Temat: najem i VAT 2014
Niestety zakręciłem się i od nowa czytam przepis o którym była już mowa ale w aspekcie 19a.7, który stanowi: "W przypadkach, o których mowa w ust. 5 pkt 3 i 4, gdy podatnik nie wystawił faktury lub wystawił ją z opóźnieniem, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminów wystawienia faktury określonych w art. 106i ust. 3 i 4, a w przypadku gdy nie określono takiego terminu - z chwilą upływu terminu płatności."
Szczególnie chodzi mnie o ostatnią część przepisu "a w przypadku gdy nie określono takiego terminu - z chwilą upływu terminu płatności."
W przypadkach 19a.5.3 w 106i.3.1-3 określono ściśle terminy do wystawienia faktury przy czym terminy te determinowane są chwilą czynności (pomijam temat co jest chwilą wykonania przy usługach budowlano-montażowych). Ale w stosunku do 19a.5.3 w związku z 106i.3.a-c wszystko się zamyka przy czym oczywiście występują "zaliczki" - zapłaty przed.
W przypadku 19a.5.4 w 106i.3.4 określono że terminem wystawienia faktury jest "upływ terminu płatności" - czyli termin wystawienia faktury nie powiązano z "chwilą czynności" tylko z upływem terminu płatności. O ile więc nie ma w umowie określonego terminu płatności (bo nie mówimy o terminie płatności w wystawionej fakturze bo jak wystawię fakturę to powstanie obowiązek) nie ma terminu do wystawienia faktury inaczej takiego terminu nie określono czyli obowiązek podatkowy powstanie (chyba) na podstawie ostatniej części przepisu 19a.7 - czyli z chwilą upływu terminu płatności. Ale jak wcześniej powiedziano nie ma tego terminu.
Należałoby sądzić że obowiązek podatkowy nie powstanie bo nie wystawię faktury (którą muszę wystawić zgodnie z 106b.1.1) gdyż nie określiłem w umowie terminu płatności a ostatnia część przepisu 19a.7 też nie ma zastosowania bo nie nastąpił upływ terminu płatności.
Pieniądz otrzymany nie ma znaczenia czy to przed czy to po.
Może to co napisałem jest niejasne (takim bełkotem) dlatego daję przykład.
W styczniu podpisałem umowę na najem samochodu dla podatnika z art. 15 w okresie od 01.02.2014 do dnia 28.02.2014.
W umowie nie przewidziano terminu płatności - przewidziano tylko wynagrodzenie w kwocie 1000 PLN netto. Samochód wydano 01.02.2014 i zwrócono 28.02.2014.
Kiedy powstanie obowiązek podatkowy VAT jak nie wystawiłem faktury. Przy czym wynagrodzenie (całe 1230) otrzymałem:
1. 20.01.2014
2. 15.02.2014
3. 01.03.2014
4. nie otrzymałem
Wg mnie w pkt 1-4 zgodnie z przepisami nie powstanie obowiązek podatkowy VAT.
I reasumując po co jest przepis 19a.7 ostatnia część - czyżby chodziło o wykonywanie czynności z 19a.5.4 dla nie podatnika bo tam nie muszę wystawić faktury.