Patrycja C.

Patrycja C. Channel Head - Sales
Department

Temat: Merchandising w detalu

Jakie są Wasze doświadczenia? Ja obecnie prowadzę cykl szkoleń z tego zakresu dla sieci lokalnych i właścicieli i pracowników sklepów detalicznych i według mnie pojęcie o merchandisingu jako schemacie postępowań jest "zerowe" prawie ... oczywiście część tych ludzi intuicyjnie układa towary w sklepach, bądź też z pomocą PH od producentów, ale wiedzy nie mają ... to jest dopiero miejsce i pole do rozwoju... a Wy jak uważacie?

A co myślicie o PH hurtowni? Czy oni mają pojęcie "z czym się je" merchandising?

PS. W tym miejscu raz jeszcze podziękuję mojej koleżance z pracy, która jest obecna na tym forum, za przygotowanie szkolenia od strony merytorycznej:) Dalilko - jesteś boska:)
Adam Romanowski

Adam Romanowski Trener, konsultant
zarządzania

Temat: Merchandising w detalu

Zgadzam się tak rzeczywiście jest. Ja cały czas staram sie znaleźć jakiś model biznesowy, żeby dotrzeć tam z tą wiedza ale niestety nikt na tym poziomie nie chce za to zapłacić. Potrzebna jest też mocna praca na postawach. Mam nadzieję że w końcu znajdzie się jakiś producent który zasponsoruje małym szkolenia i inne formy wsparcia ale wtedy oczywiście możemy mówić o merchandisingu ze strony producenta a nie sklepu a to już nie to samo. Mimo wszystko czekam na zainteresowanie dużej firmy bo mam już mocno przemyślane projekty dla detalu. Nawet przy oddaniu jednej kategorii w całości sponsorowi szkoleń i tak marża sklepu, obrót, lub dowolne inne wskaźniki mogą spokojnie wzrosnąć o 15%.
Sebastian Klimsiak

Sebastian Klimsiak "Słabość nasza
wyrasta z naszej
siły"

Temat: Merchandising w detalu

Mam małą przerwę w detalu i w FMCG, ale widzę, że niewiele się zmieniło :(
Ku pokrzepieniu: w innych branżach jest jeszcze gorzej, tam pojęcia takie jak merchandising są zupełnie obce, nie wspomnę o jakichkolwiek zasadach z tematem związanych ...
Z doświadczenia szkoleniowego wiem, że dużo zależy od sposobu przekazywania wiedzy, i nie chodzi mi w tym miejscu o przekonanie właściciela sklepu czy hurtowni, co do słuszności posiadania tej wiedzy i płynących z tego profitów - to już wiedzą, gdzieś słyszeli, chociażby z wiadomości telewizyjnych :), ale o sposób nauki personelu, który trzeba aktywować i wpłynąć na postawy tych osób, aby chcieli to robić :).

Z miłą chęcią włączam się do dyskusji.

Ciekawy wątek Pani Patrycjo !

konto usunięte

Temat: Merchandising w detalu

temat jest ogromy, bardzo ciekawy, a narzędzie wspaniałe (bo tanie i efektywne), należy uważać jednak aby nie przeceniać roli szkoleń

sam prowadzę szkolenia i wiem co mówię, nie wciskam uczestnikom poglądów, staram się pokazać zasady, alternatywy, potencjalne wyniki etc. , ale przede wszystkim staram się ich przekonać do wykorzystania merchandisingu w codziennej pracy

chodzi (tak jak pisał Sebastian) o aktywowanie i zmianę postaw

z mojego doświadczenia zarządczego wynika, że zmuszanie handlowców do stosowania jakiegoś narzędzia jest bezsensowne (nie trwałe, sztuczne, mało efektywne ...) ; handlowiec posiada mnóstwo narzędzi do osiągania celu - rolą szkolenia czy kadry zarządzającej jest udostępnienie tych narzędzi i przekonanie do ich wykorzystywania ; inaczej to nie zadziała ; z drugiej strony jeżeli handlowiec realizuje cele innymi narzędziami dlaczego mu na to nie pozwolić ? ... pod warunkiem, że realizuje :-)

sklep, handlowiec producenta itp. ok - ale wymienił ktoś również handlowca hurtowni ; każdy przypadek trzeba zweryfikować indywidualnie, jednak często w przypadku dużych jednostek PH takiej organizacji nie używa merchandising_u bo:
- nie ma takiej potrzeby,
- nie ma takiej możliwości
- nie należy to do jego zakresu obowiązków (celowo)
- jest to wręcz niewskazane (wynika to z organizacji sprzedaży),
więc ewentualne kompetencje w tym zakresie pozostają dla tych osób czystą teorią lub ciekawostką
Artur Stefanowicz

