Temat: Działania IAB 2008?

Bardzo chciałbym się dowiedzieć czy IAB wypuszcza jakiś raport związany z swoimi pracami jakie wykonało i wykona jeszcze w roku 2008?

Widać, że IAB w tym roku jest bardzo aktywne (spotkania, konferencje, imprezy) mnie jednak bardziej interesują te prace które mają realny wpływ na branże, czyli na przykład jakieś propozycje ustaw, prace nad standardami i etyką w reklamami itp.

konto usunięte

Temat: Działania IAB 2008?

Pracują nad raportem ktory ma trafic na biurka wsyzstkich prezesów spółek giełdowych ... nie wiem dokladnie kiedy ale chyba pod koniec tego roku.

Temat: Działania IAB 2008?

Jakub Zieliński:
Pracują nad raportem ktory ma trafic na biurka wsyzstkich prezesów spółek giełdowych ... nie wiem dokladnie kiedy ale chyba pod koniec tego roku.

Szczerze mówiąc wolał bym zobaczyć najpierw efekty opisane w tym raporcie a potem sam raport.

Liczę też na odpowiedz IAB?

konto usunięte

Temat: Działania IAB 2008?

Witam,

W ramach grupy roboczej e-mail marketingu przygotowujemy dokument dobrych praktyk. Szczerze mówiąc to prace nad nim trochę się już ciągną - trudno dogodzić wszystkim zainteresowanym (agencje, ESP, wydawcy itd.) Do tego po drodze było trochę innych problemów ;) Niemniej jednak mamy nadzieję zamknąć temat przed końcem roku.

Z kwestii regulacyjnych tyle (mówię oczywiście wyłącznie w imieniu mojej grupy), reszta to raczej działania edukacyjne.
Krzysztof Adamus

Krzysztof Adamus business development
director Opcom

Temat: Działania IAB 2008?

Wiadomość z ostatniej chwili - IAB Polska otrzymało funkcję koordynatora rozwoju w Europie Środkowo-Wschodniej.

http://interaktywnie.com/newsy/1847-zmiany-w-iab-europeKrzysztof Adamus edytował(a) ten post dnia 23.10.08 o godzinie 12:39

Temat: Działania IAB 2008?

Krzysztof Adamus:
Wiadomość z ostatniej chwili - IAB Polska otrzymało funkcję koordynatora rozwoju w Europie Środkowo-Wschodniej.

http://interaktywnie.com/newsy/1847-zmiany-w-iab-europeKrzysztof Adamus edytował(a) ten post dnia 23.10.08 o godzinie 12:39


No to gratuluje - jednak chciałbym się dowiedzieć jak bardzo efektywny był rok 2008 ?
Wiktor Schmidt

Wiktor Schmidt CEO @ Netguru

Temat: Działania IAB 2008?

Grzegorz, ale drążysz :-)
Szymon N.

Szymon N. Sieciorozwijacz

Temat: Działania IAB 2008?

Wiktor Schmidt:
Grzegorz, ale drążysz :-)

Chwała Mu za to. Po kim innym mielibyśmy oczekiwać działań
w kierunku zmian, jakichkolwiek?

Szy.

Temat: Działania IAB 2008?

Wiktor Schmidt:
Grzegorz, ale drążysz :-)

Chyba jednak kiepsko drążę bo nie ma z tego żadnych efektów - no ale poczekam jeszcze chwilę, albo się wcisnę na jakąś imprezę IAB i zapytam na spotkaniu :)
Michał Makaruk

Michał Makaruk Administrator
forum.optymalizacja.
com

Temat: Działania IAB 2008?

Szymon N.:
Wiktor Schmidt:
Grzegorz, ale drążysz :-)

Chwała Mu za to. Po kim innym mielibyśmy oczekiwać działań
w kierunku zmian, jakichkolwiek?

Szy.

