Temat: Specjalista a st. inspektor ds BHP - różnice w...

Witam ponownie. Chciałbym się dowiedzieć jak są różnice w kompetencjach specjalisty i starszego inspektora ds. BHP.

W ROZPORZĄDZENIE MINISTRA GOSPODARKI I PRACY z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy:

§ 10. 1. Instruktaż ogólny prowadzi pracownik służby bezpieczeństwa i higieny pracy, osoba wyko¬nująca u pracodawcy zadania tej służby albo pracodawca, który sam wykonuje takie zadania, lub pracownik wyznaczony przez praco¬dawcę posiadający zasób wiedzy i umiejętności zapewniający właściwą realizację progra¬mu instruktażu, mający aktualne zaświadcze¬nie o ukończeniu wymaganego szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy
§ 10. 5. Instruktaż stanowiskowy przeprowadza wyznaczona przez
pracodawcę osoba kierująca pracownikami lub pracodawca, jeżeli osoby te posiadają odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie zawodowe oraz są przeszkolone w zakresie metod prowadzenia instruktażu stanowiskowego.

§ 14.
1. Szkolenie okresowe ma na celu aktualizację i ugruntowanie wiedzy i umiejętności w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zaznajomienie uczestników szkolenia z nowymi rozwiązaniami techniczno-organizacyjnymi w tym zakresie.
2. Szkolenie okresowe odbywają:
1) osoby będące pracodawcami oraz inne osoby kierujące pracownikami, w szczególności kierownicy, mistrzowie i brygadziści;
2) pracownicy zatrudnieni na stanowiskach robotniczych;
3) pracownicy inżynieryjno-techniczni, w tym projektanci, konstruktorzy maszyn i innych urządzeń technicznych, technolodzy i organizatorzy produkcji;
4) pracownicy służby bezpieczeństwa i higieny pracy i inne osoby wykonujące zadania tej służby;
5) pracownicy administracyjno-biurowi i inni niewymienieni w pkt 1-4, których charakter pracy wiąże się z narażeniem na czynniki szkodliwe dla zdrowia, uciążliwe lub niebezpieczne albo z odpowiedzialnością w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.

Na mój chłopski, jeszcze nie BHP-owski rozum, jako st. Inspektor
ds BHP, zatrudniony na jakąś część etatu mogę robić instruktaż ogólny i instruktaż stanowiskowy. Np. posiadając uprawnienia do kierowania wózkiem widłowym mogę przeszkolić wózkowego?
Natomiast nie ma wzmianki kto może przeprowadzić szkolenie okresowe. Na logikę będąc służbą BHP nie mogę sam sobie zrobić okresówki. Ale co w przypadku innych osób wymienionych w "ROZPORZĄDZENIE MINISTRA GOSPODARKI I PRACY z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy"? Czy mogę zrobić szkolenie okresowe tym osobom.

No i jako specjalista - czyli po roku pracy na jakim etacie jako st. inspektor ds. BHP - można zostać kierownikiem komórki wieloosobowej ds BHP

ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 2 listopada 2004 r zmieniające rozporządzenie w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy

§ 4
(...)
pkt 3.
Pracownik kierujący wieloosobową komórką organizacyjną powinien spełniać co najmniej wymagania kwalifikacyjne określone w ust. 2 pkt 3. Pracownik zatrudniony w jednoosobowej komórce powinien spełniać co najmniej wymagania kwalifikacyjne określone w ust. 2 pkt 2.

Tak na zdrowy chłopski rozum, jaki "interes" ma pracodawca zatrudniając specjalistę a nie st.inspektora ds BHP. Pomijam kwestę doświadczenia zawodowego, bo oczywiście im dłuższe tym lepiej.Przemysław J. edytował(a) ten post dnia 09.01.09 o godzinie 13:53

Temat: Specjalista a st. inspektor ds BHP - różnice w...

Niech ktoś coś napisze:)

Temat: Specjalista a st. inspektor ds BHP - różnice w...

no ale w czym problem bo za bardzo nie rozumiem pytania?

