Temat: Co to za krój pisma, font?
Błażej Pindor:
Jest jeszcze w Paratype wersja następująca:
również Safajewa, tyle że z 1993, pod nazwą Hermes.
Strona Paratype podaje, że powstała na podstawie kroju Placard, odlewni Lange mieszczącej się w Petersburgu, której projekt z kolei oparty był na Hermes Grotesk z Wöllmer Foundry w Berlinie, z połowy 19 wieku.
Myślę, że Paratype jako spadkobierca Poligrafmaszu, dysponuje znacjonalizowanym podczas rewolucji archiwum Lange'a. Czyli ta wersja Hermesa (tylko odmiana wąska, ale z całym zestawem cyrylicy) powstał inną drogą, niż w FB.
Matthew Budderick oparł swoją rodzinę FB Hermes (chyba) na wzorniku Wöllmera. Oczywiście tym wzornikiem nie dysponuję.
Rzeczywiście a jest zmienione i terminatory nie są ścięte pionowo, całość jest narysowana od nowa, ale właściwie charakter jest ten sam.
Właścicielem praw do Hermesa używanego w PRL, czyli Bloku, może być więc Paratype.
Nie wiem, jak ma się do tej historii Block Bertholda.
Napisz proszę, w jakim polskim wzorniku jest pismo Hermes?
Andrzej Tomaszewski w swoim [i]Leksykonie pism drukarskich[i], Krupski i Sk-a, Warszawa 1996, podaje b. ciekawą informację pisząc w haśle:
Idźkowski i Ska m.in o tym, że:
Odlewnię założono w 1909 roku, oraz, że na początku działalności zakupiono 5 odlewarek Kustermann i nie mając własnych projeketów pism kopiowano niemieckie kroje głównie z berlińskiej odlewni H. Berthold A.G.
We wspomnianym przeze mnie wzorniku z lat 20 XX w. wszystkie oryginalne polskie projekty mają numer patentu. Odmiany pisma Blok nie mają takiego numeru, z czego można wnioskować, ze wzorcem było pismo BE Block, lub Hermes Grotesk (Lange/Woelmer/Schriftguss) lub inne.
Porównując jednak pismo BE Block do pisma z odlewni Idźkowski Ska
widać różnice:
górne wydłużenie litery t jest ścięte pod kątem, a nie proste.
górne zwieńczenie linery c jest prawościęte, a dolne pionowo ścięte itp. Takich różnic jest sporo. Wprowadzano je celowo by nie płacić licencji. Innymi słowy robiono pismo od zera na wzór innego.
A porównując pismo cyfrowe Paratype Hermes do odbitek z wzornika Idźkowski i Ska nie widać tych różnic tak wiele. (Na oko) :)
http://www.identifont.com/list?3+Hermes%20(ParaType)+0...
Wydaje mi sie, że masz więc sporo racji w doszukiwaniu się wzorca w piśmie Hermes Grotesk. Jednak aby to stwierdzić jednoznacznie trzeba mieć wzór z tamtych lat.
Odnośnie pisma FB Hermes dobrą wskazówką jest jest informacja zawarta tu:
http://www.identifont.com/list?3+Hermes%20(ParaType)+1...
Gdzie jest napisane, że FB Hermes jest oparty również na projekcie Heinza Hoffmana:
"Hermes: Based on a design by Heinz Hoffmann. Released as Block by Berthold and Hermes by Schriftguss and Wollmer".
Inne ciekawe zestawienie jest tu:
http://bjorn.kiev.ua/daemons/fontsyn.htm
to może Cię naprowadzić.
Ja bym jednak starał się dotrzeć do rosyjskich wzorników z tamtych lat, aby zobaczyć różnice w projekcie.
Mogę o nie popytać moich znajomych z Rosji i Ukrainy. Może coś będą mieli.
Z drugiej strony nie wydaje mi sie, abyś musiał się martwić o prawa autorskie. Zrobiłeś digitalizację pisma Blok.
I pierwszą rzeczą jaką należy sprawdzić, to udać się do Muzeum Drukarstwa w Warszawie przy ul. Łuckiej by dowiedzieć, sie co było wzorcem dla Bloku, i kto zmienił nazwę z Ciężki na Gruby i kiedy.
Bo oryginalna nazwa z odlewni Idźkowski tzn. Ciężki i Ściągły funkcjonowała jeszcze w 1972 r. w wzorniku WZK. Taka też nazwa funkcjonuje na wzorcach klocków drewnianych, które Odlewnia Idźkowski też robiła przed wojną.
Jest też prawdopodobne, że Blok, posłużył jako wzorzec dla innych projektów ponieważ zyskał sporą popularność czcionki te był sprzedawany do Czech i ZSRR i wielu innych krajów.
Inna sprawa to Blok Smukły. To zupełnie odmienny projekt godny zainteresowania.
R
Robert Oleś edytował(a) ten post dnia 15.03.08 o godzinie 14:41