Jak skutecznie pomagać innym? Podstawy coachingu

82% amerykańskich menedżerów korzysta z usług coachów, coachingu uczą na studiach wyższych, używany jest w biznesie, sporcie, sprawach życiowych, związkach i szeroko pojętej komunikacji. Bez coachingu dziś ani rusz.

Stał się bowiem fundamentalnym sposobem rozwiązywania problemów emocjonalnych, związkowych i komunikacyjnych, a także jedną z popularniejszych metod planowania i osiągania celów. Jest procesem i zestawem narzędzi, w jakim klient, z pomocą coacha, przechodzi od sytuacji negatywnej w życiu do stanu oczekiwanego. Coaching ma ogromną przyszłość, więc ty też zacznij korzystać z jego dobrodziejstw! Ponieważ każdy rodzic jest coachem dla swego dziecka, partnerzy dla siebie nawzajem, nauczyciel dla uczniów i sprzedawca dla klienta, dlatego ty też zacznij bardziej świadomie pomagać innym. W tym artykule poznasz wiele przydatnych strategii, dzięki którym będzie ci o wiele łatwiej rozwiązywać problemy innych, a także zaczniesz szybciej radzić sobie ze swoimi. Praktyka czyni mistrza, korzystaj zatem z nich śmiało i pamiętaj, że brak działania może być gorszy niż jego podjęcie!

1. Każdy kij ma dwa końce!

Ktoś ma problem dlatego, że w danej sytuacji nie widzi możliwości. Gdy ojciec narzeka na upór nastoletniej córki, nie myśli o tym, że w niebezpiecznej sytuacji jej upór może uratować ją przed negatywnymi konsekwencjami. Mąż skarży się na dominujące zachowania swojej żony, bo nie umie się cieszyć jej asertywnością i tym, że ma swoje zdanie, przez co nie da sobie „w kaszę dmuchać”. Dlatego zawsze osobie, której pomagasz, zadaj pytanie: „Co pozytywnego widzisz w tej sytuacji?”. Poczekaj, aż samodzielnie znajdzie kilka dobrych powodów, które wyrównają jej negatywne emocje. [twitter]Każdy kij ma dwa końce i nawet w najtrudniejszych sytuacjach, można odnaleźć coś pozytywnego.[/twitter]

2. Nie radź!

Wszyscy wiemy, że wiemy najlepiej, ale trzeba to powiesić na chwilę na wieszaku. Osoba coachowana będzie o wiele bardziej zmotywowana, a proces coachingowy efektywniejszy w chwili, gdy ona sama znajdzie swoje powody działania. Narzucanie własnego zdania może przynieść efekt odwrotny i albo zostać odrzucone albo przyjęte, a później niepasujące do czyjegoś życia. Mama radząca córce, jakiego partnera ma wziąć za męża ryzykuje, że w chwili trudniejszego konfliktu, zostanie przez córkę obarczona winą. Coach nie musi być kompetentny w zakresie dawania rad, bo wychodzi z założenia, że klient wie sam, jak się zmienić. Dlatego słuchaj i pozwalaj drugiej stronie mówić, bo w tym procesie introspekcji ona sama się będzie uświadamiać.

3. Ustalcie cel!

„Co chcesz osiągnąć? Do czego ma prowadzić proces? Co chcesz umieć?” – zadawaj systematycznie te pytania i skupiaj się na efekcie, jakiego się spodziewacie. Unikaj diagnozowania, niepotrzebnego podróżowania do przeszłości, nie interpretuj ani nie przyklejaj klientowi etykietek, mówiących jaki rzekomo jest. Skup się na jego zachowaniu, zamiast: „on jest nerwusem”, powiedz: „w sytuacjach stresujących krzyczy” i pamiętaj, że jako człowiek jest w porządku i że wszystko jest z nim w gruncie rzeczy OK. Zachowania wynikają z ludzkich przekonań i nikt nie jest „zły”, „popsuty” czy „niereformowalny”, ale każdy czasem ma jakieś wewnętrzne blokady, wynikające z niedziałającego już myślenia. Myślenie można zmienić, zachowania można zmienić i na tym się skupcie.

 4. Bądź w dobrym stanie!

Coach podczas pracy z klientem musi zadbać o swój stan umysłu i ciała. Nazwaliśmy ten stan SUKCES:

• Somatycznie obecny – coach obserwuje to, co jest tu i teraz, dzięki czemu może bezpośrednio reagować na zachodzące zmiany.
• Uprzejmy – coach jest życzliwy, akceptujący, kochający, pomocny, ludzki i empatyczny.
• Konkretny – zamiast świata fantazji wybiera fakty i na nich bazuje, pomagając klientowi odróżnić świat myśli od świata rzeczywistego.
• Całościowy – coach jest spójny i poukładany emocjonalnie, ma ambicję, kocha to, co robi całym sercem, pozostaje sobą i nie udaje. Słucha swojej intuicji i bierze pod uwagę wiele perspektyw.
• Efektywny – jest nastawiony na określony rezultat i do niego zmierza.
• Scentralizowany – mówiąc metaforycznie „jest twardy jak skała i elastyczny jak rzeka”, potrafi zmieniać się w zależności od sytuacji i zarówno być konkretny, jak i dawać więcej przestrzeni klientowi, jeśli ten tego akurat potrzebuje.

5. Korzystaj z najlepszych narzędzi!

Coach, tak, jak dobry kierowca, potrzebuje dobrego sprzętu, bo najlepsze narzędzia z psychologii sukcesu i zmiany osobistej, pozwolą mu osiągnąć najlepsze efekty. Używa więc metafor, zmienia stare nawyki na nowe, stosuje psychologię poznawczą, techniki medytacyjne i wiele innych metod, służących do przeprowadzania procesów coachingowych.

6. Uważaj na typowe blokady!

Każdy ma różne przekonania, ale niektóre z nich są bardziej popularne. Takie, które najczęściej blokują możliwość zmiany osobistej to:

Jestem moim zachowaniem – ktoś mówi: „jestem głupi” zamiast „głupio się odezwałem”, co uderza w jego poczucie własnej wartości.
Źródło kontroli jest poza mną – problem traktowany jest jako coś, co się przytrafia i z czym nie można nic zrobić, np. „Przez rodziców nie mogę dziś osiągnąć sukcesu.”
Nie mogę sobie sam pomóc – osoba nie widzi w sobie zasobów, jakie umożliwią jej zmianę, podczas gdy podstawowym założeniem coachingu jest to, że każdy ma wystarczające zasoby, by problem mógł być rozwiązany. Te strategie w dużym stopniu pomogą ci uczyć się coachowania innych. Powodzenia!

Tekst zaktualizowano w sierpniu 2022 r.

Szukasz pracy? Chcesz się rozwijać?
Goldenline to miejsce dla Ciebie!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.