"Po kim innym mielibyśmy oczekiwać działań"
Szymonie, czy naprawdę myślisz, że działania IAB'u (z pełnym szacunkiem dla Jarka) mogą mieć realny wpływ na branżę reklamy (ogólno-pojętej) w internecie?Michał Makaruk edytował(a) ten post dnia 07.11.08 o godzinie 00:40
Artur Pszczółkowski

Artur Pszczółkowski Web & Mobile
Application Group
Manager, Sanitec
Corp

Temat: Działania IAB 2008?

Michał Makaruk:
"Po kim innym mielibyśmy oczekiwać działań"
Szymonie, czy naprawdę myślisz, że działania IAB'u (z pełnym szacunkiem dla Jarka) mogą mieć realny wpływ na branżę reklamy (ogólno-pojętej) w internecie?


długoterminowo powinna zdecydowanie mieć...
Szymon N.

Szymon N. Sieciorozwijacz

Temat: Działania IAB 2008?

Michał Makaruk:
Szymonie, czy naprawdę myślisz, że działania IAB'u (z pełnym szacunkiem dla Jarka) mogą mieć realny wpływ na branżę reklamy (ogólno-pojętej) w internecie?

Tak, nie wiedząc w tej chwili nic, lub wiedząc niewiele,
o działaniach IAB mogę w to wierzyć. Poznając szczegóły
na temat pracy IAB naturalnie mogę ten pogląd zmienić... :>

Na pierwszy rzut oka, by dokonać jakichkolwiek zmian o zasięgu
globalnym (czyli ogólnopolskim) wystarczy dogadać się z kilkoma
(kilkunastoma) firmami - sieciami, agencjami, portalami.

Zza mojego monitora nie wydaje mi się to niewykonalne. Ale może
Jarka doświadczenia są inne, nie wiem i nie będę wiedział
dopóki Grzegorz do tego nie dojdzie... ;) :]

Michał, prosty przykład. Słyszę kilka dni temu, że UOKiK (afair)
zajmuje się sprawą toplayerów w Sieci. Że mają być kary za takie
formy, itp. I co mam zrobić ja mający u siebie toplayery jednej
z sieci? Jeśli napiszę i poproszę o wyłączenie ich, spadną mi
dochody. Jeśli je zostawię, ryzykuję głupią karą.

... czy tutaj IAB nie mogłoby w porozumieniu z zaineresowanymi
wypracować porozumienia (czytaj: pozbyć się tego gówna ;>)...?
Prosty praktyczny przykład, powtarzam. Podejrzewam że nie jest
to największy problem branży ;)

Szy.

Temat: Działania IAB 2008?

Michał Makaruk:
Szymon N.:
Wiktor Schmidt:
Grzegorz, ale drążysz :-)

Chwała Mu za to. Po kim innym mielibyśmy oczekiwać działań
w kierunku zmian, jakichkolwiek?

Szy.

"Po kim innym mielibyśmy oczekiwać działań"
Szymonie, czy naprawdę myślisz, że działania IAB'u (z pełnym szacunkiem dla Jarka) mogą mieć realny wpływ na branżę reklamy (ogólno-pojętej) w internecie?Michał Makaruk edytował(a) ten post dnia 07.11.08 o godzinie 00:40

Moim zdaniem wszystko zależy od pozycji IAB i czy organizacja ta jest traktowana pół żartem czy też chce coś zmieniać i wprowadzać jakieś normy i standardy.

konto usunięte

Temat: Działania IAB 2008?

Na odpowiedź przyjdzie zapewne jeszcze trochę poczekać.
Może się mylę, ale gdyby takich działań rozwojowych było dużo, to było by także o nich głośno.
Bartłomiej Juszczyk

Bartłomiej Juszczyk dyrektor
zarządzający Grupa
Adweb; inwestor,
wykładowca, ...

Temat: Działania IAB 2008?

Przy całym szacunku, ale czy na grupie IAB, ktoś z IAB raczyłby odpowiedzieć? I nie mam tu na mysli kolejunego linku "jak jest super", konkretne działania.

