Temat: Działania IAB 2008?
Ok, teraz chciałbym się odnieść do poszczególnych postów:
"...mnie jednak bardziej interesują te prace które mają realny wpływ na branże, czyli na przykład jakieś propozycje ustaw, prace nad standardami i etyką w reklamami itp."
Projektów ustaw nie przygotowujemy, wpieramy działania IAB Europe w dziedzinie regulacji korzystnych dla branży na poziomie Parlamentu Europejskiego i Komisji Europejskiej. Standardy są przygotowywane, choć wydaje się, że ze względu na wysoką rangę samoregulacji przyjętą ustawowo pod koniec zeszłego roku bezpieczniej będzie zacząć od Guideline's. Warto jednak zrozumieć w tym miejscu jak działają wszelkie dokumenty standardów i dobrych praktyk. Ich stosowanie jest dobrowolne i każdy z podmiotów działających na rynku może się do nich stosować lub nie. Nigdzie na świecie nie działa to w taki sposób, że jest przymus ich przestrzegania. Choć ważne dla porządkowania rynku jest aby takie regulacje istniały jako punkt odniesienia. Od dojrzałości graczy na rynku zależy, czy będą przestrzegane.
"Pracują nad raportem ktory ma trafic na biurka wsyzstkich prezesów spółek giełdowych ... nie wiem dokladnie kiedy ale chyba pod koniec tego roku."
Tak, razem z agencją Etendards przygotowujemy cześć raportu, który trafi na biurka prezesów wszystkich spółek giełdowych w Polsce.
""Po kim innym mielibyśmy oczekiwać działań"
Szymonie, czy naprawdę myślisz, że działania IAB'u (z pełnym szacunkiem dla Jarka) mogą mieć realny wpływ na branżę reklamy (ogólno-pojętej) w internecie?"
Otóż mogą co moim skromnym zdaniem udowadnia AdEx. Marketerzy zyskali wiarygodną informację na temat wydatków i mają podstawę, aby wewnątrz swoich firm twardo argumentować konieczność zwiększenia wydatków, zaś Raport IAB jest też stałym narzędziem od 5 lat. Wszystkie informacje w jednym miejscu, . Nie wiem, czy zdajecie sobie sprawę z tego, że takie raporty mają poza nami na świecie tylko brytyjczycy i hiszpanie. Nasz był najstarszy. Obecnie wersja angielska ma na celu ułatwienie zapoznania się z naszym rynkiem firmom z zagranicy, z czego skrzętnie korzystają.
"Michał, prosty przykład. Słyszę kilka dni temu, że UOKiK (afair)
zajmuje się sprawą toplayerów w Sieci. Że mają być kary za takie
formy, itp. I co mam zrobić ja mający u siebie toplayery jednej
z sieci? Jeśli napiszę i poproszę o wyłączenie ich, spadną mi
dochody. Jeśli je zostawię, ryzykuję głupią karą."
Spotkaliśmy się z UOKiK i zaprezentowaliśmy stanowisko branży w tej sprawie. Wyjaśniliśmy, że w wielu przypadkach mamy do czynienia z problemami technicznymi. Kary mogą być wtedy, kiedy emitujesz reklamy, które próbują oszukać użytkowników poprzez niedziałający krzyżyk, wyłącznik audio, suwak audio. Tylko takie kreacje, ewidentnie nastawione na oszukanie internautów są rozpatrywane przez UOKiK. I nie Ty zapłacisz karę Szymon, tylko ten kto to emitował.
Bez dyskusji jest to coś z czym powinniśmy zrobić porządek i robimy poprzez wprowadzenie guideline'ów w najbliższym czasie. Wymaga tego "łatwego do osiągnięcia" porozumienia między:
a/wydawcami
b/domami mediowymi
c/agencjami interaktywnymi
d/klientami
Zapewne wyobrażasz sobie, że w tak złożonym układzie mogą istnieć sprzeczne interesy i wynegocjowanie tego zajmuje sporo czasu.