Temat: Specjalista a st. inspektor ds BHP - różnice w...

No właśnie, ja jeszcze mniej:). Po prostu, w czerwcu mam nadzieje skończyć studia podyplomowe BHP i ochrona środowiska. Czytałem oba te rozporządzenia i próbuje dość, co mam odpowiedzieć potencjalnemu pracodawcy jeśli mi powie:

"Przemek (do diaska), ale ty możesz być tylko st. inspektorem ds BHP, a ja chcę specjalistę"

A ja mu na to:

"Panie kierowniku, ale jako st. inspektor ds BHP nie będę mógł robić, w porównaniu do specjalisty, jedynie....." - no właśnie, czego jako st inspektor ds BHP nie mogę robić u kogoś jako BHP-wiec zatrudniony na etacie?
Piotr D.

Piotr D. w czym mogę pomóc?

Temat: Specjalista a st. inspektor ds BHP - różnice w...

Wszystko możesz robić chłopie. Śpij spokojnie i niech Cię nie rajcują tytuły;)

Temat: Specjalista a st. inspektor ds BHP - różnice w...

Jeżeli mogę robić wszytko to spoko. Nie chodzi mi o frajdę z posiadania tytułu St. inspektor ds BHP Przemysław Juda, ale o faktyczne uprawnienia. Dzięki za odpowiedz.

Temat: Specjalista a st. inspektor ds BHP - różnice w...

nie zgadzam się:

nie możesz wykonywać zadań służby BHP jako firma zewnętrzna
służba BHP - "specjaliści spoza zakładu pracy"

jest jeszcze kilka różnic poczytaj rozdział o BHP w KP
zwróć uwagę na słowo specjaliści

jak będę miał nową ustawę Acrobat Reader policzy mi ilość słów specjaliści wtedy dam więcej podpowiedzi.Marek Spiżewski edytował(a) ten post dnia 11.01.09 o godzinie 22:48

Temat: Specjalista a st. inspektor ds BHP - różnice w...

Dzięki Marek za info. Hehe, z tym liczeniem słów to może dam sobie radę, choć każda pomoc się przyda. Za Kodeks Pracy też się biorę, bo i tak niebawem będę miał jakiś egzamin chyba.

Z tą firmą zewnętrzną to już wiem, na tym forum była dyskusja chyba. Przez rok na etacie, a potem dopiero własna działalność....

Temat: Specjalista a st. inspektor ds BHP - różnice w...

a tak przy okazji ma ktoś zaktualizowany KODEKS PRACY - stan prawny na grudzień 2009 ??

w wersji elektronicznejMarek Spiżewski edytował(a) ten post dnia 11.01.09 o godzinie 23:34

Temat: Specjalista a st. inspektor ds BHP - różnice w...

Ja w końcu wydrukowałem ze strony http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=76037 . Co prawda nie jest to jednolity, ale szperałem w necie i jak na razie jednolitego tekstu nie udało mi się znaleźć nadającego się do wydruku. Dwie zmiany są niestety osobno - wyszczególnione na stronie - i to właśnie w sprawie ppoż i pierwszej pomocy włącznie.Przemysław J. edytował(a) ten post dnia 12.01.09 o godzinie 00:33

Temat: Specjalista a st. inspektor ds BHP - różnice w...

dzięki, ale chodzi mi już po zmianach, które wchodzą 18 stycznia

a ten jest przed zmianiamiMarek Spiżewski edytował(a) ten post dnia 12.01.09 o godzinie 00:47

Temat: Specjalista a st. inspektor ds BHP - różnice w...

No jednolitego niestety nie znalazłem. Ale linki do obu ustaw zmieniających KP też są, więc na razie trzeba sobie jakoś radzić.

