Piotr Marciniak

Piotr Marciniak Managing Director
Talent Bridge

Temat: Jak dobrze napisać ogłoszenie o pracę

Praktycznie każda osoba poszukująca pracy zetknęła się z ogłoszeniami rekrutacyjnymi, które z reguły uznaje się za mało profesjonalne, gdyż pozbawione są istotnych informacji. Ogłoszenie takie cechuje długa i zawiła lista wymagań, jakie powinien spełnić kandydat, natomiast lista warunków oferowanych przez daną firmę ogranicza się do kilku zdawkowych informacji, a w najgorszych przypadkach nie zostaje nawet zamieszczona.

Rekruterzy stają więc przed trudnym zadaniem: zdecydować jakie informacje zawrzeć w ogłoszeniu rekrutacyjnym oraz w jaki sposób je sformułować, aby po pierwsze – zainteresowało potencjalnego przyszłego pracownika, po drugie – było dla niego wiarygodne i po trzecie, to co najbardziej istotne - przyciągnęło uwagę tego „idealnego” kandydata posiadającego odpowiednie doświadczenie i kwalifikacje.

Do elementów, jakie powinny zostać zawarte w ogłoszeniu rekrutacyjnym należą:

1) krótka informacja o firmie
2) lokalizacja miejsca pracy – miejscowość/ województwo/ na terenie całego kraju lub za granicą
3) nazwa stanowiska
4) wymagania, jakie powinien spełnić kandydat na dane stanowisko
5) zakres obowiązków na danym stanowisku
6) warunki, jakie pracodawca oferuje przyszłemu pracownikowi
7) zastrzeżenie, że firma rekrutująca skontaktuje się jedynie z wybranymi kandydatami
8) klauzula o przetwarzaniu danych osobowych na potrzeby rekrutacji

Ponadto mile widziana jest atrakcyjna szata graficzna przyciągająca uwagę potencjalnych kandydatów oraz nazwa i logotyp firmy rekrutującej.

Krótki i ciekawy opis firmy jest elementem wprowadzającym w treść ogłoszenia. Warto zapoznać kandydata z profilem działalności firmy oraz podać informację dotyczącą roku jej powstania i zasięgu, jaki obejmuje (np. rynek lokalny, krajowy czy też międzynarodowy). Lokalizacja miejsca pracy jest informacją istotną dla wszystkich kandydatów, ale największe znaczenie ma w momencie, gdy dane stanowisko pracy wymaga mobilności i wiąże się z licznymi wyjazdami służbowymi w kraju i za granicę.
Numer referencyjny to nic innego jak numer ogłoszenia, który jest niezbędny szczególnie dużym firmom, które niejednokrotnie prowadzą kilka procesów rekrutacyjnych naraz.
Nazwa stanowiska, którego dotyczy ogłoszenie jest obligatoryjna. Należy ją wyszczególnić poprzez pogrubienie lub zastosowanie wielkich liter - ten element musi się rzucać w oczy.
Nawiązując do wymagań, jakie powinien spełnić kandydat na dane stanowisko należy zauważyć, że pracodawcy często stawiają wysoką poprzeczkę osobom zainteresowanym pracą. Zdarza się, że wymagania wobec kandydatów są zawyżane i niekiedy wręcz niemożliwe do spełnienia. Zdarzało się, że firmy zapraszały do udziału w rekrutacji absolwentów studiów wyższych, jednocześnie oczekując od nich kilkuletniego doświadczenia na podobnym stanowisku. Wielu studentów chętnie podejmuje pracę, jednak najczęściej ma ona charakter typowo zarobkowy i nie zawsze wiąże się ze specjalizacją studiów i przyszłymi planami zawodowymi. Obecna sytuacja na rynku pracy oraz wzrastająca liczba absolwentów szkół wyższych popychają pracodawców do stawiania wysokich poprzeczek i obierania ostrych taktyk rekrutacyjnych. Jeżeli nie uda im się znaleźć „idealnego” kandydata, zapraszają do rekrutacji osoby, które jak najbliżej wpisują się w oczekiwany profil. Na tym etapie w proces włącza się dodatkowe narzędzia, które pozwolą wyłonić tych najlepszych. Mowa tu o testach sprawdzających kompetencje i osobowość kandydatów, assessment center (czyli grupowych ćwiczeniach symulacyjne), próbkach pracy czy też grach rekrutacyjnych.
Kolejnym elementem, który powinien zostać zawarty w ogłoszeniu jest zakres obowiązków. Każdy potencjalny kandydat chce wiedzieć, czym miałby się zajmować na przyszłym stanowisku pracy. Opracowując ten punkt należy wybrać jedynie najważniejsze zadania, gdyż zbytnio rozwinięty zakres zniechęci większość zainteresowanych osób do dalszego czytania.

