Piotr Szczotka

Piotr Szczotka Dyplomowany
masażysta Bodyworker

Temat: Różne sposoby promocji masażu plusy i minusy, czyli masaż...

Plusy i minusy, promocji masażu czyli masaż coraz bardziej popularny, ale także różnie odbierany.

(Tradycyjnie czas wokół długiego sierpniowego weekendu związany jest z wykorzystywaniem zaległych urlopów. Tym samym jesteśmy świadkiem pewnego rozluźnienia, mniejszego nawału pracy, refleksji. Kończą się powoli wakacyjne, łatwe tematy, warto rzucić więc nieco światła na te poważniejsze. Artykuł kierowany jest dla praktykujących masaż, głębiej zainteresowanych tematem odbiorców, ale zwłaszcza polecam go osobom, które promocją masażu zajmują się zawodowo).

Bardzo trudno pokusić się o jednoznaczną ocenę masażu jeśli z jednej strony chcemy przedstawić go jako jedną z najstarszych, zupełnie naturalnych metod leczniczych, element profilaktycznych, pielęgnacyjnych, ale także relaksacyjnych praktyk, a z drugiej jako cześć współczesnej fizjoterapii.

Masaż jak i dotyk to także element spuścizny kulturowej, sposób komunikacji związany z wyrażaniem emocji. To temat nie tylko zdrowotny, medyczny ale i na wskroś społeczny, socjologiczny. Dotyczy odbioru dotyku w intymny, prywatny sposób, ale przede wszystkim kiedy jest aplikowany w praktyce zawodowej. Tu musimy zauważyć nie tylko reakcje człowieka, ale relacje praktyk-masowany.

(...) Obszerny temat, olbrzymie wyzwanie dla popularyzatorów, a co dopiero dla rzeczowej oceny efektów tej promocji, uświadamiania, reagowania odbiorców. Różnie to bywa, w zależności czy nim będzie pacjent z konkretnymi somatycznymi dolegliwościami, czy klient w potrzebie który zaczyna zdawać sobie sprawy z narastającego niepokoju, długotrwałego stresu, kiedy są oznaki wypalenia zawodowego. Inaczej do tematu podejdzie sportowiec po kolejnym urazie, biznesmen po trudnym spotkaniu pragnący relaksu w hotelowym spa, a jeszcze inaczej kobieta chcąca po porodzie jak najszybciej wrócić do formy i z braku czasu licząca na zabiegi mobilne u siebie w domu.

Ostatnio pojawił się także dyżurny temat podejścia do masażu firm ubezpieczeniowych, systemów opieki zdrowotnej. Z uwagi na cięcia finansowe coraz bardziej niepokojąca sytuacja dotyczy zarówno samej praktyki, czyli dostępności masażu i jego refundacji, jak i sytuacji całej grupy zawodowej. Tajemnicą nie jest, iż nawet ci najbardziej potrzebujący mają zabiegi coraz bardziej limitowane.

- Czy da się bezkrytycznie mieszać podczas jednej sesji masaże ze zgoła odmiennych tradycji?

Wydaje się, iż różnorodność metod jest wskazana, ale właśnie to pytanie powyżej, powoduje najwięcej kontrowersji. Na ironie losu dla firm, ubezpieczeń społecznych, medycznych, to właśnie tak swobodne podejście do różnych metod, do wskazań ale i nagminne pomijania przeciwwskazań oraz dowolne mieszanie metod jest źródłem nieporozumień. (...).

(...) Sprawa dotyczy także faktu, iż odpowiednie instytucje chcą regulować nie tylko to co jest refundowane, ale i powoli ingerują w zupełnie prywatny resort. Jednych zaczyna to niepokoić, inni próbują od nowa, w bardziej pragmatyczny sposób popularyzować masaż w szerszym ujęciu.

A dlaczego? Co praktyków tak niepokoi?

Najkrócej mówiąc, przede wszystkim niepokoi fakt, iż „nagonka” na tzw. naturalne terapie, odbija się rykoszetem w podejściu firm w wielu krajach do profesjonalnych metod terapeutycznych. Masaż stał się popularny, ale i kontrowersyjny z uwagi na coraz mniejszą przejrzystość podstawowych metod.

(...) Profilaktyka może być kluczem

Ktokolwiek kto poza podstawową praktyką w gabinecie, zajmował się popularyzacją masażu lub promocją pochodnych metod (praca z tkankami miękkimi, nurt body work czyli praca z ciałem) wie, jak trudno jest obecnie przekazać optymalne informacje na te tematy. Tym bardziej jeśli pokusimy się o podstawowe zadanie jakim jest dla praktykujących zawodowo masaż profilaktyka.

(...) Propagowanie masażu i pochodnych metod w oparciu o główny cel, a nie o same nazwy, wydaje się jedyną szansą na głębsze zrozumienie możliwości i stosowania masażu w pełnym spektrum. Dlatego masażysta, profesjonalista, jak nigdy przedtem powinien słuchać i zadać to fundamentalne pytanie:

- Jakie są pani, pana oczekiwania i główny cel zabiegu? Czyli powrót do źródeł.

Następnie na tej podstawie w oparciu o posiadaną wiedzę, kwalifikacje, ale też .....

W całości: http://www.bodywork.com.pl/?p=4712

Dla refleksji i jeśli chciało by się komuś rzeczowo podyskutować.
Tym bardziej, iż wbrew pozorom sytuacja zawodowa masażystów może w niedalekiej przyszłości diametralnie się zmienić.

Zapraszam Piotr Szczotka Ten post został edytowany przez Autora dnia 20.08.13 o godzinie 20:54

konto usunięte

Temat: Różne sposoby promocji masażu plusy i minusy, czyli masaż...

Piotr S.:
- Jakie są pani, pana oczekiwania i główny cel zabiegu?

A ja odnośnie tego jednego pytania :
Rzeczywiście ciężko jest w pełni usatysfakcjonować osobę korzystającą z masażu, gdy nie wiemy co chce za pomocą tegoż masażu uzyskać/doświadczyć/wyleczyć/"naprawić" ... .
Chyba każdy zajmujący się masażem potrzebuje takiej informacji, no chyba że pracuje jak robot, bez empatii i emocji.

Tylko że powiedzmy, jak ktoś przychodzi na masaż lomi lomi, masaż kręgosłupa, masaż relaksacyjny całego ciała, to jakby na wstępie jest ukierunkowany i możemy chyba domyślać się czego oczekuje. Nie wiem tylko jak by ktoś zareagował usłyszawszy pytanie ... W jakim celu pan/pani przyszła na masaż lomi lomi i jakie ma pani oczekiwania ... . Czy "osoba" wiedziałaby co odpowiedzieć?

Oczywiście sytuacja jest odmienna gdy masaże nie są określone, lub posiadają nazwy autorskie ... "Twarz Emocjonalna" ;) - tu trzeba się upewnić.Ten post został edytowany przez Autora dnia 27.08.13 o godzinie 08:45



Wyślij zaproszenie do