konto usunięte

Temat: Jaki program wybrać na początku "drogi".

Dziękuję za tak liczne odpowiedzi, z których wiele jest dla mnie wartościowych.

Jedno jest pewne, ożywienie dyskusji wskazuje że pewne wątpliwości będę miał chyba do końca ... :)

konto usunięte

Temat: Jaki program wybrać na początku "drogi".

Adam P.:
Dziękuję za tak liczne odpowiedzi, z których wiele jest dla mnie wartościowych.

Jedno jest pewne, ożywienie dyskusji wskazuje że pewne wątpliwości będę miał chyba do końca ... :)


Tak to już jest, jakbyś zapytał jaki powinieneś kupić samochód, mogłoby być podobnie :) Wiele zależy od osobistych upodobań i subiektywnych opinii :)

konto usunięte

Temat: Jaki program wybrać na początku "drogi".

Ja na razie zaczynam przygodę z programami nastawionymi typowo pod grafikę 3d i animację, sprawdzam popularne programy i ze swojej strony nie polecałbym 3ds maxa.

Moim zdaniem przyjemniejszy jest Modo czy Lightwave, a do animacji mają lepsze możliwości. C4D podobno jest stosunkowo przyjazny, ale nie miałem okazji z niego korzystać. Na polskim rynku zwykle mówi się o Maya albo 3ds max czy właśnie C4D.

Możliwości jest całkiem sporo, ale jeśli poznasz dobrze jeden z wyżej wymienionych programów to przejście na inny nie powinno być wielkim problemem, a w razie czego zawsze można przetransferować plik z programu do programu, chociaż ma to swoje wady jak np. triangulacja polygonów.

Ja aktualnie najwięcej robię w modo, bo ma dobry renderer i wszystko to czego potrzebuję oraz o wiele więcej w formie, która jest zbliżona trochę do photoshopa.Aleksander Wilewski edytował(a) ten post dnia 14.04.11 o godzinie 19:29

konto usunięte

Temat: Jaki program wybrać na początku "drogi".

Ja mam taka radę dla początkującego...

Nie zaczynaj od Maxa, bo nie będziesz chciał się przesiąść na
inny soft w przyszłości, Max jest intuicyjny i prosty w obsłudze jak
cep.

Jak zaczniesz naukę od Blendera, to uwierz, nic cię już w przyszłosci nie
zadziwi, ani XSI ani Maya... o Maxie nie mówiąc.

Ja po latach użytkowania Maxa, miałem straszne problemy żeby się przesiąść
na Blendera, trochę pomogło mi to że kiedyś używałem takiego wynalazku jak
trueSpace, który był jeszcze bardziej zryty pod względem interfejsu niż
Blender.

Od wersji 2.5 Blender'a, to kompletnie nowe oprogramowanie. Użytkownicy
XSI i Mayki (starej Mayki, zanim się Autodesk za nią zabrał) znajdą w nim
sporo zapożyczeń i nawiązań.

Z czystym sumieniem mogę ci polecić najnowszy stabilny build 2.57.
Gdybyś zadał pytanie rok temu, odradziłbym ci pchanie się w Blendera 2.49,
bo szkoda czasu na psucie sobie psyche :D

Ja obecnie działam tylko na Blenderze, mam farmę renderingową, wszystko działa
na Linuxach (Ubuntu) i bardzo sobie chwalę takie rozwiązanie. Jak masz
dobrą kartę graficzną to jest pełne wsparcie (NVidia, AMD) w Blenderze i
można spokojnie używać sculpta i obiektów po 50M face'ów bez rwania
interfejsu użytkownika - co w Maxie dopiero niedawno się poprawiło, na plus,
szkoda że tak późno :D

konto usunięte

Temat: Jaki program wybrać na początku "drogi".

PS: jesli chodzi o studia z blenderem to CD Projekt kiedys szukal i CityInteractive do dzisiaj rigguje i modeluje w blender do gier.

konto usunięte

Temat: Jaki program wybrać na początku "drogi".

również skorzystałam trochę z Waszej dyskusji. Chcę się przesiąść z Mayki na Blendera. Z tego co zrozumiałam nie będę miała problemów z "ogarnięciem" interfejsu?

konto usunięte

Temat: Jaki program wybrać na początku "drogi".

Aleksandra Woleń:
również skorzystałam trochę z Waszej dyskusji. Chcę się przesiąść z Mayki na Blendera. Z tego co zrozumiałam nie będę miała problemów z "ogarnięciem" interfejsu?

przy aktualniej wersji 2.5 raczej nie, juz wszystko ma buttony i bardzo przydatny search funkcji pod spacja.

konto usunięte

Temat: Jaki program wybrać na początku "drogi".

