Temat: Zarządzanie wiedzą od strony ergonomii/usability

Cześć,

Można powiedzieć, że jestem praktykiem zarządzania wiedzą :). Zajmowałem się tą tematyką od strony technicznej. Szczególnie interesowało mnie to dlaczego z pewnych rozwiązań informatycznych wspierających KM pracownicy korzystają a z pewnych nie. Jako, że zajmowałem się kilka lat usability (ergonomia i psychologia korzystania z aplikacji i urządzeń - http://webusability.pl) to mam kilka moim zdaniem ciekawych obserwacji. Na podstawie tych obserwacji rozpocząłem tworzyć oprogramowanie wspierający zarządzanie wiedzą w firmie. Przeprowadziłem kilka pilotażowych wdrożeń zakończonych wstępnym sukcesem (trudno zweryfikować sukces po roku).

Szukam osoby, która zajmuje się tematem dłużej i zechce podjąć ze mną współpracę w tym temacie. Mam coś co fajnie rokuje a potrzebuje kogoś kto zna dobrze zagadnienie teoretycznie oraz wie w jaki sposób takie rozwiązania sprzedawać.

Zapraszam do kontaktu tutaj lub na maila tkarwatka@gmail.com

Pozdrawiam
Ireneusz J.

Ireneusz J. menedżer marketingu
i szkoleń

Temat: Zarządzanie wiedzą od strony ergonomii/usability

Cześć Tomku, chyba też napiszę przy moim nazwisku "pasjonat Internetu" :-). Właśnie dzisiaj zamknąłem pewien etap w mojej karierze i wręczyłem prezesowi moje wypowiedzenie. Czas na wyzwania...Ireneusz J. edytował(a) ten post dnia 16.05.08 o godzinie 08:53

konto usunięte

Temat: Zarządzanie wiedzą od strony ergonomii/usability

ciągle słysze o KM na goldenline ze strony informatycznej. A przecież Zarządzanie wiedzą to ciągle zjawisko czysto ekonomiczne, gdzie informatyczne rozwiązania to tylko udoskonalenie całego procesu. System informatyczny nie sprawi że wiedza ukryta (tacit knowledge) zostanie zlokalizowana, rozwinięta lub zarchiwizowana w organizacji. O tym trzeba pamiętać. Przykłady wielu firm których case study przeczytałem pokazały że system informatyczny niekoniecznie musi istnieć (a tym bardziej w przypadku firm gdzie pracownicy pracują blisko siebie). Rozwiązania informatyczne mogą wtedy nawet źle wpłynąć na pracowników a przy tym generują koszty

konto usunięte

Temat: Zarządzanie wiedzą od strony ergonomii/usability

Łukasz Gajewski:
ciągle słysze o KM na goldenline ze strony informatycznej. A przecież Zarządzanie wiedzą to ciągle zjawisko czysto ekonomiczne, gdzie informatyczne rozwiązania to tylko udoskonalenie całego procesu. System informatyczny nie sprawi że wiedza ukryta (tacit knowledge) zostanie zlokalizowana, rozwinięta lub zarchiwizowana w organizacji. O tym trzeba pamiętać. Przykłady wielu firm których case study przeczytałem pokazały że system informatyczny niekoniecznie musi istnieć (a tym bardziej w przypadku firm gdzie pracownicy pracują blisko siebie). Rozwiązania informatyczne mogą wtedy nawet źle wpłynąć na pracowników a przy tym generują koszty

No właśnie zgadzam się z przedmówcą. Piszę pracę mgr o KM i szukając materiałów w Internecie, spotykam się głównie z podejściem technologicznym, natomiast mnie bardziej interesuje podejście proludzkie, skoncentrowane na kapitale intelektualnym, związane z HR.
Chętnie poczytam, jak KM działa w praktyce, zwłaszcza w obrębie działań z ZZL.

