Szymon Pipień

DTP operator, Graphic Designer

Wypowiedzi

  • Szymon Pipień
    Wpis na grupie InDesign w temacie InDesign - nie wpisuje pierwszego znaku
    19.06.2018, 10:21

    Często spotykany problem po aktualizacji. Na szczęście jest proste rozwiązanie:

    https://helpx.adobe.com/indesign/kb/first-character-ski...

    wystarczy pobrać i zainstalować plugin, zrestartować system i wszystko będzie po staremu :)

  • Szymon Pipień
    Wpis na grupie InDesign w temacie Marginesy w pliku pdf
    21.12.2017, 16:30

    Może to "obszar informacji o pracy"? Przy eksporcie jest w zakładce "Znaczniki i spady" (Marks and Bleeds) i tam jest okienko "Dołącz obszar informacji o pracy" (Include Slug Area) - sprawdź czy jest ono odznaczone.

  • Szymon Pipień
    Wpis na grupie Design w temacie Monitor do obróbki zdjęć, tworzenia grafiki
    3.01.2017, 23:19

    Wszystko zależy od tego, jakie będzie przeznaczenie tworzonych przez Ciebie grafik. Jeśli przez swoje "grafikowanie" rozumiesz przygotowanie plików do druku / zdjęć do wywołania (generalnie szeroko pojęte DTP), gdzie odwzorowanie koloru jest dosyć istotne, to niestety Twój monitor się nie nadaje... Z tej prostej przyczyny, że inny kolor będziesz widzieć u siebie a inny Ci się wydrukuje. Ale jeśli mają to być tylko grafiki, które będą wyświetlane tylko na innych wyświetlaczach (strony www, ikonki aplikacji, banery internetowe itp.), to kwestia odwzorowania koloru jest już nieco mniej istotna.
    Jakkolwiek by nie było, i tak polecałbym Ci zakup monitora, jeśli chcesz podejść do tematu na poważnie i bardziej profesjonalnie. Parametry na które powinnaś zwracać uwagę to matryca IPS, pokrycie gamutu sRGB i AdobeRGB, kąty widzenia i przekątna (im większy tym lepiej, bo wygodnie można sobie ustawić palety). W sieci znajdziesz mnóstwo informacji na temat tego jakie parametry powinien mieć monitor graficzny.
    Polecałbym w ogóle zostawienie sobie tego LG jako drugi monitor, na którym można sobie rozmieścić wygodnie wszystkie potrzebne palety z narzędziami, żeby na drugim, właściwym monitorze mieć duży obszar roboczy.
    Z budżetowych monitorów możesz poratować się jakimś modelem Iiyama, a jeśli decydowałabyś się na coś z wyższej półki to oczywiście NEC i EIZO.

  • Szymon Pipień
    Wpis na grupie InDesign w temacie Brakujące kolory PANTONE - pomocy!
    22.08.2016, 10:35

    Tak naprawdę nieważne jakiego koloru dodatkowego użyjesz w projekcie - ważne jaką puszkę z farbą weźmie drukarz. Więc Możesz sobie stworzyć kolor dodatkowy z CMYKa i nazwać go nazwą pantona - tak żeby drukarnia wiedziała jakiego koloru Pantone potrzebujesz. Drukarzom to wystarczy - dla bezpieczeństwa warto im to jeszcze wytłuścić w mailu ;)

    Ale i tak jakoś nie chce mi się wierzyć, że nie masz w bibliotece wymaganej próbki. Jest kilka bibliotek pantonów (coated, uncoated, matte etc...) jesteś pewna, że sprawdziłaś każdą z nich?

  • Szymon Pipień
    Wpis na grupie InDesign w temacie Strony wzorcowe - kopiowanie
    19.08.2016, 10:51

    No to tak jak pisałem - zmienne tekstowe ;) Specjalnie do tego się właśnie nadają. Wystarczy do tego jedna strona wzorcowa, zajrzyj sobie do tego helpdesku który podlinkowałem wcześniej.

  • Szymon Pipień
    Wpis na grupie InDesign w temacie Strony wzorcowe - kopiowanie
    16.08.2016, 16:04

    Jeśli tworzysz kolejną stronę wzorcową (B) na podstawie już istniejącej strony wzorcowej (A), to wszystkie elementy ze strony A będą na stronie B nieedytowalne - to normalne i tak to działa w każdej wersji.

