Jolanta
Chrostowska-Sufa
Redakcja, korekta,
adiustacja, kampanie
internetowe, zlec...
Temat: Buddyzm i kultura Dalekiego Wschodu
MilarepaSong
Ja, jogin Milarepa, widzę istotę.
Leży ona bez osłon przed moim zadziwiającym spojrzeniem!
Widzę, co znajduje się poza wszystkimi słowami,
przejrzyście, jak czyste niebo!
Gdy wszystko wypuszczam, widzę rzeczywistość!
Gdy rozluźniony spoczywam w pokoju, poznaję
pustkę wszystkiego i każdego.
Rozluźniam się, rozpuszczam i udaję do królestwa
siebie samego;
Puszczam swobodnie, a w przepływaniu świadomości
Czyste i nieczyste stają się jednym!
Ponieważ niczego już nie szukam,
Wszystkie myśli i wyobrażenia są odcięte;
Niebezpieczeństwa Samsary na zawsze
zniknęły!
Odkąd poznałem, że Budda i mój duch
są jednym,
Nie tęsknię już za doskonałością!
jak słońce wypiera ciemności,
Tak, gdy nastanie urzeczywistnienie,
znikną same z siebie wszystkie namiętności i żądze!
Czym różni się mądrość od świadomości
Kiedy obie są jednym jak woda i fala?
Nie czyń różnicy między dzbankiem a misą
Gdyż w gruncie rzeczy złoto obu jest to samo.
Pojemność własnej natury to dziewięć światów istnienia
Wielkim łukiem wydaje się w halucynacji:
(Trwożąca) choroba ta kończy się gdy złudzenie znika,
To ludzkie ciało jest jak dom snów
Złudzenie, które nie powinno (nigdy) nas uwodzić
Gdy to złudzenie jest rozpoznane
Unika się go, i jest się oświeconym
Bodhi rozświetlające
I doskonałe gdy świeci na wszystko.
Święci i świeccy ludzie, dobro i zło, nawet szczęście
Wszystko to jest jak kwiaty (pojawiające się) na niebie.
Z powodu wielkiego twojego współczucia ślubowałeś zbawić
wszystkie istoty i jesteś teraz uwikłany w ten świat snu
Zła karma tej kalpy rozkwita,
Bądź więc czujny, świadomy wszystkiego co się zdarza,
Nie odwracaj się kiedy ze współczucia
Morze Cierpienia przebywasz. (...)
tłum. A. Sobota
Milarepa to prawdopodobnie najsłynniejszy jogin Tybetu, który żył na przełomie X i XI w. n.e. Urodził się w zachodnim Tybecie. Gdy w wieku siedmiu lat zmarł jego ojciec, a jego rodzinny majątek znalazł się w rękach skąpych krewnych, którzy źle traktowali matkę i syna, Milarepa, mszcząc się, zabił wielu ludzi. Pragnąc to odpokutować, zwrócił się ku praktyce buddyjskiej. W wieku 38 lat został uczniem Marpy, wielkiego tantrycznego mistrza buddyjskiego. Przez sześć lat piastował jednak tylko stanowisko służącego. W tym czasie Marpa poddawał go niezwykle surowemu, pozornie okrutnemu treningowi, który doprowadził Milarepę do kresu sił i na skraj samobójstwa. Otrzymawszy wreszcie upragnione nauki i inicjacje od Marpy, resztę życia Milarepa spędził na medytacjach, na odosobnieniu w jaskini. Po dziewięciu latach samotnej praktyki przyjął uczniów. Wszystkie cztery główne szkoły buddyzmu tybetańskiego uznają, że Milarepa osiągnął oświecenie w ciągu jednego żywota.
Napisana w XV w. Biografia, wraz z zawartymi w niej pieśniami duchowymi, jest do dziś jednym z wielkich źródeł inspiracji w buddyzmie tybetańskim, same pieśni uchodzą zaś za arcydzieło światowej literatury religijnej.