Swoją drogą, to nie czaje dlaczego na stronach ministerstwa czy PIP nie mogą wrzucić aktualnego tekstu jednolitego

Temat: Specjalista a st. inspektor ds BHP - różnice w...

bo tekst wchodzi w życie 18 stycznia
Adam Koźbiał

Adam Koźbiał Właściciel firmy
PROEDUKACJA Adam
Koźbiał

Temat: Specjalista a st. inspektor ds BHP - różnice w...

Jeśli mamy na myśli Kodeks Pracy, ustawodawca słowo specjaliści, miał na myśli wszystkich specjalistów, zaczynają na Inspektorze ds. BHP a kończąc na Głównym Specjaliście ds. BHP. Mówiąc trochę prościej myślimy w sensie largo i stosujemy wykładnię prawną rozszerzającą .

Jeśli mamy na myśli rozporządzenie rady ministrów z 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy, myślimy w sensie stricto, czyli dosłownie interpretujemyprzepisy rozporządzenia.

Niestety czytanie przepisów prawnych, bez znajomości podstaw metajęzyka prawniczego i podstawowych zasad prawoznawstwa, dochodzimy do różnych wniosków czasami nawet sprzecznych, jakie miał na myśli ustawodawca.

A więc na czym polega główna różnica między Specjalistą ds. BHP, a St. Inspektorem ds. BHP ?

Od Specjalisty ds. BHP, możemy prowadzić zadania służb bhp jako firma zewnętrzna, czyli umowa zlecenie, jeżeli chodzi o usługę Służby BHP, umowa o dzieło jeśli chodzi o szkolenia.

Od od St. Inspektora ds. BHP, możemy prowadzić zadania służby bhp jako osoba fizyczna, jeśli chodzi o prowadzenie szkoleń można to robić jako firma zewnętrzna, tylko po co ?

Jako osoba fizyczna podpisujemy u mowę o pracę np.: 1/21 etatu + premia uznaniowa i pełnimy zadania służby BHP, ograniczeń w podpisywaniu umów nie ma.

Drugi wariant jeżeli jesteśmy zatrudnieni na umowę o pracę na pełen etat, możemy podpisywać umowy zlecenia bez ograniczeń dla służb bhp jako osoba fizyczna, bo ZUS zapłacił Ci już inny pracodawca. Umowy zlecenia, jeśli chodzi o tylko szkolenia.

Kontrolowali mnie z PIP-u, ZUS-u, nawet miałem jedno wezwanie do skarbówki i jest OK, grunt to współpracować z dobrym prawnikiem i mu kasy nie żałować.

Teraz jeszcze bardziej namieszam ;):

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z 2 listopada 2004 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy.

Na podstawie art. 23711 § 5 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§ 1. (pominięto)
§ 2. [Czas na uzupełnienie kwalifikacji] Osoby, o których mowa w art. 23711 § 1 i 2 Kodeksu pracy, zatrudnione w służbie bhp i wykonujące zadania tej służby w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, niespełniające wymagań kwalifikacyjnych określonych w § 4 rozporządzenia, o którym mowa w § 1, w brzmieniu ustalonym niniejszym rozporządzeniem, zachowują prawo do zatrudnienia w służbie bhp i wykonywania zadań tej służby przez okres 8 lat od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
§ 3. [Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2005 r.

Rozporządzenie podpisał Premier Belka

..... a więc w praktyce mamy 8 lat Wolnej Amerykanki na rynku jeśli chodzi o Służby BHP, od dnia wejścia w życie rozporządzenia zmieniającego w sprawie służby BHP.

P.S. Z BHP mam do czynienia od 2000 roku, więc mam uprawnienia Specjalisty ds. BHP, ale mi bardziej przypadł do gustu tytuł St. Inspektor ds. BHP – kojarzy mi się z miłymi wspomnieniami :).Adam Koźbiał edytował(a) ten post dnia 12.01.09 o godzinie 14:05

Temat: Specjalista a st. inspektor ds BHP - różnice w...

No wielkie dzięki za odpowiedzi.Chodziło mi o informacje jak bez własnej firmy wkręcić się u kilku pracodawców. Pochodzę z miejscowości gdzie męska część populacji dostaje do kołyski kielnię i packę więc małych firm budowlanych jest sporo.