    Natomiast do rozwiązania Twojego problemu najlepiej sprawdzą się zmienne tekstowe, a nie strony wzorcowe. Bo jeśli dobrze rozumiem to chodzi Ci o stworzenie żywej paginy, która będzie się zmieniać w zależności od tytułu rozdziału? Tworzysz sobie tylko jedną stronę wzorcową i na niej umieszczasz zmienną tekstową, która w zależności od stylu akapitowego nagłówka będzie się automatycznie sama zmieniać.

    https://helpx.adobe.com/pl/indesign/using/text-variable...Ten post został edytowany przez Autora dnia 16.08.16 o godzinie 16:05

  • Szymon Pipień
  • Szymon Pipień
    Wpis na grupie Piwo w temacie Czesi o polskim piwie
    28.07.2016, 00:31

    Koledze chodziło chyba o to, że browary regionalne - choć na pewno robią piwa bardziej tradycyjnymi metodami i znacznie ciekawsze niż koncerny - to nie są tak "odważne" w produkcji swoich piw i nie mają takich możliwości do eksperymentowania i wypuszczania różnorodnych piw jak jeszcze mniejsze browary rzemieślnicze. W browarze craftowym można sobie pozwolić na wypuszczanie pojedynczych, niewielkich warek i poszerzenie oferty o kolejne ciekawe piwne style. Ale trzeba przyznać, że np. taki browar regionalny Tenczynek bardzo śmiało sobie poczyna - wypuścili chociażby milk stouta czy RISa(!).
    A co do naszych braci Czechów - no pewnie że są zazdrośni! ;) Oni od wieków warzą swojego leżaka, tak jak Niemcy swojego lagera i nie są otwarci na nowe smaki w piwie. Dlatego nie powstaje tam tak dużo niewielkich browarów jak u nas. Ale to już jakiś dobry znak, że Czesi zaczynają doceniać inne piwa poza swoim pilsem.

  • Szymon Pipień
    Wpis na grupie Piwo w temacie Jakie piwa lubicie? Co polecacie?
    28.07.2016, 00:21

    Racibórz słynie z tego, że robi bardzo słodkie piwa - dlatego zyskuje popularność, wśród tych, którzy nie lubią dużej goryczki. Na pewno ciekawsze niż ogólnodostępne koncerniakowe lagery, ale umówmy się - z lagera wiele nie da się wycisnąć... ;)

  • Szymon Pipień
    Wpis na grupie Piwo w temacie O glifosacie w piwie...
    28.07.2016, 00:17

    W Polsce produkuje się słody Strzegom, za to polskie chmiele niestety amerykańskim, nowozelandzkim czy australijskim raczej niczym nie dorównują... A kukurydzę owszem - stosuje się jako tańszy zamiennik słodu - w podobnym celu zresztą stosuje się ryż ;) wpływa to na walory piwa, ale bardziej estetyczne (słaba piana, jaśniejsza barwa) niż zdrowotne.

  • Szymon Pipień
    Wpis na grupie InDesign w temacie Widok początkowy pdfa
    19.07.2016, 14:32

    Dominik K.:
    Tu...

    http://screenshot.sh/odwNBjwxO3zrJ

    Fajna opcja, ale niestety chyba tylko w CC...

  • Szymon Pipień
    Wpis na tablicy
    Udało się wygrać konkurs, już wkrótce poznacie DOBRE PIWO po tym znaczku ;)
    https://www.behance.net/gallery/36761551/Logo-Kodeks-Do...
    • 3.05.2016, 14:48
  • Szymon Pipień
    Wpis na grupie InDesign w temacie Tekst z PDF-a do INDD
    4.03.2016, 11:53

    Marcin D.:
    kopiujesz tekst do Word'a, robisz znajdź "dywiz" zastąp "spacją". Masz gotowy tekst do edycji INDD

    No to akurat trochę słaby pomysł, bo każdy podzielony wyraz będzie miał w środku zamiast dywizu spację, poza tym można nieopatrznie usunąć dywizy, które nie są dzieleniem wyrazów i które powinny w tekście zostać...

  • Szymon Pipień
    Wpis na grupie InDesign w temacie Spłaszczanie przezroczystości
    1.02.2016, 22:08

    Na to sam wpadłem - trzeba tylko było jeszcze tryb mieszania cienia ustawić na zwykły a nie na mnożenie.
    Mimo wszystko nie takiego rozwiązania szukałem, liczyłem że ID jednak w jakiś sposób umie sobie poradzić z tym ograniczeniem nafarbienia przez konwersję do profilu. Niestety ID w ten sposób tego nie rozwiązuje.

  • Szymon Pipień
    Wpis na grupie InDesign w temacie Spłaszczanie przezroczystości
    1.02.2016, 14:15

    Podlinkowana grafika sama w sobie nie stanowi problemu - jej nafarbienie w CMYKu w PS nie przekracza 300% (w najciemniejszych miejscach tła ma ok. 290%)

    Problem pojawia się, kiedy w InDesignie dodaję do niej cień wewnętrzny w trybie mnożenia - wtedy wychodzi ponad 350% właśnie w tym miejscu gdzie jest cień.
    Wyeksportowałem jeszcze raz - tym razem konwersja do profilu ISO v2 300% bez "zachowania wartości" - ciągle dzieje się to samo.