"Moim zdaniem wszystko zależy od pozycji IAB i czy organizacja ta jest traktowana pół żartem czy też chce coś zmieniać i wprowadzać jakieś normy i standardy."
Wydaje mi się, że ludzie starają się coś stworzyć. Czasami mają więcej, czasami mniej czasu. Zabieranie się do standardów w 33 firmy wydawało się zadaniem trudnym, a nam zależało, żeby wśród naszych członków znaleźli się wszyscy ważni gracze. Teraz tak jest i widzę szansę na powodzenie tej operacji. To trochę jak z budową domu. Najpierw muszą być fundamenty, w tym przypadku to duża liczba członków i co najmniej dobre relacje między nimi. Bez tego nie byłoby bazy i nawet gdybyśmy zrobili jakieś standardy, nikt by nawet do nich nie zajrzał, abo stałyby się obiektem zajadłej i niekończącej się krytyki. Takie doświadczenia były już w starym IAB z SEO. Na wielu imprezach wielokrotnie dyskutowane było wiele kwestii dotyczących różnych form samoregulacji. Wiele osób zmieniło zdanie i możemy przejść do kolejnego etapu. Budowa ścian. To właśnie proces samoregulacji. Mam nadzieję, że 2009 będzie rokiem, w którym uda nam się to dość solidnie wykonać.
"I błagam - nie rozmawiajmy o kolejnej konferencji - którą potem wszyscy jak jeden mąż krytykują w Sieci."
Tak się składa, że aby ktoś chciał do nas przyjechać z zagranicy należy zadbać o to na zagranicznych konferencjach. Trochę w związku z tym jeżdżę i obserwuję jak wyglądają takie konferencje na "zachodzie", na "wschodzie" też. Nie chcę nikogo urazić, ale prawda jest taka, że nigdzie nie ma cudownych programów, które odpowiadają wszystkim uczestnikom. To mit, albo pobożne życzenie. Akurat Forum IAB będą bronił, bo po raz pierwszy taka konferencja odbyła się w Polsce. Ci ludzi, którzy nas odwiedzili, to nie żaden 3 garnitur, tylko naprawdę znani ludzie na europejskim rynku. Bardzo chciałem, żeby polska publiczność za 200 euro mogła zobaczyć ich na miejscu, zamiast wydawać krocie na wyjazd zagranicę. Oczywiście wszędzie dobrze, gdzie nas nie ma, ale ten event mógł się równie dobrze odbyć w każdym zachodnio-europejskim kraju i byłby dobrze przyjęty. Nie mówię, że był doskonały, ale trzymał solidny europejski poziom. 650 uczestników, to na płatnej konferencji internetowej w tym kraju to rekord. Swoją drogą ciekaw jestem, która konferencja na świecie jest uznawana przez Was za naprawdę dobrą?
"W temacie IAB - widzę co jakiś czas indywidualne działania lansujące wybrane osoby - ogólnorynkowych inicjatyw brak."
Lans jest częścią każdej branży mediowej. Jesteśmy młodzi, wielu zarobiło już naprawdę duże pieniądze. Ludzie chcą się pokazać i dopóki robią to ze smakiem i nie krzywdzą nikogo, to uważam, że jest to nawet fajniejsze niż nielansowanie się... :)
AdEx jest ogólnorynkową inicjatywą. 30 firm na 100 zaproszonych do badania udostępnia swoje dane PwC. Na szczęście te 30 firm odpowiada (prawdopodobnie) za 85-95 przychodów z reklamy internetowej w tym kraju. Marzy mi się, udział wszystkich, ale jak każda inicjatywa to wymaga czasu. Mam nadzieję, że pozostali dostrzegą korzyści i zaangażują się w to przedsięwzięcie.
A na koniec jeszcze raz zapytam Was o zdanie. Jakie inicjatywy ogólnorynkowe chcielibyście realizować? Co jest ważne dla branży Waszym zdaniem?