Jarosław Zieliński

Jarosław Zieliński politolog,
dziennikarz,
informatyk

Temat: Serwisy spolecznościowe 2009

Pojawiły się nowe badańia serwisów społecznościowych. Moja wersja raportu, nieco zmieniona:
http://labirynty.wordpress.com/2009/07/28/197/

Wnioski:

1. Facebook, Bebo czy MySpace ciągle nie mogą przebić się do masowej świadomości polskich użytkowników Internetu. Nasza-Klasa górą.

2. Na naszym rynku jak do tej pory nie przyjęły się też mikroblogi: amerykański Twitter dla polskich internautów praktycznie nie istnieje. (Wyniki niedziwne skoro Blip.pl ma około 10.000 użytkowników - uwaga JZ)

3. Po co polscy użytkownicy Internetu odwiedzają serwisy społecznościowe? 61 procent – by podtrzymać dotychczasowe znajomości, 41 procent – z ciekawości, 31 procent – dla zabicia czasu, 22 procent – dla zawarcia nowych znajomości, 18 procent – by dyskutować na interesujące ich tematy.

4. Portale społecznościowe dla profesjonalistów: najlepszą pozycję zajmuje polski GoldenLine. nieco gorzej wypada Profeo, a
dopiero za nim amerykański LinkedIn.

Są to badania stanu polskiego Internetu na maj 2009 roku.

Raport jest także omawiany w: Tomasz Boguszewicz, E-społeczności na zakręcie, Rzeczpospolita, 29 lipca 2009.Jarosław Zieliński edytował(a) ten post dnia 29.07.09 o godzinie 20:54
Dawid Pacha

Dawid Pacha Social Media w
biznesie

Temat: Serwisy spolecznościowe 2009

Jarosław Zieliński:
Pojawiły się nowe badańia serwisów społecznościowych. Moja wersja raportu, nieco zmieniona:
http://labirynty.wordpress.com/2009/07/28/197/

Bardzo ciekawy raport. Na pierwszy rzut oka razi mnie to, że serwis Sympatia został zakwalifikowany jako "SNS" serwis społecznościowy. O ile wiem nie da się tam budować połączeń między użytkownikami, co powinno ten serwis wykluczyć.
Dawid Pacha

Dawid Pacha Social Media w
biznesie

Temat: Serwisy spolecznościowe 2009

Chciałbym tylko dodać, że nie można porównywać bezwzględnej liczby użytkowników mikroblogów do ilości użytkowników w serwisach społecznościowych. Z mojego doświadczenia przeciętny użytkownik mikroblogu tworzy nieporównywalnie więcej treści niż przeciętny użytkownik serwisu społecznościowego. Takie serwisy przyciągają specyficzny typ użytkowników: twórców i krytyków, a to są najbardziej produktywne grupy internautów.

Pamiętajmy, że treści tworzone na Twitterze są dostępne dla wszystkich (co przyciąga obserwatorów), a na Facebooku są chronione i niedostępne dla obcych.

Serwisy mikroblogowe są na rynku dopiero od kilku lat w odróżnieniu od typowych SNSów (Social Network Sites), które znamy już od ponad 10 lat.

Nie mówmy hop.
Jarosław Zieliński

Jarosław Zieliński politolog,
dziennikarz,
informatyk

Temat: Serwisy spolecznościowe 2009

Z tych samych badań fragment o tworzeniu treści:
http://labirynty.net/2009/07/29/198/

Wnioski:

1. Oogromna liczba polskich twórców treści w Internecie (6 milionów).

2. Internauci wolą treści tworzone przez im podobnych od treści tworzonych przez dziennikarzy. Użytkownicy Internetu wolą blogi od portali i internetowych wydań gazet.

3. Wskazówka dla firm i instytucji: strona internetowa jest ważna, podobnie jak tradycyjne kampanie bannerowe. Ale coraz ważniejsze jest przekazywanie informacji internautom-twórcom i to tak, by jak najwięcej i jak najszybciej opublikowali.