W moim prywatnym odczuciu - uczestniczę w kilku "branżowych" organizacjach (nie tylko związanych z branżą IT) i widzę ich działanie. W temacie IAB - widzę co jakiś czas indywidualne działania lansujące wybrane osoby - ogólnorynkowych inicjatyw brak. I błagam - nie rozmawiajmy o kolejnej konferencji - którą potem wszyscy jak jeden mąż krytykują w Sieci.

Moja propozycja - odrzuciwszy wszelkie konferencje, czy spotkania "znajomych królika", jak również info "jak jest cudownie" - jakie działania na rzecz rozwoju naszego rynku, regulacji, kwestii etycznych i współpracy z Klientami - poczyniła IAB w tym roku. Konkretnie, przychylam się tutaj do prośby Grzegorza.

Kłaniam się pokornie i na odpowiedź... liczę.

Pozdrowienia.
Jarosław Sobolewski

Jarosław Sobolewski Partner w Internet
Talents - agencji
doradztwa
personalne...

Temat: Działania IAB 2008?

Przepraszam, że tak późno zwróciłem uwagę na ten wątek. Ci którzy mnie znają, wiedzą, że nie unikam odpowiedzi.

Za najważniejszą bezdyskusyjnie kwestię uważam wprowadzenie AdEx'a w Polsce, badania wydatków reklamowych na internet.
Zrobiliśmy w tym roku 2 fale. Za 2007 i za pierwszą połowę 2008 roku. Dotychczas na rynku funkcjonowały jedynie estymacje i szacunki (całkiem niezłe) Zenith-ów i Starlink'a. Niestety pokrywały one jedynie reklamę displayową. Uważałem, że to za mało, bo nie daje szansy sprawdzenia jak radzą sobie inne gałęzie e-marketingu, co za tym idzie uzyskać wiarygodnych argumentów sprzedażowych.
Udało nam się pozyskać do współpracy PwC i uzyskać aprobatę środowiska, w większości, choć nie tylko naszych członków. Nasze wyniki są prezentowane w zestawieniu europejskim co umożliwia dostrzeżenie nas na internetowej mapie Europy i być może w części przyciągnięcie kampanii międzynarodowych, które szacuje się w europie zachodniej na 10%-20% ogółu kampanii. Pewnie to oczywiste, ale wspomnę, że publikowanie korzystnych wyników i silna ich promocja poza sieciom wpływa na zmianę postrzegania internetu i uzasadnia zwiększania wydatków na nasze medium. Zresztą kolejna oczywista oczywistość, bez takiego badania nie udało się jeszcze "otworzyć" znacząco żadnego rynku reklamy internetowej na zachodzie. Cały ten biznes stoi na dwóch filarach: audience measurement i adspend. Adspend udało nam się zrobić w 2008 roku.

W strategii na 2008 rok przyjęliśmy, że aby skutecznie wprowadzać inicjatywy regulujące rynek, musimy najpierw zbudować silną liczebnie organizację i relacje wśród ludzi w tej branży. Chciałem, aby ludziom w tej branży udało się zbudować dobre relacje. Wydaje się, że to się udało. Ci którzy cenią networking mieli bardzo wiele okazji, żeby poznać się zarówno na spotkaniach grup roboczych, jak i eventach przez nas organizowanych. To jest świetna baza dla uzyskiwania ogólno-branżowego porozumienia w trudnych kwestiach (guideline's, dobre praktyki, standardy), które przed nami. Cieszę się, że wiele z tych kontaktów zakończyło się współpracą, która przełożyła się na przychody.