I kolejne pytanie na dobitkę. Czy mając następujące kwalifikację będę "atrakcyjnym" kandydatem na pracownika w firmach prowadzących outsourcing BHP? Zależy mi na pracy z kimś doświadczonym na początek, a nie od razu samemu.

Moje kwalifikacje:

1. Studia podyplomowe BHP i ochrona środowiska - st.inspektor (kończę w lipcu 2009)
2. Inspektor ppoż (luty 2009 - z wiadomych względów może się opóźnić....)
3. Dzięki Akademii Pedagogicznej w Krakowie - uprawnienia zawodowe: Przygotowanie pedagogiczne uprawniające do nauczania w jednostkach systemu oświaty, w tym do pracy w placówkach oświatowych.
4. Kurs na wózek widłowy (jak zwał tak zwał)...
5. 16-to godzinny kurs pierwszej pomocy PCK
6. Politologia - studia wyższe

Wiem że są to same kwity!! Nie jestem kolekcjonerem papierów, ale chyba sami wiecie lepiej że bez niektórych z nich można o pracy w BHP zapomnieć.

Ktoś by mnie zatrudnił z czymś takim?

I jeszcze pytania do Pana Adama Koźbiała:
1."Drugi wariant jeżeli jesteśmy zatrudnieni na umowę o pracę na pełen etat, możemy podpisywać umowy zlecenia bez ograniczeń dla służb bhp jako osoba fizyczna, bo ZUS zapłacił Ci już inny pracodawca. Umowy zlecenia, jeśli chodzi o tylko szkolenia." - na jakiej podstawie prawnej Pan się oparł?
2."Od Specjalisty ds. BHP, możemy prowadzić zadania służb bhp jako firma zewnętrzna, czyli umowa zlecenie, jeżeli chodzi o usługę Służby BHP, umowa o dzieło jeśli chodzi o szkolenia." - a nie można po prostu wystawić faktury?Przemysław J. edytował(a) ten post dnia 13.01.09 o godzinie 01:01
Adam Koźbiał

Adam Koźbiał Właściciel firmy
PROEDUKACJA Adam
Koźbiał

Temat: Specjalista a st. inspektor ds BHP - różnice w...

Odpowiedz 1.

Jaka jest różnica między umową zlecenie, a umową o dzieło ?

Różnica pomiędzy umową zlecenia a umową o dzieło polega przede wszystkim na tym, że ta pierwsza jest umową starannego działania, a druga rezultatu, oznacza to, iż w umowie zlecenia ważna jest wykonywana praca na rzecz zleceniodawcy, która nie musi prowadzić do określonego rezultatu.

Nigdzie nie napisałem że tylko umowa o dzieło przy szkoleniach, użyłem skrótu myślowego, ponieważ umowa o dzieło jest bardziej ekonomiczna [ niestety nie zawsze można ją zastosować], jeśli się uprzesz na tylko umowę zlecenie, to proszę bardzo.

Podstawa prawna:
Ustawa z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. nr 16, poz. 93 z późn. zm.)

Odpowiedz 2.

Jeżeli założysz własną firmę, podstawą wykonania takiej usługi jest umowa, z pominięciem usług czynności dziennych, np.: zakupy w sklepie, rachunek, który ty wystawisz jako firma jest czynnością końcową za wykonanie usługi.

Możesz czytać kodeks cywilny i tylko dostaniesz gorączki myślowej ;).

Studenci prawa, prawa cywilnego materialnego uczą się dwa lata, prawa cywilnego procesowego minimum dodatkowy rok, jeszcze dodamy takie zjawiska prawne jak interferencja prawa, np.: równoległa czynność prawna, która należy zarówno do prawa cywilnego i jak i prawa pracy to już mamy całkowity mętlik w głowie.

Dlatego zawsze doradzam współpracę z dobrym prawnikiem, w długiej perspektywie zawodowej to się zawsze opłaca.

