Grzegorz Pelc

Grzegorz Pelc radca prawny

Temat: Pojęcie usługi restauracyjnej/gastronomicznej a...

Jak mówią Czesi, "napadła mnie" taka myśl: skoro usługi restauracyjne/gastronomiczne nie są tym samym, co dostawa żywności, to na jakiej podstawie w praktyce do tej usługi stosuje się stawkę taką, jak do skonsumowanej żywności? Skoro nie jest to dostawa towarów, to nie ma podstawy prawnej do stosowania stawki właściwej dla towaru...
Adam Bartosiewicz

Adam Bartosiewicz Tax Adviser ;
Solicitor

Temat: Pojęcie usługi restauracyjnej/gastronomicznej a...

Eeeee... nie rozumiem
Chyba za duże skróty myślowe
Grzegorz Pelc

Grzegorz Pelc radca prawny

Temat: Pojęcie usługi restauracyjnej/gastronomicznej a...

Przykład: idę do baru zjeść obiad, zamawiam dajmuy na to zupę i drugie danie, a potem jeszcze kawę, zjadam, wypijam, wreszcie proszę rachunek i w tych uczciwych lokalach dostaję paragon, a w nim:
1. zupa cena x, w tym 8% VAT
2. II danie cena y w tym 8% VAT,
3. kawa cena z w tym 22% VAT.
Ale skoro restaurator nie dokonał dostawy towarów, tylko wyświadczył usługę restauracyjną, to z jakiej racji różne stawki, w szcególności te obniżone, skoro do usług restauracyjnych stawki obniżonej nie ma?
Adam Bartosiewicz

Adam Bartosiewicz Tax Adviser ;
Solicitor

Temat: Pojęcie usługi restauracyjnej/gastronomicznej a...

Czyli twierdzisz, że do usługa restauracyjna nie jest "Usługą związaną z wyżywieniem (PKWiU ex 56)".
Grzegorz Pelc

Grzegorz Pelc radca prawny

Temat: Pojęcie usługi restauracyjnej/gastronomicznej a...

Adam Bartosiewicz:
Czyli twierdzisz, że do usługa restauracyjna nie jest "Usługą związaną z wyżywieniem (PKWiU ex 56)".

Ok, zapomniałem o załączniku do rozporządzenia.

Swoją drogą w Lexie nie ma do niego odnośnika przy art. 41. I weź tu pracuj...

Wątek właściwie do skasowania.
Dawid Milczarek

Dawid Milczarek AkademiaVAT.pl

Temat: Pojęcie usługi restauracyjnej/gastronomicznej a...

Grzegorz P.:
Wątek właściwie do skasowania.

Moim zdaniem wątek wcale do skasowania nie jest, tyle że przeformułowałbym trochę problem. Sam wielokrotnie miałem zamiar poruszyć ten temat, ale zazwyczaj po wizycie w jakimś lokalu gastronomicznym o tym zapominałem:

Dlaczego do napoju i żywności jako całości (w ramach "świadczenia kompleksowego") nie zastosować jednolitej stawki?

Czy zawarte w poz. 7 zał. do rozp. wykon. sformułowanie:

"Usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:
1) napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,
2) napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
3) kawy i herbaty (wraz z dodatkami),
4) napojów bezalkoholowych gazowanych,
5) wód mineralnych,
6) innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy"


- przesądza o konieczności potraktowania dostawy napojów jako odrębnego świadczenia od samej usługi gastronomicznej?

Użyte sformułowanie "usługi związane z wyżywieniem (...) z wyłączeniem sprzedaży napojów (...)" sugeruje, że od całościowej usługi kompleksowej należy odseparować zupełnie odrębne świadczenie polegające na dostawie napoju. Teoretycznie do takiego rozbicia świadczenia kompleksowego jest podstawa prawna w zał. nr III do Dyrektywy 2006/112/WE (poz. 1 i 12a), ale...

czy jest gdzieś w ustawie o VAT upoważnienie dla MF do ustalenia w przypadku usług gastronomicznych innej podstawy opodatkowania, aniżeli ta, do zastosowania której skłaniają zasady ogólne (tzn. art. 29 ust. 1 i wypracowana przez ETS "zobiektywizowana" koncepcja świadczeń kompleksowych)?

