Temat: Co z Centralnym ???
a propos PKP:-))))
PKP Prawa Szyna Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie weszła w spór z PKP Lewa Szyna Sp. z o.o. z Krakowa o to kto ma się zajmować utrzymaniem odpowiedniej szyny. "Prawa Szyna" argumentuje że na trasie Warszwa-Kraków, Warszawa-Katowice i zbliżonych szyna prawa z punktu widzenia Warszawy jest szyną lewą z Krakowa i w związku z tym to Kraków powinien zajmować się tą szyną. PKP Lewa Szyna wysuwa zwierciadlany argument w stosunku do drugiej szyny. Obydwa pozwy zastrzegają, że słuszne oddanie szyny w zarząd drugiej spółce nie może mieć umniejszać dotacji budżetowych dla pozywającego. PKP Podkłady nie zajęły stanowiska w tej sprawie. Sąd zajmujący się sprawą skierował zapytanie do Sądu Najwyższego o wykładnię pojęć "lewa szyna" i "prawa szyna". Werdyktu możemy spodziewać się już kwietniu, do tej pory ruch będzie zawieszony.
Tymczasem ZZ Solidarność-Konduktorzy o świadczył, iż darzy zaufaniem wyłącznie spółkę Prawa Szyna i grożąc strajkiem zażądał zestawiania składów w taki sposób, aby korytarz wagonu, gdzie konduktorzy chodzą najczęściej, znajdował się nad prawą szyną. Jednakże OPZZ Konduktorzy, sprzeciwia się temu, darząc zaufaniem wyłącznie PKP Lewa Szyna i grozi strajkiem jeżeli korytarze nie znajdą się nad lewą szyną.
Dla zaradzenia sytuacji PKP Tabor rozpoczęła prace studialne nad konstrukcją pociągów poruszających się po jednej szynie. PKP Podkłady sprzeciwiają się temu pomysłowi twierdząc, że nic z tego nie będą miały i mogą go rozważyć pod warunkiem zwiększenia dotacji na płace dla Zarządu o 50%. Natomiast PKP Zwrotnice stanowczo wykluczają techniczną możliwość kierowania pociągiem po jednej szynie.
W toku są już przygotowania do upadłości Kolei Regionalnych. W ich miejsce powstaną PKP Koleje Wojewódzkie, PKP Koleje Powiatowe i PKP Koleje Gminne. Każda z tych firm powoła odpowiednie spółki w województwach, powiatach i gminach, a te powołają spółki ze wspólnym kapitałem z jednostkami sąsiadującymi, czyli PKP Koleje Międzywojewódzkie, PKP Koleje Międzypowiatowe i PKP Koleje Międzygminne. Trwa spór w kwestii powołania spółek w jednostkach administracji w których koleje nie działają w ogóle, ale wójtowie i starostowie głośno sprzeciwiają się pomijaniu kogokolwiek w organizowaniu tych podmiotów, szczególnie dlatego, że plan przewiduje nominowanie przez nich co najmniej jednego członka zarządu tych spółek. Dobra wiadomość jest taka, że trwają już przygotowania do ogłoszenia konkursu na 13 tysięcy rzeczników prasowych nowo powstałych spółek co ma znakomicie zmniejszyć bezrobocie wśród absolwentów kierunków humanistycznych na prowincji. Wiadomo też, że połowa miejsc w Zarządach jest zarezerwowana dla zasłużonych pracowników PKP i ich rodzin.
Skargą do UOKiK skończył się pomysł PKP IC na przywrócenie parowozów. Warunek, że każdy podróżny oprócz biletu ma się stawić na odjazd z wiaderkiem węgla spotkał się z gwałtownym sprzeciwem organizacji konsumenckiej Pasażerowie PKP Poznań, która argumentuje, że nie może być tak żeby pasażer relacji Poznań-Kutno musiał przynosić takie samo wiaderko węgla jak pasażer relacji Poznań-Lublin. Tak więc trafny w zamyśle pomysł na ograniczenie rachunków za prąd spotkał się znowu z typowo polskim warcholstwem i roszczeniową postawą podróżnych. Rozważana jest wersja z paliwem odnawialnym: IC będzie zatrzymywał się w lesie a pasażerowie mają wyjść narąbać drewna na dalszą drogę. Lasy Państwowe odmówiły komentarza.
Mamy też dobre wiadomości. Ze względu na warunki pogodowe nie z Gdańska a z Piły wyruszył pociąg relacji Gdańsk-Warszawa. Na razie nie ma o nim żadnych wiadomości, ale rzecznik prasowy PKP SA przekonuje, że wszystko idzie pomyślnie i już pojutrze w godzinach rannych można spodziewać się przybycia na Dworzec Główny w Radomiu ? remont torowiska w Warszawie. Na stacji w Pile, podróżnych uroczyście żegnał minister Cezary Grabarczyk, którego pasażerowie pozdrawiali formułą 'Ave Cesar, morituri te salutant'.