Elementem obowiązkowym każdego ogłoszenia powinna być informacja dotycząca warunków oferowanych przez przyszłego pracodawcę. W praktyce opisowi temu poświęca się zdecydowanie mniej uwagi niż opisowi dotyczącemu wymagań oraz zakresu obowiązków. Tak nie powinno być. Aby dać odczuć kandydatowi, że jesteśmy wiarygodni, profesjonalni i uczciwi powinniśmy ujawnić jak najwięcej aspektów dotyczących oferowanych warunków pracy. Takie podejście do sprawy sprawi, że kandydat poczuje się poważnie potraktowany i zmotywowany do podjęcia pracy właśnie w naszej firmie, a nie w firmie konkurencyjnej. Ten punkt ogłoszenia należy wykorzystać do zachęcenia kandydata, aby wziął udział w procesie rekrutacyjnym. Nie wystarczy jednak zamieścić zdawkowego hasła typu: „oferujemy atrakcyjne wynagrodzenie”, gdyż tak naprawdę mówi ono niewiele. To co dla jednej osoby wydaje się być atrakcyjne, dla innej może okazać się niewystarczające. Jeżeli pracodawca wie, że środki finansowe, jakie będzie w stanie przeznaczyć na zatrudnienie nowego pracownika nie są oszałamiające i jeśli nie podaje tej informacji wprost, wówczas powinien zachęcić kandydata na inne możliwe sposoby, np. poprzez zaoferowanie pakietu socjalnego, karnetu na siłownię, karnetu do kina, prywatnego ubezpieczenia zdrowotnego lub premii.
Nieuczciwym działaniem jest natomiast zamieszczanie w ogłoszeniu hasła „oferujemy atrakcyjne wynagrodzenie”, a następnie badanie oczekiwań finansowych kandydatów podczas rozmowy rekrutacyjnej. Niestety takie podejście do tematu wynagrodzenia jest powszechnie stosowane na polskim rynku pracy i oczekiwania finansowe często decydują o tym, któremu z kandydatów zostanie zaoferowane stanowisko pracy. Pozostaje nam wziąć przykład z takich krajów jak Wielka Brytania czy Hiszpania, gdzie normą jest podawanie w ogłoszeniach o pracę oferowanego wynagrodzenia (kwot dokładnych lub kwot w „widełkach”). Wzbudza to nie tylko szacunek wobec firmy, gdyż jest dowodem na jej uczciwość, ale także pozwala uniknąć fatygi ze strony kandydatów, którzy mają większe oczekiwania finansowe.

Elementem, który wzbudza wśród osób poszukujących pracę najwięcej emocji jest zastrzeżenie, że firma rekrutująca skontaktuje się jedynie z wybranymi kandydatami. Z punktu widzenia rekutera wysłanie odpowiedzi do wszystkich osób biorących udział w procesie rekrutacji jest zadaniem żmudnym i czasochłonnym. Jednak dostępne w dzisiejszych czasach zaawansowane narzędzia do selekcji kandydatów umożliwiają sprawne wysłanie odpowiedzi do wszystkich kandydatów. Warto zatem korzystać z takich zautomatyzowanych rozwiązań, tym bardziej, że istnieją firmy, które udostępniają darmowy system do rekrutacji i selekcji pracowników. Osobom, których kandydatury zostały odrzucone podczas procesu rekrutacji należy się szacunek i niezwykle mile odbierane jest przez nie chociażby najzwyklejsze podziękowanie za przesłanie aplikacji. Pamiętajmy, że nasze zachowanie wobec kandydatów ma wpływ na postrzeganie firmy i jej wizerunek. Warto zatem zastanowić się nad tym punktem ogłoszenia rekrutacyjnego i zrobić wszystko co w naszej mocy, aby uniknąć konieczności zamieszczenia takiego zastrzeżenia.
Klauzula o przetwarzaniu danych osobowych to stały element ogłoszeń rekrutacyjnych, bez którego firma nie ma prawa prowadzić rekrutacji, gdyż byłoby to niezgodne z Ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 29.08.1997 roku z późniejszymi zmianami.

Atrakcyjność każdego ogłoszenia o pracę podnosi ciekawa szata graficzna, która może wpłynąć na liczbę wyświetleń w Internecie. Pamiętajmy jednak, że grafika nie może przytłumić samej treści. Jeżeli ogłoszenie będzie zawierało zbyt długi opis firmy, zbyt długą listę wymagań i jedynie zdawkowe informacje dotyczące oferowanych warunków pracy – z pewnością nie spotka się z zainteresowaniem ze strony kandydatów. Ogłoszenia o ciekawej formie graficznej świetnie sprawdzają się w przypadku stanowisk, na które wymaga się od kandydata kreatywności, np. copywriter, art director, grafik, design webmaster, itp.

Jak się okazuje, stworzenie dobrego ogłoszenia o pracę nie jest wcale zadaniem błahym. Osoba, której powierzona zostaje ta misja powinna dobrze posługiwać się słowem pisanym, jednak przede wszystkim powinna posiadać zdolność racjonalnego selekcjonowania informacji, które zostaną ujęte w ogłoszeniu. To właśnie od tego w dużym stopniu będzie zależało powodzenie procesu naboru kandydatów.