Niewątpliwie prawodawca chciał z możliwości przewidzianej w Dyrektywie skorzystać. Ale czy skorzystał z niej skutecznie? Mam co do tego - w świetle art. 217 Konstytucji RP - wątpliwości.

I jeszcze jedno pytanie, filozoficzne tym razem, a więc bez definitywnej odpowiedzi (kwestia sensowności regulacji, aksjologicznej konsekwencji prawodawcy i równości wobec prawa):

Dlaczego w przypadku świadczenia kompleksowego typu "szkolenie + posiłek + napoje" prawodawca (tak krajowy, jak i unijny) nakazuje stosowanie jednolitej stawki podatkowej (a w PL do końca 2010 r. nawet zwolnienia przedmiotowego), a w odniesieniu do usługi gastronomicznej ("posiłek + napój") nie pozwala na to?Dawid Milczarek edytował(a) ten post dnia 18.01.12 o godzinie 15:39
Adam Bartosiewicz

Adam Bartosiewicz Tax Adviser ;
Solicitor

Temat: Pojęcie usługi restauracyjnej/gastronomicznej a...

Zawszę radzę, aby - jeśli sprzedawany jest obiad, kolacja, etc. (usługowo) - traktować to jednolicie i zgodnie ze świadczeniem dominującym (czyli usługa 8%), nawet jeśli do jedzenia są podawane napoje.

Powstaje tutaj oczywiście na tle tej dyskusji pytanie, czy dla jednej podstawy opodatkowania i jednej czynności można stosować różne stawki VAT. Jakby nie było, to sam ustawodawca czasami dopuszcza takie możliwości (zob. np. art. 42 ust. 12-12c).

Przy czym wydaje mi się, że z punktu widzenia konsumenta przychodzącego do restauracji, aby się najeść w miłej i kulturalnej atmosferze [ ;-) ] pożądane przez niego świadczenie jest jedną całością. Tymczasem w rozporządzeniu prawodawca nakazywałby to dzielić.

Inna sprawa, że medal ma dwie strony (albo jakby to powiedziała egzekucja: kij ma dwa końce).
Weźmy przykład takiej kawiarni w centrum handlowym. Sprzedającej napoje kawowe, co do których nie wie, czy klient weźmie je na wynos, czy skorzysta z podstawowej infrastruktury znajdującej się przy kawiarni.
Albo potraktujemy to jako usługi związane z wyżywieniem (i wtedy być może należałoby - niezależnie od przepisów rozporządzenia, w kontekście, o którym tu rozmawiamy - domagać się dla wszystkiego stawki 8%).
Albo potraktujemy to jako dostawę towarów i wtedy zastosujemy stawkę 23% albo 5% (do latte i cappuccino).
Dawid Milczarek

Dawid Milczarek AkademiaVAT.pl

Temat: Pojęcie usługi restauracyjnej/gastronomicznej a...

Adam Bartosiewicz:
Powstaje tutaj oczywiście na tle tej dyskusji pytanie, czy dla jednej podstawy opodatkowania i jednej czynności można stosować różne stawki VAT. Jakby nie było, to sam ustawodawca czasami dopuszcza takie możliwości (zob. np. art. 42 ust. 12-12c).

No właśnie, z którym przypadkiem mamy tutaj do czynienia:
1. z zastosowaniem dwóch różnych stawek podatkowych do jednego świadczenia, dla którego ustalona została jedna podstawa opodatkowania, czy
2. z zastosowaniem dwóch różnych stawek podatkowych do dwóch odrębnych świadczeń, dla których podstawa opodatkowania jest ustalana oddzielnie?

W przypadku, o którym mowa w art. 42 ust. 12-12 c uznałbym, że ma miejsce sytuacja pierwsza, a w przypadku usług gastronomicznych oraz dostawy napoju - mamy do czynienia z nieudolną (bo bez stosownego ustawowego upoważnienia) próbą wdrożenia przez MF rozwiązania nr 2 (na traktowanie przez prawodawcę sprzedaży napoju jako odrębnego świadczenia wskazuje poz. 7 zał. do rozp. wykon., a dokładniej sformułowanie "z wyłączeniem sprzedaży").Dawid Milczarek edytował(a) ten post dnia 19.01.12 o godzinie 14:20



Wyślij zaproszenie do