Tomasz
Serwański
Microsoft Dynamics
CRM - konsultant
biznesowy
konto usunięte
Temat: akumulator i ladowanie permanentne
Tomasz Serwański:Czy znasz już odpowiedź ?
zalozmy ze mam auto, w nim dwa akumulatory; jeden uzywany jak zwykle w aucie, drugi jest podlaczony do pradnicy ladujacej w czasie jazdy tylko ten akumulator. akumulator nie ma podlaczonych zadnych odbiornikow pradu, jest wylacznie ladowany. przezyje to? wybuchnie? generalnie czy jest jakas granica czasu ladowania / naladowania akumulatora, po ktorej przekroczeniu aku sie zbuntuje?
Tomasz
Serwański
Microsoft Dynamics
CRM - konsultant
biznesowy
Temat: akumulator i ladowanie permanentne
Włodek Z.:lopatologicznie nie, cos slyszalem pi razy ucho o regulatorach napiecia..
Tomasz Serwański:Czy znasz już odpowiedź ?
zalozmy ze mam auto, w nim dwa akumulatory; jeden uzywany jak zwykle w aucie, drugi jest podlaczony do pradnicy ladujacej w czasie jazdy tylko ten akumulator. akumulator nie ma podlaczonych zadnych odbiornikow pradu, jest wylacznie ladowany. przezyje to? wybuchnie? generalnie czy jest jakas granica czasu ladowania / naladowania akumulatora, po ktorej przekroczeniu aku sie zbuntuje?
konto usunięte
Temat: akumulator i ladowanie permanentne
Tomasz Serwański:OK. Napiszę w poniedziałek. Znam temat dobrze :)
Włodek Z.:lopatologicznie nie, cos slyszalem pi razy ucho o regulatorach napiecia..
Tomasz Serwański:Czy znasz już odpowiedź ?
zalozmy ze mam auto, w nim dwa akumulatory; jeden uzywany jak zwykle w aucie, drugi jest podlaczony do pradnicy ladujacej w czasie jazdy tylko ten akumulator. akumulator nie ma podlaczonych zadnych odbiornikow pradu, jest wylacznie ladowany. przezyje to? wybuchnie? generalnie czy jest jakas granica czasu ladowania / naladowania akumulatora, po ktorej przekroczeniu aku sie zbuntuje?
konto usunięte
Temat: akumulator i ladowanie permanentne
Tomasz Serwański:Będę pisał po kawałku. Jakbyś widział, że nie idę w tym kierunku, co trzeba, to daj znać :)
Zakładam: typowa instalacja samochodowa, typowe napięcie znamionoweinstalacji, czyli 12V i typowy akumulator kwasowo-ołowiowy.
Akumulator podstawowy w samochodzie jest ładowany przez cały czas, kiedy silnik pracuje (za wyjątkiem skrajnych przypadków, jak np. jałowe obroty w połączeniu z bardzo dużym poborem prądu - światła, podgrzewanie szyb i wzmacniacz jakiś spory, czy jakieś inne odbiorniki włączone razem, mogą spowodować niewydolność alternatora; są też stany awaryjne oraz nieprecyzyjne działanie regulatora napięcia).
Akumulator jest ładowany stałym napięciem, typowo 14,3V +-0,5V. Ponieważ jest ścisły związek między prawidłowym napięciem ladowania a temperaturą akumulatora, regulator napięcia realizuje również kompensację temperaturową napięcia ładowania. Nie jest to jakaś super dokładna kompensacja, ale zawsze coś. Im akumulator cieplejszy, tym niższe napięcie ładowania powinno być.
Wartość napięcia w instalacji samochodu (te 14,3 V) jest na tyle duża, że zapewnia szybkie doładowanie aumulatora po rozruchu i na tyle mała, że nie powoduje zniszczenia akumulatora na skutek długotrwałego przeładowania (akumulator jest przecież cały czas pod napięciem). Cdn.Włodek Z. edytował(a) ten post dnia 21.09.09 o godzinie 13:33
Tomasz
Serwański
Microsoft Dynamics
CRM - konsultant
biznesowy
Temat: akumulator i ladowanie permanentne
fajnie, czyli reasumujac - w instalacji samochodowej nie ma takiego momentu, kiedy ladowanie akumulatora jest 'wylaczane' zeby go nie przeladowac? i w konsekwencji, jezeli mielibysmy w aucie drugi akumulator (samochodowy, identyczny jak glowny), ale nie uzywany przez zadna z instalacji (nie ma poboru pradu z drugiego akumulatora), ale tylko ladowany (stale podczas jazdy, niskim napieciem i natezeniem (3-4v, kilka miliamper) - nie powinno sie z tym akumulatorem nic stac?konto usunięte
Temat: akumulator i ladowanie permanentne
Tomasz Serwański:Jeśli podepniesz równolegle, czyli po prostu do instalacji, drugi akumulator, to nie będzie dobre rozwiązanie. Nawet jeżeli dasz dwa egzemplarze, które wyprodukowane były jednocześnie, to daleko im będzie do identyczności, a oprócz tego, będą się inaczej zachowywały w eksplatacji. Nie będą jednakowo ładowane i będzie między nimi płynął prąd, kiedy odłączysz ładowanie.
