Katarzyna M.

Katarzyna M. Specjalista ds. Lead
Generation i
Marketingu B2B

Temat: Jak wzmocnić markę pracodawcy?

Tematyka Employer Brandingu stała się w ostatnim czasie jednym z najpopularniejszych tematów branży HR. Organizacje prześcigają się w pomysłach na zachęcenie najlepszych do aplikowania na wolne stanowiska i stania się pracodawcą z wyboru. Co zrobić, aby wzmocnić markę firmy na rynku pracy i sprawić, aby stała się unikalna?

Wizerunek pracodawcy obejmuje wiele aspektów funkcjonowania firmy; odwołuje się również do jej tradycji i przeszłości. Aby strategia firmy stała się jednolita i stabilna, wiele większych firm włącza kilka działów firmy do współpracy przy budowaniu wizerunku. Dlatego Employer Branding od dłuższego czasu nie jest wyłączną domeną działu HR; wizerunkiem zajmują się również działy marketingu, które najczęściej wspierają pracowników departamentu zasobów ludzkich przy kreowaniu strategii. Coraz częściej włącza się wszystkich pracowników firmy do budowania marki pracodawcy - przede wszystkim jako reprezentantów jej kultury organizacyjnej oraz wartości. W związku z tym powinno się zadbać o strategię wewnętrznego Employer Brandingu, który obejmuje działania nakierowane na osoby bezpośrednio związane z firmą. Warto przy tym pamiętać, że zadowolony pracownik, dumny z miejsca, w którym jest zatrudniony, chętniej wesprze zewnętrzne działania wizerunkowe i nie będzie miał oporów przed poleceniem firmy jako miejsca pracy innym osobom.

Warto pamiętać o tym, że wizerunek pracodawcy powinien być wiarygodny i autentyczny - a więc zgodny z wartościami firmy, jej głównymi celami oraz kulturą organizacyjną. Aby wzmocnić pozycję pracodawcy na rynku pracy, wiele firm wychodzi naprzeciw oczekiwaniom związanych z nią osób oraz tych, które mogą być nią potencjalnie zainteresowane - pracowników, potencjalnych kandydatów, absolwentów czy partnerów. W tym celu organizacje podejmują między innymi działania mające na celu zaprezentowanie się w roli eksperta, a więc dzielenie się wiedzą poprzez udział w konferencjach i targach pracy. Warto zaplanować również strategię zaadresowaną do młodych osób - studentów i absolwentów, którzy niebawem rozpoczną poszukiwanie pracy. Zaplanuj dni otwarte oraz szkolenia dla studentów, które poprowadzą eksperci i praktycy zatrudnieni w firmie. Zadbaj także programy stażowe, umożliwiające rozwój tym młodym osobom, które w późniejszym czasie mogą stać się najlepszymi pracownikami firmy. Większe organizacje nawiązują w tym celu kontakty z uczelniami, aby budować wizerunek pracodawcy otwartego na studentów jako przyszłych pracowników.

Marka pracodawcy ma silny wpływ na to, jak organizacja jest postrzegana przez osoby z zewnątrz. Wiele osób poszukujących pracy przyznaje, że aplikując na wolne stanowisko danej organizacji zwracają uwagę na korzystne opinie oraz jej ogólny wizerunek. Dlatego warto postarać się o to, aby wizerunek firmy stał się unikalny i atrakcyjny - tak, aby najlepsi kandydaci chcieli stać się jej pracownikami.