Poniżej lista działań w tym roku:
- AdEx - 2007 i 1H 2008
- Raport Strategiczny IAB Polska 2007 - polska i angielska wersja (pierwsza w Europie) + konferencja prasowa
- Forum IAB 2008 - 650 uczestników
- MIXX Awards - Warszawa
- Konferencja SEM (zrealizowana w ramach grupy roboczej SEM)
- IAB Update x3 - ponad 1000 uczestników
- IAB Showcase x2 - 100 przedstawicieli działów marketingu
- IAB Meeting x3, Kraków, Wrocław, Trójmiasto - około 300 uczestników
- Wyjazd na kongres IAB Europe - Berlin - 70 osobowa reprezentacja z Polski
- mediacje pomiędzy członkami organizacji, głośna sprawa.
- kontakty i inicjatywa w sprawie zażegnania kryzysu w sprawie reklamy "pop-up'owej" z UOKiK-iem
- wprowadzenie 2 naszych reprezentantów, jako sędziów do Komisji Etyki Reklamy przy Radzie Reklamy - Olek Cygan i Dominik Kaznowski
- zwiększenie liczby członków z 33 na koniec 2007 do 79 na dzień dzisiejszy (bez zachęcania, bo uważam, że to co robimy powinno sprawiać, że firmy same chcą do nas przystąpić)
- prace grup roboczych, z różnym skutkiem działy w tym roku: agencje interaktywne, dobre praktykim, e-mail marketing, performance marketing, SEM, sieci, wideo, wyszukiwanie lokalne.
- Wsparcie spotkań i konferencji w kraju (od brandingu, zorganizowania prelegentów po finansowanie)
- Wsparcie przy powstaniu IAB Węgry i wprowadznie organizacji branżowych z CEE w struktury IAB Europe (w trakcie: Rosja, Bułgaria, trochę też pomagam Irlandczykom)
- wsparcie MIA Project - IAB Europe

Ostatnio zatrudniliśmy osobę odpowiedzialną za animację i koordynację prac grup roboczych. Uważam, że to był kulejący element, który musimy poprawić, w innym przypadku nasi członkowie zaczną rezygnować. Pierwsze zadanie, czyli przygotowanie Guideline's dla formatów reklamy display'owej jest już zaawansowane. Prace w grupie E-mail marketingowej są już na ukończeniu. Grupa performance marketingu kończy pracę nad handbook'iem.

Bardzo ważne jest jednak zaangażowanie członków. Jeśli spojrzycie na skuteczne działania IAB-ów zachodnich, to zdacie sobie sprawę jak duży wkład pracy oni wnoszą. Biuro jedynie wspiera organizacyjnie ich działalność. My jesteśmy na początku tej drogi. Polskie firmy dopiero uczą się definiować co jest wspólnym interesem i jak można dzięki synergii rozwijać rynek. Jestem pewien, że się uda i zakończymy 2009 rok dużą liczbą skutecznie działających grup roboczych.

Strategia na 2009 to standaryzacja i edukacja, jeśli ktoś chciałbym o to zapytać.

Zachęcam również do wpisywania w tym wątku propozycji działań, które powinno podjąć IAB, aby lepiej służyć rynkowi. Nie jesteśmy w stanie zrobić wszystkiego, ale z pewnością wszystkie pomysły weźmiemy pod rozwagę.
Jarosław Sobolewski

Jarosław Sobolewski Partner w Internet
Talents - agencji
doradztwa
personalne...

Temat: Działania IAB 2008?

Ok, teraz chciałbym się odnieść do poszczególnych postów:

"...mnie jednak bardziej interesują te prace które mają realny wpływ na branże, czyli na przykład jakieś propozycje ustaw, prace nad standardami i etyką w reklamami itp."

Projektów ustaw nie przygotowujemy, wpieramy działania IAB Europe w dziedzinie regulacji korzystnych dla branży na poziomie Parlamentu Europejskiego i Komisji Europejskiej. Standardy są przygotowywane, choć wydaje się, że ze względu na wysoką rangę samoregulacji przyjętą ustawowo pod koniec zeszłego roku bezpieczniej będzie zacząć od Guideline's. Warto jednak zrozumieć w tym miejscu jak działają wszelkie dokumenty standardów i dobrych praktyk. Ich stosowanie jest dobrowolne i każdy z podmiotów działających na rynku może się do nich stosować lub nie. Nigdzie na świecie nie działa to w taki sposób, że jest przymus ich przestrzegania. Choć ważne dla porządkowania rynku jest aby takie regulacje istniały jako punkt odniesienia. Od dojrzałości graczy na rynku zależy, czy będą przestrzegane.

