

Dzień dobry,

Aby leczyć warto wcześniej zdiagnozować przyczynę choroby. Usuwanie skutków jest droższe, czasochłonne i nie gwarantuje sukcesu.
Ad rem zatem, co może być przyczyną tzw. "dyplomatycznych zwolnień" nie mających nic wspólnego z dolegliwościami zdrowotnymi. Przyczyn może być kilka: istniejące, a nie rozwiązane konflikty w firmie, tzw. "folwarczny", mocno dyrektywny sposób zarządzania zespołem, błędy popełniane przez kierownictwo, nieokreślony zakres obowiązków, nadmierne cele i zadania, częste przestoje czy awarie, niespodziewane i niezrozumiałe dla pracowników zmiany i ich forsowanie bez wyjaśnienia powodów, itd. Co sprawia, że pracownicy wola brać zwolnienia na wykopki, remonty? Czy swoja prace cenią mniej niż pracę poza firmą i dlaczego? Czy czuja si tak pewnie na swoich stanowiskach,? Warto zatem uważnie obserwować, rozmawiać i zdiagnozować przyczyny tego stanu rzeczy. A następnie przystąpić do "leczenia choroby". o części tych "leków", sposobów na "dyplomatyczną absencję" już została podana. Dobra metody to: wykazanie zainteresowania pracownikiem, szczera rozmowa z nim, zainteresowanie jego stanem zdrowiem, oferowaniem pomocy ("Jak możemy Panu/Pani pomóc?). Udzielanie urlopu tzw. chłoporobotnikom (są jeszcze tacy), aby prace polowe wykonywali w trakcie urlopu wypoczynkowego, który w tym czasie dajemy zainteresowanym. Kontrole ZUS-u po co najmniej 7 dniach trwania choroby. Nie jestem zwolennikiem (jeśli to rozwiązanie dobrze pracuje, to oczywiście można zastosować) płacenia za 100% frekwencję i brak absencji chorobowej dodatkami do pensji. To taka trochę sztuczna stymulacja, która może przynieść więcej szkody niż pożytku. na pewno takiego "chorowitego" pracownika można pozbawić w całości lub części 13-tki, jeśli takowa jest w firmie.
Jednak najlepiej moim zadaniem jest szczerze i w "cztery oczy" porozmawiać z pracownikiem, aby zdiagnozować przyczynę i zastanowić się nad wyeliminowaniem skutków "dyplomatycznego chorowania"..
Anna Mularczak

Anna Mularczak HR Manager, Firma
prywatna

Temat: Absencja - zapobieganie

Dzień dobry,
Dziękuję za odpowiedź.
Rozmowy niestety nie przynoszą żadnych efektów z racji takiej, że pracownicy nie chcą się przed nami "spowiadać" ze swoich dolegliwości. Nie wiem czy jest to kwestia wstydu, braku zaufania...jest to coś nad czym musimy popracować, aby móc zrozumieć przyczyny absencji. Natomiast w przypadku lewych zwolnień to w ogóle nie ma o czym mówić. Tutaj kontrola jedynie może wpłynąć jakoś na ich postawę...i konsekwencje jakie z niej wynikają.
Premie za frekwencje- w przypadku pracowników uczciwych ok, ale w przypadku osób, które mają zbiory, remonty itd nie zmotywujemy ich premią.
Co do finansowania w jakiś sposób tego zjawiska to myślimy o tym. Pytanie czy pakiet medyczny czy inne sposoby.
A proszę o informację w jaki sposób Państwo obliczacie wskaźnik absencji?
Zygmunt Dolata

Zygmunt Dolata MBA | Trener biznesu
| Wykladowca
|Prelegent| Autor
publ...

Temat: Absencja - zapobieganie

Dzień dobry,

W takim razie Pani Anno warto przeprowadzić dobrze zaplanowane badanie satysfakcji pracowników, bo tyko wówczas będzie można stwierdzić "co w trawie piszczy" , a następnie przeprowadzić plan naprawczy. Odwołując się do wcześniejszej frazeologii medycznej, którą użyłem - na konkretna przypadłość jest konkretny lek, leczenie różnych schorzeń samą aspiryną nie wyleczy pacjenta.
Anna Mularczak

Anna Mularczak HR Manager, Firma
prywatna

Temat: Absencja - zapobieganie

Witam,
W nawiązaniu do naszej rozmowy znalazłam dziś artykuł:
http://www.pulshr.pl/rynek-zdrowia/zwolnienia-lekarski...
Ciekawi mnie czy rzeczywiście firma zewnętrzna miałaby większe szanse? Czy nie jest to usługa skierowana bardziej do dużych firm, korporacji?
Proszę ponownie o informację w jaki sposób wyliczacie PAństwo absencję?
1.Czy wskaźnik absencji to stosunek dni absencji do dni umów?
2. Czy ilość dni absencji dzielona przez ilość pracowników i mnożona przez dni robocze bądź kalendarzowe w miesiącu.
Będę wdzięczna za pomoc.
Pozdrawiam

Temat: Absencja - zapobieganie

Jeśli chce się Pani porównać z inni na rynku (benchmarking) musi Pani używać tego samego schematu wyliczenia absencji co inni, każda firma która prowadzi takie "współczynniki" na pewno podpowie to Pani. Ostatnio mocno na rynku we wskaźniki HR weszło Sedlak and Sedlak i mają takich wskaźników dużo. Ale czasami wystarczy wewnętrzna wiedza i śledzenie historii tego współczynnika. Mi akurat nie do końca zależy, żeby porównywać się z innymi. Samozadowolenia na tym polu nie zbuduję, a z drugiej strony co to obchodzi zarząd, że u innych jest gorzej, jak oni i tak chcę rezultatów u siebie a nie w firmach X i Y.
Ja obliczam wskaźnik proporcją ilości dni roboczych absencji (bez sobót i niedziel) do ilości dni pracy wszystkich pracowników w zakładzie wynikających z wymiaru czasu pracy w danym miesiącu.
Maja P.

Maja P. Owner/Founder

Temat: Absencja - zapobieganie

Odniosę się do wypowiedzi Pani Anny, a w zasadzie pytania jakie padło po przeczytaniu artykułu. Jako właściciel firmy, która zajmuje się właśnie niwelowaniem problemu absencji pracowniczej z pełną świadomością mogę stwierdzić, że jest to usługa dla małych, średnich i dużych firm.
Problem ten nie tylko tyczy się korporacji, chociaż rzeczywiście statystyki wskazują, że w małych przedsiębiorstwach ludzie czują się bardziej obserwowani, dlatego zastanowią się 2 razy, zanim wybiorą się na zwolnienie. Największym problemem i plagą wśród pracowników fizycznych, których wynagrodzenie jest równe, albo niewiele wyższe od najniższej krajowej jest "dorabianie" u innych pracodawców podczas wykorzystaniu zwolnienia chorobowego. Dla pracodawcy taki pracownik ani nie jest lojalny, ani nie jest efektywny.
Takie firmy jak nasza nie tylko prowadzą dokładne analizy przyczyn absencji, ale też razem z firmą tworzą rozbudowaną strategię działania obejmującą akcje informacyjne, warsztaty, consulting oraz działania kontrolne.
Zachęcam do zapoznania się ze szczegółami na http://absence.pl, albo do kontaktu bezpośredniego pod adresem biuro@absence.pl

Następna dyskusja:

ABSENCJA CHOROBOWA




Wyślij zaproszenie do