4. Wśród użytkowników Internetu istnieje spora grupa aktywnie komentująca treści tworzone przez innych. Opinie o treściach prezentowanych w tradycyjnych mediach zwykle zachowujemy dla siebie lub najwyżej przekazujemy je rodzinie i znajomym; w Internecie znacznie częściej niż gdzie indziej wyrażamy je w komentarzach.

Są to badania stanu polskiego Internetu na maj 2009 roku.
Dawid Pacha

Dawid Pacha Social Media w
biznesie

Temat: Serwisy spolecznościowe 2009

Jarosław Zieliński:
Z tych samych badań fragment o tworzeniu treści:
http://labirynty.net/2009/07/29/198/

Wnioski:

1. Oogromna liczba polskich twórców treści w Internecie (6 milionów).

Byłbym oszczędny z używaniem słowa twórca. Twórca to nie osoba, która komentuje bloga, fotkę. To jest krytyk. Stosowałbym się raczej do metodologii stworzonej przez Forrester Research. Jeśli przyjrzeć się temu, to Polska i tak wypada słabo na tle takiego USA, już nie mówiąc o krajach jak Korea, Japonia (różnica potężna)

2. Internauci wolą treści tworzone przez im podobnych od treści tworzonych przez dziennikarzy. Użytkownicy Internetu wolą blogi od portali i internetowych wydań gazet.

Może i wolą, ale czy dowodzą tego badania ilościowe? Czy czytają więcej blogów niż serwisów redakcyjnych? Co jest blogiem, a co serwisem? Pudelek mający formę bloga, a redagowany przez redakcję to blog czy serwis? Moim zdaniem serwis.

3. Wskazówka dla firm i instytucji: strona internetowa jest ważna, podobnie jak tradycyjne kampanie bannerowe. Ale coraz ważniejsze jest przekazywanie informacji internautom-twórcom i to tak, by jak najwięcej i jak najszybciej opublikowali.

Jasne. Ale są zagrożenia. Co jeśli przekazują w sposób zniekształcony?
4. Wśród użytkowników Internetu istnieje spora grupa aktywnie komentująca treści tworzone przez innych. Opinie o treściach prezentowanych w tradycyjnych mediach zwykle zachowujemy dla siebie lub najwyżej przekazujemy je rodzinie i znajomym; w Internecie znacznie częściej niż gdzie indziej wyrażamy je w komentarzach.

I tu jest kwestia tych "krytyków". Oni są bardzo ważni i stymulujący. Problem komentarzy jest taki, że są rozproszone. Piszę bloga, pod notką pusto, a ludzie rozmawiają o tym na Wykopie, Flakerze, Blipie. Następuje dyspersja. Komentarze są i będą ponieważ te treści są nadawane w medium interaktywnym umożliwiającym komunikację typu many to many. Po usłyszeniu czegoś w radiu nie będziemy chodzić po ulicy i mówić innym, co było w wiadomościach. W internecie to robimy bez problemu, bo: da się to zrobić łatwo i szybko (bez potrzeby chodzenia) i wypada (budowanie swojego wizerunku).
Są to badania stanu polskiego Internetu na maj 2009 roku.

Nie mogę się doczekać na badania Profilu społecznotechnograficznego.
Dawid Pacha

Dawid Pacha Social Media w
biznesie

Temat: Serwisy spolecznościowe 2009

Bogumił Matuła:
zapraszam do ankietki na temat serwisów społecznościowych

http://www.moje-ankiety.pl/wypelnij/kwestionariusz/7298/

Ciekawe wyniki po wypełnieniu :)

Proszę następnym razem założyć oddzielny wątek, a nie dodawać tą samą informację do dwóch różnych wątków.

Następna dyskusja:

Badania mikroblogów 2009




Wyślij zaproszenie do