"Pracują nad raportem ktory ma trafic na biurka wsyzstkich prezesów spółek giełdowych ... nie wiem dokladnie kiedy ale chyba pod koniec tego roku."

Tak, razem z agencją Etendards przygotowujemy cześć raportu, który trafi na biurka prezesów wszystkich spółek giełdowych w Polsce.

""Po kim innym mielibyśmy oczekiwać działań"
Szymonie, czy naprawdę myślisz, że działania IAB'u (z pełnym szacunkiem dla Jarka) mogą mieć realny wpływ na branżę reklamy (ogólno-pojętej) w internecie?"

Otóż mogą co moim skromnym zdaniem udowadnia AdEx. Marketerzy zyskali wiarygodną informację na temat wydatków i mają podstawę, aby wewnątrz swoich firm twardo argumentować konieczność zwiększenia wydatków, zaś Raport IAB jest też stałym narzędziem od 5 lat. Wszystkie informacje w jednym miejscu, . Nie wiem, czy zdajecie sobie sprawę z tego, że takie raporty mają poza nami na świecie tylko brytyjczycy i hiszpanie. Nasz był najstarszy. Obecnie wersja angielska ma na celu ułatwienie zapoznania się z naszym rynkiem firmom z zagranicy, z czego skrzętnie korzystają.

"Michał, prosty przykład. Słyszę kilka dni temu, że UOKiK (afair)
zajmuje się sprawą toplayerów w Sieci. Że mają być kary za takie
formy, itp. I co mam zrobić ja mający u siebie toplayery jednej
z sieci? Jeśli napiszę i poproszę o wyłączenie ich, spadną mi
dochody. Jeśli je zostawię, ryzykuję głupią karą."

Spotkaliśmy się z UOKiK i zaprezentowaliśmy stanowisko branży w tej sprawie. Wyjaśniliśmy, że w wielu przypadkach mamy do czynienia z problemami technicznymi. Kary mogą być wtedy, kiedy emitujesz reklamy, które próbują oszukać użytkowników poprzez niedziałający krzyżyk, wyłącznik audio, suwak audio. Tylko takie kreacje, ewidentnie nastawione na oszukanie internautów są rozpatrywane przez UOKiK. I nie Ty zapłacisz karę Szymon, tylko ten kto to emitował.
Bez dyskusji jest to coś z czym powinniśmy zrobić porządek i robimy poprzez wprowadzenie guideline'ów w najbliższym czasie. Wymaga tego "łatwego do osiągnięcia" porozumienia między:
a/wydawcami
b/domami mediowymi
c/agencjami interaktywnymi
d/klientami

Zapewne wyobrażasz sobie, że w tak złożonym układzie mogą istnieć sprzeczne interesy i wynegocjowanie tego zajmuje sporo czasu.

"Moim zdaniem wszystko zależy od pozycji IAB i czy organizacja ta jest traktowana pół żartem czy też chce coś zmieniać i wprowadzać jakieś normy i standardy."

Wydaje mi się, że ludzie starają się coś stworzyć. Czasami mają więcej, czasami mniej czasu. Zabieranie się do standardów w 33 firmy wydawało się zadaniem trudnym, a nam zależało, żeby wśród naszych członków znaleźli się wszyscy ważni gracze. Teraz tak jest i widzę szansę na powodzenie tej operacji. To trochę jak z budową domu. Najpierw muszą być fundamenty, w tym przypadku to duża liczba członków i co najmniej dobre relacje między nimi. Bez tego nie byłoby bazy i nawet gdybyśmy zrobili jakieś standardy, nikt by nawet do nich nie zajrzał, abo stałyby się obiektem zajadłej i niekończącej się krytyki. Takie doświadczenia były już w starym IAB z SEO. Na wielu imprezach wielokrotnie dyskutowane było wiele kwestii dotyczących różnych form samoregulacji. Wiele osób zmieniło zdanie i możemy przejść do kolejnego etapu. Budowa ścian. To właśnie proces samoregulacji. Mam nadzieję, że 2009 będzie rokiem, w którym uda nam się to dość solidnie wykonać.