    Obrazek



    Obrazek



    Obrazek
    Ten post został edytowany przez Autora dnia 01.02.16 o godzinie 14:17

  • Szymon Pipień
    Wpis na grupie InDesign w temacie Spłaszczanie przezroczystości
    1.02.2016, 11:21

    Miałem dziś problem z przefarbieniem pdfa, nie bardzo wiem co mogłem zrobić źle, dlatego będę wdzięczny za wyjaśnienia.

    (InDesign CS6 na Windowsa)

    Do przygotowania był obrazek na kartonie 400g dwustronnie powlekanym.

    Problemem wyjściowym, który był do rozwiązania było przefarbienie na poziomie ponad 350% w niektórych elementach pdfa. Obrazek składał się z drewnianej ramy (tu wszystko było ok), wewnątrz ramy był obraz-portret.
    Obraz-portret był w obrobiony w PS - profil CMYK ISO Coated v2 300% - żadnych przebarwień, choć sam obraz był ciemny, miał bardzo ciemne tło (ponad 280% składowych CMYK).

    Po wrzuceniu do ID dodałem cień wewnętrzny do obrazu-portretu (mnożenie 85%), dla wrażenia głębi. I tutaj już pojawiło się wspomniane znaczne przefarbienie.

    W opcjach eksportu wybrałem Zgodność z Acrobat 4 (PDF 1.3), standard: brak (choć próbowałem później różnych konfiguracji, w każdym przypadku efekt - a raczej brak efektu - był ten sam). Na wyjściu ustawiłem konwersję na profil docelowy ISO Coated v2 300% z zachowaniem wartości, bez dołączania profilu. W opcjach zaawansowanych spłaszczanie przezroczystości [Wysoka rozdzielczość].

    No i lipa... na podglądzie rozbarwień wyeksportowanego pdfa nadal przefarbienie ponad 350% w miejscu, gdzie jest dodany cień wewnętrzny... W którym miejscu robię błąd?

    Proszę nie udzielać rad w stylu "usuń ten cień", bo nie chodzi mi w tym momencie o pozbycie się problemu, ale o poznanie jego rozwiązania.

  • Szymon Pipień
    Wpis na grupie InDesign w temacie Hurtowa zmiana koloru fontu
    22.01.2016, 13:23

    1. Zaznaczasz ramki w których chcesz zmienić tekst
    2. W palecie "Próbki" obok kwadracików z kolorem wypełnienia i kolorem obrysu są takie dwie małe ikonki - jedna z kwadracikiem, druga z literką "T"
    3. Klikamy w ikonkę z literką "T" i wymieramy sobie kolor wypełnienia/obrysu dla tekstu
    4. cieszymy się z odkrycia tajemnej funkcji InDesigna! ;)

  • Szymon Pipień
    Wpis na grupie DTP. Poligrafia. w temacie Standardy ISO format A4 w druku
    12.01.2016, 19:51

    A nie chodziło Ci przypadkiem o 285mm x 205mm...? Bo ten który podałaś jest jakoś dziwnie kwadratowy i nie sądzę, żeby pasował do jakiejkolwiek standaryzowanej normy...

    Tak czy inaczej z drukarniami najbezpieczniej się umawiać na konkretny rozmiar w mm. Ja raz przygotowywałem książkę dla pewnego wydawnictwa, miało być B5, więc zrobiłem według normy, tymczasem okazało się, że ichniejsze B5 jest nieco mniejsze - ot tak sobie przyjęli - i trzeba było chlastać marginesy... :/

    Ja o takich standardach zbiorowych/indywidualnych nie słyszałem.

  • Szymon Pipień
    Wpis na grupie DTP. Poligrafia. w temacie Jaki papier na ulotki które później są dodrukowywane na...
    12.01.2016, 19:46

    Najprawdopodobniej tak właśnie będzie wyglądać...

    Może lepiej byłoby wydrukować na lepszym papierze i później personalizować w oddzielnej firmie. Czasem też drukarnie mają własny sprzęt do personalizacji. Wtedy nie trzyma was te 80-90g i można też "zaszaleć" z jakimś papierem powlekanym.

    A może jeśli to mały nakład bardziej opłaca się cyfra i wtedy można od razu nadrukować unikalne kody kreskowe.

    Szukać, dzwonić, pytać po drukarniach, bo w każdej mogą mieć różne rozwiązania. Ale to o którym piszesz brzmi bardzo tanio, więc reaczej nie można się spodziewać profesjonalnego efektu...

  • Szymon Pipień
    Wpis na grupie InDesign w temacie Spacje twarde o stałej szerokości
    10.12.2015, 19:57

    Tekst > Wstaw znak odstępu > Spacja twarda / Spacja twarda (stała szerokość)

    Najwyraźniej masz wstawioną tę drugą spację - trzymającą stałą szerokość. Możesz hurtem podmienić grepem.

Dołącz do GoldenLine

Oferty pracy

Sprawdź aktualne oferty pracy

Aplikuj w łatwy sposób

Aplikuj jednym kliknięciem

Wyślij zaproszenie do