Osobiście polecam C4D i MAYA. Obecnie jest jubileuszowa promocja na produkty maxon. Komercyjną wersję Cinema 4D R12 prime można kupić za ok 2000 zł netto a wersję studio za niecałe 9000zł netto.

Temat: Jaki program wybrać na początku "drogi".

serwus :)
no i co potem ze znajomością cinemy ? gdzie takiego cżłowieka przyjmą ? w jaki team w polsce się wstrzeli ?
cinema jest calkiem spoko softem - ale popularna jhest glownie w niemczech.
Przy wyborze softu nalezy się kierować nie tylko ceną ( ostro przejechali się kiedyś ludzie po przesiadkach na XSI które kosztowało 2 tys pln , a teraz chyba z 10 tysięcy).
chodzi też o potencjalny support w postaci kolegów/znajomych/ludzi na forach chcących pomóc w ewentualnych problemach . Zobaczcie jak mocno mozna liczyć na pomoc w 3dmaxie, a jak mocno w cinemie - wbrew pozorom to bardzo ważne czynniki, które mozna przeliczyć nawet na kasę .
Cinema - chyba fajna, ale nie polecam . Blendera też nie .
To moje odczucia . Ktoś inny może mieć zupełnie odmienne - ale chyba nie ma zbyt dużo grafikó 3d w polsce jadacych jedynie na cinemie ( przynajmniej ja o kims takim nie słyszałem).
bierz maxa. względnie maya - i tak pewnie niedługo będą kosztowały tyle samo :D

pozdrawiam i zyczę powodzenia :)

konto usunięte

Temat: Jaki program wybrać na początku "drogi".

Wzystko zalezy do czego dazysz.. nie wybieraj softu tylko ze wzgledu na prywatne upodobanie - wybierz soft taki jaki jest uzywany w firmach w ktorych chcial bys pracowac.

W Polsce w post produkcji jest popularny 3D Max i Maya .. i gdzieniegdzie jest troche XSI. Jak spojzysz poza granice naszego kraju to zadne duze studio nie uzywa 3D Maxa do robienia filmow.. jak juz to jest to bardzo zadko spotykane.

konto usunięte

Temat: Jaki program wybrać na początku "drogi".

Albert Szostkiewicz:
Wzystko zalezy do czego dazysz.. nie wybieraj softu tylko ze wzgledu na prywatne upodobanie - wybierz soft taki jaki jest uzywany w firmach w ktorych chcial bys pracowac.

W Polsce w post produkcji jest popularny 3D Max i Maya .. i gdzieniegdzie jest troche XSI. Jak spojzysz poza granice naszego kraju to zadne duze studio nie uzywa 3D Maxa do robienia filmow.. jak juz to jest to bardzo zadko spotykane.

Dlatego według mnie warto przełamać stereotyp związany z 3DS MAX i pogłębiać wiedzę z alternatywnych programów. :)
Firmy kupują softy dla potencjalnych pracowników. Jeżeli w Polsce zmieni się sytuacja związana z edukacją i zainteresowaniem takimi programami jak wspomniana wcześniej cinema 4D, maya itd., to firmy zmienią przyzwyczajenia.
ASP w Poznaniu jest przykładem uczelni, która promuje cinema 4D. Pani dr. Agnieszka Meller-Kawa wydaje nawet w najbliższym miesiącu (czerwiec) książkę o tym programie, która będzie dostępna w księgarni helion. Na stronie: c4d-pl.org dostępne jest również prężnie działające forum. Jeżeli natomiast język angielski, czy niemiecki nie sprawia komuś problemów, to do dyspozycji jest ogrom materiałów, kursów video, dzięki którym można pogłębiać swoją wiedzę. Warty do polecenia jest również blog: http://greyscalegorilla.com
Najlepiej przetestować kilka softów i wybrać ten, na którym się najlepiej pracuje. Czas płynie do przodu wszystko się zmienia, w najgorszym przypadku trzeba będzie przestawić się na inne oprogramowanie... :)
Ja polecam C4D, ponieważ ma intuicyjną obsługę i dosyć szybko można osiągnąć ciekawe efekty

konto usunięte

Temat: Jaki program wybrać na początku "drogi".

firmie w ktorej jest 2-3 grafikow moze byc obojetne jakiego programu uzywaja .. byle licencja nie naciagnela ich budzetu lecz w wiekszych firmach jest jeszcze pipeline i niestety ale MUSISZ sie dostosowac.

np w Platige Image glownym narzedziem jest 3D Max .. taki jest pipeline i taki przez dlugi czas jeszce pozostanie zapewne i nikt nie zgodzi sie bys pracowal sobie na Cinema 4D gdyz:
1. zachorujesz i nikt inny nie zna cinemy4D badz osoba ktora zna, nie moze przejac po tobie projektu bo jest zajeta juz swoim projektem.
2. cos ci nie wychodzi - nikt ci nie pomoze bo inni znaja tylko 3dmaxa
3. wspolpraca - ktos robi model, inny animacje, inny to oswietla.. ciezko polaczyc tu cineme bez ciezkiego wsparcia programistycznego w opracowaniu pipeline'u.