konto usunięte

Temat: Zarządzanie wiedzą od strony ergonomii/usability

Ciesze się że istnieją w polsce ludzie których Knowledge Management interesuje nie od strony informatycznej ale ekonomicznej. Julianna ja również pisze prace z zarządzania wiedzą oraz zarządzania innowacjami, i moge Ci polecić - jeśli chodzi o pewne działania z zakresu ZZL w ZW - książkę Probsta "Zarządzanie wiedzą w organizacji". Doskonale się ją czyta i doskonale pokazuje podejście ekonomiczne do tego zagadnienia. Wiele przykładów praktycznych jest związanych z ZZL. Tym bardziej ostatnio pisałem na ten temat referat o działaniach z zakresu ZZL usprawniajacych proces ZW :)

konto usunięte

Temat: Zarządzanie wiedzą od strony ergonomii/usability

Już napisałam, ale dziękuję :) A Probsta oczywiście czytałam. I całą masę innych rzeczy również.
Teraz chętnie sprawdziłabym, jak teoria działa w praktyce i jak naprawdę funkcjonuje cały, świadomie wdrożony system KM (w pracy mgr w części badawczej pisałam jedynie o elementach)Julianna Sierpińska edytował(a) ten post dnia 26.05.08 o godzinie 23:41

konto usunięte

Temat: Zarządzanie wiedzą od strony ergonomii/usability

takie rzeczy póki co to nie w Polsce :) najbliżej u sąsiadów na zachodzie :) bo właśnie u Niemców można znaleźć pewne przykłady. W Polsce za bardzo dominuje podejście informatyczne

konto usunięte

Temat: Zarządzanie wiedzą od strony ergonomii/usability

Łukasz Gajewski:
takie rzeczy póki co to nie w Polsce :) najbliżej u sąsiadów na zachodzie :) bo właśnie u Niemców można znaleźć pewne przykłady. W Polsce za bardzo dominuje podejście informatyczne
No cóż, czyli pozostało nam... przecierać szlaki :) Pozdrawiam!
Bogumil Latos

Bogumil Latos I share good
practices of Digital
Transformation and I
co...

Temat: Zarządzanie wiedzą od strony ergonomii/usability

Witam
zapoznałem sie z w/w zawartością i faktycznie wiele osób uważa, że mając aplikację np. CRM to już temat mają poukładany w obszarze zarządzania wiedzą.

Faktycznie nic bardziej mylnego. Przez kilka lat zajmowałem sie zawodowo rozwojem narzędzi do usystenmatyzowania, rozpowszechniania, analizowania informacji i danych w celu ...tworzenia wiedzy, którą następnie można było użyć w celu osiagniecia celu (np. zysk-pieniadze).

Przyznam, że najciekawsze są obserwacje własne, te prywatne ponieważ wnioski takie łatwo można uzasadnić i obronić.

Podpisuję sie pod stwierdzeniem, że narzedzia IT mają pomóc w organizacji przepływu informacji - w tym co najgroźniejsze obecnie ...filtrowaniu tzw. szumu informacyjnego. Samo zagadnienie Zarządzania Wiedzy to aspekt organizacyjny, kulturowy, socjologiczny.

Dwie osoby z formum wspominały o pisaniu pracy mgr w temacie.
Polecam uwadze zagadnienia pt. Time to value, które można rozumieć również tak "Jak szybko nowy pracownik jest w stanie wejść w orgnaizację, tak aby przynosić kokrente profity", "Czy organizacja tak gromadzi i zarządza swoja wiedzą aby wspierać ten proces?", "Czy gromadzenie wiedzy jest czynnością dodatkową czy naturalną/automatyczną"?
Jestem ciekawy jakie macie nastawienie pisząc te prace magr? Czy czysta teoria czy praktyczna wiedza (powiązanie teorii z liczbami-pieniadzem), którą później sprzedacie tworząc może nowe stanowiska pracy w firmie która chciałaby zarządzać wiedzą :)

B.



Wyślij zaproszenie do