Jakieś jeszcze pytania ;) ?Adam Koźbiał edytował(a) ten post dnia 14.01.09 o godzinie 12:03

Temat: Specjalista a st. inspektor ds BHP - różnice w...

Chyba trochę nie sprecyzowałem pytań.
1. "Drugi wariant jeżeli jesteśmy zatrudnieni na umowę o pracę na pełen etat, możemy podpisywać umowy zlecenia bez ograniczeń dla służb bhp jako osoba fizyczna, bo ZUS zapłacił Ci już inny pracodawca..." - jak rozumiem pisze Pan o sytuacji st. inspektora, czyli kogoś kto nie może założyć firmy. Czyli pracuje na pełen etat np w szkole i dodatkowo mogę robić szkolenia lub prowadzić BHP w jakiejś firmie na podstawie umowy o dzieło lub zlecenie?

Nie chodzi mi o wybór: umowa zlecenie a o dzieło, ale w ogóle o możliwość bycia służbą bhp w jakiś firmach w których nie pracuje na etacie. Sądziłem że muszę być zatrudniony w jakiejś firmie na etacie a nie jedynie na umowę zlecenie czy o dzieło - równocześnie pracując na pełen etat gdzie indziej.

Reasumując: Pracuje w szkole na pełen etat jako nauczyciel WOS-u. A dodatkowo prowadzę służbę BHP w firmie BUDMAX (o dzieło czy umowa zlecenia?), a przy okazji w miarę zapotrzebowania przeprowadzam szkolenia w firmie TIR-TRANS (najkorzystniej umowa o dzieło?). Czy tak można?

Ciężko mi to wytłumaczyć pisemnie :).
Dawid Maćkowiak

Dawid Maćkowiak Menadżer Fizycznej
Ochrony Mienia,
Impel Seciurity
Polska

Temat: Specjalista a st. inspektor ds BHP - różnice w...

Moim zdaniem tak.
Jako st. inspektor możesz miec nawet własną działalnośc w celu prowadzenia szkoleń, nie możesz jednak świadczyc usługi służby BHP jako firma.

Najlepsze roziązanie dla Ciebie
Etat gdzie będziesz miał ZUS
Umowa zlecenie na prowadzenie BHP - i zdobywasz niezbędny rok doświadczenia
Umowa o dzieło/zlecenie/własna działalnośc - na przeprowadzane szkolenia.

Pamiętaj o tym, że w firmie której pracujesz w służbie bhp nie maż obowiązku prowadzenia szkoleń a tylko ich przygotowania/zorganizowania. Więc w tj firmie najwyżej możesz sobie zrobic kolejną umowe o dziło na szkolenia.

Pamiętaj o jednym, że nie mozesz miec w jednej firmie etatu i umowy zlecenie. No wsumie możesz ale Ci sie to nie opłaca bo od umowy zlecenie odciągną Ci wszystkie składki tak jak z umowy o prace.

Temat: Specjalista a st. inspektor ds BHP - różnice w...

I oto mi chodziło!!

"Umowa zlecenie na prowadzenie BHP - i zdobywasz niezbędny rok doświadczenia " - Czyli nie muszę prowadzić komuś BHP na umowę o pracę??!!! Gdzieś wyczytałem że trzeba być na etacie jako służba BHP i w taki sposób zdobywać wymagany rok stażu.

Jeśli jednak tak się da, jak Pan Dawid Mackowiak napisał to super. Choć i tak mam nadziej że jakąś firma mnie zatrudni.
Małgorzata W.

Małgorzata W. Zastępca kierownika
sprzedaży hurtowej i
detalicznej

Temat: Specjalista a st. inspektor ds BHP - różnice w...

http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=file&id=WD...
stan prawny na 7 stycznia 2009 są wyszczególnione zmiany po 18 styczniaMałgorzata Wojciuk edytował(a) ten post dnia 14.01.09 o godzinie 17:34



Wyślij zaproszenie do