Wiec proponuje - ucz sie softu ktorego uzywa firma w ktorej chcial bys pracowac. Firma nie wyda 10-20 000zl na licencje dla nowego pracownika ot tak.Albert Szostkiewicz edytował(a) ten post dnia 18.05.11 o godzinie 08:03
Piotr M.

Piotr M. 3d, rzemiosło
artystyczne

Temat: Jaki program wybrać na początku "drogi".

Łukasz K.:
serwus :)
no i co potem ze znajomością cinemy ? gdzie takiego cżłowieka przyjmą ? w jaki team w polsce się wstrzeli ?
cinema jest calkiem spoko softem - ale popularna jhest glownie w niemczech.
Czyli trzeba wybierać między rynkiem polskim a niemieckim :)

Temat: Jaki program wybrać na początku "drogi".

serwus :)
albert - dokladnie o tym pisalem . Dokladnie o to chodzi.
Peter - wiesz, w sumie biorąc koszta , to już naprawdę taniej wychodzi kupno maxa, tym bardziej, ze i tak większośc ludzi na początku jedzie na piracie.

pozdrawiam i życze powodzenia :)
Piotr M.

Piotr M. 3d, rzemiosło
artystyczne

Temat: Jaki program wybrać na początku "drogi".

jeszcze wrzucę link myślę że bardzo pomocny na początek drogi:
http://www.osalt.com/
Maciej Kościelniak

Maciej Kościelniak psycholog, coach,
nauczyciel
akademicki

Temat: Jaki program wybrać na początku "drogi".

Wg mnie najlepiej rzucać się od razu na głęboką wodę.

Nauka czegoś pośredniego jest jak przebywanie w inkubatorze - nauczysz się w pewnym środowisku żyć, ale gdy potem zdecydujesz się już na ostateczne rozwiązanie -to będziesz musiał uczyć się go od nowa.

Zależy, do jakich celów potrzebujesz oprogramowania. Jeśli chcesz być artystą plastkiem komputerowym, Maya bez dwóch zdań. Jeśli rzeczy bardziej techniczne, wizualizacje, itp. - Max.

Blender nie jest zły ...ale mało jest grafików, którzy pracowaliby w nim "do końca" i "na wyłączność".

konto usunięte

Temat: Jaki program wybrać na początku "drogi".

Maciej Kościelniak:
Zależy, do jakich celów potrzebujesz oprogramowania. Jeśli chcesz być artystą plastkiem komputerowym, Maya bez dwóch zdań. Jeśli rzeczy bardziej techniczne, wizualizacje, itp. - Max.

wow, szczeze powiedzial bym zupelnie odwrotnie i pierwszy raz spotykam sie z takim zdaniem.. ale to dobrze, podkresla to fakt iz jest to bardzo indywidualna rzecz
Maciej Kościelniak

Maciej Kościelniak psycholog, coach,
nauczyciel
akademicki

Temat: Jaki program wybrać na początku "drogi".

Albert Szostkiewicz:

wow, szczeze powiedzial bym zupelnie odwrotnie i pierwszy raz spotykam sie z takim zdaniem.. ale to dobrze, podkresla to fakt iz jest to bardzo indywidualna rzecz

Nie myślałem, że jest to rzecz aż TAK indywidualna. Widziałeś kogoś, kto robiłby w Majce wizualizacje architektoniczne czy jakieś obiekty inżynieryjne? Pewnie tak - ja widziałem ludzi którze je robili nawet w ...Corelu. Ale pakietem do tego stworzonym jest wg mnie Max.

konto usunięte

Temat: Jaki program wybrać na początku "drogi".

Dla przykladu - rzeczy plastyczne, ktore wychodza od studia Platige Image (sztuka spadania, katedra, paths of hate i wszystkie inne - max)

rzeczy techniczne jak efekty do filmow miedzynarodowych - maya, houdini

wiec roznie z tym bywa..

Do Maxa masz miliony pluginow ulatwiajace zycie, w mayi tez ale czesto trzeba sie odwolac do MELa ktory juz wg mnie robi z tego programu barzdiej techniczny.

Następna dyskusja:

Jaki program (...) a teraz ...




Wyślij zaproszenie do