Artur Stefanowicz Konsultant i
Szkoleniowiec w
branży
farmaceutycznej,
CREDO

Temat: Merchandising w detalu

Ja specjalizuję się w merchu aptecznym i moim zdaniem tutaj jest z każdym rokiem coraz lepiej. Z postawami walczy się jednak podobnie, albo i bardziej niż w FCMG. Jednak dzięki "usieciowieniu" podmiotów temat merchandisingu, a nawet zarządzania półką poprzez Kategoryzację postępuje w jedynie słusznym kierunku.
Agnieszka P.

Agnieszka P. branża FMCG

Temat: Merchandising w detalu

Fajnie, że ktoś rozpoczął taki temat. Ja mogę przedstawić swój punkt widzenia także od strony detalisty (FMCG).

Nie mogę potwierdzić, że wszyscy maja "zerowe pojęcie", ale faktycznie, w "małych/prywatnych" sklepach nie zwraca się uwagi merchandising, bo większość twierdzi, że jest to zarezerwowane dla marketów. Pojęcie jest rozpoznawalne i coraz więcej osób wie (chociaż nie zawsze jest tego świadomym) co powinno być "na wejściu", co jest impulsem itp., ale daje jakieś podstawy do rozpoczęcia naprawdę żmudnej pracy.

Należy sobie zdać sprawę, że obecnie rentowność prowadzenia sklepu jest niska, a dodatkowy koszt szkolenia czy przesunięcie pracownika do ciągłego zajmowania się tym tematem nie pokazuje właścicielom "konkretnego" zwrotu tej inwestycji (tak samo jak koszty reklamy, wizualizacji) i to pewnie jest najczęstszy opór.

Z doświadczenia: jeden z punktów obsługiwany jest obecnie przez ok. 5-6 merchandiserów, tak się złożyło, że z różnych kategorii, każdy zajmuje się tylko swoją częścią (nie całą kategorią!) - dokłada i układa wg. standardów firmy - czy to zwiększyło obroty - nie potrafię Wam odpowiedzieć, bo na sprzedaż wpływa mnóstwo innych czynników i gdybyśmy jako sklep mieli za to płacić - raczej nie korzystalibyśmy z usług (raczej jednorazowa usługa - rozłożenie kategorii na całej sali sprzedaży).

PH hurtowni - nie wiem jak to rozumiecie - mieliby się zajmować wybranymi Producentami, na wybranych punktach? Bo przy tysiącach indeksów jakie mają nie wiem jak mieliby podejść do tematu?

PS: Patrycjo - szkolenia są Twoją inicjatywą czy takie szkolenia działają też w pozostałych regionach Unilevera?
Patrycja C.

Patrycja C. Channel Head - Sales
Department

Temat: Merchandising w detalu

Agnieszko - to moja inicjatywa ... przeprowadziłam cały blok szkoleniowy w dwóch sieciach lokalnych i już widać wymierne efekty ... widzę to nie tylko ja po obrotach naszych produktów, ale znam spojrzenie hurtowni, które też widzą znaczny wzrost obrotów na kategoriach z których były te szkolenia .... właściciele podchodzili do tej inicjatywy bardzo ostrożnie i raczej z negatywnym nastawieniem, ale po szkoleniach sami chętnie brali namiary do moich PH i nawiązywali współpracę i naprawdę zmiany na sklepach są widoczne ....
Michał Wysocki

Michał Wysocki prawie ktoś...

Temat: Merchandising w detalu

trzeba tylko różnymi sposobami (słupki, wykresy, wizualizacja na półce itp...) wytłumaczyć "Pani Krysi" że nie zawsze więcej na półce znaczy lepiej... ale róbcie to bardzo delikatnie, bo kiedy zrozumie że stosując merchandising teraz klient bez niej będzie w stanie poradzić sobie z odnalezieniem interesującego go produktu (np o 6 rano 100-tki) może się nie zgodzić na takie "czary"

Następna dyskusja:

Merchandising i obrusy




Wyślij zaproszenie do