Już korzystniej by było zastosować rozwiązanie, które odłączy dodatkową baterię po całkowitym naładowaniu, jeszcze lepiej by było zastosować zasilacz (ładowarkę), tak żeby akumulator był w stanie float. Ładowanie float polega na tym, że akumulator jest cały czas pod napięciem, ale napięcie jest w inny sposób kontrolwane, tzn. jest niższe (jakieś 13,8 V), skompensowane temperaturowo. Takie rozwiązanie stosuje się w niektórych prostych zasilaczach (alarmy, UPSy).
A może, po prostu, dać jeden większy akumulator ?
Czemu to wszystko ma służyć ? Do czego ma być używany drugi akumulator ? Będzie łatwiej pisać.
Mogę pisać, co się dzieje z akumulatorem kiedy jest nieprawidłowo ładowany, jaki ma to wpływ na trwałość, jaki rodzaj akumulatora zastosować, tylko że nie znam celu tych kombinacji.
Tomasz
Serwański
Microsoft Dynamics
CRM - konsultant
biznesowy
Temat: akumulator i ladowanie permanentne
nie zrozumielismy sie; drugi akumulator jest tylko 'przypadkowo' w tym samym aucie co pierwszy, ale obwod drugiego w zaden sposob nie jest polaczony z obwodem dugiego; drugi akumulator ma sie znalezc w aucie jako eksperyment majacy pokazac/zaprzeczyc ze jest mozliwe ladowanie akumulatora samochodowego przez ogniwa peltiera mocowane na ukladzie wydechowym; teoretycznie powinno to dzialac (ladowanie), zastanawiam sie tylko czy nie uszkodze akumulatora przez permanentne ladowanie - i to mnie teraz boli i zastanawia..konto usunięte
Temat: akumulator i ladowanie permanentne
Tomasz Serwański:To trzabyło tak od razu :))
Zaserwuję Ci jutro odpowiednią porcję odpowiednich informacji izałatwione;)
*
Trochę czasu mi brakuje w tych dniach, więc wyjaśnię krótko, a szczegóły mogę podać, jeśli będziesz potrzebował.
Akumulator kwasowo - ołowiowy (typowy samochodowy) możesz ładować metodą stałego napięcia bardzo długo bez jego zniszczenia. Oczywiście, im precyzyjniej będzie regulowane napięcie, tym lepiej dla akumulatora. Zarówno długotrwałe niedoładowanie, jak i przeładowanie zniszczą akumulator, a w skrajnych wypadkach robi się niebezpiecznie. Szczególnie akumulatory kwasowo - ołowiowe VRLA (tzw. regulowane zaworem, czy z rekombinacją) są wrażliwe na nieprawidłowe napięcie ładowania.
Z innymi rodzajami akumulatorów (litowe, Ni-MH, NiCd) jest zupełnie inna sprawa i nie można ich permanentnie ładować.Włodek Z. edytował(a) ten post dnia 24.09.09 o godzinie 10:09
Podobne tematy
-
MOTORYZACJA I TRANSPORT... » Akumulator - zasady dbania - poradnik -
-
Autka » Zasady dbania o akumulator -
-
Kocham 4 kółka » Jak dbać o akumulator - poradnik -
-
OGŁOSZENIA MOTORYZACYJNE » Jak dbać o akumulator -
-
Motoryzacja » Akumulator - kupno w Warszawie -
-
PRZEMYSŁ I ENERGETYKA... » Akumulator w wozku widlowym -
-
Harley Davidson » Jaki akumulator do H-D Fat Bob 2008 -
-
Elektronika Technologia » Akumulator zewnętrzny do aparatu -
-
Skoda Auto » Rozładowany akumulator i wyjący autoalarm -
-
BUDOWNICTWO PASYWNE » Efektywne energetycznie, niskotemperaturowe,... -
Następna dyskusja: