Dawid Pacha

Dawid Pacha Social Media w
biznesie

Temat: Serwisy społecznościowe - dużo odwiedzin, mało zysków

Tytuł wątku, to również tytuł nowego artykułu, który właśnie pojawił się w Emarketerze. Rośnie nam ilość odwiedzin w serwisach społecznościowych. 20% użytkowników tych serwisów odwiedza swoją społeczność przynajmniej 2,5 raza dziennie.


Obrazek



Obrazek


A to z innego raportu (Nielsen):


Obrazek


No właśnie i co z tego? Powyższe dane wskazywałyby, że serwisy społecznościowe mają się dobrze i śmiało mogą zarabiać na reklamie. Jednak mimo dużej ilości wyświetleń w serwisach społecznościowych (nadal prowadzi Myspace jak pisałem we wcześniejszych wątkach;), tylko 3,5 % wydatków na reklamę idzie właśnie na serwisy społecznościowe.

Ten temat był już poruszany przeze mnie w tej grupie. Moje zdanie się nie zmieniło. Serwisy społecznościowe muszą znaleźć dla siebie inny model biznesowy niż tradycyjne portale. Bliższa współpraca z markami, customer service (w tym wypadku płatny customer service na rynku B2B) programy partnerskie.

Facebook chyba robi coś w tym kierunku. Moim zdaniem zacznie się wkrótce monetyzacja marek. Ostatnio zaczęto weryfikować profile marek. Sprawdza się czy zarządzający nimi są ich prawowitymi właścicielami. Odczuliśmy to boleśnie w Agencji Społem, chociaż sprawa akurat szybko została zakończona szczęśliwie.

Co Wy na to? Bardzo chciałbym dowiedzieć się jak to jest naprawdę w Polsce. Nasi gracze starają się bardziej monetyzować niż na zachodzie. Widać to po N-K. Macie jakieś dane? Może u nas też relatywnie nie da się efektywnie sprzedawać reklamy w serwisach społecznościowych?Dawid Pacha edytował(a) ten post dnia 13.10.09 o godzinie 10:48
Ilona Grzywinska

Ilona Grzywinska Konsultant PR i
Social
Media/Fulbright
Scholar

Temat: Serwisy społecznościowe - dużo odwiedzin, mało zysków

Nasza Klasa rzeczywiście szuka jak może możliwości zwiększenia zysków, jednak trzeba im oddać, że robią to z głową i nie powtarzają błędów innego dużego gracza, który odszedł już do lamusa - Grono.net. Grono przyjęło swego czasu politykę zarabiania na wszystkim co się dało - banery, konkursy, fora sponsorowane, billboardy, mailingi. Takie działania prędzej czy później muszą się odbić krwawą czkawką, bo największym skarbem Web 2.0. są użytkownicy, a nie jak w przypadku serwisów horyzontalnych - kontent.

Tymczasem na Naszej Klasie prawie niemożliwa jest realizacja bezpłatnej kampanii WOM. Nie ma tematycznej wyszukiwarki for, wysłanie zaproszenia do osoby, której się nie zna, kończy się spamem. To co w Facebooku jest codziennością (fan pages, ankiety), w Naszej Klasie jest bardzo drogą zabawą (koszt odpowiednika Facebookowego fan page to wydatek, na który mogą sobie pozwolić tylko wielkie marki). Z jednej strony, gdyby Facebook wprowadził politykę monetyzacji jak NK, zarabiałby milardy, z drugiej jednak... nie byłby Facebookiem z ponad 200 milionami użytkowników kochających wolność działania i możliwość tworzenia własnych aplikacji, ankiet, eventów etc.
Michał Sławiński

Michał Sławiński Specjalista Social
Media

Temat: Serwisy społecznościowe - dużo odwiedzin, mało zysków

Z drugiej strony wszędzie można przeczytać o tym, jak to NK się "spsiła", że jest tam wielki śmietnik, wyskakujące popupy itd. (co zabiło wczesniej właśnie grono..) Wizerunek tego portalu podupadł wśród internautów i staje się niemodnym używanie NK wśród niektórych osób + brak wprowadzania zmian i rozwoju serwisu na odpowiednim poziomie.. Wracając do tematu - co to znaczy, że nie da sie sprzedawać reklamy w serwisie społecznościowym? Przecież to jest idealne medium, które pozwala na precyzyjne targetowanie behawioralne, na szerokie możliwości angażowania społeczności i wejścia z nią w interakcje. Mi się wydaje, że brak odpowiedniego zainteresowania wynika dwóch kwestii:
- z obaw marketerów przed właśnie nawiązaniem dialogu z klientami (o czym już we wcześniejszych tematach rozmawialiśmy), łatwiej jest wydać budżet na szeroko kampanię banerową na zwykłych portalach i się nie martwić..
- z nieumiejętności sprzedaży przez portale tych atutów (brak wytłumaczenia możliwości precyzyjnego dotarcia, brak case studies itd) Czasami mam wrażenie że takie molochy jak NK mają problem z rozwojem z powodu własnej wielkości - zmiany wprowadzane są zbyt długo i kiedy już trafiają na live okazuje się, że potrzebne są kolejne, bo te już nie są innowacyjne i dawno passe.. Atrofia organizacji.

Ale marki takie jak Puma czy Nike (akurat te mi przychodzą od razu do głowy, ale jest wiele innych, jak choćby mogło by się wydawać mało "trendy" Knorr), które wiedzą jak wykorzystać zaangażowanie społeczności używają polskich portali społecznościowych w niestandardowy sposób. I odnoszą z tego powodu rozległe korzyści. Wiec chyba wynika to nie z samej natury social networks tylko z niewykorzystania pewnych szans, które FB stara sie właśnie wykorzystywać..
Marcin Młodożeniec

Marcin Młodożeniec Dyrektor Marketingu
i Sprzedaży b2b

Temat: Serwisy społecznościowe - dużo odwiedzin, mało zysków

Znalezione dziś na BLIPie, umieszczone tam przez branddoctor:
http://www.personalizemedia.com/garys-social-media-count/

Ciekawe :)

Pzdr,
Marcin
Dawid Pacha

Dawid Pacha Social Media w
biznesie

Temat: Serwisy społecznościowe - dużo odwiedzin, mało zysków

Bardzo ciekawe, ale dzisiaj trafiłem na artykuł w Wyborczej:

http://wyborcza.biz/biznes/1,101562,7134485,Jak_Nasza_...

Polecam lekturę.

Artykuł traktuje o tym samym, co dzisiejsze badania z artykułu w Emarketerze. N-K mimo dużego ilości odsłon nie monetyzuje się tak dobrze jak Onet. Ten monetyzuje się ponad dwukrotnie bardziej na przecież tej samej formie reklamy.

Z Wyborczej wnioski płyną takie, że tu chodzi o kompetencje N-K, ich "wąskiego gardła", "skupianiu się tylko na jednej akcji i rzucaniu na nią wszystkich sil". Z Emarketera płyną takie wnioski, że po prostu Społeczności to nie jest miejsce na reklamę internetową w klasycznym tego słowa znaczeniu. Może trochę za ostro jesteśmy w stosunku o NK?

Wielkie pochwały dla Fotki. Dzisiaj ruszyli z ciekawym produktem:

http://fotka.net/klany_produktowe.html

Podstawowa wersja sponosorowanego klanu jest za darmo! Podoba mi się to rozwiązanie.
Dawid Pacha

Dawid Pacha Social Media w
biznesie

Temat: Serwisy społecznościowe - dużo odwiedzin, mało zysków

Marcin Młodożeniec:
Znalezione dziś na BLIPie, umieszczone tam przez branddoctor:
http://www.personalizemedia.com/garys-social-media-count/

Ciekawe :)

Pzdr,
Marcin

Trochę nie na temat, ale ciekawe;) Może powinniśmy założyć wątek z newsami i linkami? Co Wy na to? Dodawalibyśmy tam rzeczy, które może niekoniecznie potrzebują osobnego wątku.
Michał Sławiński

Michał Sławiński Specjalista Social
Media

Temat: Serwisy społecznościowe - dużo odwiedzin, mało zysków

Dawid Pacha:
Bardzo ciekawe, ale dzisiaj trafiłem na artykuł w Wyborczej:

http://wyborcza.biz/biznes/1,101562,7134485,Jak_Nasza_...

Polecam lekturę.

Artykuł traktuje o tym samym, co dzisiejsze badania z artykułu w Emarketerze. N-K mimo dużego ilości odsłon nie monetyzuje się tak dobrze jak Onet. Ten monetyzuje się ponad dwukrotnie bardziej na przecież tej samej formie reklamy.

Z Wyborczej wnioski płyną takie, że tu chodzi o kompetencje N-K, ich "wąskiego gardła", "skupianiu się tylko na jednej akcji i rzucaniu na nią wszystkich sil". Z Emarketera płyną takie wnioski, że po prostu Społeczności to nie jest miejsce na reklamę internetową w klasycznym tego słowa znaczeniu. Może trochę za ostro jesteśmy w stosunku o NK?

Wielkie pochwały dla Fotki. Dzisiaj ruszyli z ciekawym produktem:

http://fotka.net/klany_produktowe.html

Podstawowa wersja sponosorowanego klanu jest za darmo! Podoba mi się to rozwiązanie.


Czyli wynika z artykułu w Wyborczej, że winę ponosi właśnie organizacja NK - jej dział informatyczny strzeże API i nie pozwala na to, co jest siłą FB.. Stąd też te nietrafione i zbyt powolne zmiany na NK.
Moim zdaniem jeśli NK nie zmieni swojego podejścia do własnej budowy za kilka lat będziemy mieli do czynienia z dużym spadkiem popularności tego serwisu...
Dawid Pacha

Dawid Pacha Social Media w
biznesie

Temat: Serwisy społecznościowe - dużo odwiedzin, mało zysków

Michał Sławiński:

Czyli wynika z artykułu w Wyborczej, że winę ponosi właśnie organizacja NK - jej dział informatyczny strzeże API i nie pozwala na to, co jest siłą FB.. Stąd też te nietrafione i zbyt powolne zmiany na NK.
Moim zdaniem jeśli NK nie zmieni swojego podejścia do własnej budowy za kilka lat będziemy mieli do czynienia z dużym spadkiem popularności tego serwisu...

I tak i nie. Te rzeczy są trochę oddzielne. Funkcjonalności (otwartość, API) i zarobek na reklamach. Chciałem pokazać, że NK mimo narzekań Wyborczej i tak lepiej się monetyzuje w porównaniu do chwalonego Facebooka. Pewnie dlatego, że ma milion reklam, ale Wyborcza mówi o monetyzacji, prawda? Nie o estetyce.

Mnie się oczywiście podoba całe to targetowanie, itp. Tylko, że to nie zawsze widać idzie w parze z monetyzacją. Model Facebooka pewnie sprawdzi się dopiero za jakiś czas. Facebook będzie miał gotową infrastrukturę do monetyzowania serwisu w zupełnie inny sposób.
Przemysław K.

Przemysław K. Specjalista ds.
marketingu
internetowego

Temat: Serwisy społecznościowe - dużo odwiedzin, mało zysków

Jak dla mnie NK monetyzuje się w "stary sposób" banerki itp., są też wirtualne prezenty, opłaty za większy transfer (zdjęcia) - co jest IMHO śmieszne, ale pewnie na tym nieźle zarabiają skoro nie zrezygnowali z pobierania opłat. W ich podejściu do monetyzowania serwisu nie widzę nic innowacyjnego.

Co robi Facebook?
Otwiera się. Eksperymentuje z nowymi formami reklamowymi, sprzedaje wirtualne prezenty, pracuje nad platformą do mikropłatności.

I jeszcze porównanie:
Na stronie FB (po zalogowaniu) - 1 reklama
Na stronie NK: 7 (old style)

Ale tak jak pisał Dawid: w artykule nie chodziło o estetykę.
Dawid Pacha

Dawid Pacha Social Media w
biznesie

Temat: Serwisy społecznościowe - dużo odwiedzin, mało zysków

NK rozumie marketing w stylu "push". FB w stylu "permission based". Nowe badania pokazują, że rośnie rola serwisów społecznościowych, jako medium do komunikacji z marką (wzajemnej komunikacji). Oczywiście nadal jeśli chcę otrzymywać info o np. promocjach w lotach, czyli zniżkach w internetowym sklepie spożywczym wybiorę maila. I to pokazują te statystyki. Ale trend faworyzuje serwisy społecznościowe i SMSy.


Obrazek


NK się budzi. Ponoć właśnie pracują nad publicznymi profilami dla zwykłych marek (takie, których nie stać na kampanie w stylu Heyah). Tak w "tajemnicy" mówili mi ostatnio sprzedawcy z NK. Z drugiej strony widzę niekonsekwencję. Pytam, czy możemy Śledzika użyć komercyjnie. Założyć śledzia marki, czyli komunikacja z klientami, rozdawanie kuponów, tak jak to się dzieje na Twitterze/Blipie. Okazuje się, że nie. "Śledzik ma być niekomercyjny". Wow. Moim zdaniem to komercja jest siłą mikroblogów.

Internauci chcą wchodzić w dialog z markami w serwisach społecznościowym, co widać na powyższym obrazku, tylko nie w takim stylu jak to się do tej pory odbywało.Dawid Pacha edytował(a) ten post dnia 14.10.09 o godzinie 11:42
Przemysław K.

Przemysław K. Specjalista ds.
marketingu
internetowego

Temat: Serwisy społecznościowe - dużo odwiedzin, mało zysków

Dawid Pacha:
Pytam, czy możemy Śledzika użyć komercyjnie. Założyć śledzia marki, czyli komunikacja z klientami, rozdawanie kuponów, tak jak to się dzieje na Twitterze/Blipie. Okazuje się, że nie. "Śledzik ma być niekomercyjny". Wow. Moim zdaniem to komercja jest siłą mikroblogów.

Bardzo dziwne podejście NK, ale to oraz ich plany dot. API (coś na kształ Apple Store) utwierdzają mnie w przekonaniu, że NK chce przez cały czas mieć kontrolę nad swoim produktem.
Michał Sławiński

Michał Sławiński Specjalista Social
Media

Temat: Serwisy społecznościowe - dużo odwiedzin, mało zysków

Dawid Pacha:
Michał Sławiński:

Czyli wynika z artykułu w Wyborczej, że winę ponosi właśnie organizacja NK - jej dział informatyczny strzeże API i nie pozwala na to, co jest siłą FB.. Stąd też te nietrafione i zbyt powolne zmiany na NK.
Moim zdaniem jeśli NK nie zmieni swojego podejścia do własnej budowy za kilka lat będziemy mieli do czynienia z dużym spadkiem popularności tego serwisu...

I tak i nie. Te rzeczy są trochę oddzielne. Funkcjonalności (otwartość, API) i zarobek na reklamach. Chciałem pokazać, że NK mimo narzekań Wyborczej i tak lepiej się monetyzuje w porównaniu do chwalonego Facebooka. Pewnie dlatego, że ma milion reklam, ale Wyborcza mówi o monetyzacji, prawda? Nie o estetyce.

Mnie się oczywiście podoba całe to targetowanie, itp. Tylko, że to nie zawsze widać idzie w parze z monetyzacją. Model Facebooka pewnie sprawdzi się dopiero za jakiś czas. Facebook będzie miał gotową infrastrukturę do monetyzowania serwisu w zupełnie inny sposób.

Ale jak to NK się lepiej monetyzuje od Facebooka? FB sobie założył, że dopiero w przyszłym roku będzie zarabiał, a robi to już teraz, nie wiem co sobie zakłada NK, ale nie sądzę, żeby tak optymistycznie patrzyli na swoją przyszłość finansową. Poza tym nie ma co rozdzielać np. API od zarabiania - to wszystko jest połączone, a takie otwarte API moim zdaniem może być kluczowe w przypadku FB jeśli chodzi o monetyzację - dzięki niemu FB szybciej będzie w stanie dostosować się do zmieniającego się w ekspresowym tempie rynku. I to jest jego siła wynikająca z organizacji tego przedsięwzięcia. Także te dwie kwestie, organizacja i kasa, mają sporo wspólnego...
Dawid Pacha

Dawid Pacha Social Media w
biznesie

Temat: Serwisy społecznościowe - dużo odwiedzin, mało zysków

Michale tego nie powiedziałem. Wszyscy bazujemy na notatkach prasowych. O przyszłości pisałem, że jest perspektywiczna dla Facebooka i tutaj się z Tobą Michale w 100% zgadzam.

Fakty są takie, że Facebook osiągnął zysk po raz pierwszy w swojej historii. Pewnie jest to maleńki procent w stosunku do wyceny, przychodów (ogromne koszty).

Z drugiej strony żyjemy w 2009 roku. Póki co marketing internetowy nadal działa według starych zasad, czyli pieniądze są w banerach, akcjach mailingowych (tego nie robi FB) i w tym wszystkim wygrywa NK, Myspace.

NK zarabia więcej niż Facebook w Polsce w przeliczeniu na użytkownika, bo ma ogrom reklam, przeprowadza kampanie sponsorowane (koszty w setkach tysięcy za akcję typu Heyah), monetyzuje prezenty. Facebook działa globalnie. Również w takich krajach, gdzie to się nigdy nie będzie opłacało, a przynajmniej nie w tej dekadzie. Facebook ma ograniczoną liczbę działów sprzedaży.

Na czym zarabia Facebook w Polsce? Sprzedaje targetowane Social Ads - to są niskie budżety porównywalne do przeciętnych budżetów na Google Adwords, czyli możesz wykupić nawet reklamę za 10 zł dziennie. Sprzedaje Engagement Ads - jedna kampania min. 6000 Euro. I tylko 2 takie widziałem na polskim Facebooku. Więc w Polsce Facebook jeszcze nie zaczął zarabiać;).
Przemysław K.

Przemysław K. Specjalista ds.
marketingu
internetowego

Temat: Serwisy społecznościowe - dużo odwiedzin, mało zysków

Ja ostatnio coraz częściej zastanawiam się nad tym kiedy skończy się ta fascynacja "social media". Wydaje mi się, że powoli dochodzimy (mam tu na myśli zachód) do pkt. kulminacyjnego. To znacz, że "social media" stają się powoli głównym kanałem działań marketingowych. Kanałem, który powoli będzie coraz mniej skuteczny, za sprawą coraz większej liczby komunikatów tworzonych przez marketerów. To właśnie oni zabiją SM ;)

To oczywiście nie znaczy, że "social media" znikną, one nadal będą, ale trzeba będzie zmienić podejście. Nie tylko do SM, ale w ogóle do obecności w sieci. Ale to temat na inny wątek.

A jak to się ma do np. FB - po prostu mogą nie zarabiać tyle ile by chcieli - ludzie powoli odwrócą się od FB i pójdą w inne miejsca. Po prostu FBspóźni się z monetyzacją najlepszego okresu. Twórcy kolejnych "społecznościówek" powinni myśleć, o tym na czym będą zarabiać już od samego początku.
Michał Sławiński

Michał Sławiński Specjalista Social
Media

Temat: Serwisy społecznościowe - dużo odwiedzin, mało zysków

Dawid Pacha:
Michale tego nie powiedziałem. Wszyscy bazujemy na notatkach prasowych. O przyszłości pisałem, że jest perspektywiczna dla Facebooka i tutaj się z Tobą Michale w 100% zgadzam.

Fakty są takie, że Facebook osiągnął zysk po raz pierwszy w swojej historii. Pewnie jest to maleńki procent w stosunku do wyceny, przychodów (ogromne koszty).

Z drugiej strony żyjemy w 2009 roku. Póki co marketing internetowy nadal działa według starych zasad, czyli pieniądze są w banerach, akcjach mailingowych (tego nie robi FB) i w tym wszystkim wygrywa NK, Myspace.

NK zarabia więcej niż Facebook w Polsce w przeliczeniu na użytkownika, bo ma ogrom reklam, przeprowadza kampanie sponsorowane (koszty w setkach tysięcy za akcję typu Heyah), monetyzuje prezenty. Facebook działa globalnie. Również w takich krajach, gdzie to się nigdy nie będzie opłacało, a przynajmniej nie w tej dekadzie. Facebook ma ograniczoną liczbę działów sprzedaży.

Na czym zarabia Facebook w Polsce? Sprzedaje targetowane Social Ads - to są niskie budżety porównywalne do przeciętnych budżetów na Google Adwords, czyli możesz wykupić nawet reklamę za 10 zł dziennie. Sprzedaje Engagement Ads - jedna kampania min. 6000 Euro. I tylko 2 takie widziałem na polskim Facebooku. Więc w Polsce Facebook jeszcze nie zaczął zarabiać;).


Zgadzam się z Twoim opisem funkcjonowania obu serwisów, niemniej jednak FB ma pewien plan, który realizuje na ponad 100% (bo zaczął zarabiać wcześniej niż zakładali..) i mogę się założyć, że wprowadzi nowatorskie rozwiązania reklamowe - jakieś skuteczniejsze targetowanie behawioralne, coś związanego ze stronami firm, może coś związanego z web 3.0, może da zarobić swoim użytkownikom. Natomiast NK wygląda, jakby nie miała za bardzo pomysłu na pewną linię rozwoju. A to, że aktualnie dużo zarabiają - cóż, klasyczne reklamy oparte na bannerach są nadal popularne, ale NK eksploatuje swój serwis mocno, a cierpliwość użytkowników może się skończyć. Mi sie wydaje, że FB jest w mocnym trendzie wzrostowym, natomiast NK już osiągnęła swój top i będzie spadać, pod każdym względem.
Dawid Pacha

Dawid Pacha Social Media w
biznesie

Temat: Serwisy społecznościowe - dużo odwiedzin, mało zysków

Mam nadzieję Michale, że z mojego wpisu nie wywnioskowałeś, że NK jest super i że FB nie da rady z monetyzacją. Internet jest przepełniony wpisami, że NK jest beznadziejne. Jestem Facebook Addict, ale chciałem się trochę postawić w roli adwokata diabła i pokazać jakie są realia dzisiaj;).
Michał Sławiński

Michał Sławiński Specjalista Social
Media

Temat: Serwisy społecznościowe - dużo odwiedzin, mało zysków

Dawid Pacha:
Mam nadzieję Michale, że z mojego wpisu nie wywnioskowałeś, że NK jest super i że FB nie da rady z monetyzacją. Internet jest przepełniony wpisami, że NK jest beznadziejne. Jestem Facebook Addict, ale chciałem się trochę postawić w roli adwokata diabła i pokazać jakie są realia dzisiaj;).

Nie wywnioskowałem, nie martw się. :) Ja też nie jestem obiektywny tak "jadąc" po NK, jakby nie było udało im się coś, co nikomu w Polsce się nie udało..
Michał Sławiński

Michał Sławiński Specjalista Social
Media

Temat: Serwisy społecznościowe - dużo odwiedzin, mało zysków

Odnośnie NK, to może ma ona pewne plany, o których nawet nie wiemy:

http://interaktywnie.com/biznes/artykuly/wywiady/nasza...

:))
Dawid Pacha

Dawid Pacha Social Media w
biznesie

Temat: Serwisy społecznościowe - dużo odwiedzin, mało zysków

Mam nadzieję, że Krzysiek da radę;).



Wyślij zaproszenie do