"I błagam - nie rozmawiajmy o kolejnej konferencji - którą potem wszyscy jak jeden mąż krytykują w Sieci."

Tak się składa, że aby ktoś chciał do nas przyjechać z zagranicy należy zadbać o to na zagranicznych konferencjach. Trochę w związku z tym jeżdżę i obserwuję jak wyglądają takie konferencje na "zachodzie", na "wschodzie" też. Nie chcę nikogo urazić, ale prawda jest taka, że nigdzie nie ma cudownych programów, które odpowiadają wszystkim uczestnikom. To mit, albo pobożne życzenie. Akurat Forum IAB będą bronił, bo po raz pierwszy taka konferencja odbyła się w Polsce. Ci ludzi, którzy nas odwiedzili, to nie żaden 3 garnitur, tylko naprawdę znani ludzie na europejskim rynku. Bardzo chciałem, żeby polska publiczność za 200 euro mogła zobaczyć ich na miejscu, zamiast wydawać krocie na wyjazd zagranicę. Oczywiście wszędzie dobrze, gdzie nas nie ma, ale ten event mógł się równie dobrze odbyć w każdym zachodnio-europejskim kraju i byłby dobrze przyjęty. Nie mówię, że był doskonały, ale trzymał solidny europejski poziom. 650 uczestników, to na płatnej konferencji internetowej w tym kraju to rekord. Swoją drogą ciekaw jestem, która konferencja na świecie jest uznawana przez Was za naprawdę dobrą?

"W temacie IAB - widzę co jakiś czas indywidualne działania lansujące wybrane osoby - ogólnorynkowych inicjatyw brak."

Lans jest częścią każdej branży mediowej. Jesteśmy młodzi, wielu zarobiło już naprawdę duże pieniądze. Ludzie chcą się pokazać i dopóki robią to ze smakiem i nie krzywdzą nikogo, to uważam, że jest to nawet fajniejsze niż nielansowanie się... :)

AdEx jest ogólnorynkową inicjatywą. 30 firm na 100 zaproszonych do badania udostępnia swoje dane PwC. Na szczęście te 30 firm odpowiada (prawdopodobnie) za 85-95 przychodów z reklamy internetowej w tym kraju. Marzy mi się, udział wszystkich, ale jak każda inicjatywa to wymaga czasu. Mam nadzieję, że pozostali dostrzegą korzyści i zaangażują się w to przedsięwzięcie.

A na koniec jeszcze raz zapytam Was o zdanie. Jakie inicjatywy ogólnorynkowe chcielibyście realizować? Co jest ważne dla branży Waszym zdaniem?
Dawid S.

Dawid S. creative director /
partner, Pride&Glory
Interactive

Temat: Działania IAB 2008?

Jarek, głowa do góry. Jeśli ktoś zarzuca IAB organizację spotkań "znajomych królika" to ma duży problem z niewiedzą.
Bartłomiej Juszczyk

Bartłomiej Juszczyk dyrektor
zarządzający Grupa
Adweb; inwestor,
wykładowca, ...

Temat: Działania IAB 2008?

doprawdy? :)

konto usunięte

Temat: Działania IAB 2008?

Dawid Szczepaniak:
Jarek, głowa do góry. Jeśli ktoś zarzuca IAB organizację spotkań "znajomych królika" to ma duży problem z niewiedzą.

To fakt. Dziwi mnie trochę takie podejście. Jak komuś nie pasuje IAB po prostu może tam nie wstępować. Mamy w końcu demokrację. ;-)

Następna dyskusja:

Raport strategiczny IAB Pol...




Wyślij zaproszenie do